KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes áru szállítás szabályainak hazai alkalmazása
Advertisements

2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
RIVER INFORMATION SERVICES
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Volt-e már Ön vagy ismerőse SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL járó közlekedési baleset vétlen résztvevője?
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
2012. ÉVBEN VIZSGÁLT HAJÓZÁSI ESEMÉNYEK
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KITŰZŐ JELEK ELSODRÁSA, ELSODRÓDÁSA
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – június 11.
Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
5. Kutatás Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Gibraltári-szoros
megújuló hatósági felügyelete
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
DUNA A MAGYARORSZÁGI SZAKASZA ÉS DUNAPARTI MAGYAR VÁROSOK.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Erőforrások tárolhatóság klasszikus felosztás
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
XI. Országos Vízirendészeti Rendőr Járőrverseny
Előadás másolata:

HAJÓZÁSI BALESET A DUNÁN Jasmin ms tankönjáró súlyos víziközlekedési balesete Dunaföldvárnál KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2013. április 24. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ A baleset időpontja: 2012. október 5. 16 óra A baleset helyszíne: Dunaföldvár 1563 fkm-nél lévő Lukoil kikötő előtti vízterületen. Az esemény bejelentése: A hajó az eseményt nem jelentette be, a balesetet a kikötő szolgálatos diszpécsere jelentette 6-án 14 óra 30 perckor. A Vizsgálóbizottság 2012. október 7-én ment a helyszínre és ott meghallgatta a hajó személyzetét és fényképfelvételeket készített a helyszínen. Időjárási viszonyok: A baleset idején jó látási viszonyok, és szélcsendes idő volt. A vízállás Dunaföldvárnál: -72 cm, a vízhőfok 16,6 oC volt. A hajó A1-es üzemmódban közlekedett, egy szerb hajóskapitány volt a hajó parancsnoka, aki most először járt ennél a kikötőnél.

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ A hajó adatai: Hivatalos hajószám: NBNP 124/495 Üzemképességi okmány érvényessége: 2013. augusztus 7. Épült: 1962-ben, Hollandiában, jelenleg Szerb tulajdonban van. Hossza: 89,56 m Szélessége: 8,19 m Merülése: 2,58 m Merülése a baleset idején: 2,4 m Üres vízkiszorítás: 449,95 t Maximális vízkiszorítás: 1674,16 t Rakomány tömege: 905 t gázolaj Személyzet: 3 fő+1 utas Főgép: Deutz RBV 6M 545; P=552 kw

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ Esemény leírása: A hajó Turnu Severinből biodizel olajat szállított a dunaföldvári Lukoil kikötőbe. Mohácsról 2012. október 4-én estefelé indult, és 5-én 16 órakor érkezett a Lukoil kikötőhöz. A ponton mellé állást a hajó a szokásos módon végezte és eközben közvetlenül a kikötőhely mellett felakadt. Először saját erővel próbálták magukat leszabadítani, de ez nem járt sikerrel. Az adatok alapján a Vb véleménye, hogy egy másik hajót is valószínűleg megkértek a leszabadításra. A Rubiships VII. 6-án kb. 01 órától 01 óra 50 percig próbálta leszabadítani a Jasmin ms-t. Ez nem járt sikerrel és a hajó távozott a helyszínről. A hajó másnap ismét elkezdte saját erőből a leszabadítási manővert, de akkor sem járt sikerrel. A kikötő 06-án 14 óra 30 perckor bejelentette a balesetet, a Vízirendészet pedig értesítette a Nemzeti Közlekedési Hatóságot és a katasztrófavédőket. A Tolna megyei katasztrófavédelem még aznap kivonult a helyszínre és megkezdték a mentési művelet előkészületeit, a Nemzeti Közlekedési Hatóság pedig kíméleti hajózást rendelt el a kikötő környékére.

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ A hajó nem rendelkezett kettős terekkel, valamint erős vihar közeledtét jelezte a meteorológia. Emiatt tartani lehetett attól, hogy a hajó megsérül a zátonyon és a rakomány egy része a Dunába kerül. A hatóságok úgy döntöttek, hogy a hajót ki kell üríteni a lehető legsürgősebben. 2012. október 7-én reggel 9 óra 20 perckor el is kezdték a kiürítést és az így megkönnyített hajó 16 órakor leszabadult a zátonyról és a ponton mellé állt. A rakomány átfejtése a Lukoil kikötő területén lévő tartályokba történt, és ez idő alatt a dunaújvárosi Péter ms állt készenlétben a hajó mellett. A baleset során személyi sérülés, lékesedés környezet szennyezés nem történt. A katasztrófavédelem felszólította a kikötő üzemeltetőjét a kikötő előtti vízterület felmérésére és kotrására. A kotrási munkálatokkal kapcsolatos tervek elkészültek, a kotrás megkezdődhetne, de tudomásunk szerint a környezetvédelmi hatóság engedélye is szükséges a kikotort anyag elhelyezéséhez. Ez az engedély jelenleg még nem áll rendelkezésre.

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ A Vb 2012. október 16-án ismét a helyszínre ment és a saját kisgéphajójával mérte a vízmélységeket. A kikötő mellett elhelyezkedő zátonyt a KBSZ is kimérte.

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ Elemzés: A hajó kapitánya rendelkezett a szükséges képesítéssel, gyakorlott hajós volt, többször végigjárta a DMR víziutat. Parancsnokként 20 éve dolgozik. Ebben a kikötőben azonban most először járt, és állítása szerint nem ismerte az itt lévő mederviszonyokat. A kikötő pontont a szokásos módon közelítette meg, és amikor a hajó farát a ponton mellé akarta csavarni, akkor történt a zátonyra ülés. A Vb tudomása szerint a hajósok körében tudott volt az a megközelítési módszer, hogy a hajóval először felmennek a kb. 200 m-rel feljebb lévő terménykikötőhöz és onnan a parttal párhuzamosan visszaereszkednek a Lukoil pontonhoz. Ezt azonban a szerb hajóskapitány nem tudta. A kikötő az érkező hajóval nem kereste a kapcsolatot, és a Vb tudomása szerint nem tájékoztatta a körülményekről.

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ A hajó merüléséről a kikötőnek nem volt információja, ami a Vb véleménye szerint alapkövetelmény egy kikötőbe történő beállás esetén. A Vb a vizsgálat alatt áttanulmányozta a Lukoil Kft. kikötőrendjét és abban nem találta a kötelezően bejelentendő adatok között a hajó merülését. Ennek az adatnak a kötelező megadását jogszabály nem írja elő ugyan, de általános gyakorlat, hogy nemzetközi közforgalmú kikötőkben ezt az adatot kérik az érkező és induló hajóktól. A kapitány elmondása szerint nem kapott tájékoztatást a kikötő előtti vízterület sajátosságairól. Kotrás ezen a területen utoljára 2005-ben volt, tehát pontos adatok nem is állhattak rendelkezésre, de a kialakult kikötési gyakorlat nem véletlen alakult ki.

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ Következtetés: A Vb a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy a súlyos víziközlekedési baleset alapvetően emberi, illetve külső objektív tényezőkre vezethető vissza. A hajó kapitánya először járt ebben a kikötőben, így nem rendelkezett korábbi kikötési tapasztalatokkal a helyszínt illetően. Az eset oka: A Vb a vizsgálat során arra a következtetésre jutott, hogy a baleset azért következett be, mert a kapitány nem rendelkezett információval a kikötő közvetlen közelében lévő vízterület sajátosságairól, így a kikötési manőver során sem számított akadályra, valamint nem kísérte folyamatosan figyelemmel a mélységmérő kijelzőjét.

JASMIN MS TANKÖNJÁRÓ Biztonsági ajánlások: BA 2012-053-6-1. A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a kikötőt üzemeltető Lukoil Kft-nek, hogy a kotrási munkálatok befejezése után is legalább évi rendszerességgel ellenőrizze a kikötő előtti vízterületen a mederviszonyokat, mert a folyó ezen szakaszán folyamatos hordalékképződéssel kell számolni. Egyúttal tegye lehetővé, hogy a megváltozott mederviszonyokról a kikötőt felkereső hajók időben tudomást szerezhessenek. BA 2012-053-6-2. A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a kikötőt üzemeltető Lukoil Kft-nek, hogy a kikötőrendben az érkező és az induló hajók által kötelezően bejelentendő adatok között szerepeltesse – más közforgalmú kikötők kikötőrendjéhez hasonlóan – az aktuális legnagyobb merülés mértékét.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu