A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Az áttekintés az NPK éves belső képzéséhez ill. az NSZFI pályaorientációs szakmai napjára készült Társadalmi Megújulás Operatív Program első akcióterv Támogatási időszak: 2008. szeptember 22. – 2010. szeptember 21. Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH programvezető borbelytibor@lab.hu www.afsz.hu www.epalya.hu
A Magyar Kormány által 2007-ben jóváhagyott kiemelt program célja, szerepe FORMA ÚMFT- TÁMOP 2. prioritás AT1 (terv AT2-re is) - alkalmazkodóképesség javítása (adaptability) ESZA+hazai forrás (~2,1 mrd HUF, ~6,8 millió EUR) felelőse: FSZH TARTALOM LLG nemzeti rendszer és módszertan kialakítása (belépés az EU-s „életút támogató pályaorientációs térbe”
Problémaazonosítás – hazai szinten A pályaorientációs rendszer fejlesztésének szükségességét az indokolja, hogy hiányosak, illetve az egyes szakpolitikai rendszerekben elszigeteltek a pályaorientációs szolgáltatások, amely nagymértékben hozzájárul a nem tudatos pályaválasztáshoz, növeli a képzés során a lemorzsolódást, valamint a sikertelen pályaválasztások számát. Magas azoknak az aránya, akik nem abban a szakmában helyezkednek el, amelynek gyakorlására éveken keresztül készültek, emiatt a képzésbe befektetett erőforrások nem vagy nem kielégítően hasznosulnak.
Cél A hazai fejlesztés egyrészt jól illeszkedik az Európai Unióban a pályaorientációval kapcsolatos fejlesztési irányokhoz, amelynek lényege, hogy az egész életen át tartó tanulás csak akkor lehet sikeres, ha pályaorientációs tanácsadás kevesek kiváltsága helyett mindenki számára elérhetővé válik. Másrészt a hazai fejlesztés számára kedvező nemzetközi feltételek jöttek létre azáltal, hogy létrejön az egész életen át tartó pályaorientációs tanácsadás európai hálózata, amelynek egyik legfontosabb feladata az európai bevált gyakorlatok terjesztése. A fejlesztési projekt lehetőséget ad az európai tapasztalatok adaptálására is.
Részcélok a pályaválasztás, -korrekció előtt álló egyén saját képességeinek, a választott pálya jelenlegi és várható jellemzőinek a jobb megismeréséhez, a gazdaság számára szükséges mennyiségű és a munkáltatók igényeihez jobban igazodó szakképzett munkaerő biztosításához, a foglalkozási szegregáció csökkentéséhez, a tanulási lehetőségekhez való hozzáférés javításához
Életkorilag kitolódtak és megtöbbszöröződtek a választások
Life Long (Counselling) Guidance A modern elképzelések szerint a karrier-, pálya-, munkatanácsadás a tudásalapú poszt-indusztriális, szolgáltatásalapú társadalmakban, az élethosszig LLL (életszélig LWL) tartó tanulás – képzés állandó szolgáltatásává válik. Így elkíséri az egyéneket és a közösségeket teljes életútjuk során.
Az EU új lifelong pályaorientációs szakpolitikája A pályaorientáció nem luxusszolgáltatás, hanem a társadalmi befogadást, a jól működő munkaerőpiacot és a képezhetőséget megalapozó- támogató eszköz A pálya-, karrier tanácsadást minden állampolgár számára elérhetővé kell tenni! Az új pályaorientációs megközelítés az egész életutat támogató rendszert jelent (Lifelong Guidance: LLG) Az új LLG rendszerben megvalósul az intézmények és szakpolitikák közötti koordináció (oktatásügy, művelődés, szociális szféra, munkaügy)
A TÁMOP 222 szerkezete Metodikai fejlesztések megalapozása LLG eszközfejlesztések (kérdőívek, tananyagok) On-line fejlesztések Az epalya.hu bázisán 2+1 csatornás nemzeti LLG portál kialakítása (ifjúsági, felnőtt, szakember) Off-line pályaorientációs anyagok fejlesztése és szolgáltatások nyújtása 50 tanácsadó alkalmazása 20 tanácsadó centrumban az ország 20 városában (folyamatos szupervízió mellett) 20*8 órányi intézményközi koordinátori feladat vásárlása Szakemberek képzése, továbbképzése 50 szakember posztgraduális továbbképzése (pályaorientációs tanár, diáktanácsadó) 2000 fő részére 2*3 napos tréning 10 új akkreditált tananyag alapján
A program elsődleges célcsoportjai: – a pályaorientációs szolgáltatásnyújtók Munkavállalási tanácsadók FIT információs tanácsadók Álláskereső Klubvezetők pszichológusok ~ 170 fő ÁFSZ-ben, - EURES, EUROGUIDANCE cca. 200 kiszerződött magánközvetítők/tréner cégek, NGO-k Aktív korú inaktívakkal foglalkozó szociális szakemberek Speciális célcsoportok segítői SZFP I-II. G modul (pályaorientáció) tanárai HEFOP 311 életpálya-építés kompetencia terület tanárai 3 PHARE pályaorientációs régiós program 3*300 tanára
…és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási filozófia (ld. OECD-EU (2004) közös ajánlása a három lépcső kompetencia modellről /1. karrier, pálya információnyújtás 2. szakképzett tanácsadó, 3. pálya- munka szakpszichológia [1]/ Wiegersma (1974) öt lépcsős modellje alapján egyszerűsítve) [1] Ugyanezt a hármas felosztást használt Watts és Van Esbroeck, 1998-as az európai felsőoktatás karrier-tanácsadási szolgáltatásait felmérő munkájában: Watts, A.G. and Van Esbroeck, R. (1998), New Skills for New Futures, VUB Press, Brussels.
A TÁMOP 222 Tervezett output és eredményindikátora (első két év) Mutató neve Mértékegység Kiinduló érték Célérték Pályaorientációs tanácsadásban részesülők száma fő 30 000/év + 10 000 Pályaorientációval kapcsolatos tréningekben résztvevő szakemberek száma 2000 Pályaorientációval kapcsolatos tréningeket eredményesen elvégző szakemberek száma 1900 Pályaorientációs tanácsadást igénybe vevők elégedettsége % + 20% Posztgraduális képzésben résztvevők száma 50 Új FIT mappák db 100 Felújított FIT mappák Pályaorientációt támogató segédanyagok száma 10 Pályaorientációs filmek 20 Új pályaorientációs nemzeti portál látogatottsága Egyedi látogatók száma éves átlagban 223 200[1] +20% [1] Epalya.hu 2007 évi ügyfélforgalmi adatai alapján
Az egész életutat támogató pályaorientációs szakpolitika területi szintezése ELGPN – európai hálózat Nemzeti Pályaorientációs Tanács RFKB, RFÜ, RMK, OH régiós igazgatóságok Pályaorientációs szolgáltatás-nyújtás az egész életút támogatására
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségek: E-mail: borbelytibor@lab.hu TÁMOP Pályaorientációs Munkacsoport (1) 303.0811 Weblapok: www.afsz.hu www.epalya.hu www.npk.hu www.employmentpolicy.hu