eFaust eLearning kihívásai Csepeli György Budapest, 2004 november 15.
Új, digitális alku az ördöggel
„Az eredendő bit” Atomok (analóg világ) Bitek (digitális
A kommunikáció átalakulása Szemtől szembe Egymás között A test eltűnése A test feltámadása Szóbeli kommunikáció Médián keresztüli kommunikáció (Képek, Szobrok, Épületek, Könyvek, Filmek, Televízió, Rádió) Internet-bázisú kommunikáció (3D szimuláció)
Gyorsuló idő Bárhol, bármit bárkinek, bármikor Az élet eDimenziója (eKormányzás, eEgészségügy, eKereskedelem, ICT-bázisú munkahelyek eÉletszínvonal Élethosszig tartó eTanulás Információs kor Szélessáv
A tudás paradigmái Rendezett káosz Készségek, Kompetenciák Felfedezés, Megismerés, Navigálás, Barangolás, Keresés A képzelőerő hatalma Web identitás, rugalmasság, szerepjátszás A gyermekkor újrafelfedezése Spontaneitás, kreativitás Rend Tények, adatok, szabványok Vezetés, Irányítás Memória Stigmatizált képzelőerő Autoritás, Konvencionalizmus Fix identitás Elnyomott gyermekkor Hősök, mártírok, hírességekIstenek
Régi szerepek Parancsnok Tudós Monopólium A kritika visszautasítása Gyakoroltató Külső motiváció Az új oktató Új szerepek Kalauz Felfedező Megosztás Javaslatokra nyitott Teremtő Belső motiváció
Hallgató Személyesítés Siker Kreativitás Interakció Integráció Részvétel ICT és az oktatás Oktató Fejlesztés Tapasztalat- csere Autonómia Kreativitás Bevonás Intézmény Felelősség Adat- menedzsment Minőség- ellenőrzés Követés
Iskolai ICT-felszerelés (digitális zsúrkocsi) Elemek: Laptop Projektor Erősítő Mikrofon VHS DVD Szélessávú Internet Kapcsolat
Interaktív tábla
Digitális tartalomfejlesztési kezdeményezések decentralizált hálózata Szabványosított technológiai és adatátviteli folyamatok Szabványosított meta-adatbázis, keresőmotorok Széleskörű hozzáférés és micro payment Piac-kompatibilis megoldás Néhány példa:
„tudomány” a hozzátartozó linkek térképével Magyar virtuális enciklopédia
Kreatív munkát végzők aránya a foglalkoztatottak között Csúcstechnológiai termelés aránya a teljes termelésben Szabadalmak száma Nem nukleáris családban élők aránya Kreativitás és gazdagság Új eszmék Új vállalkozások Régió fejlődése GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS Forrás: Richard Florida
Az agyak útja (regresszióanalízis) SZABADALMAK SZÁMA TUDÁSBA TÖRTÉNŐ BERUHÁZÁS KUTATÓK SZÁMA SZÉLESSÁVÚ INFRASTRUKTÚRA GDP 0,47 0,48 0,33 0,48 0,31 0,40 0,41 0,49 Forrás:
A kreatív osztály Szuper kreatív mag: természettudósok társadalomtudósok feltalálók, kutatók művészek vállalkozók sztárok Követők: Újságírók, szerkesztők menedzserek szakértelmiségiek politikusok vezetők
Új Árkádia Kreativitások szinergiája, kritikus tömeg Összekapcsoltság Lakóhelyi szegregáció Stimulatív környezet (művészetek, szórakozás, egyéni, város, autentikus) Aktív szabadidő eltöltés Plug and Play közösség Újdonságok kultusza Non nukleáris családmodell Új életstílus Mobilitás
Sarc-mentalitásHitel-mentalitás AdózásKijátszásTeljesítés Ön-bemutatásNegatívPozitív Személyközi attitűd GyanakvásBizalom Rendszer attitűdFélelemBiztonság VilágfelfogásAggodalomRemény Önbeteljesítő jóslat KudarcSiker KultúraPanaszkodásBüszkeség A sarc és a hitel világa
Köszönjük a figyelmet!