A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes
A vállalati képzésekre ható külső tényezők Globalizáció kevesebb, de magasan képzett munkaerő naprakész tudásigény folytonos képzés Információs bomba (Net, távoktatás) A tudás gyors amortizációja (life-long learning)
képzettség végzett munkával kapcsolatos ismeretek személyes kompetenciák innovációs képesség munkamorál A humán tőke elemei
Működési kiválóság elérése a hatékonyság javítása révén Bevételek növelése minőségi szolgáltatások révén Teljesítmény- és ügyfélorientált kultúra kialakítása A Magyar Posta Zr t. stratégiai céljai Szolgáltatás/ bevétel Munkatársak, kultúra Költségek, technológia
Kihívások Liberalizáció, verseny: megfelelés a teljes versenypiaci környezetnek, rugalmas válasz a piac támasztotta kihívásokra Globalizáció: postai koncentráció a vezető nagyposták (pl. DPWN) terjeszkedése révén Technológiai változások, helyettesítő termékek: változó fogyasztói szokások, elektronikus termékek térnyerése Szabályozói környezet: EU szabványoknak való megfelelés, piacra való ki- és belépési feltételek egyszerűsödése, árazási kérdések A munkatársak megfizetettsége, bérfelzárkóztatási szükséglet A munkatársak piacképes tudása, folyamatos képzése
A HUMÁN STRATÉGIA Célja: A társasági stratégiai célok elérésének támogatása, tartóssá tétele, azaz a piacképességhez szükséges kompetenciák biztosítása. Fő feladata: Az üzleti stratégia megvalósítása érdekében a megfelelő számú, összetételű, képzettségű, motivált és elkötelezett munkaerő biztosítása.
HR stratégiai mottó : A piacképességhez szükséges kompetenciák biztosítása MIT JELENT ? HR stratégia az üzleti élet szolgálatában
Képzési stratégia Szakképzés/ készségfejlesztés/ termékismeret Változásmenedzselés folyamatának támogatása Képzett, minőségi munkaerő
Munkaköri rendszer Kompetencia rendszer Karriermenedzsment A képzési rendszer integrációja
Munkaköri leírás alapján munkakör céljamunkakör célja fő feladatok és tevékenységekfő feladatok és tevékenységek egyéb ellátandó feladatokegyéb ellátandó feladatok felelősségi hatáskörökfelelősségi hatáskörök Képzettségi követelmények (tudás, iskolai végzettség, gyakorlat, készségek általános tudás és ismeretek elvárása) Társasági képzések inputjai I.
Társasági képzések inputjai II. Megrendelői igények alapján munkaköri feladatok változása (IRR, Erste Bank képzés) termék illetve szolgáltatás bevezetése (TELE2) készség/képesség hiánya (értékesítési technikák) technológiai változás (IPH) jogszabályi háttér változása, jogszabályi megfelelés (értékpapír jogi szakvizsga)
Társasági képzések inputjai III. Egyéb humán rendszerek működtetéséből fakadó igények: Tehetségbank Vezető utánpótlás bank Teljesítmény menedzsment vezetői kör értékesítők
Képzési adatok alakulása év2004. év Hallgatói napok száma össz Társasági szakképesítés
Az oktatási tevékenység a számok tükrében SARATOGA adatgyűjtése a postán 5 típusú adat mentén: oktatási létszám oktatási feladatokat ellátók redukált létszáma oktatott órák száma legalább egy órányi képzésben részesült munkavállalók száma oktatási szakterület költsége
Mit mutatnak a számok? Oktatási létszám: 108 fő Oktatott órák száma: Legalább 1 órányi képzésben részesültek: fő Oktatási szakterület költsége: eFt
képzési órák számának jelentős növelése Feladatok, lehetőségek képzettségi követelmények felülvizsgálata, képzettségi szint emelése önálló irányított tanulás megerősítése, távoktatás kompetencia rendszer integrálása a készségfejlesztési modulokba
Köszönöm a figyelmet!