Az alkalmazottak befolyásolása: a motiváció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munka.
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Csoport munka.
D ALE C ARNEGIE T RAINING  Dale Carnegie ® : A hagyomány  Alapítva: 1912  Cég-központ: New York City  DC Kutató-központok: New York, St.Louis, Washington.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
MOTIVÁCIÓ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Péczeli Katalin előadása
Családi vállalkozás.
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
MOTIVÁCIÓ.
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Minőségdíjak.
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A munkával való elégedettség
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Motiváció.
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Szervezeti viselkedés Motiváció
Az üzletek operatív működtetése
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Kérdések a második zh-hoz
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Az alkalmazottak befolyásolása: a motiváció Vezetés és szervezés BA Pécs

A motiváció meghatározása 1. „az alkalmazottak szervezeti célokkal kapcsolatos belső késztetését kiváltó tevékenységek összessége” 2. „ az a döntési folyamat, amelyen keresztül a célirányos viselkedést kiváltjuk, irányítjuk és fenntartjuk” 3. „ az egyénben jelen lévő folyamatok, melyek befolyásolják az önkéntes viselkedésének irányát, intenzitását és hosszát”

Vitatott – a pénz szerepe A pénz értéke és annak motivációs ereje nagyban függ az egyén értékrendjétől, a motivációs számításától A pénz egyes jellemzői és funkciói A „mindenhatóság” Szerepe az összehasonlításban Megerősítő jellege

A motiváció típusai Külső Belső kézzel fogható jutalmak fizetés egyéb juttatások munkakörülmények Belső pszichológiai jutalmazás lehetőség nyújtása, hogy a dolgozó kihasználhassa képességeit és tudását jelentős feladat és a sikeres munkavégzés lehetőségének biztosítása elismerés

Gyakorlati motivációs problémák Elbocsátások, bizonytalan munkahely Elveszett bizalom és elkötelezettség érzése Egyszerűbbek a szervezetek Kevesebb vezető van, aki ellenőrizhetné a teljesítményt A munkaerő elvárásai változnak A fiatalok eltérő igényei A munkaerő összetétele sokkal változatosabb © J. Mahoney/ Richmond Times Dispatch

A motiváció elméletei 1 Tartalomelméletek - mi motivál? Abraham Maslow szükségleti hierarchiája Herzberg kéttényezős modellje Alderfer ERG - létezés, kapcsolat - fejlődés elmélete McClelland kapcsolat-teljesítmény-hatalom elmélete Hunt célstruktúra modellje

A motiváció elméletei 2 Folyamatelméletek - a folyamat Megerősítés elmélet - Skinner Célkitűzés elmélet - Edwin Locke Elvárás elmélet – Victor H. Vroom Méltányosság elmélet – Stacey Adams

A motiváció Maslow-féle szükséglet elmélete Abraham Maslow 1908-1970 Szükséglet élettani vagy pszichológiai hiány, amelyet az ember ki óhajt elégíteni

A maslow-i szükségleti piramis Önmegvalósítás Igény a tiszteletre Szociális szükségletek Biztonsági szükségletek Fiziológiai szükségletek

A szükségletek szintjei Alacsonyabb szintű szükségletek Fiziológiai és biztonsági Magasabb szintű szükségletek Szeretet, kapcsolat, megbecsülés, önmegvalósítás

Az elmélet néhány alapfogalma Egy szükséglet addig nem hatékony motivátor, amíg az alatta levő szükségletet ki nem elégítettük – előrehaladás elve A kielégített szükséglet nem hatékony motivátor – deficit elve Az elégedetlenség befolyásolja lelki egészségünket Felfelé haladunk a lépcsőn Az önmegvalósítás soha nem ér el végpontot, mindig többet és többet szeretnénk belőle

Az elmélet néhány problémája Munkahely? Időzítés Az emberek nem egyformák - kultúra Van olyan jutalom, ami több, mint egy szükségletet elégít ki Az embereket nem lehet egyforma jutalmakkal motiválni Biztos, hogy a munkával való megelégedettség jobb teljesítményhez vezet?

Herzberg kéttényezős modellje Kutatás eredménye interjúk alapján melyet 2000 könyvelővel és mérnökkel végeztek Pittsburgh-ben, Pennsylvania-ban. A kritikus esemény módszer mikor érezte Ön jól magát a munkájában mikor érezte Ön rosszul magát a munkájában

Elégedettség- elégedetlenség Hagyományos szemlélet Elégedettség Elégedetlenség Herzberg véleménye Elégedettség Nincs elégedettség Nincs elégedetlenség Elégedetlenség Motivátorok Higiéniás tényezők

Motivátorok és higiéniés tényezők Higiéniés tényezők Motivátorok Vállalati politika  Eredmény Munkafelügyelet  Elismerés Kapcsolat a vezetővel  Maga a munka Beosztás  Felelősség Biztonság Előrehaladás Fizetés Pszichológiai fej- lődés

Az elmélet korlátai Megkérdőjelezhető módszertan Nem motivációs elmélet, hanem a munkával való megelégedettség magyarázata A higiéniés faktorokat gyakran használják motivátorként Nem foglalkozik a környezettel Feltételezi, hogy az elégedett munkás produktív is (?)

ERG elmélet Clayton Alderfer Maslow ERG elmélet Alderfer modelljében 3 szükséglet van A különböző szükségletek szimultán motiválnak Van regressziós fázisa is Önmegvalósítás Fejlődés Megbecsülés Kapcsolat Kapcsolat Biztonság Létezés Biológiai

David McClelland kapcsolat -teljesítmény - hatalom elmélete Kapcsolat iránti igény vágy a közeli személyes kapcsolatokra Teljesítmény igény a kiválóságra a sikerre Hatalom iránti igény vágy a többi ember irányítására Tanult szükségletek

Hunt célstruktúra modellje A motiváció az emberek egyéni céljaihoz kapcsolódik 6 cél: Komfort, anyagi jólét Szabályozottság Kapcsolat Elismertség Hatalom Autonómia, kreativitás

A motiváció tartalomelméletei Maslow Alderfer Herzberg McClelland Önmegvalósítás Fejlődés Motivátorok Teljesítmény igény Megbecsülés Hatalom igény Kapcsolat Higiéniés tényezők Kapcsolat igény Szeretetigény Biztonság Létezés Biológiai

A motiváció néhány folyamatelmélete Megerősítés elmélet Elvárás elmélet Célkitűzés elmélet Az ember fejében lezajló döntési folyamatra koncentrál

Megerősítés elmélet 1 A viselkedés a következményeitől függ Alapjai: a viselkedés formáit a környezet provokálja ki a viselkedés irányítható ha kontrolláljuk a következményeit ha megerősítünk egy viselkedési formát az ismétlődni fog

Megerősítés elmélet 2 Burrhus Frederick Skinner Megerősítési formák pozitív megerősítés - pénz, dicséret negatív megerősítés - a negatív következmény elkerülése büntetés - kellemetlen következmény okozása megszüntetés - nem figyelünk oda

Megerősítés elmélet 3 Megerősítési intervallumok: folyamatos - mindig megdicsérem, ha jót csinált rendszeresen ha elér egy szintet - béremelés egy bizonyos darabszám elérése után rendszertelenül - váratlan számú helyes viselkedési forma mutatása után dicsérem meg fix intervallum - egy bizonyos időtartam eltelte után havi fizetés rendszertelen intervallum - szabálytalan intervallumonként dicsérem meg

Elvárás elmélet Victor H. Vroom Ahhoz, hogy egy bizonyos módon viselkedjünk azon múlik hogy: mennyire elvárható hogy a cselekedetnek lesz egy bizonyos következménye és ezt a következményt mennyire akarjuk Victor H. Vroom

Elvárás elmélet 2 Az egyén erőfeszítése Teljesítmény Személyes célok Jutalom 1 2 3 Fontos az: 1. Összefüggés az erőfeszítés és a teljesítmény között 2. Összefüggés a teljesítmény és a jutalom között 3. Összefüggés a jutalom és a személyes célok között

Motivációs erő = (Vonzerő x várakozás) Elvárás elmélet 3 Az elvárás elmélet működési képlete: Motivációs erő = (Vonzerő x várakozás) Vonzerő: Lehet +, vagy negatív, vagy semleges Várakozás: szubjektív valószínűségi mutató 0-tól + 1-ig bármi lehet Biztosan nem következik be – biztosan bekövetkezik

Porter és Lawler elvárás elmélete 1 4. Az egyén képességei és tulajdonságai 1. A jutalom érzékelt értéke 8. A jutalmak méltányossága 7.a.Belső jutalmak 9. A munkával való megelégedettség 3. Erőfeszítés 6. Teljesítmény 7.b. Külső szereplő által adott jutalmak 2. Elvárás, hogy a teljesítmény jutalomhoz vezet 5. Az egyén szerepfelfogása

Porter és Lawler elvárás elmélete 2 A feladatra fordított erőfeszítés függ a jutalmaktól, és attól a várakozástól hogy ezek lesznek A várakozás, vagy az erőfeszítés teljesítmény kapcsolat nemcsak attól függ, hogy az egyén hogyan érzékeli a jutalmat, hanem az egyén képességeitől és a szerepfelfogásától is Az egyén teljesítménye attól is romolhat, ha olyat kérnek tőle, amit úgy érez nincsenek összefüggésben a munkájával és a tudásával. A munkával való megelégedettség befolyásolja a jutalmak érzékelt értékét, így feedback hatása van.

Porter és Lawler elvárás elmélete 3 A modell azt állítja, hogy a teljesítmény befolyásolja a megelégedettséget és nem fordítva. Az elégedettség szükséglet kielégítésen alapszik A szükséglet kielégítése egy sor külső és belső jutalmon múlik, amelyek a teljesítménytől függnek. Az elégedettség vagy összefügg a jó teljesítménnyel vagy nem, ez csak egy attitűd, ami összefügghet a teljesítménnyel. A jó teljesítmény azonban, ha megfelelően jutalmazzák valószínűleg elégedettséghez vezet.

Porter és Lawler elvárás elmélete 4 Az elmélet kritikája: Sok a változó, túl bonyolult Megkérdőjelezhető, hogy tényleg figyelembe veszünk – e ilyen bonyolult összefüggéseket a döntési folyamatban A kényszerítés és a munkahely bizonytalanságának a teljesítményre gyakorolt hatását nem veszi figyelembe Az elmélet empirikus tesztelése kétséges

Az elvárás elmélet néhány gyakorlati ajánlása Az erőfeszítés és teljesítmény közötti kapcsolatot a menedzsmentnek erősítenie kell, megfelelő képzéssel, világos utasításokkal és erőforrások biztosításával A teljesítmény és a jutalmak közötti összefüggés világos kell, hogy legyen Ha az alkalmazottaknak valamire megbízást adunk, de másért jutalmazzuk őket, akkor azt a viselkedést fogják folytatni, amiért jutalmat kapnak A pénz fontos motivátor lehet, de csak egy az adható külső jutalmak közül, és, hogy használható legyen, világos és igazságos módon kell kötődnie a teljesítményhez Nem érdemes olyan jutalmat adni, amit a munkatársak nem értékelnek!

Célkitűzés elmélet 1 Cél: teljesítmény cél, amelyet az egyén, vagy a csoport a munkájában meg óhajt valósítani Célkitűzés: a munkatársak olyan motiválási folyamata, amikor hatékony és értelmes teljesítmény célokat tűzünk ki Edwin Locke 1968

Célkitűzés elmélet Célok elérésének nehézsége Célok és szándékok Érzelmek és vágyak Reakciók vagy tettek Következmény Értékek Elkötelezettség mértéke

Célkitűzés elmélet 2 Hogyan állapítsunk meg célokat? Négy alapvető javaslat: Nehéz legyen Specifikus legyen A munkatárs és a vezetője együtt állapítsák meg Közöljük az eredményeket

A cél nehézségének hatása a teljesítményre Optimális cél nehézség Teljesítmény Gyenge Mérsékelt Nehéz Lehetetlen A cél nehézsége

Gyakorlatias motivációs technikák A munkatársak részvétele a döntésekben munkástanács szakszervezet minőségi csoportok munkavállalói részvénytulajdonlási program munkakörtervezés flexibilis munkaidő flexibilis juttatások

Összefoglalva A pénz értéke és motivációs ereje több tényező függvénye A motiváció tartalomelméletei azokkal a tényezőkkel foglalkoznak, amelyeket az embereknek meg kell kapniuk, hogy motiváltak legyenek.