Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged
A tanórai pedagógusteljesítmény diagnosztikus modellje Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu 06/20 978-17-03
A kutatás támogatója Oktatásért Közalapítvány (Oktatást segítő közpolitikai tudományos kutatások támogatása)
A kutatás célja A pedagógus tanórai teljesítményének illetve magatartásának feltárására, a fejlesztő beavatkozási pontok kijelölésére alkalmas indikátorrendszer kidolgozása a STEP 21 modell segítségével
Szakértői rendszer -(kritériumfa) fejlesztése „a jól megválasztott indikátorok ereje abban rejlik, hogy a figyelmet a döntő kérdésekre irányítják” Oktatás és képzés 2010 (Education at a Glance)
Iskolán kívülről adódó kritériumok Társadalmilag releváns teljesítmény-értékelési kritériumok Arról szólnak, hogy összességében, akár laikusként is - milyennek tartjuk (a pedagógust, az iskolát stb.) Szakmailag releváns teljesítmény-ellenőrzési kritériumok Arról szólnak, hogy a szakma szabályai szerint mit és hogyan kellene csinálnia (pedagógusnak, iskolának stb.)
Iskolán belülről adódó kritériumok Iskolai szinten releváns teljesítménymutatók (Arról szólnak, hogy ténylegesen mit kell az adott iskolának/ az adott iskolában csinálnia egy pedagógusnak – azaz, hogy mit tekintenek az adott iskolában PP-azonosnak) Pedagógus-szinten releváns teljesítmény-indikátorok (Arról szólnak, hogy ténylegesen mit tesz az adott pedagógus – azaz hogy tulajdonképpen mi (hogyan, milyen eredménnyel stb.) történik a konkrét tanítási folyamatban.)
Példa a hatékonyság felbontására
2. Tesztelés - előkutatás Pedagógusok tanórai megfigyelése
Az indikátorrendszer tisztításának szempontjai Logikai szint megfelelősége Fogalmi megfelelőség Tartalmi lefedettség Sorrendiség Hézagmentesség
Reflektivitás: itt tanórai reflektivitás Reflektivitás: itt tanórai reflektivitás. A reflektivitásnak alapvetően két irányát különböztethetjük meg: a tanulók, a tanulócsoport történéseire, illetve a tanár saját személyére és tevékenységére irányuló reflexiókat. (Szivák Judit: A kezdő pedagógus. Iskolakultúra 1999. 4. szám, 3-13.) Tovább pontosítva: itt a reflexió a tanulási folyamatban kulcsszerepet játszó tanulótól-tanulóról jövő jelzések, visszajelzések tanári érzékelését-észlelését-fogadását és tudatos kérését jelenti. A reflektivitás fogalomkörébe tartozó további elemek más (ezekkel összefüggő ) szakmai követelményekben jelennek meg. Ez a felfogásmód nincs ellentmondásban a reflektív pedagógia fogalomkörével, mindössze a tényezők elméleti-logikai szerveződése tér el a STEP 21 modell belső struktúrájának megfelelően. Az egyes szakmai követelmények (kritériumok) a tanulási folyamatot befolyásoló minőségükben értendők: a tanulási folyamat sikerességét befolyásoló objektív tanulói szükségletek felismerése; a tanulási folyamat sikerességét befolyásoló aktuális tanulói viszonyulások észlelése stb.
Folytatás: akciókutatás – informatikai támogatással A pedagógusokban élő konceptuális keretek újraalkotásától az indikátorrendszer és a hozzátartozó eljárások többszörös korrekcióján át egy érvényes, szélesebb körben alkalmazható, megbízható diagnosztikai eszközcsomag létrehozásáig
A tanórai pedagógusteljesítmény diagnosztikus modellje Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu 06/20 978-17-03