ÚMVP félidei értékelés A 3. és 4. tengely értékelésének fő következtetései, összefüggés a KAP 2020 megállapításaival Budapest, 2011.05.25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A Helyi LEADER Akciócsoportok szerepe a vidék turizmusában
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
orszagtanulmanyok/spanyolorsz ag-leader-megvalositasa/
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
DIT-ÚMVP III-IV. tengelyét érintő programmódosítási javaslatok
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Segélyezési rendszer átalakítása
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházas Konferencia május 16.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Tervezett témák Hazai együttműködés Nemzetközi együttműködések támogatás A HACS Feladatai Közösség és vidékfejlesztés KSZ feladatok Finanszírozás Decentralizáció.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

ÚMVP félidei értékelés A 3. és 4. tengely értékelésének fő következtetései, összefüggés a KAP 2020 megállapításaival Budapest,

Pénzügyi státusz

3. tengely A 3. tengely céljai a vidéki gazdaság diverzifikációja, a vidéki térségekben élő emberek életminőségének javítása. Eszközök: gazdaságfejlesztés, szolgáltatások infrastruktúra és eszközfejlesztése, településkép fejlesztés Az ÚMVP források 13 %-a

Horizontális intézkedések Mindkét intézkedés pozitív hatással van a területi kiegyenlítődésre. Tanyabusz 60%-ban megújult tanya- és falugondnoki járműpark (700 új jármű) 200 új szolgálat Javaslatok: újbóli meghirdetés, takarékosság, tanyai környezet figyelembe vétele IKSZT A támogatott települések 70%-a 2000 fő alatti 560 kistelepülés, üzlethelyiség Javaslatok: egykörös pályáztatás, előleg igénybevételének biztosítása, nagyobb hangsúly a fenntarthatóságra, kisebb volumenű fejlesztésekre

Nem horizontális intézkedések Fő eljárásrendi problémák, hiányok: A normatív kontrol elvének alkalmazása nehezíti a megvalósítást => kérelmek átfutási ideje hosszú, a módosítások nehézkesek. A pályázók kiszolgáltatottak, bonyolult határozatok, nyomtatványok. Rövid határidők, munkacsúcsok. A rendszer nem differenciál a fejlesztések forrásigénye alapján. Az előlegfelvétel lehetőségének hiánya versenyhátrányba hozza a vidéki mikrovállalkozásokat, növeli a fejlesztések kockázatát. Javaslatok: a kérelem- és pályázatkezelés teljes folyamatának jelentős egyszerűsítése, rugalmasabbá tétele, az adminisztrációs terhek csökkentése, munkacsúcsok kiküszöbölése; a formanyomtatványok felhasználóbarát irányban történő módosítása; a beruházások mérete szerint történő differenciált adminisztratív és eljárási feltételek bevezetése; az előleg igénybevételének lehetővé tétele;

Mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése Területi kiegyenlítő hatás mérsékelt Eljárásrendből adódó nehézségek (pénzügyi teher, kockázat, versenyhátrány) Indokolatlan átcsoportosítás ( ,00 euró (44%)) Foglalkoztatási hatás: –Monitoring adatok alapján 318 db (811/933 db kérelem adata). –Kérelmekben vállalt foglalkoztatás1561 db (903 db kérelem adata). –Kérdőívben 122 db kérdőív 304 db új munkahelyet jelöl. Javaslatok: eljárásrendi, tartalmi és forrásnagyságbeli összehangolás az ÚMFT-vel.

Turisztikai tevékenységek ösztönzése Hozzájárult a területi kiegyenlítődéshez Negatív külső tényezők Az értékelési rendszer a nagy értékű beruházásokat hozta előnybe (foglalkoztatás, arányosítás, max projekt méret) Foglalkoztatási hatás nem mérhető –Monitoring adatok alapján 27 db (566/680 db kérelem adata). –Kérelmekben vállalt foglalkoztatás – nincs adat. –Kérdőívben: 103 db kérdőív 144 db új munkahelyet jelöl. Javaslatok: követelmények enyhítése; kisebb fejlesztések helyzete hozása, nemzeti jogszabályok újragondolásának kezdeményezése.

A falvak megújítása és fejlesztése Nagy abszorpciós képesség. A támogatott beruházások: parkosítás (36%- 450 db.), játszótér (31%-378 db.), épület külső felújítás (30%-366 db.), piac felújítás (3%-35 db.). A válaszadók többsége szerint javult az életminőség (61%) Jelentős közvetett hatás. Foglalkoztatás: –Monitoring adatok alapján tárgyévben (2009): 250 db (1052/924 db kérelem adata). –Vállalt foglalkoztatás – nem értékelhető. –Kérdőívben: 170 db kérdőív 85 db új munkahelyet jelöl. Javaslatok: külső-belső felújítás engedélyezése, nagyobb hangsúly a kisebb fejlesztésekre, költséghatékonyságra

Vidéki örökség megőrzése Nagy abszorpciós képesség. Támogatott beruházások: templomok, imaházak, haranglábak, parókiák, templomkertek és egyházi műemlékek (64%) egyéb épített örökség 29% természeti értékek bemutatása 7%. Jelentős közvetett hatás. Foglalkoztatás: –Kérdőívben: 111 db kérdőív 32 db új munkahelyet jelöl. Javaslatok: külső-belső felújítás engedélyezése, nagyobb hangsúly a kisebb fejlesztésekre, költséghatékonyságra

Készségek elsajátítása és ösztönzés HACS finanszírozás A működési költségek meghatározása nem átlátható, a forrásfedezet nem biztosított. Javasolt a rendelkezésre álló forráskeretek alapján újradefiniálni a HACS- onként felhasználható költségkereteket, lehetővé téve az akciócsoportok számára a 2015-ig történő kiegyensúlyozott gazdálkodást. A HACS-ok likviditása veszélyeztetett, több HACS a fizetésképtelenség határán áll. Ehhez meg kell vizsgálni az akciócsoportok gazdálkodását, különös tekintettel az időarányosan többet költő csoportokra. Testre szabott szakmai segítség lehetőségének biztosítása.

A 4. tengely céljai: A LEDAER tengely alkalmazásához kapcsolódó átfogó stratégiai prioritás helyi kapacitás építése a foglalkoztatás teremtéshez és a gazdaság diverzifikációjához. Hozzájárulás az 1., 2. és 3. tengely által kitűzött célok (és a horizontális prioritások) megvalósulásához. A tengelyek közötti és tengelyen belüli szinergia megteremtése, integrált megközelítés alkalmazása (szektorok, szereplők, célok); A helyi kormányzás fejlődése és a belső fejlesztési potenciál mozgósítása (helyi információk, elkötelezettség, a „bottom-up” - „top-down” nem verseny, nem ellentét, hanem együttes, összehangolt alkalmazása A gazdálkodókat, erdészeket és más helyi szereplőket integráló megközelítés biztosíthatja a helyi természeti és kulturális örökség megőrzését, növelheti a környezeti tudatosságot, stimulálhatja a beruházásokat, segítheti a helyi specifikus termékek kialakítását, a turizmust és a megújuló energiaforrások használatának elterjedését. az innováció erősítése: mozgástér, rugalmasság. A LEADER hozadéka az innovációval kapcsolatban elveszik, ha a jogosultsági szabályok túlságosan részletezettek, vagy behatároltak. „Védhetőség” elvének alkalmazása.

A célok megvalósulásának értékelése Helyi kapacitás építése, mint fő prioritás: A HACS-ok munkaszervezeteinek felkészültsége, teljesítménye eltérő színvonalú –Nem volt valós szelekció! –A munkaszervezetek hiányos elméleti és gyakorlati felkészítése –Célzott hálózatfejlesztés, a tapasztalatcsere hiánya, együttműködési rendszer kialakítása elmaradt A HACS-ok kapacitásainak jelentős részét lekötötte a delegált feladatok ellátása. A HACS-ok meghatározó szerepet játszottak a belső fejlesztési potenciál mozgósításában. A LEADER nem, vagy csekély mértékben járult hozzá az 1 és 2 tengely céljaihoz. A tengelyek közötti lehatárolások és az eljárásrend megakadályozza az integrált, több szereplős, több szektort érintő fejlesztéseket. Nem érvényesültek a szinergiák. A részletekig történő normatív szabályozás ellehetetleníti az innovatív, egyedi fejlesztések megvalósulását. A HACS-ok 39%-a szerint jelentős, 42% szerint közepes mértékben javult a helyi kormányzás a program hatására.

A célok megvalósulásának értékelése Célkitűzés Decentralizáció, autonómia Rugalmasság (bizalom) Központi és helyi erőforrások szinergiája Megvalósítás Erős központosítás Szankcionálás,merev keretrendszer, normatív kontrol.. Párhuzamosságok Az intézmények és a HACS-ok közötti kommunikáció hatékonysága gyenge. Kevés alkalom a közös tanulásra. Nincs hathatós HACS érdekképviselet, alacsony szintű a hálózatosodás. Javaslatok A delegált és a fejlesztési feladatok ellátásához szükségesek a rendszeres (tovább)képzések, a „társadalmi tanulást” lehetővé tevő akciók, a mentorálás, amelynek biztosítani kell a forrásait. A visszacsatolás és egyeztetés intézményesítése (pl vegyes összetételű munkacsoportok). A normatív kontrol rendszerének oldása (pl mérlegelési jogkör biztosítása, fejlesztések értékelése, elvi iránymutatások). Egységes szankcionálás helyett a problémák egyedi kezelése.

HACS-ok finanszírozása A jelenleg alkalmazott szankcionálási és elszámolási rendszer veszélyezteti az akciócsoportok működőképességét. Javaslatok: Az előleg program végén történő elszámolhatóságának biztosítása. A HACS-ok 2015-ig terjedő működési költségeinek meghatározása. Az elismerhető költségek esetén a negatív lista alkalmazása. A visszamenőleges elszámolás indoklás alapján történő lehetővé tétele. A vállalkozói tevékenység esetén a működési költségek visszatérítésének arányosított csökkentése. Mindkét fél számára ütemezhető feladat meghatározás. A valós fejlesztési tevékenységekkel kapcsolatos eredmények integrálása beszámolókba. Hibás teljesítés esetén két körös felszólítás, majd IH vizsgálat, azután forráselvonás. Az önértékeléssel és monitoringgal kapcsolatos felkésztések, mentorálás, a tevékenység elindítása.

Térségek közötti együttműködések Megállapítások: Nem volt ösztönzés, segítségnyújtás, fórumok és könnyen elérhető források a térségek közötti együttműködéseinek kialakítására. Nincs lehetőség konzorciumban történő pályázásra. A magyar HACS-ok nem versenyképesek nagyobb nemzetközi együttműködésekben való részvételben. A magyar HACS-ok kimaradnak a az európai vidékfejlesztés vérkeringéséből, elesnek a közös tanulás és közös lobbizás lehetőségétől. Javaslatok: Szakmai találkozók, partnerséget erősítő közösségfejlesztő módszerek alkalmazásával. Konzorciumban történő pályázási lehetőségének megteremtése. „Nemzetközi együttműködési alap” létrehozása az IH kezelésében, amelyre a HACS- ok pályázhatnak nemzetközi projektekkel. Kapcsolatfelvételt segítő intézkedés (pl kooperációs csekk) bevezetése. Nemzetközi kapcsolatokat segítő operatív egység létrehozása. A kapcsolatfelvételhez szükséges utazások napidíjas rendszerben alapon történő elszámoltatása.

Az életminőség összetevői helyi kormányzás (helyi döntéshozás átláthatósága, a bevonás mértéke, szélesebb körű partnerségek létrejötte); többszintű kormányzás (decentralizáció mértéke, különböző döntéshozók közötti koordináció szintje); társadalmi tőke (helyi identitás és összetartozás erősödése, hálózati kapcsolatok és nyitottság erősödése); kulturális tőke (tárgyiasult és nem tárgyiasult kulturális értékek, vonzerő); környezeti állapot (környezeti szolgáltatások, állapot, szemlélet, vonzerő alakulása); élhetőség (alapvető szolgáltatások és infrastruktúra elérhetősége, munka – élet egyensúly, munkakörülmények alakulása); megélhetés (humán tőke fejlődése, társadalmi, gazdasági teljesítmény); A fenti tényezők fejlődésében meghatározó szerepe van a megvalósítás HOGYAN- jának! Erről nincs szó a KAP 2020-ban!