Információrendszer-architektúrák 2. Információ-rendszerek: típusok A rendszerek fejlődése A vállalatok megváltozása Az Anthony modell Folyamat és tranzakció A Strassmann/Edwards fejlődési modell Nolan fázis-modellje A rendszer minősége Újsághír 2010 február 16: „A felvételi jelentkezések hajrájában a kb. 1500 jelentkezőre méretezett rendszert 2,600-nál több kérelemmel rohanták meg: a rendszer lelassult, majd leállt.”
Az IT/ISz fejlődésének jellemzői/1 HARDVER teljesítmények növekedése: tárolókapacitás, számítási sebesség, adatelérési sebességek teljesítmény / ár viszony kedvező változása PC-k és laptopok előretörése, mobilitás hálózati üzemmódok általánossá válása szabványok és kompatibilitás nem-Neumann architektúrák megjelenése Edward
Az IT/ISz fejlődésének jellemzői/2 SZOFTVER maximális hardver-kihasználás, optimalizálás hatékony hálózati operációs rendszerek nagytömegű alkalmazói szoftver, GUI felületek, ügyfél/kiszolgáló stílus globális hálózati megoldások (Internet, EDI) osztott adatbázisok elérhetősége szabványos és hatékony fejlesztőrendszerek: CASE, 4GL szoftver-bűnözés megjelenése és kiterjedése. Edward
Az IT/ISz fejlődésének jellemzői/3 TÁVKÖZLÉS, TELEKOMMUNIKÁCIÓ a távközlés digitalizálása szélessávú adatátvitel, ISDN komplex szolgáltatás műholdas távközlési megoldások mobil telefónia és az IT integrációja a hálózatok felhasználása komplex információ- szolgáltatásra (e-commerce, e-business, e-banking, EDI, EFT, home office, Internet - xDSL) Azaz: „computer literacy” „IS literacy” ÉS: mindezek összeolvadása egyfajta „ICT”-ben, popularizálódás. Edward
Vállalat, IT/ISz, IR/IM 30 éves „építgetés”: CIS, VIR Eddig: „kínáljunk” IR-t a vállalatnak, automatizáljunk újabb és újabb részrendszereket Mára: a szervezet sajátmaga „keres” céljaihoz megfelelő megoldásokat Információs rendszerek IR technológia IT Alkalmazások iránti kereslet feltárása Alkalmazások iránti kereslet kielégítése Edward
Az IR szerepének változása Technikai változások Menedzseri kontroll támogatása Alapvető üzleti tevékenységek IR IR IR ‘50 ‘60 ‘70 ‘80 ‘90 Ma: a céloknak megfelelő „információs architektúra”; információ-vezérelt üzleti stratégia Edward
Stratégia és taktika: példák Stratégiai szint Taktikai szint Üzleti környezet létrehozása, ahol a keresletet kielégítő IR-alkalmazás jól azonosítható A L K M Z Á S O Üzleti követelmények és alkalmazási szükségletek részletei Kereslet: IR Kínálat: IT Menedzseri/technikai környezet kialakítása, amelyben a kínálat megteremthető Rendszerek létrehozása az alkalmazások szükségleteinek kielégítésére Edwards, 1995
Szintek, beosztások, felelősök Stratégiai szint Taktikai szint Igazgatótanács, üzleti egységek menedzserei A L K M Z Á S O Üzleti követelmények és alkalmazási szükségletek részletei Kereslet: IR Kínálat: IT Igazgatótanács, CIO, vezető IT menedzserek Rendszerek létrehozása az alkalmazások szükségleteinek kielégítésére Problémák: a szintek keveredése, felelősségek áthárítása
Miben változtak meg a vállalatok? 1. GLOBALIZÁLÓDÁS Mgmt és kontrolling globális piacon világpiaci verseny globális munkacsoportok együttműködése, tele-cooperation, global groupwork (info-kommunikációs rendszerek!) globális logisztikai rendszerek egységes termékek, szolgáltatások, ...
folytatás: a változások jellege 2. AZ IPARI GAZDASÁGOK ÁTALAKULÁSA - tudás/információ-alapú gazdasági ágak - termelékenységnövekedés - újfajta termékek, szolgáltatások - megváltozott vezetési stílus - verseny az idővel, rövid életgörbék - zavaros, átláthatatlan, veszélyes (háborús!) üzleti környezet - alkalmazottak képzettségének változása
folytatás: a változások jellege 3. A VÁLLALATOK ÁTALAKULÁSA - „szétterülés”, „laposabb” szervezetek - apróbb, kisebb vállalatok gyors létrehozása - decentralizáció az irányításban - rugalmasság igénye és megvalósítása - alacsony tranzakciós/ koordinációs költségek - helyi, független - önálló döntések, bátorítás az önálló munkára - e-Business, e-Solutions tömegessé válása.
A válasz: másfajta info-architektúrák IT változás Architektúra-változások Globális hálózatok Nemzetközi munkamegosztás. Világméretű termelésszervezés. Távmunka. A tranzakciós költségek csökkennek. Vállalati hálózatok Csoportmunka, együttműködés. Divíziók, osztályok felbomlása. Vevő- és termék-orientáció. „Task force” alkalmi munkavégzés A mgmt (ügynöki) költségek csökkennek. Üzleti folyamatok újraszervezése BPR
A válasz: másfajta információs rendszerek IT SZERVEZETI VÁLTOZÁSOK Elosztott SzT Egyéni munka bátorítása: VAN INFORMÁCIÓD, DÖNTS MAGAD. Hierarchia és centralizáció csökken. MGMT költségek csökkennek. Mobil SzT (laptop+mobil) Virtuális szervezetek megjelenése. Mozgékony, mobil munkaerők. Szervezeti költségek csökkennek. Grafikus felületek GUI Elérhetőség: az információforrások könnyen hozzáférhetőek (mindenki!). Automatizált munkafolyamatok. Papírnélküli ügyviteli munka. Informatikai képzettség nélküli dolgozó.
Ha sokféle IR van: tegyük rendbe, osztályozzuk, kategorizáljuk őket - majd próbáljunk használható definíciókat adni.
Információ-rendszer: definíciók /1 „Az IR együttműködő elemek összessége, amelyek összegyűjtik (visszakeresik), feldolgozzák, tárolják és továbbítják az információkat, s ezzel elősegítik a döntéshozatalt és az irányító-szervező munkát egy szervezetben.” Kenneth C. LAUDON „technikai” definíciója
Információ-rendszer: definíciók /2 „A nagyobb, alrendszereket tartalmazó rendszerekben a döntési tevékenységekhez szükséges egy IR, amely gyűjti, tárolja, feldolgozza és osztályozza az információkat” B. LANGEFORS
Információ-rendszer: definíciók /3 „Az IR ma - üzleti szempontból - nem más, mint egy szervezeti és menedzselési megoldás a környezeti kihívásokra, amit információtechnikai eszközökkel és módszerekkel építünk fel és működtetünk „ LAUDON üzleti definíciója
Információ-rendszer: definíciók /4 „Az IR a szervezet egy reprezentációja, amely tájékoztatja a döntéshozókat a szervezet állapotáról, a változásokról és más, a szervezet működését befolyásoló tényezőkről.” C.H.P. BROOKS
Információ-rendszer: definíciók /5 „Az IR adatokat, információkat erőforrásként használ annak érdekében, hogy hasznos információkat szolgáltasson, a döntéshozatalt támogató cél-orientált üzenetek formájában. Raffai Mária Az IR a tranzakciók szempontjából (ACID): atomicizált, konzisztens, izolált, tartós. Gábor András
Rendszerek osztályozása: Edward et al 1. A FORMALITÁS FOKA és a RUTINSZERÚSÉG Csak akkor könnyű, ha a rutinszerű munka automatizálva van; jelentéskészítő szoftverek, OLAP megoldások Van erre megfelelő IT infrastruktúra? eseti, nem rutin rutin- szerű Mindenképpen automatizálni kell, megfelelő módszerekkel; szokványos, standard architektúrák Esetleg: tudatos formalizálás, bekebelezés a standard architektúrákba formális informális
folytatás: osztályozások, példák 2. AZ AUTOMATIZÁLÁS FOKA, KITERJEDÉSE: manuális és gépesített rendszerek kapcsolata 3. KAPCSOLAT A DÖNTÉSHOZATALLAL Stratégiai döntések: általános üzleti elemzések Menedzsment: döntés-ellenőrzés, az üzleti környezet és az ügyfelek Operatív szintű döntések: alkalmazások, felhasználói szintek, tranzakció és tömeges adatkezelés Robert Anthony's pyramid For organisations shows the different requirements within the organisation for information. At the top it is unstructured and comes from outside; at the bottom it is structured and comes from internal sources terv Döntés Döntési adatok Működési adatok Anthony, Robert "Planning and Control Systems: A Framework for Analysis." Harvard Business Review, 1965
Az Anthony modell finomszerkezete „Döntési”, tervezési szintek, személyi támogatással „Business administration” átfogó rendszerek „Információs”, döntés- támogató szintek, elemzési módszertanok szerint „Operatív”, műveleti szintek, funkcionális rendszerekkel
Laudon csoportjai: az alkalmazás döntés-típusa szerint Operatív, napi működési rendszerek SOP: a munkahelyi vezetők támogatására Tudásmunka rendszerek KWS, OIS, AOIS az adatmunkások és tudásmunkások támogatására Menedzsment információs rendszerek MIS középvezetők feladataihoz: ellenőrzés, vezetés, döntési munkák, adminisztráció Stratégiai célú rendszerek DSS, EIS a felsővezetők támgatására: trendek, stratégia, tervezés
folytatás: osztályozások, példák 4. AZ INPUT ÉS AZ OUTPUT TERMÉSZETE SZERINT Folyamat (eljárás) bemenet kimenet Példa: 3-rétegű kliens- köztes-szoftver – adatbázis architektúra 5. A TESTRESZABÁS FORRÁSA ÉS FOKA: egyéni rendszerek, ágazatiak, általánosak, globálisak 6. A SZERVEZETNEK NYÚJTOTT ÉRTÉK SZERINT: egyszerű, elemi - bonyolult, fontos - létfontosságú, stb.
Osztályozás: Raffai M. 1. A RENDSZER CÉLJA SZERINT: végrehajtó a rutinmunkák adatainak kezelése, papír-alapú dokumentumok előállítása vezetési döntés-előkészítési kimenetek a hatékony tervezési, irányítási tevékenységekhez 2. IT SZEMPONTOK SZERINT: tranzakció-orientált esemény hatására az adatrendszer megváltozik adat-orientált, adat-intenzív viszonylag állandó adatok tárolása, visszakeresése
A működésmód (időzítés) szerint: Quittner/Gábor: Folyamat-szemléletű IR Előkészítés: folyamat-feltárás, racionalizálás, adatmodell Rendszerterv, folyamat-modell elkészítése Üzemeltetés: munkahelyi folyamatszervezés adatrögzítés, hibajavítás kötegelt ütemezésű feldolgozás, visszacsatolás „Számítóközpont” és a vezetési szintek információ-igényének problémája Problémák: merevség, válaszidők rögzítése Ami fontos: a folyamat fenntartása, időpont- vezérelt ütemezés
Quittner /Gábor : Tranzakció-szemléletű IR A piaci/ügyintézői igény: a vezetői igény: OLTP gyors válaszadás OLAP elemzés Jellemzők: rugalmasság, helyi kiszolgálás, releváns információ Feltételek: multi operációs rendszer, vagy mikrogép nagy számítási kapacitások adatbázis-kezelés, hálózati elérés felhasználó-orientált felületek Mikrogépes rendszerek és illúziók Ami fontos: az igény azonnali kiszolgálása, esemény- vezérlés
A tranzakció-feldolgozás jellemzői ACID-ismérvek (A. Reuter, T. Haerder, 1983): „Mindent, vagy semmit” Atomicitás: nagyon elemi, korlátozott tevékenységre adunk módot, így elkerüljük a (hw, sw, ow, feljhasználói) hibákat Konzisztencia: abortált tranzakció által érintett objektum (fájl, rekord, DB) sértetlen marad; ha hiba van, visszagörgetjük és „elfelejtjük” Izoláció: amíg a tranzakció zajlik, más nem láthat bele, nem szólhat bele - csak a befejezett tranzakció eredménye válik „láthatóvá” a rendszerben Tartósság: sikeres tranzakció eredményét csak másik sikeres tranzakció módosíthatja, rendszerhiba nem – ami lefutott, azt „elfogadta” a (DB) rendszer, „jótáll” érte; vagy az összes (DB) műveletet (sorozatot) lezárjuk, vagy egyiket sem – pl. számláról többféle pénz másikra csak együttesen hajtható végre (+/-): mindez egy A TR-eljárás tehát : hozzáférés, ellenőrzés, dialógus, feldolgozás, visszaigazolás – közben az adatbázis-kezelő többféle „lock” és „Log” technikát kell használjon a fentiek érdekében! Wiki
Az IR és IT közötti definíciós különbségek IR: a szervezet olyan része, amely információt szolgáltat, létrehoz, tárol, feldolgoz, használ, ill. eloszt ELEMEI: adattárak, adatkezelő és információ-feldolgozó folyamatok együttese; a fenti munkához társuló szaktudás, emberi erőforrások; célja a vállalati folyamatok információs kiszolgálása, a vezetés / irányítás támogatása manuálisan, vagy számítógéppel támogatott módon IT (Gunton, 1990): “Elektronikus technológiák információk gyűjtésére, tárolására, feldolgozására és továbbítására”
Információrendszer - típusok Technikai megközelítés Laudon, 1995 operáció- kutatás szám. gép tudomány szervezés- tudomány MIS szociológia politika- tudományok pszichológia Viselkedéstudományi megközelítés
Szocio - technikai megközelítés Architektúra- Szervezet - tervezési tervezési folyamat folyamat 1 1 2 2 3 3 végleges technikai tervezés végleges szervezeti tervezés alternatívák alternatívák Tornatsky et al, 1983 Ward, 1989 (Ernst &Young)
Nolan „fázisai”: az EDP fejlődése Gibson, Cyrus F. and Nolan, Richard L, "Managing the Four Stages of EDP Growth," Harvard Business Review ,1974 Kezdeményezés / „aranyláz” (egyszerű, ötletszerű, „új technika”) Kiterjesztés/”fertőzés” (gyors, kontrollálatlan, terjedő) Formalizálás/ „rendcsinálás” (standardok, folyamatszervezés, CBA) Érettség / „integráció” (koordináció, szanálás, adat-mgmt helyett információ-menedzsment) A vállalati információs architektúra ráfordításai, fejlődése
A Nolan „fázisok” átlapolt jelenléte Az egyes jellemző architektúrák 3-5-10 éves belső fejlődése
Információs architektúrák és az üzleti igények fejlődése Számítóközpont Mágnesszalag Off-line, batch Saját nagygép Mágneslemez Egyedi szoftverek Nagygép, LAN, adatbázis, ERP integráció 1. Hagyományos adatfeldolgozás (számvitel) 2. Alapvető működési rendszerek (online, realtime, MIS) 3. Belső integráció (végpont - végpont) befelé irányul kifelé Saját ERP, EDI, Internet, VPN ERP-ERP köztes-szoftverek; Intranet/Internet Saját ERP, EDI, Internet, VPN 4. EDI: közvetlen adatkapcsolat 5. Folyamatok racionalizálása, info - megosztások 6. Külső integráció: ellátási lánc optimalizálása meglévő dokumentu- kicseréli az üzleti mokkal dolgozik dokumentumokat Strassmann/Edwards - modell, 1997
Mit kíván a vezetés? A szokásos vezetői kívánalom, amikor a rendszertervezők megérkeznek: „Javítsuk az egyéni és a csoportos teljesítményeket úgy, hogy A/ Legyen „jobb” a rendszer kimenete, legyen minden ICT-felhasználó munkája hatékonyabb, ő meg elégedettebb; B/ Legyenek könnyen hozzáférhető, könnyen használható, a vezetői döntéseket támogató fejlesztői eszközök, eljárások: üzleti intelligencia
A kimenetek kérdése A.1./ Megfogható kimenetek ICT támogatása - a kimenet elkészítése hatékonyabb legyen - el kell tudni dönteni: kell ehhez ICT? - ha igen: ki kell választani a megfelelő rendszert - ki kell alakítani a megfelelő eljárásokat A.2./ Nem-megfogható kimenetek támogatása - Látnunk kell a Célok – Adat – Információ – Tudás vállalati sémáját - Látnunk kell a döntések minőségi információ-igényét - Mindehhez fejlesztő-eszközökre, eljárásokra van szükség CÉLOK Döntések Eljárások Információ Adat
Az IT architektúrák mozgatója: az igény…
… és amikor az egész majd összeáll:
Az MIS-től elvárt minőség Az MIS belső és külső kimenete adott minőségű kell legyen: TARTALOMBAN - IDŐBELISÉGBEN - FORMÁBAN Pontosság (adat, mértékegység, hivatkozás), hibamentesség Teljesség: az összes lényeges tényt tartalmazza Többféle célra rugalmasan felhasználható legyen Megbízható, hivatkozható, ellenőrzött legyen A döntéstámogató számára releváns legyen (megfelelőség) A megrendelő számára időben érkezzen (a döntési folyamat elvégezhető egyen) Igazolható, hiteles legyen (minőségbiztosítás, megszemélyesítés, külső hitelesítés) Elérhető, hozzáférhető legyen Megfelelős formátumú legyen (tiszta, részletezett, rendezett, bemutatott)
Kulcs-szavak Rendszer modell – Információ-rendszer definíciók – Edwards fejlődési modellje – A technika megváltozása – a vállalatok megváltozása - Technikai és szociológiai paradigmák – Tornatsky fejlesztési modellje - Az Anthony-piramis – Folyamat és tranzakció – Nolan 4-fázis-modellje – A rendszer minősége