A siklóernyőzés és a sárkányrepülés aktuális problémái Kerekes László légiközlekedési szakértő HFFA főpilóta fopilota@hffa.hu 20/777 91 39
Mi az a HFFA? Globális problémák Hazai sajátosságok www.hffa.hu
www.hffa.hu
www.ehpu.org
Globális problémák a légterek szűkössége az ICAO szabad légeterek korlátozása hozzá nem értő hatósági szabályozás természetvédelmi korlátozások az új sportágak extrémként kezelése
A szabad repülés európai felfogása Nem a légiközlekedési hatóságok szabályoznak A szakmai hatáskört hozzáértő szakmai szervezetek kapják meg (DHV, SHV, BHPA, FFVL, FIVL, SFFA, stb). A siklóernyőkön nincs azonosító jel. A határok minden bejelentés nélkül átrepülhetőek. A baleseteket a rendőrség vizsgálja Nincs orvosi vizsgálat. Átlátható szabályozás, amelynek betartása egyéni felelősség. A repülés biztonsági szolgáltatása (nagy starthelyek, leszállók, jó megközelítési utak, helikopteres készenlét).
Hazai sajátosságok Jogi zűrzavar
A HAZAI JOGSZABÁLYOK TÖRTÉNETE 1979. április 45-ös LE (jogalapja az 1964. évi 26.sz.tvr) Az 1981. évi 8. számú tvr visszavonja a fenti jogszabályt Eközben megjelenik a motoros sárkány és az MHSz kiadja a 45-ös LE MHSz Végrehajtási Utasításait (VHU-k az MHSz repülőfőnöke jóváhagyásával). Az MHSz 1990-ben megszűnik. Az MRSz beadja a LÜI-nek a teljes körű siklórepülő szabályozást, felhívva a figyelmet, hogy a 45-ös rájuk nem vonatkozik (ezért pl. 1990-től 1996-ig nem kellett reporvosira járni.) 1996-ban hatályossá válik a Törvény a légiközlekedésről (ami hatálytalanítja a 8/1981.sz tvr-t is)
A HAZAI JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET Lt.19.§. (2) Nem kell üzemben tartási engedély a természetes személy tulajdonát képező, kizárólag magáncélra használt polgári légijármű üzemben tartásához. Lt. 29. § (1) A légijármű és egyes légiközlekedéssel kapcsolatos eszközök gyártásához, a javítási és karbantartási tevékenység folytatásához az illetékes légiközlekedési hatóság engedélye szükséges (nem pedig üzembentartási engedély) Lt. 32. § A lajstromozásra nem kötelezett légijárművek vezetőinek képzését — a légiközlekedési hatóság engedélyével — gazdálkodó szervezet vagy társadalmi szervezet (repülő vagy ejtőernyős egyesület) végzi, amely a képzés feltételeiről és követelményeiről is gondoskodik (aTv szerint ehhez sem kell üzembentartási engedély). Lt. 52.§. (3) Lajstromozásra nem kötelezett légijárművet az vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek vagy testi hiányosságok egyikében sem, és aki a légiközlekedési hatóság által engedélyezett tanfolyam elvégzéséről bizonyítvánnyal rendelkezik.
A TÖRVÉNY SAJÁTOS JOGÉRTELMEZÉSEI Lt. 52.§. (6) A lajstromozásra nem kötelezett légijárművel folytatott repülések és az azokkal összefüggő tevékenységek végrehajtásának szabályait a miniszter rendeletben állapítja meg. (ez a jogszabály 2002. októberében szakmailag egyeztetett javaslatként elkészült, a mai napig nem jelent meg) A hatóság a kizárólag lajstromozásra nem kötelezett légijárművekkel (siklóernyőkkel és sárkányrepülőkkel) foglalkozó Szabad Repülők Szövetsége részére az engedélyei kiadását 2007-ben üzembentartási engedélyhez kötötte (a 20/2002. (III. 30.) KöViM rendelet (a polgári légijármű üzemben tartásának szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról) alapján 20/2002. KöViM rend. 1. § (1) E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstromába (a továbbiakban: lajstrom) felvett polgári légijármű üzemben tartójára terjed ki. (?) A hatóság a 2 évre kiadott üzembentartási engedélyt valótlan okra hivatkozva visszavonta.
Hazai sajátosságok Jogi zűrzavar A siklóernyősök megosztása
A SIKLÓERNYŐSÖK MEGOSZTÁSA Pg.c2.hu fórum + Névtelen rágalmazások + A választott vezetők tekintélyének lejáratása + Valótlanságok terjesztése = irányíthatatlan arctalan tömeg !
A HFFA minőségirányítási és működési rendszere 1997. - 535 1998. - 1100 1999. - 650 2000. - 700 2001. - 1059 2002. - 1278 2003. - 1283 2004. - 1380 2005. - 1464 2006. - 1556 2007. - 1487 2008. – 1700 felett A HFFA minőségirányítási és működési rendszere CÉLOK 2008-ra növekedjen a legális siklórepülők létszáma siklórepülő starthelyek szabályozása légtér a siklórepülésnek EHPU kapcsolat siklórepülő starthelyek visszaszerzése részvétel a jogszabály alkotásban hatékony biztonságot javító intézkedések
Hazai sajátosságok Jogi zűrzavar A siklóernyősök megosztása A repülési lehetőségek szűkítése
TERMÉSZETVÉDELMI TILALMAK
HATÓSÁGI PÁRBESZÉD HIÁNYA
A HUNGAROCONTROLLAL VALÓ MEGEGYEZÉS HIÁNYA
A LÉGTÉR ÉS A REPÜLÉSI TERÜLETEK KORLÁTOZÁSA
A JOGSZABÁLY ELŐKÉSZÍTÉSEKKOR AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS HIÁNYA
A REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉRDEKÉBEN MINDENHONNAN VÁRJUK A SEGÍTSÉGET! Köszönöm a figyelmet !