Evolúciósan stabil stratégiák előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Potenciál játékok A játékoknál minden játékosnak saját nyereménye van és azt kívánják maximálni. A potenciál játékoknál létezik egy V(s1, …, sN) potenciálfüggvény,
Advertisements

Evolúciós potenciál játékok
Egyismeretlenes lineáris egyenletek
5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
Térbeli evolúciós mátrixjátékok
2006. február 17. Valószínűségszámítás és statisztika II. Telefonos feladat Egy kalapban van két korong, az egyiknek mindkét oldala piros, a másiknak.
Nemlineáris és komplex rendszerek viselkedése
Szabályozási Rendszerek
Függvények Egyenlőre csak valós-valós függvényekkel foglalkozunk.
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
Az önző gén Richard Dawkins.
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Kalman-féle rendszer definíció
Diszkrét idejű bemenet kimenet modellek
Vektormező szinguláris pontjainak indexe
Előadás 51 Kormányzati politika Államkötvény nélküli eset Az egyensúlyi modellben a kormányzati változók közül 2 exogén, egy endogén, mivel a kormányzat.
Az együttműködés előnyei és hátrányai: játékelméleti elemzés
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Játékelmélet Nash, dominancia.
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
Lineáris algebra Mátrixok, determinánsok, lineáris egyenletrendszerek
1.3 Relációk Def. (rendezett pár) (a1 , a2 ) := {{a1} , {a1 , a2 }} .
Programozás I. Ciklusok
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Matematika III. előadások MINB083, MILB083 Gépész és Villamosmérnök szak BSc képzés 2007/2008. őszi félév.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Lineáris transzformáció sajátértékei és sajátvektorai
Fogolydilemma (3. előadás)
1 Fertőzés terjedése egydimenziós rácson (Contact Process) Az ismétlődő elemi folyamatok véletlenül választott x rácspontokon: gyógyulás: s x =1→0 1/(1+λ)
Dinamikus klaszterközelítés Átlagtér illetve párközelítés kiterjesztése N játékos egy rácson helyezkedik el (periodikus határfeltétel) szimmetriák: transzlációs,
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Az evolúciós játék bonyolódik
Fogolydilemma játékok három stratégiával önkéntes fogolydilemma játék Nyereménymátrix: A három stratégia ciklikusan dominálja egymást: C legyőzi L-t L.
1 Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal 4. előadás Axelrod számítógépes versenyének megismétlése A nyereménymátrix és a stratégiák:
Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal. 4
Dinamikai rendszerek kaotikus viselkedése
A H-atom kvantummechanikai tárgyalása Tanulságok
Aszexuális, szimpatrikus speciáció
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
Lokális optimalizáció Feladat: f(x) lokális minimumának meghatározása 0.Adott egy kezdeti pont: x 0 1.Jelöljünk ki egy új x i pontot, ahol (lehetőleg)
Optimalizáció modell kalibrációja Adott az M modell, és p a paraméter vektora. Hogyan állítsuk be p -t hogy a modell kimenete az x bemenő adatokon a legjobban.
Versengő társulások Mi történik egy olyan térbeli modellben, ahol sok stratégia létezik? Lokálisan csak a stratégiák kis hányada lehet jelen. => az evolúciós.
Evolúciós játékelmélet
Gazdaságstatisztika 11. előadás.
Alapsokaság (populáció)
Miért nem valóságos az idő?
Belső állapotú bolyongások által meglátogatott pontok száma Nándori Péter (V.) Témavezető: Dr. Szász Domokos (BME MI)
Vektorterek Definíció. Legyen V Abel-csoport, F test, továbbá
Torlódás (Jamming) Kritikus pont-e a J pont? Szilva Attila 5. éves mérnök-fizikus hallgató.
A Gömböc A magyar találmány.
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
Stratégiai játékok. Mit nevezünk stratégiai játéknak? Az ilyen típusú játékokban a játékosok megadott szabály szerint lépnek. Általában kötelező lépni.
Sándor Balázs BME, Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
Atom - és Elektronpályák
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Valószínűségszámítás II.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 2. A forráskódolás elmélete.
3. hét Asszociáció.
Variációs elvek (extremális = min-max elvek) a fizikában
1 Megerősítéses tanulás 4. előadás Szita István, Lőrincz András.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Kontinuum modellek 1.  Bevezetés a kontinuum modellekbe  Numerikus számolás alapjai.
Bevezetés a játékelméletbe
Egyenlet, egyenlőtlenség, azonosság, azonos egyenlőtlenség
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Sajátos Centrális Konfigurációk
Az elektronburok szerkezete
Előadás másolata:

Evolúciósan stabil stratégiák 5. előadás Populációdinamika (ismételt játék darwini evolúcióval) Q stratégia (faj), N→∞ játékossal i=1, …, Q stratégiát Ni játékos követi. Sűrűségvektor: ρ=(ρ1, ρ2, …, ρQ), ahol Az A nyereménymátrix a fajok (játékosok) utódlétrehozó képességét (fitneszét) jellemzi, amivel egymásra gyakorolt kölcsönhatásukat modellezzük. ρ* evolúciósan stabil stratégia (ESS), ha minden ρ’ mutáció életképtelen, azaz ha kis perturbáció a populációban Egyenlőség esetén gyenge ESS.

Behelyettesítés után: Tetszőleges ε–nál ez csak akkor teljesülhet, ha ρ* eredményesebb mind a saját, mind pedig a mutáns populációjában. ρ* ESS, ha lokális maximumot biztosít a populációban. A játékokban lehet több ESS vagy egy sem.

állapot evolúciós stabilitását. Héja-galamb játék Három NE: Vizsgáljuk a állapot evolúciós stabilitását. Legyen ρ nyereménye: ρ-tól független! gyenge NE

ρ nyereménye ρ* ellenében független ρ-tól, azaz ρ* gyenge NE ESS második kritériuma szerint: vagyis ρ* ESS

Replikátor dinamika Taylor és Jonker (1978) N stratégia (faj) ρi (i=1, …, N) hányadban van jelen a teljes populációban. A darwini kiválasztásnak megfelelően változik a populáció ρi(t) összetétele, azaz a sikeres szaporodik a kevésbé sikeres kárára. Taylor formula: Maynard-Smith formula (más az időskála) A nyugalmi (állandósult) helyzetek megegyeznek. Minden homogén állapot (csak egy faj létezik) nyugalmi állapot, mert vagy a nyereménykülönbség tűnik el, vagy ρi=0.

Nyugalmi helyzetek osztályozása Nyugalmi helyzetben (fixpont) ρ*: ρ* stabil, ha tetszőleges (kicsi) nyílt U nyílt környezetéhez ρ* instabil, ha nem stabil ρ* vonzó, ha létezik nyílt U környezete úgy, hogy (instabil fixpont is lehet vonzó) legnagyobb U a vonzási körzet ρ* aszimptotikusan stabil (attraktor), ha stabil és vonzó

Nash-egyensúly Megoldási lehetőségek megoszlása Replikátor dinamika Tipikus megoldások Q=2-nél: Társadalmi dilemmák Nash-egyensúly Megoldási lehetőségek megoszlása

Kő-Papír-Olló (ciklikus Q=3) szimmetria esetén: Replikátor dinamika Kő-Papír-Olló (ciklikus Q=3) szimmetria esetén: Koncentrikus pályák spirál befelé spirál kifelé Közös tulajdonságok Négy állandósult megoldás: 1-3) ρ1=1; ρ2=ρ3=0, stb. 4) ρ1=ρ2=ρ3=1/3 Tetszőleges nyereménymátrixnál a szisztematikus osztályozás túl sok lehetőséget mutat Sőt, Q>3-nál kaotikus viselkedés is lehetséges.

Dinamikus stabilitás versus NE a.) NE-ok nyugalmi helyzetek. b.) Szigorú NE-ok attraktorok. nem minden attraktor szigorú NE c.) Ha egy belső pálya konvergál ρ*-hoz, akkor ρ* NE. d.) Ha egy nyugalmi helyzet stabil, akkor NE. Dinamikus vs. evolúciós stabilitás a.) ESS-ek attraktorok. b.) Belső ESS globális attraktor. szig. NE ESS ↓ c.) Potenciális játékoknál a nyugalmi helyzet ESS akkor és csak akkor, ha attraktor c.) 2x2-es mátrixjátékoknál a nyugalmi helyzet ESS akkor és csak akkor, ha attraktor

Moran folyamat (1958) Replikátor dinamika véges számú játékosnál (a játékosok száma: N) Két stratégia: A és B, a két stratégiát i illetve (N-i) játékos követi, azaz a rendszer állapotát i jellemzi (0 ≤ i ≤ N) Dinamika: egy véletlenül kiválasztott játékos átveszi egy másik (szintén véletlenül kiválasztott) játékos stratégiáját. Az eredmény: i → (i-1) vagy i → (i+1) vagy i nem változik. Ha a folyamat mindkét irányban azonos vsz.-gel történik, akkor az átmeneti vsz.-ek: Következmény: i=0 és i=N abszorbáló állapotok, azaz a rendszer itt marad örökké, ha egyszer elérte ezt az állapotot. A rendszer viselkedése megegyezik az egydimenziós bolyongással véges rácson két abszorbáló határral.

Kérdés: Egy adott kezdőállapotból milyen vsz-gel és mikor éri el a rendszer az abszorbáló állapotok valamelyikét? Az i állapotból indulva a rendszer xi vsz-gel éri el az N (mindenki B) állapotot és (1-xi) vsz-gel a 0 (mindenki A) állapotot Egyenletrendszer xi-re: Az egyenletrendszer megoldása: xi=i/N . Általánosabb jelölésrendszerben (βi=pi,i-1, αi=pi,i+1) az egyenletrendszer alakja: A „középső” egyenlet átalakítható: yi=xi-xi-1 új változóval, ami kielégíti a következő feltételt:

Az yi-re kapott egyenletrendszer egyszerűsödik: Az yi összegzési feltételéből kapjuk: Mivel x0=0 ezért xi-re adódik: Azaz: Ez a kifejezés akkor is igaz, ha az egyik faj terjedése előnyt élvez a másikkal szemben. (aszimmetrikus bolyongás)

Mutáns elterjedése Egy idegen elem (A vagy B) van a homogén (B vagy A) populációban. Az A (B) mutáns elterjedésének valószínűsége ρA=x1 , illetve ρB=1-xN-1: A kettő aránya: Mutánsok terjedése eltérő fitnesznél: (A fitnesze r, B fitnesze 1) Változás az újratermelődésnél: , illetve egy sikeres A mutáns (r>1) elterjedésének vsz-e, ha N →∞: Ebben az esetben: