Tájékoztató a FABCE repülésbiztonság-irányítási kérdéseiről (szolgáltatói szemszög) Kurucz Mihály HungaroControl Zrt. mihaly.kurucz2@hungarocontrol.hu safety@hungarocontrol.hu KBSZ szakmai nap 2010. április 1. Budapest
Összefoglalás A FAB-ok szerepe A FAB-bal elérendő célok A FABCE kifejlődése A cél elérésének eszköze – SMS roadmap
EURÓPA 2012+
A FAB-bal elérendő célok Régión belül kialakított optimális és a teljesítménynek alárendelt légtér kialakítás (a határokat nem figyelembe vevő útvonalhálózat, szektorizáció, civil-katonai légtérhasználat); erőforrás felhasználás. Várt eredmény: a megfelelő biztonsági szint mellett; a késések és a kerülőútak hosszának minimalizálása (ezáltal kevesebb üzemanyag felhasználása és kevesebb káros anyag kibocsátása), a léginavigációs kiadások csökkentése.
A cél elérésének eszköze A Single European Sky rendeletcsomag alapján a szolgáltatók szolgáltatási területe elválhat a nemzeti határoktól (ha úgy optimális); a szolgáltatók a méretgazdaságos működés érdekében együttműködhetnek, integrálódhatnak; a teljesítményt mérik és ösztönzik. Az előbbieket foglalja össze a FAB SES II. szerinti definíciója: Functional Airspace Block means an airspace block based on operational requirements and established regardless of State boundaries, where the provision of air navigation services and related functions are performance-driven and optimised with a view to introducing enhanched cooperation among air navigation service providers or, where appropriate, an integrated provider.
A Közép-európai funkcionális légtérblokk – FAB (CE) – működési elve
Az ALACSONY légtér
A MAGAS légtér
A FABCE (várható) munkaszervezete A FAB megállapodás aláírásáig a MoU alapján: PFCC, NSA CG, C-M CG, FA DG. A FAB megállapodás után: Tanács, JC-MACB, NSA CC.
A megvalósítási ütemterv
A FAB lehetőségei / kötelezettségei - repülésbiztonsági szempontok szolgáltatói szinten- A FAB CE –n belül (a Végrehajtási Tervet követve) Az alkalmazott SMS rendszerek és eljárások összehangolása, - engedélyezési, felülvizsgálati folyamatok egyszerűsítése - harmonizációja Repülésbiztonsági teljesítmény mérés egységes alapra helyezése (A SES II KPI-k alkalmazása, egységes esemény értékelő szoftver használata) Közös erőforrás allokálás – kockázatelemzéshez, eseményértékeléshez, SMS fejlesztéshez, repülésbiztonsági információk/tapasztalatok szabad megosztása egymás között, képzés;
Az SMS Road map
Köszönöm a figyelmet.