Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A Balanced Scorecard négy elkülönülő nézőpontja 1.
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Az együttműködés nem más, mint... Vangen, S. and Huxham, C. (2003) 'Nurturing collaborative relations: building trust in inter-organizational collaboration',
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Alapfogalmak.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Robert S Kaplan, David P. Norton Balanced ScoreCard
R. S. Kaplan - D. P. Norton: A stratégiaközpontú szervezet
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Kaplan – Norton: Balanced Scorecard
R. S. Kaplan, R. Cooper Költség és hatás Készítette: Kele Katalin Május 15.
Robert S. Kaplan- David P. Norton Stratégiai térképek
Robert S. Kaplan – David P
Hogyan alakulnak át az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?
A STRATÉGIAKÖZPONTÚ SZERVEZET
Boda György- Szlávik Péter: Kontrolling Rendszerek ( Karl Erik Sveiby: Szervezetek új gazdagsága: a menedzselt tudás című könyv alapján) Készítette:
Kontrolling házi dolgozat
Humánerőforrás Kontrolling
Logisztikai kontrolling
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
9. TÉMAKÖR: ÁGAZATI ÉS FUNKCIONÁLIS SAJÁTOSSÁGOK A KONTROLLINGBAN –
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
II. Logisztikai tervezés
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Stratégiai menedzsment
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). A kontrolling a modern vállalatvezetés közgazdasági eszköze Megteremti a vállalkozás pénzügyi folyamatai szabályozási.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Kérdések a második zh-hoz
Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer
Vállalati terv bemutató
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
R.S. KAPLAN – D.P. NORTON: A STRATÉGIAKÖZPONTÚ SZERVEZET
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard Eszköz, ami mozgásba hozza a stratégiát Készítette: Németh Gergely Milán JM721R

Igény az új mutatószám-rendszerekre A hagyományos pénzügyi mutatók csak a múltbeli teljesítményt mérik. Nem helyeznek hangsúlyt az olyan tényezőkre, mint: vevői elégedettség; humán erőforrás minősége.

Miért van szükség rá? Egyenlő súllyal kell figyelembe venni a pénzügyi és nem pénzügyi mutatókat. Fókuszban a jövőbeni teljesítmény és az azt megalapozó tényezők. A jövőbeni eredményhez meg kell határozni a „teljesítményokozókat”. Összeköti a stratégiát az operatív tervezéssel, lehetővé teszi a kétkörös tanulást.

Pénzügyi nézőpont Legfontosabb cél a részvényesi érték növelése kell, hogy legyen. A többi nézőpont mutatóit össze kell kapcsolni legalább egy pénzügyi mutatóval. Pénzügyi mutatók csoportosítása: Árbevétel növelésére koncentrálók. Költségcsökkentésre és termelékenység-javításra koncentrálók. Eszközkihasználtság javítására koncentrálók.

Vevői nézőpont A megfelelő szegmens kiválasztása az első feladat, ezután kell megtalálni azokat a legfontosabb tényezőket, amivel a legelégedettebbé tehetjük őket. A vevői nézőpont alapvető mutatói: piaci részesedés; új vevők; megtartott vevők; vevői melégedettség; vevői jövedelmezőség. Célok kiválasztása, mutatók kategorizálása: termék- és szolgáltatásjellemzők; kapcsolat a vevőkkel; hírnév.

Működési folyamatok nézőpontja A folyamatok beazonosítása a Porter-féle értéklánc modell alapján. A működés javítása nem csak azáltal történhet, hogy javítom a meglévő folyamatokat. Egyre nagyobb szerepet kapnak a stakeholderek elvárásai. A folyamatok kategóriái (az értéklánc alapján): innovációs folyamat; előállítási folyamat; értékesítés utáni szolgáltatások.

Tanulási és fejlődési nézőpont Alapvető kategóriák: alkalmazottak képességei; információs rendszerek; motiváció, meghatalmazás, összhang. Ezek alapvetően határozzák meg az alkalmazottak elégedettségét, ami végsősoron meghatározza magatartásukat és termelékenységüket. Különösen fontos, hogy a feladatoknak megfelelő kompetenciájú munkaerővel rendelkezzünk. Ennek megfelelően kell kialakítanunk HR stratégiánkat és ennek megfelelően kell meglévő munkaerőnket fejlesztenünk.

Összekapcsolás a vállalati stratégiával A BSC tükrözi a vállalat stratégiáját. A teljesítményokozók és eredménymutatók logikus rendszeréből áll. Mindkettő meghatározására szükség van: ha csak eredménymutatóink vannak, úgy nem tudjuk, hogy mit kell tennünk a célok elérésére, ha csak teljesítményokozóink vannak, úgy nem tudjuk, hogy célkitűzéseink teljesültek-e. A tanulási képességnek meg kell jelennie felsővezetői szinten is, hogy a vállalat hatékonyan működhessen. Nem elég a mutatók vizsgálata, olykor szükség lehet a célkitűzések átformálására is, ha azok elvesztik aktualitásukat.

A stratégia akciókká alakítása A BSC irányítási rendszerként is alkalmazható, mivel lehetővé teszi a kétkörös tanulást. „Olyan kulcsfontosságú folyamatokat hangol össze és támogat, mint: a stratégia tudatosítása és aktualizálása; a stratégia kommunikálása; a szervezeti egység szintű és az egyéni célok összehangolása a stratégiával; a stratégiai céloknak a hosszú távú elvárásokkal és az éves kerettervekkel való összehangolása; a stratégiai és operatív beszámolók összehangolása; visszacsatolás a stratégia megismerése és javítása érdekében.”1 1 Forrás: Kaplan – Norton: Balanced scorecard (KJK-KERSZÖV, 2000, Budapest), 272. p.