Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt május 7

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
Az OH TÁMOP fejlesztései
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Az új épületenergetikai szabályozás
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (2) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
Szervezetfejlesztési Program
Az e-közigazgatás fejlesztésének legújabb eredményei a hatósági eljárások területén Előadó: Dr. Kis Gergely főosztályvezető E- Közigazgatási Főosztály.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Közúti közlekedési előéleti PONTRENDSZER (2000. évi 128
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Várpalota elkerülő építése
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések a GYSEV Zrt
KÖZOP-hoz illeszkedő projektek határmetszési szakaszainak megvalósíthatósági tanulmány szintű feltárása, azok hálózati vizsgálata a Magyarország határszakaszain.
Nyíregyháza, szeptember 09.
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
Állam munkavédelmi feladatai
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
bekövetkezett baleset ismertetése
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
Szervezetfejlesztési Program
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
S OUTH E AST T RANSPORT A XIS D ÉL - KELETI K ÖZLEKEDÉSI T ENGELY SETA Közlekedési Fórum Szombathely november 15.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Vasútszabályozási Osztály
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
A GYSEV Zrt. szerepe a Nyugat-magyarországi közlekedésben A GYSEV Zrt. szerepe a Nyugat-magyarországi közlekedésben Előadó: Dávid Ilona, a GYSEV elnök-
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Közlekedési ismeretek
Előadás másolata:

A vasúti átjárók biztonsági vizsgálata az osztrák – magyar projekt keretében Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt. 2013. május 7. Üzembiztonsági szakértő KBSZ nap

Burgenland – Nyugat-Magyarország kapcsolatai West Pannónia EuRégió Nagy a népvándorlás Schengeni övezet miatt 16 + 7 határátkelőhely Szabad munkaerő áramlás 2011 óta (kb. 8000 fő) Legfejlettebb megyék Turizmus Magas gépkocsi-ellátottság Közúthálózat sűrűsége magas Közlekedési balesetek H-ban csökken, A-ban nő, súlyosság fordítottan arányos Közlekedési balesetek északi részen gyakoribbak Gépjárművek száma nő

Burgenland – Nyugat-Magyarország kapcsolatai PEAGE vonal (osztrák tulajdon) ÖBB eszközzel Forgalomszabályozás magyar jelzésrendszerrel, de német nyelven DB603.01 és az F.101. utasítások a mérvadóak 2001-ben a Sopron – Deutschkreutz szakasz a magyar 25 kV-os 50 Hz-es rendszert vette át. (15 kV-os ÖBB rendszer helyett) Neckenmarkt – Oberloisdorf 23 km-es szakaszát drezinatúra (hajtányozás) keretében turisztikai célra hasznosítják.

Útátjárókban 2011-2015 között 10%-kal csökkenteni a balesetek számát Vasúti útátjárók biztonsági vizsgálata a Burgenlandi és Nyugat-magyarországi határon átnyúló vasútvonalakon Projektkezdés: 2012. szeptember 1. - Projektzárás: 2014. március 31. Vezető partner: Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KFV), Bécs Projektpartnerek: GYSEV Zrt. Magyar és Osztrák üzletága, Széchenyi István Egyetem, Győr Cél: Útátjárókban 2011-2015 között 10%-kal csökkenteni a balesetek számát Lakosság tudatformálása az útátjárók biztonságával és azokban való viselkedésével kapcsolatban Kiválasztott útátjárókban egységes biztonsági vizsgálatok Intézkedéskatalógus kidolgozása 1-1 útátjáró felújítási koncepciójának kidolgozása Határon átnyúló munkacsoportok felállítása szakértőkből és a hatóságok képviselőiből és a kapcsolatok fenntartása Írásbeli eredmények két nyelven Egységes ellenőrző lista és intézkedés-katalógus a későbbi útátjáró felülvizsgálatokhoz

Vasúti útátjárók biztonsági vizsgálata a Burgenlandi és Nyugat-magyarországi határon átnyúló vasútvonalakon 1. munkacsomag: Alapadatok vizsgálata és elemzése Útátjárókra vonatkozó előírások összehasonlítása Útátjárók konstrukciójának vizsgálata Illetékesség, hatáskör és költségmegoszlás, 2. munkacsomag: Kiválasztott útátjárók vizsgálata Egységesített ellenőrző lista összeállítása a biztonság vizsgálathoz Forgalomszámlálások és a biztonsági vizsgálatok elvégzése Útátjárókra vonatkozó intézkedéscsomag kidolgozása Felújítási koncepció kidolgozása 1-1 kiválasztott útátjárónál 3. munkacsomag: Tudatformálás (kétnyelvű) Felmérések, meghallgatások, kikérdezések Ausztriában és Magyarországon Kétnyelvű plakátok 4. munkacsomag: Szakemberek tapasztalatcseréje 5. munkacsomag: Összefoglalás Kétnyelvű jelentés összeállítása az eredményekről (kézikönyv) 2012.09.01 2013.05.01 2014.03.31

1. munkacsomag / általános információ H A   Vonalhossz 439 64 km Útátjárók száma 298 59 db Útátjáró / Km 1,47 1,08 Technikai biztosítással 254 36 Baleseti számok 9 7 eset 2010 4 2011 5 3 Baleset / Útátjáró 0,015 0,059

1. munkacsomag / főbb jogszabályi eltérések Ausztriában új útátjárókat csak LED fényforrással létesítenek. Az útátjárók fényjelző készülékébe épített videokamerával történő megfigyelés (csapórúd törések miatt) Ausztria területén nem ismert. Ausztriában az útátjárók területén lévő sebességkorlátozások részét képezik a biztosítás módjának, Magyarországon a sebességkorlátozás nem kötelező érvényű és nincsenek összhangban a törvények, rendeletek. Magyarországon hosszabb az útátjáróknál a vonatok megközelítési ideje (36 mp.), Ausztriában pl. a régi útátjáró-rendelet szerint pl. fényjelzés esetén csak 22,5 mp, az új számítási módszer szerint már csak 15,3 mp. + műszaki idő (max. 3 mp)= 18,3 mp (a távvezérelt berendezések esetében). Ausztriában, ha a teljes záródási idő a 60 mp-et meghaladja, az új útátjáró-rendelet értelmében sorompót kell beépíteni. Ausztriában évente ellenőrzik, hogy az útátjáró állapota az engedélyezettnek megfelelően változatlan Szlovákiában minden útátjáró oszlopára helyezett táblán egy azonosítási szám és adatok találhatóak, amely segélyhívásban szolgál segítségül. (vasúti szakasz, forgalomirányító telefonszáma, szelvényszáma, közút száma GPS koordinátái )

1. munkacsomag / főbb eltérések vasút és közút területén Ausztriában ennél a táblánál fokozottan kell figyelni a vonatközlekedésre. Ausztriában ennél a táblánál a vonat hangjelzésére is figyelni kell. Ausztriában használatos fényjelző berendezés útátjárók előtt. Ausztriában nem jelzik külön táblán, ha egy útátjáró fénysorompóval biztosítva van. Ausztriában nem jelzik, ha egy útátjáró jelzőőrrel van fedezve. Ausztriában ha a szükséges rálátás nem biztosított, akkor a vonatnak hangjelzést kell adni (figyelj). Ausztriában a fényjelzőkészülékeknél pótlólagosan úttesti jelzőfényeket építenek be. A fényjelző berendezés fehér fényjelzésében nagy a különbség Ausztriához képest, a zavarok itt a közúti forgalomban résztvevők számára nem felismerhetők, értelmezhetők.

Elmúlt 10 év baleseteinek értékelése 1. munkacsomag Egységes útátjáró nyilvántartás és interaktív vizuális megjelenítés elkészítése Elmúlt 10 év baleseteinek értékelése 23 + 5 veszélyes útátjáró kiválasztása Magyarországon: 12 fénysorompó 11 fény- és félsorompó Ausztriában: 2 nem biztosított 2 fénysorompó 1 fény- és félsorompó 2. munkacsomag Egységesített biztonsági ellenőrző lista elkészítése (biztosított, nem biztosított útátjárókra) 23 + 5 kiválasztott útátjáró részletes felülvizsgálata Biztonsági ellenőrző lista alapján Forgalomszámlálások elvégzése gép és kézi módszerekkel egyaránt

2. munkacsomag / vizsgálatok KFV által biztosított számláló készülék Ultrahangos forgalomszámláló berendezés Kis méretű (30x20), akkumulátor segítségével akár 2 héten át folyamatosan képes működni könnyen szerelhető (4 csavar, kulccsal zárható) 430.000 járművet tud eltárolni Jármű besorolás szerinti hosszmérést és sebességet számol Bluetooth interfész adatátvitel

Tapasztalatok az útátjáróban bekövetkezett balesetek vizsgálatát követően Minél korszerűbb lesz a vasút járműparkja, annál nagyobbak lesznek a vasúti károk. A közúton közlekedő jármű a vasút sebességét rosszul ítéli meg, azt hiszi a vonat előtt még átér. Az útátjárók biztosításának a korszerűsítése nem zárja ugyan ki a balesetek bekövetkezését, de jelentősen csökkenti a kockázatot. A közúti közlekedésben a balesetet előidéző magatartás egyre intenzívebb. A fiatalok gyakorta érzelmi motiváció alapján vezetik a járművüket, sok figyelmet megosztó elemet alkalmaznak vezetés közben (telefon, sms, ittasság, hangos zene, stb.), Útátjárós baleseteket vasúti balesetnek deklarálunk, sok esetben ezek egyoldalúan, a vasút szempontjából kedvezőtlenül vannak kommunikálva. A problémák megoldását az egész magyar közvélemény a vasúttól várja, annak ellenére, hogy a baleseti okok 100%-ban KRESZ szabálysértésre vezethetők vissza. A súlyos balesetek kis és közepes forgalmú átjárókban, nem főútvonalakon történtek. Előfordul, hogy a közúti jármű nem a vonat elé hajt, hanem a vonat oldalának ütközik.

Vasúti átjárók jogszabályi anomáliái Vasúti átjárók sebességkorlátozásánál ellentmondás van: 1/1975 KPM-BM rendelet (KRESZ): A vasúti átjáró előtt a 90., 91., 92. vagy 95. ábra szerinti veszélyt jelző táblával együtt elhelyezett, az (1) bekezdés d) pontjában említett jelzőtábla hatálya a vasúti átjáró kezdetéig tart. (Egyéb esetben a sebességkorlátozás oldásának a szabályai érvényesek) a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet: A sebességkorlátozó táblát az egysávos vasúti átjárót előjelző táblával (KRESZ 102. ábra) egy oszlopon kell kihelyezni.” 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet: e) A két- és egysávos „Vasúti átjáró előjelző” tábla oszlopára más tábla nem helyezhető el. jogszabályok között.

A rálátási háromszög biztosításának problémája I. 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény végrehajtásáról: Vasúti átjáró mellett a külön jogszabályban (Lásd: 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet.) meghatározott rálátási háromszög - lakott területen a csökkentett rálátási háromszög - területén az út és a vasút szintjétől számított 50 centiméternél magasabb építményt, egyéb létesítményt elhelyezni, 50 centiméternél magasabb fát, növényzetet ültetni, termeszteni nem szabad. Lakott területen kívül a hatóság nem kötelezhet. A vasúti átjáró csökkentett rálátási területébe való épületek tervezésekor, nem veszik figyelembe a rálátás biztosítását.

A rálátási háromszög biztosításának problémája II. 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet – az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről: rálátási háromszögek meghatározása pontatlan A rálátási háromszög nem határozható meg egy „statikus” háromszög megrajzolásával, hanem a vágányon kijelölt rálátási távolságokból (Lv-pontok) az átjáró felé közeledve, a „dinamikusan” változó háromszögek burkológörbéjét kell megrajzolni és azon belül nem lehetne a rálátást korlátozó „tárgy”! Ha nem így határozzuk meg a tisztán tartandó területet, akkor a közútról nézve van olyan vágányszakasz az ív miatt, ahol a vonatot nem látja az autós!

További projektek a vasúti útátjárók biztonságának emelése érdekében Közlekedésbiztonsági projekt I. Győr - Sopron vonalon 8 db útátjáróban félsorompó és LED optika Győr - Sopron vonalon 15 db útátjáróban LED optika Videó tanú rendszer 3 db útátjáróban Vasúti járműdiagnosztikai berendezések hőnfutás-jelző berendezés dinamikus mérleg és lapos-kerék jelző berendezés rakszelvény ellenőrző berendezés MAUT projekt: mozgáskorlátozottak útátjáróban történő közlekedési szabályainak kidolgozása

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt. 2013. május 7. Üzembiztonsági szakértő KBSZ nap