A marketingkoncepció
A marketingkoncepció négy alappillére: Célpiacközpontúság Fogyasztóra orientáltság Koordinált marketing Nyereségesség
A célpiacközpontúság Egyetlen vállalat sem képes arra, hogy minden piacon jelen legyen és minden szükségletet kielégítsen A vállalatoknak ezért meg kell határozniuk piacaik határait, és minden célpiacukhoz egyedi marketingprogramot kell kidolgozniuk differenciált marketing
A fogyasztóorientáció A fogyasztóorientáció a vállalattól a fogyasztói szükségletek pontos meghatározását igényli, de nem a saját, hanem a fogyasztó szempontjából.
A szükségletek felismerése Megfogalmazott szükségletek Valós szükségletek Meghatározatlan szükségletek Örömszerző szükségletek Titkolt szükségletek
A fogyasztóorientáció . Miért fontos ez? Alapvetően azért, mert a vállalati árbevétel két fő csoporttól származik: a meglévő és az új fogyasztóktól. A régieket mindig könnyebb megtartani.
A marketing végső kifejeződése: ” Céljaink túlmutatnak a fogyasztó szükségleteinek kielégítésén: mi örömet is akarunk szerezni. ”
Az elégedetlen fogyasztó 11 ismerősénél kelti a termék rossz hírét, az elégedett csupán háromnak dícséri meg. A panaszok bejelentésére maximális lehetőséget kell a fogyasztónak adni.
Koordinált (integrált) marketing A fogalom egyfelől azt jelenti, hogy a különféle marketing feladatokat – eladás, reklám, piackutatás stb. – egymás között (a marketing részlegen belül) is koordinálni kell, másrészről azt, hogy a marketinget a vállalat többi részlegével is megfelelően összhangba kell hozni.
Belső marketing a vevők megfelelő kiszolgálására arra alkalmas embereket kell felvenni, kiképezni és ösztönözni Külső marketing a piaci marketinget jelenti
Nyereségesség: Egy vállalat akkor keres pénzt, ha a fogyasztók igényeit a konkurenciánál jobban képes kielégíteni.
Akadályok Szervezeti ellenállás Lassú tanulás A hatásos piaci működést sokszor gátolja a gyors felejtés. Ha egyszer már sikerült eredményeket elérni a marketingben, akkor a vállalatvezetés hajlamos megfeledkezni a marketing alapelveiről.
A társadalom - központú marketingkoncepció A társadalom - központú marketing-koncepció szerint a szervezeteknek az a feladata, hogy vegye számba a célpiacok szükségleteit, igényeit és érdekeit, és a konkurenciánál hatékonyabban elégítse ki az igényeket, mégpedig oly módon, hogy maradjon fenn, ill. bővüljön tovább a fogyasztók és a társadalom jóléte.