BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
HURO/0901 EPRAS “E-Laboratory practical Teaching for Applied Engineering Sciences” Debrecen, Oct 13, 2011 Dr. Tóth János, Piros Sándor, Debreceni Egyetem.
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
Mobil eszközök vezeték nélküli tápellátása
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
A Transz-Szibériai Expressz
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
Megy a gőzös, megy a gőzös….
FOTÓ március 2010 Wuhan pályaudvar A legmodernebb kínai szupergyors vasút.
Elektromos mennyiségek mérése
Energiaellátás: Tárolás
Számítógépek, és Gps-ek az autókban
Magyar Mérnökakadémia ELEKTROMÁGNESES KÖRNYEZETVÉDELEM
Sándor Laki (C) Számítógépes hálózatok I. 1 Számítógépes hálózatok 3.gyakorlat Fizikai réteg Kódolások, moduláció, CDMA Laki Sándor
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A Magyarországgal határos országok vasútforgalmi utasításainak bemutatása és összehasonlítása a személyforgalom biztonságának szempontjából Szlovák, Ukrán.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A HOLD A Hold a Földhöz legközelebb eső égi test, mely a Föld körül km.-nyi közepes távolságban 27 nap 7 ó. 43 p. 11,5 mp. alatt kering.
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
bekövetkezett baleset ismertetése
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
Történelmi visszatekintés
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
Szigeteltsín-vevők biztonsági elvei és problémái
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Hosszabb és nehezebb tehervonatok Európában
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Adatátvitel elméleti alapjai
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
keskeny nyomközű (760 mm), erdei vasút keskeny nyomközű (760 mm), erdei vasút vonalának hossza 11,2 km vonalának hossza 11,2 km Budai-hegységben közlekedik,
Rétlaki Győző TEB Központ
Elektronikus biztosítóberendezések
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Állomási sorompó
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Biztosítóberendezések
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Jelzőmeghaladás Dunakeszi állomáson
Hálózatkímélő rendszerek
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE EBES-DEBRECEN BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI FÓRUM - VASÚT Budapest, 2010. március 31. Balogh János Gracián vezetőmérnök PVTK Debrecen

Vonatbefolyásolás TEGNAP: A vonatbefolyásolás korszakai Magyarországon: Vonatbefolyásolás TEGNAP: Gőzmozdonyok, + kézi kocsifékezés, + mechanikus jelzők, = nincs jelátvitel, nincs vonatmegállítás

Vonatbefolyásolás MA: Dízel és villamos mozdonyok, + légfék, + jelfogófüggéses bizt. ber. = analóg jelátvitel és gépi vonatmegállítás

Vonatbefolyásolás HOLNAP: Dízel és villamos mozdonyok, + elektronikus bizt. ber, = digitális jelátvitel és gépi sebességszabályozás

A mai magyar vonatbefolyásoló rendszer jellemzői Az analóg jelátvitel induktív úton történik, folyamatosan, a pálya teljes hosszában, aktív elem a pálya (jelfeladás), passzív elem a jármű (vétel).

A jelfeladásunk jellemzői: - 75 Hz frekvenciájú a hordozó jel, az információt a hordozó jel szaggatásával végezzük, - az információt a jelek és szünetek kombinációi hordozzák Az egyes jel/szünet kombinációkat táviratoknak is szoktuk nevezni 5 különböző táviratot (ütemezést) alkalmazunk.

Példának egy 4 impulzusból álló jel (távirat) a valóságból: 4-es ütem (4-es távirat) jel jel jel jel röv. röv. röv. hosszú szün. szün. szün. szünet

Az előző 4-es ütem egy impulzusa és rövid szünetei: rövid szünet jel (75 Hz) rövid szünet a szünetekben más, zavaró frekvencia (50 Hz) jelenléte látható

- itt az előbbi jel szűrés előtt: A jelfeladás jósága a jelek tisztaságán múlik. A jeleket szűréssel tisztítjuk. - itt az előbbi jel szűrés előtt: és itt van szűrés után:

A mozdony vevőjének szűrője az alábbi zavaró frekvenciák kiszűrésére lett tervezve: - 50 Hz vontatási áram - a vontatási 50 Hz felharmonikusai (100 Hz, 150 Hz) 4-es ütem szűrés előtt: és szűrés után:

Példa a szűrő munkájára: a szűrő előtt a szűrő után

A legfontosabb ütem: az 1-es 1-es ütemet kap a sínből a „Megállj!” állású jelzőhöz közeledő vonat, A jelző mögött ütemezés nélküli vágányszakasznak kell lennie ahhoz, hogy a jelzőt meghaladó vonatot a rendszer megállítsa.

Ebes vasútállomás Domino-55 75 Hz az állomási vágányokon 75 Hz a csatlakozó nyílt vonalakon 400 Hz a váltókörzetekben

Jelfeladás a váltókörzetekben: 1980-tól, az üzembe helyezéstől sugárzókábel, 1986-tól semmi! Miért?

Jelfeladás sínáramkörrel Az 1. vonat szabályosan behalad az állomás váltókörzetébe.

Jelfeladás sínáramkörrel A jelfeladást végző sínáram a jármű első tengelyén át záródik. Az áramkör vége együtt mozog a jármű elejével.

Jelfeladás sínáramkörrel A 2. jármű a „Megállj!” állású bejárati jelzőtől 1-es ütemet kap, de a vezető figyelmetlen, és nem áll meg…

Jelfeladás sínáramkörrel … belép a jeltelen váltókörzetbe…

Jelfeladás sínáramkörrel … mire megkezdődik az automatikus vészfékezés, …

Jelfeladás sínáramkörrel … az EÉVB megállítja a 2. vonatot!

Jelfeladás sugárzókábellel Az 1. vonat szabályosan behalad az állomás váltókörzetébe.

Jelfeladás sugárzókábellel A jelfeladást végző áram a sugárzó- kábelben folyik, és a jármű helyétől függetlenül teljes hosszban jelen van.

Jelfeladás sugárzókábellel A 2. jármű a „Megállj!” állású bejárati jelzőtől 1-es ütemet kap, de a járművezető figyelmetlen, és nem áll meg…

Jelfeladás sugárzókábellel … behalad a váltókörzetbe, ahol megkapja ugyanazt a szabad jelet, amelyet nem neki, hanem az 1. járműnek szántak…

Jelfeladás sugárzókábellel … a jelfeladás útján kapott „Szabad!” jelzésnek megörülve gyorsítani kezd, …

Jelfeladás sugárzókábellel … és utoléri az 1-es járművet!

2006. dec. 7. Egy tehervonat 7 km hosszon „felszántotta” a bal vágányt

12 ezer betonaljat rongáltak meg, közülük A kisiklott kocsik 12 ezer betonaljat rongáltak meg, közülük 2 ezer került kicserélésre.

A balesetet a KBSz is vizsgálta

A balesettől kezdve jelfeladási problémás vágányút: a D jelzőtől a V4 jelző hátáig

I bejárati váltókörzet I . . . I kijárati váltókörzet I

Az EVM-120 szűrője jól szűri az 50Hz-et, de átengedi a 25Hz körüli jeleket.

A szűrőn átjutott 21 Hz-es jelek kiértékelhető impulzussá állnak össze

A szűrőn átjutott 27 Hz-es jelek kiértékelhető impulzussá állnak össze

A probléma tüneti kezelése 2 sugárzókábel hurokkal történik. A kábelhurkokba „X” ütemet táplálunk, de az első hurokról be a jármű belépésétől számított 6 másodperc múlva lekapcsoljuk az ütemezést.

A sugárzókábel vezetése a 7. sz. váltóban

Sugárzókábel nélkül erős 21-27Hz-es zavaró jeleket indukálnak a mágnesezett vb keresztaljak.

A sugárzókábel „X” üteme elnyomja a keresztaljak által indukált 21-27 Hz-es zavarokat

A tüneti kezelés eredményes, a befékezések megszűntek.

Talán egyszer a betonaljak felmágneseződésének rejtélyére is fény derül!

Befejezésképp köszönetemet fejezem ki a vizsgálatokban közreműködő valamennyi kollégámnak, különösen a budapesti TEB Központ és a debreceni Biztosítóberendezési Alosztály szakembereinek! Nekem csupán az a kellemes feladat maradt, hogy beszámolhattam az ő munkájuk eredményéről.

Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel! Hölgyeim és Uraim! Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel!