Mit? Mennyit? Miért? Olvasásszociológiai vizsgálat kvantitatív és kvalitatív módszerekkel Németh Nóra Veronika nemethnora24@gmail.com Debreceni Egyetem A harmadfokú képzés szerepe a regionális átalakulásban (TERD) Nemzetközi konferencia 2010. május 14.
Olvasásszociológiai vizsgálatok Hazai (Gereben, Nagy, Kamarás, Hunyadi, Vitányi, Ifjúság 2000, 2004, 2008) Regionális (Gereben, Nagy, Mozaik 2001) CHERD keretében (Pusztai, Kóródi, Herczegh, Bocsi)
Olvasásszociológia a TERD-ben TERD kutatás témakörei: Tanulás Munka Művelődés (kultúrafogyasztási szokások, olvasási szokások, internetezési és könyvtárhasználati szokások)
TERD módszerek Kvantitatív (Mit? Mennyit?) BA (2008 ősz) N= 1361 fő MA (2010 tavasz) N= 602 fő Kvalitatív (Miért?) Interjú 3 generáció 50 fő KFRTKF (BA, FSZ) Kommunikáció szak
BA/BSc kérdések Milyen gyakran olvas? Hány könyvet olvasott az elmúlt évben? Milyen műfajú könyveket szeret olvasni? Ki a kedvenc szerzője?
BA/BSC eredmények Nem (férfi / nő) Lakóhely (Magyarország / határon túliak) Vallásosság (igen / nem) Szülők iskolai végzettsége (alacsonyabb / magasabb) (Lásd részletesen: Németh 2009)
Mit olvasnak a BA/BSc-s hallgatók?
Kedvenc szerző (BA/BSc)
MA/MSc kérdések Olvasás (papír, elektronikus) Könyvtárhasználat Internethasználat 12 kérdés alapján
Mit olvasnak? Mit nem olvasnak? (MA, MSc)
Hány könyvet / tankönyvet vásárolnak? (nemek szerint) /MA, MSC/
Mit olvasnak az Interneten? (MA/MSc)
Mi alapján választanak könyvet? (MA/MSc)
Három generációs interjús kutatás Mi volt a meghatározó olvasmányélménye? Milyen viszonyban áll(t) a könyvekkel / olvasással? Mi a véleménye az internetről / tv-ről?
Három generáció olvasmányélménye Korosztály Kedvenc / meghatározó szerzők / könyvek Hallgató Móricz Zsigmond, Molnár Ferenc, Fekete István, Gárdonyi Géza, népmesék Szülő Gárdonyi Géza, Eric Knight, Jókai Mór, „pöttyös-könyvek”, Grimm mesék, Benedek Elek, Móricz Zsigmond Nagyszülő Biblia, Weöres Sándor, Petőfi Sándor, Vallásos témájú könyvek, Gárdonyi G., Mikszáth K, Jókai Mór
Vélemények az interjúk tükrében Kötelező olvasmányokhoz való viszony Internet – TV vs. Könyvek Hallgatók élményei Szülők élményei Nagyszülők élményei
Összegzés - kitekintés BA/BSc MA/MSc Olvasmányélmények generációs interjúk tükrében Továbbgondolási lehetőség: Campus-Lét kutatás
Zárszó helyett: „Nem fontos, hogy sok író legyen egy közösségben, de fontos, hogy sok olvasó legyen” (Márai Sándor: Füveskönyv)
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!