A horizontális szabályozások Kialakításának indoka: - Egységes piac, egységes, standard minőségű terméket követel meg. - Fogyasztói, egészségügyi, gazdasági.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
Nemzeti cselekvési terv
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
A mezőgazdaság gondjai és kitörési lehetőségei a Homokháton Előadó: Kőváriné dr. Bartha Ágnes Bács-Kiskun Megyei Agrárkamara elnöke Kecskemét,
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A Strukturális Alapok működése
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Egységes egészségügyi információrendszer
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
Előnyök és alkalmazási területek
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Megállapításunk célja:  biztosítani a termelés megszervezését és hozzáigazítását a kereslethez, különösen a minőség és a mennyiség tekintetében;  Ösztönözni.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális gazdaságtan 6.
Horizontális szabályozás
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Előcsatlakozási Alapok és a Közösségi Kezdeményezések rendszere
Európai Uniós ismeretek
A Közös Agrárpolitikai célkitűzéseiről
Horizontális szabályozás
Horizontális szabályozás
Előadás másolata:

A horizontális szabályozások Kialakításának indoka: - Egységes piac, egységes, standard minőségű terméket követel meg. - Fogyasztói, egészségügyi, gazdasági szempontok egységes rendelkezésekkel biztosíthatók (A termékek nem jelentenek veszélyt a fogyasztóra, a növénytermesztésben a kártevők behurcolásának megakadályozása, a környezetvédelem stb.) - Szabályok betartása többletköltséggel jár, a piaci előnyök semlegesítése

A horizontális szabályozás részterületei ÁllategészségügyTerületei: -állatbetegségek, járványok megelőzése, mentesítési programok - állatok, állati termékek forgalmának ellenőrzése, bizonylatolása - integrált állategészségügyi és élelmiszerhigiéniai ellenőrzés az állat születésétől levágásáig - integrált állategészségügyi és élelmiszerhigiéniai ellenőrzés az állat születésétől levágásáig - állatjelölés és nyilvántartás

ÁllatvédelemKiterjedt: - a gazdasági haszonállatok tartáskörülményeire (tojótyúkokra, borjakra, sertésekre terjed ki, mozgásigény, helyigény kielégítése) - az állatok levágásának módja (vágóhídra szállítás, a levágás során fájdalom kiküszöbölése) - az állatok szállítása (50 km-nél nagyobb távolság esetén) - a kísérleti állatokra vonatkozó előírások Viták a libatömés vagy libatépés szabályozásáról

Növényegészségügy - növények veszélyes károsítói behurcolásának, közösségen belüli terjedésének megakadályozása - a hatósági munka legfontosabb része a kereskedelmi forgalom ellenőrzése, de nem akadályozhatja ez az egységes piac működését (ellenőrzés az élő növényekre koncentrálódik) - növény egészségügyi bizonyítvány használata a harmadik országból történő behozatalnál - ellenőrzés általában az EU külső határain, továbbítás növényútlevéllel - szállítmányok helyett termőhelyek, termelők ellenőrzése - védett zónák rendszere

A termelés során felhasznált anyagokra vonatkozó szabályozás – a növényvédőszerek alkalmazási módja (csak hatósági engedéllyel, növénykultúra, fenofázis technológia stb. megjelölésével) –állatgyógyászati készítmények és gyógyszerezett takarmányok előállításának szabályozási és ellenőrzési rendszere (szermaradványok határ- értékének vizsgálata, növényvédő szereknél is) értékének vizsgálata, növényvédő szereknél is) –keveréktakarmányok előállításának és forgalmazásának engedélyezése –tiltott a termelésnövelő hormonok alkalmazása, a genetikailag módosított szervezetek termelése

Az élelmiszerekre vonatkozó szabályozás A szabályozás főbb területei: A szabályozás főbb területei: - adalékanyagok - az élelmiszerek minőségi előírásai - a nyersanyagokra vonatkozó szabályok - élelmiszerhigiénia - a hatósági élelmiszerellenőrzés rendszere - címkézés - a besugárzással kezelt és gyorsfagyasztott termékek - különleges és biotechnológiai eljárással készült termékek Gyártásbiztonsági rendszerek kialakulása: HACCP – veszélyelemzés a kritikus irányítási pontokon, CEN – európai szabványok

Speciális minőségű termékek A közösségi szabályozás háromféle speciális minőség elismerését teszi lehetővé: - A védett termőhelyről származó speciális termékek (a termék előállítása, feldolgozása, forgalmazása meghatározott földrajzi helyen történik). - Védett földrajzi elnevezésű termékek (a feldolgozás legalább egy fázisa adott földrajzi helyhez kötődik). - A garantált tradicionális specialitás (hagyományos alapanyagból vagy eljárásokkal állítottak elő).

Agrár-környezetvédelem A CAP részévé 1992-től vált, társadalmi igény váltotta ki az általános környzetvédelmi célokhoz való hozzájárulást - Extenzív termelési módszerek alkalmazása (kemikáliák, trágya és hulladék mérséklése) - A természet, a táj védelme, kötelező a Nemzeti Agrár-Környezetvédelmi Program kidolgozása - Bekapcsolódás szerződéses alapon (gazdál- kodó ) a környezetvédelmi programba kodó ) a környezetvédelmi programba - A termelésből kivont területek szabadidős célú felhasználása

Biotermelés A horizontális szabályozás szerény gazdasági jelentőségű területe Az EU fogyasztói igények kielégítése érdekében az előállított termékek minőségét garantáló szabályozást egységesített. A rendelkezések rögzítik: a termékelőállítás, a feldolgozás, forgalmazás, a harmadik piac kereskedelmi feltételeit, valamint: valamint: a termékek igazolási, bizonylatolási szabályait, hatósági ellenőrzés rendszerét. a termékek igazolási, bizonylatolási szabályait, hatósági ellenőrzés rendszerét.

A vidékfejlesztés

Vidékfejlesztés ökonómiai alapjai  Vidékfejlesztés – regionális politika része  Regionális politika: a regionális viszonyok és a társadalom működéséből következő igények összhangba hozása  Területfejlesztési politika: legáltalánosabb célja a területileg kiegyensúlyozott fejlődés feltételeinek megteremtése  A regionális politika a strukturális politika része

Vidékfejlesztés az EU-ban

Vidékfejlesztés céljai Az Eu 1257/1999 Tanácsrendelet Agrárgazdaságok és agrártermékeket feldolgozó és értékesítő ágazatok szerkezetátalakítása Új technológiák alkalmazása Alternatív munkalehetőségek Fenntartható erdészeti tevékenység

Vidéki tevékenység sokszínűsítése Életképes társadalom Gazdálkodási tevékenység javítása Munka és életkörülmények javítása Kis ráfordítást igénylő mezőgazdasági tevékenység megőrzése Fenntartható mezőgazdaság Egyenlőtlenségek megszűntetése

A vidék fogalma Vidéki Térségek Európai Chartája szerint: Olyan terület, amelyet a következőkre használnak: Mezőgazdaság, erdészet, halászat A vidéken élők gazdasági és kulturális tevékenysége ( kézművesség, ipar, szolgáltatás stb.) Nem városi pihenő és rekreációs térségek Egyéb célok, pl. lakókörzetek A vidék funkciói: Gazdasági funkciók Ökológiai funkciók Társadalmi és kulturális funkciók

A vidék fogalma OECD szerint: háromféle rurális terület Gazdaságilag integrált rurális terület Köztes rurális terület Távoli vidéki területek Regionális szinten három szint: Alapvetően vidéki térség Jellemzően vidéki térség Alapvetően városi térség

A vidék fogalma Európai Bizottság szerint: urbanizáció foka a meghatározó. Sűrűn lakott térségek: 500 fő/km 2 felett, legalább fő Köztes területek: fő/km 2 között, legalább fő, vagy csatlakozás sűrűn lakott térséghez Ritkán lakott térségek: előzőekbe nem fér bele

Agrárstruktúra-politikák fejlődése az EU-ban 1. A kezdet: „életképes” családi gazdaságok igénye: Mansholt-terv 2. Párhuzamos horizontális akciók: EMOGA, Orientációs Osztály 3. A regionális akciók bővülése: átfogó térségfejlesztés 4. Átfogó vidékfejlesztés igénye: „Közös Agrárpolitika fejlődése és jövője”, Cork-i deklaráció

A vidékfejlesztés, mint a CAP „második pillére” Célkitűzések között: 1. Fejlődésben elmaradt régiók fejlesztése 2. Nehézségekkel küzdő területek átalakítása 3. Oktatás, képzés, foglalkoztatás korszerűsítése AGENDA 2000: vidékfejlesztés előtérbe kerülése.

A vidékfejlesztés, mint a CAP „második pillére” 1999: egységes vidékfejlesztési rendelet: átfogó és következetes vidékpolitika Mezőgazdasági kiadások jobban szolgálják a vidékfejlesztést és a környezetvédelmet. Támogatások hozzásegíthetnek: Nemzetállamok saját döntése a felhasználásról Nem rászorultak kizárása Környezetkímélő és extenzív gazdálkodás

A vidékfejlesztési támogatások (intézkedések) formái 1. Agrárgazdasági beruházások támogatása 2. Fiatal gazdálkodók támogatása 3. Képzés 4. Korai nyugdíjazás 5. Kedvezőtlen adottságú és hátrányos helyzetű területek támogatása

6. Agrárkörnyezet védelem 7. Mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének támogatása 8. Erdészet 9. Vidéki területek alkalmazkodásának és fejlődésének elősegítése

Vidékfejlesztési intézkedések finanszírozása az EU-ban 1. Európai Fejlesztési Alap (ERFA) 2. Európai Szociális Alap (ESZA) 3. EMOGA Orientációs Osztály 4. Halászati Orientáció Pénzügyi Eszköze (HOPE) Jelentős szerepe van az Európai Beruházási Banknak (EBB) is a regionális politika finanszírozásában

Közösségi kezdeményezések Határon átnyúló, interregionális együttműködés biztosítása Nagyvárosok szociális és gazdasági regenerációjának támogatása Vidékfejlesztés támogatása Munkaerőt érintő diszkrimináció ellen, határon átnyúló együttműködés Közösségi Kezdeményezések a Strukturális Alapok 5%-áig finanszírozhatók

Előcsatlakozási források Phare: eredetileg Lengyelország és Magyarország támogatására. Később kiterjesztették a többi csatlakozásra váró országra A területfejlesztési és a szociális alap megfelelője Területei:befektetés-ösztönzés, ipari szerkezetátalakítás turizmus támogatása üzleti infrastruktúra-fejlesztés szakképzés fejlesztése, munkaerő-piaci beavatkozások

Előcsatlakozási források SAPARD program: eredetileg 2000 – 2006 között nyújt támogatást. Céljai: A csatlakozásra váró országok mezőgazdaságának és vidékfejlesztésének segítése A közösségi intézményrendszer átvétele

SAPARD források elosztása OrszágMillió euro Magyarország38,054 Lettország21,848 Szlovénia6,337 Bulgária52,124 Csehország22,063 Litvánia29,829 Szlovákia18,289 Lengyelország168,683 Észtország12,137 Románia150,636 Összesen520,000