Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezető: Mi az intelligens szakosodás? Milyen sikeres tapasztalatokról tudunk? Varga Attila egyetemi tanár, kutatócsoport-vezető PTE KTK, MTA-PTE Innováció.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezető: Mi az intelligens szakosodás? Milyen sikeres tapasztalatokról tudunk? Varga Attila egyetemi tanár, kutatócsoport-vezető PTE KTK, MTA-PTE Innováció."— Előadás másolata:

1 Bevezető: Mi az intelligens szakosodás? Milyen sikeres tapasztalatokról tudunk? Varga Attila egyetemi tanár, kutatócsoport-vezető PTE KTK, MTA-PTE Innováció és Gazdasági Növekedés Kutatócsoport Erdős Katalin tudományos segédmunkatárs, tanársegéd MTA-PTE Innováció és Gazdasági Növekedés Kutatócsoport, PTE-KTK

2 Áttekintés Az intelligens szakosodás helye az EU stratégiáiban Az intelligens szakosodás és az egyetemek Néhány jó gyakorlat

3 Az intelligens szakosodás helye az EU stratégiáiban Kiemelt kezdeményezések Innovatív Unió Mozgásban az ifjúság Európai digitális menetrend Erőforrás-hatékony Európa Iparpolitika a globalizáció korában Új készségek és új munkahelyek menetrendje Szegénység elleni európai platform Prioritások Intelligens növekedésFenntartható növekedésInkluzív növekedés Kiemelt célkitűzések FoglalkoztatásK+F Éghajlatvédelem és fenntartható energiagazdálkodás Oktatás Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Forrás: EU 2020 COM(2010) 2020 végleges

4 A 2014-2020 közötti kohéziós politika fontos eleme –Különösen a K+F és IKT célok területén –Nem újdonság az intelligens szakosodás, az újdonság, hogy a Bizottság javaslatára az ERFA (és EMVA) forrásokhoz történő hozzáférés (OP kifizetések) előfeltétele lesz Integrált, területalapú fejlesztési megközelítés  növekedés és tudás- alapú munkahelyek a rurális és elmaradott térségekben is –Nemzetközi megkülönböztető jelleg, technológiai diverzifikáció A régióknak az európai és a globális értékláncban is el kell helyezniük magukat Erőforrás koncentráció, kritikus tömeg  Reális célok, meglévő szakosodás alapján további diverzifikáció a kapcsolódó, de magasabb hozzáadott értéket jelentő, területeken (tudásspillover itt lehet a legsikeresebb) Innováció tág értelmezése (társadalmi és szolgáltatási innováció, tsd-i kihívások kezelése, új üzleti modellek, keresletoldali eszközök (kereskedelmi hasznosítást megelőző beszerzések)) Források: EC: Cohesion Policy 2014-2020; EU: Connecting Universities to Regional Growth: A Practical Guide; Ortega-Argilés (2012): Economic Transformation Strategies – Smart Specialisation Case Studies

5 Interaktív, regionálisan vezérelt, konszenzuson alapuló folyamat –Közös vállalkozói felfedező folyamat, fontosak a belső kapcsolatok, a tudásháromszög szereplőinek együttműködése, a pontos partnerségi mix a regionális környezettől függ –Kohéziós politikáról szóló általános szabályozás 11. cikkelye (Council Regulation (EC) No 1083/2006)  programok IH-ainak „a nemzeti szabályozással és szokással összhangban” be kell vonniuk a „…legreprezentatívabb partnereket a nemzeti, regionális és helyi szinten” Kiszorító hatás elkerülése végett specifikus partnerségi struktúrára lehet szükség az egyetemek bevonására (forrás: technikai segítségnyújtás) Források: EC: Cohesion Policy 2014-2020; EU: Connecting Universities to Regional Growth: A Practical Guide; Ortega-Argilés (2012): Economic Transformation Strategies – Smart Specialisation Case Studies

6 Az intelligens szakosodás és az egyetemek „In order to effectively support the development and implementation of ‘smart specialisation’ strategies, regions and their universities will be required to work together to implement increasingly complex and transformational programmes and strategies (as opposed to more transactional and short term interventions)” 1. Vállalkozások, kutatóközpontok, egyetemek –Innováció tág értelmezése, művészetek, humán- és társadalomtudományok szerepének fontossága, különösen a Nagy Kihívások kezelésében, a regionális vállalkozás, kreativitás, társadalmi befogadás témaköreiben –Egyetem-régió együttműködését célzó hosszú távú partnerség –Kapcsolódó készségfejlesztés (IH-k technikai segítségnyújtási alapjából, szervezeti forrásokból) – Tranzakció  transzformáció 1 Forrás: EU: Connecting Universities to Regional Growth: A Practical Guide, p. 33.

7 Néhány jó példa Források: http://ec.europa.eu/regional_policy/videos/level2.cfm?LAN=EN&idtheme=5; EU: Connecting Universities to Regional Growth: A Practical Guidehttp://ec.europa.eu/regional_policy/videos/level2.cfm?LAN=EN&idtheme=5 Marche (I) régió cipőiparának újjáélesztése – 200-250 kutató a cégeknél, 3D gyártás, automatizálás (4300 vállalkozás, 134 000 foglalkoztatott) Balti-tenger Átfogó fejlesztések, együttműködések, köztük a Demola projekt, amelynek Magyarország is részese Karlstad University (S) A regionális hatóságok kulcsszereplőként tekintenek az egyetemre a klaszter- és hálózatalakításban a hagyományos iparok tudás-intenzívebbé alakítása során

8 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Bevezető: Mi az intelligens szakosodás? Milyen sikeres tapasztalatokról tudunk? Varga Attila egyetemi tanár, kutatócsoport-vezető PTE KTK, MTA-PTE Innováció."

Hasonló előadás


Google Hirdetések