A fizika feladatok szerepe a tanításban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energia, Munka, Teljesítmény Hatásfok
Advertisements

a sebesség mértékegysége
II. Fejezet A testek mozgása
Pitagorasz tétel A háromszög ismeretlen oldalának, területének és kerületének kiszámítása (gyakorlás)
VÁLTOZÓ MOZGÁS.
Mozgások I Newton - törvényei
MUNKA, ENERGIA.
Összefoglalás 7. osztály
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
EGYENLETES MOZGÁS.
I S A A C N E W T O N.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A sűrűség.
Halmazállapotok Részecskék közti kölcsönhatások
Az anyag és néhány fontos tulajdonsága
IV. fejezet Összefoglalás
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
A folyadékok nyomása.
DINAMIKAI ALAPFOGALMAK
Newton törvényei.
HIDRODINAMIKAI MŰVELETEK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
KINEMATIKAI FELADATOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
Felhajtóerő, Arkhimédész törvénye
AZ ERŐ HATÁSÁRA AZ ERŐ HATÁSÁRA
Dinamika.
A tömeg.
ERŐHATÁS Machács Máté Az erőhatás a testeknek a forgását is megváltoztathatja, vagyis az erőnek forgató hatása is lehet. Az erő jele: F forgástengely A.
A nyomás összefoglalás
Összefoglalás Dinamika.
Egyenes vonalú egyenletesen változó mozgás
Felhajtóerő.
FIZIKA A NYOMÁS.
I. Törvények.
Az anyag néhány tulajdonsága, kölcsönhatások
A dinamika alapjai III. fejezet
Az erő.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Nagyságrendi becslések és oktatásuk a természettudományokban Timár Gábor tanszékvezető egyetemi docens ELTE Geofizikai és Űrtudományi Tanszék Eötvös Loránd.
A függvény deriváltja Digitális tananyag.
Nyomás, nyomóerő és nyomott felület kiszámítása
TÉMAZÁRÓ ÖSSZEFOGLALÁS
HŐTAN 4. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Legfontosabb erő-fajták
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
Készítette: Kiss István
A dinamika alapjai - Összefoglalás
Egyenes vonalú mozgások
Merev test egyensúlyának vizsgálata
Fizika összefoglaló Egyenes vonalú egyenletesen változó mozgás
Erőhatás, erő -Az erő fogalma-.
Készítette: Kiss István
A tömeg (m) A tömeg fogalma A tömeg fogalma:
A nyomás 1 Newton/m2 = 1 Pascal.
A sűrűség.
AZ ERŐ HATÁSÁRA AZ ERŐ HATÁSÁRA
HŐTAN 6. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Összefoglalás: A testek nyomása
Összefoglalás: A testek nyomása
Munka, energia teljesítmény.
Hidrosztatikai alapok (hidrosztatikai paradoxon)
Az erőhatás és az erő.
Áramlástani alapok évfolyam
Áramlástani alapok évfolyam
Egyetemes tömegvonzás, körmozgás, feladatok 9. osztály
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
Előadás másolata:

A fizika feladatok szerepe a tanításban Készítette: Dr. Varga Klára

„ Megfigyelés, kísérlet, mérés és számolás nélkül nincs természetkutató munka, nem születik tudás” ( Leonardo da Vinci )

A fizika feladatok Fizikai feladatnak nevezünk minden olyan problémát, amelynek megoldása fizikai jelenségek vagy mennyiségek közötti összefüggések felhasználását teszik szükségessé. A fizikai feladatok szerepe és feladata: a. segítségükkel világosabbak, pontosabbak, alkalmazhatóbbak lesznek a fizikai fogalmak, b. a gondolkodóképesség, az önálló gondolkodás fejlesztését nagyban segítik, c. az ismeretek összefüggésekben való látását kívánják meg, d. alkalmazásukkal eldönthető, a tudás mellett érti-e, képes-e ismereteit alkalmazni a tanuló, képes-e önálló, alkotó munkára,

A fizika feladatok A fizika feladatok szerepe és feladatai: e. a fizika különböző fejezetei közötti összefüggések felhasználását igénylik, f . az ismeretek rögzítésének, erősítésének, megszilárdításának fontos eszköze, g. a mindennapokhoz, az élethez viszik közel a fizikát, h. alkalmasak a tanulók fizikai ismereteinek bővítésére, i. mindezek a tulajdonságok alkalmassá teszik a tantervi ismeretek, jártasságok elsajátításának ellenőrzésére is.

Feladattípusok A válaszadás módja szerint: 1. feleletválasztásos feladatok (zárt kérdések): a feladatok után általában 3-6 alternatív válasz szerepel. Megoldása során a felsorolt lehetőségek közül a helyes választ kell megjelölni. Fajtái: a. egyszerű választás ( több válasz közül egy helyes, több helyes vagy hibás válasz kiválasztása), b. többszörös választás (több válasz közül egy vagy kettő, vagy három, vagy mind az összes helyes), c. alternatív választás (

Feladattípusok A válaszadás módja szerint 1. Feleletválasztásos feladatok Fajtái: d. válaszok illesztése ( egy az egyhez, több az egyhez, többszörös hozzárendelés, párosítás) e. relációanalízis ( A megoldás során a tanulónak ki kell választani a megfelelő választ az összes lehetséges válaszvariáció közül)

Feladattípusok 2. feleletalkotásos feladatok esetén a válaszadónak önállóan kell megfogalmazni a választ, megoldani a feladatot. A feleletalkotásos feladatokkal a tudás többféle összetevőit lehet tesztelni, de javításuk, kódolásuk általában több figyelmet igényel. Fajtái: - kiegészítés (mondatok, állítások kiegészítése), - rövid válasz (szavak, számok megadása), - hosszú válasz (hosszabb kifejezések, egész mondat) - esszé típusú feladatok ( több mondatból álló összefüggő szöveg)

Feladatok és azok megoldása a tanítási órákon A feladatok megoldása hatékony módszer a tanulók képességeinek fejlesztéséhez, a tananyag eredményes feldolgozásához. Feladatmegoldásnak tekinthetünk minden olyan általunk kijelölt tevékenységet, amelyet a tanulók önállóan, párban, vagy csoportban végeznek. Ilyen értelemben megkülönböztethetünk iskolai – és házi feladatot; a tevékenység jellegét tekintve szóbeli, írásbeli, rajzos vagy gyakorlati feladatot. A feladatok lehetnek számításos és nem számításos feladatok.

Feladatok és azok megoldása a tanítási órákon A tanítás - tanulás folyamatában betöltött szerepüktől függően általában az ismeretek rögzítését vagy alkalmazását szolgálhatják a feladatmegoldások. A feladatmegoldás csak akkor fejlesztő hatású, ha a tanulók rendelkeznek a feladatok megoldásához szükséges ismeretekkel, készségekkel, képességekkel; értik a feladatokban rejlő kérdést, problémát; ismerik a helyes megoldás módszerét, technikáját. E feltételeknek a tanulók különböző mértékben tudnak megfelelni, ezért célszerű a feladatok differenciálása.

Feladatok és azok megoldása a tanítási órákon A feladatok az ismeretek felidézését, rendszerezését és gyakorlását szolgálják. Lehetőséget adnak a felkészültség ellenőrzésére és a önellenőrzésre is. Az általunk megalkotott feladatoknak illeszkedni kell a tantervhez, a tanterv által előírt ismeretanyagot kell feldolgoznunk. Úgy kell összeválogatni a feladatokat, hogy azok motiválók, ösztönzők, érdeklődést-felkeltők legyenek. Egy-egy feladat megoldása után beszéljük meg a helyes megoldást, elemezzük a kapott eredményeket.

Feladatok és azok megoldása a tanítási órákon A feladatok összeállításánál követelmény a fokozatosság elvének betartása. A feladatok szövege világos, egyértelmű legyen, a benne szereplő adatok reálisak legyenek. A feladatok megoldásához elengedhetetlen a megfelelő fizikai tények, jelenségek, összefüggések, törvények pontos ismerete, azok alkalmazása. Szükséges a feladatmegoldás egymást követő lépéseinek, menetének alkalmazása és a gondolkodás.

A feladatmegoldás lépései: 1. A feladat szövegének elolvasása és megértése, 2. az ismert mennyiségek kigyűjtése, az ismeretlen mennyiség és mértékegységének felírása, 3. a. a használni kívánt összefüggés felírása, b. a feladat logikai úton történő megoldása, 4. behelyettesítés a mértékegységekkel együtt, 5. számítás elvégzése, 6. a kapott eredmény elemzése, 7. válaszadás a kérdésre.

Rejtvény típusú feladatok Ide tartozhatnak a betűrejtvények, képrejtvények, szókereső típusú rejtvények, szóösszeállító feladatok, keresztrejtvények. A fizika feladatok nem egyszerű rejtvények, nem is játékok, mögöttük a természet törvényei, a természet jelenségei vannak. De ezért, vagy éppen ezért lehetnek szórakoztatók is. A rejtvényekkel is lehet motiválni, érdeklődést felkelteni. A rejtvényfejtés során a megértés szintjét kell elérni.

Rejtvény típusú feladatok Nem elég ráismerni az adott jelenségre, fogalomra, illetve az azt jelölő szóra, névre, hanem a tanulóknak kell kimondani, leírni a jelenség nevét. Az egyszerűbb rejtvényeket egyéb kérdésekkel, feladatokkal is ki lehet egészíteni, ezáltal azok egészen összetett feladatokká válhatnak. Ezeket a feladatokat is megoldhatják a tanulók önállóan, párban, csoportban is, illetve frontális osztálymunkában.

Rejtvények 1. Rakja jó sorrendbe a betűket, és egy – egy természettudós nevét kapja. Kiről van szó? Z U M L K S B U O M E E V N G E J E L Y P S Z I A T R A G O Megfejtés: K O L U M B U S Z M E N G Y E L E J E V P I T A G O R A S Z

Rejtvények Fejtse meg a rejtvényt! a. TAZROBMOD b. MÁKFELFORSZÍN c. ÁRVÍOZÓZT d. NYKÁIVNSCÁS e. BTMEOTDŐ

Rejtvények Megoldások: a. DOMBORZAT b. FELSZÍNFORMÁK c. VÍZTÁROZÓ d. ÁSVÁNYKINCS e. DOMBTETŐ

Rejtvények Rakja helyes sorrendbe a betűket és testneveléssel kapcsolatos szavakat kap. Melyek ezek? a. ÁLLZENLÁSKÉ b. PLDARÖAB c. ÁTGUFORLÓDURULÁS d. YÚTÓNJ

Rejtvények Megfejtés: a. KÉZENÁLLÁS b. RÖPLABDA c. GURULÓÁTFORDULÁS d. NYÚJTÓ

Rejtvények Keressen legalább 4 testneveléssel kapcsolatos szót a táblázatban a betűk helyes összeolvasásával! L S Z A B X K U T O G Á N D P Y

Rejtvények MEGFEJTÉS: LABDA BUZOGÁNY SZALAG

Rejtvények

Rejtvények Megfejtések: a. E N E R G I A b. O L V A D Á S H Ő c. P Á R O L G Á S

Rejtvények Fejtse meg a képrejtvényeket!

Rejtvények Megfejtések: a. G Ő Z G É P b. F A J H Ő c. H Ő Á R A M L Á S

Rejtvények Keressen a betűhalmazban legalább 4 db fizikával kapcsolatos fogalmat! É T E R Á G N S Z U K L Ó P Ö

Rejtvények Megfejtés: T Ö M E G S Z Á M, T Ö M E G, M É T E R, M Á G N E S, P Ó L U S

Rejtvények 5 11 6 9 10 o 8 1 2 7 X 4 3

Rejtvények 1. A folyadék súlyából származó nyomás a …nyomás 2. Nyomást mérünk vele 3. A felületi feszültséggel is foglalkozott 4. Magyar űrhajós 5. A tömeg a testek …….. mértéke 6. A hőterjedés egyik formája 7. A testek mozgását akadályozhatja

Rejtvények H I5 D R O S Z 11 T A I K M6 N M É9 E Ö V 10 L Á D8 F A1 B É7 G H4 Ő K3

Rejtvények 12 1 9 14 4 2 6 11 7 13 5 8 3 10

Rejtvények 1. Tükörről a fénysugarak…….. 2. 6*1023db/mol=…..szám 3. Az elemek helyét jelenti a periódusos rendszerben 4. Az anyag részecskéi között ható erő 5. A bolygók mozgását törvénybe foglalta 6. Nemesgáz 7.A gravitációval foglalkozott természettudós 8. A fizika egyik ága 9. A változó mozgásra jellemző mennyiség 10.Légköri fényjelenség

Rejtvények V I S Z A E R Ő D N K O G Á M H É Ó P L U C Y

Rejtvények 7 X 2 3 10 8 1 5 9 6 4

Rejtvények Fejtse meg a rejtvényt! 1. A térképen barnaszín jelöli. 2. A Mátra legmagasabb pontja. 3. A főfolyóba ömlenek. 4. Megyénk legnagyobb folyója 5.Budapest, hazánk ………. 6. Az egyik égtáj 7. Hazánk egyik szomszédos országa

Rejtvények H E7 G Y S É X K E2 M E L L3 F O Ó 10 T I8 Z A Ő V1 Á R N5 U T9 C6 E4

Rejtvények 1. X 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.

Rejtvények 1. Az a vonal, amelyen a test mozgás közben végighalad. 2. Az egyik kölcsönhatás. 3. A nyomás mértékegysége. 4. Az a pont, ahol az erőhatás a testet éri. 5. Az erő hatásvonalának a forgástengelytől mért távolsága. 6. Az egyik halmazállapot. 7. Az az erő, amellyel az egyik test nyomja a másikat. 8. Görög természettudós, ő fedezte fel a felhajtóerő létezését. 9. Északi és déli pólusa van. 10. A mozgást jellemző egyik mennyiség.

Rejtvények 1. P Á L Y A 2. T E R M I K U S 3. C 4. D O N 5. Ő 6. F Ó 7. 8. H É Z 9. G B

Számításos fizika feladatok 1. Két helység közötti autóbuszjáraton a kocsik átlagsebessége az egyik irányban 40 km/h, a másik irányban 15 m/s. Mekkora az átlagsebesség a teljes fordulót figyelembe véve? 2. Az 1,5 m/s2 gyorsulással induló autó 8 s-ig halad egyenletesen gyorsuló mozgással, majd 20 s-ig egyenletesen mozog. Határozzuk meg az autó végsebességét és a megtett út nagyságát!

Számításos fizika feladatok-megoldása 1. v1 = 40km/h t1 = s/v1 t2= s/v2 v2 = 15m/s = 54km/h tö = t1 + t 2 s1 = s2 = s tö = s(v1 +v2 )/v1 v2 sö = 2s vátl. = sö /tö vátl. = ? vö = 2s/s(v1 +v2 )/v1 v2 vátl. = 2v1 v2 /(v1 +v2 ) vátl. = 46 km/h

Számításos fizika feladatok-megoldása a = 1,5 m/s2 t2 = 20 s tö = 28 s v = ? v = a·t1 = 1,5 m/s2 · 8 s= 12 m/s sö = ? sö = (tö +t2 )·v/2 sö = (28+20) s·12m/s/2 sö = 288 m v(m/s) t(s) 8 28

Számításos fizika feladatok 3. Egy játékautó lendkereke 6 cm átmérőjű. Mekkora a fordulatszáma, ha peremének pontjai 7,2 km/h kerületi sebességgel mozognak? (10,6 1/s) 4. A 150 kg tömegű motorkerékpár az indulás után mennyi idő múlva éri el a 36 km/h sebességet, ha a motor húzóereje 300 N? A veszteséget elhanyagoljuk. (5 s)

Számításos fizika feladatok-megoldása 3. d = 6 cm = 0,06 m vk = d·П·n vk = 7,2 km/h = 2 m/s n = vk /d·П n = ? n = 2 m/s/(0.06 m·3,14) n = 10,6 1/s 4. m = 150 kg F = (m·Δv)/Δt Δv = 36 km/h= 10m/s Δt = (m·Δv)/F F = 300N Δt = (150kg · 10m/s)/300N Δt = ? Δt = 5 s

Számításos fizika feladatok 5. A kétkarú emelő egyik oldalán a forgástengelytől 60 cm-re 6 kg, 35 cm-re 8 kg tömegű test van felfüggesztve. A másik oldalon a forgástengelytől 40 cm-re 2 kg tömegű test függ. Ezen az oldalon mekkora erővel lehet az emelőt egyensúlyban tartani a forgástengelytől 70 cm távolságban? (80 N)

Számításos fizika feladatok-megoldása 5. k1 = 60 cm F1 = 60 N k2 = 35 cm F2 = 80 N k3 = 40 cm M1 + M2 = M3 + M4 F3 = 20 N F1·k1 + F2·k2 = F3·k3 + F4·k4 k4 = 70 cm F4 = (F1·k1 + F2·k2 - F3·k3)/k4 F4 = ? F4 = 80 N F3 F1 F4 F2

Számításos fizika feladatok 6. Egy 50 m mély sóbányából 1,1 g/cm3 sűrűségű sóoldatot kell a felszínre emelni úgy, hogy percenként 360 liter oldat távozzon. Mekkora teljesítménnyel kell a szivattyút üzemeltetni? (3,3 kWatt) 7. Egy bronzszobor tömege 20 kg. Számítsuk ki, mennyi a bronz sűrűsége, ha az 84 % rezet, 10 % cinket és 6 % ónt tartalmaz! (8695,65 kg/m3 )

Számításos fizika feladatok-megoldása 6. s = 50 m ρ = 1,1g/cm3 = 1100 kg/m3 t = 60 s V = 360 l = 360 dm3 = 0,36 m3 P = ? P = W/t = F·s/t = m·g·s/t P = ρ·V·g·s/t P = 1100kg/m3 ·0,36m3 ·10m/s2 ·50m/60 s P = 3300 Watt = 3,3 kWatt

Számításos fizika feladatok-megoldása 7. m = 20 kg mr = 20 kg ·0,84 = 16,8 kg Vr = mr/ ρr ρr = 8960kg/m3 Vr = 16,8kg/8960kg/m3 mc = 20 kg ·0,1 = 2 kg Vr = 1,87·10-3 m3 ρc = 7136 kg/m3 Vc = mc /ρc mó = 20 kg · 0,06 = 1,2 kg Vc = 2 kg/7136kg/m3 ρó = 7300 kg/m3 Vc = 2,8 ·10-4 m3 ρötv. = ? Vó = mó /ρó Vó = 1,2 kg/7300kg/m3 Vó = 1,64 ·10-4 m3 Vö = 2,3 ·10-3 m3 ρötv. = mö /Vö = 20 kg/ 2,3 ·10-3 m3 ρötv = 8695,65 kg/m3

Számításos fizika feladatok 8. 40 kg-os gyerek korcsolyán állva 2*105 Pa nyomást gyakorol a jégre. Mekkora felületű egy-egy korcsolya éle? (1000 mm2) 9. Mekkora erővel tarthatjuk a vízben a 10 dm3 térfogatú, 2,6 g/cm3 sűrűségű követ? (160 N)

Számításos fizika feladatok-megoldása 8. m = 40 kg p = F/A F = G = 400 N A = F/p p = 2·105 Pa A = 400N/2·105 Pa A = ? A = 2 ·10-3 m2 A = 2000 mm2 A1 = 1000 mm2

Számításos fizika feladatok-megoldása 9. V = 10 dm3 = 0,01 m3 ρt = 2,6 g/cm3 = 2600 kg/m3 Ft = ? Ft = G – Ff G = m·g = ρt· V · g G = 2600kg/m3 ·0,01 m3 ·10 m/s2 G = 260 N Ff = ρvíz · Vbem.rész ·g Ff = 1000kg/m3 ·0,01 m3 ·10 m/s2 Ff = 100N Ft = G – Ff Ft = 260 N – 100 N = 160 N

Számításos fizika feladatok 10. Egy test tömege 337,5 kg. Vízbe merítve 2125 N erővel lehet megtartani. Mekkora a test térfogata és milyen anyagból készülhetett? (0,125 m3; alumínium) 11. Egy 0,5 g/cm3 sűrűségű fából készült téglatest élei 24 cm, 12 cm és 6 cm hosszúak. Milyen mélyre süllyed a vízben, ha a legnagyobb lapján úszik? (3 cm)

Számításos fizika feladatok-megoldása 10. m = 337,5 kg Ft = G - Ff G = 3375 N Ff = G - Ft Ft = 2125 N Ff = 3375 N – 2125N ρvíz = 1000 kg/m3 Ff = 1250 N Vbem.rész = ? Ff = ρvíz · g · Vbem.rész ρt = ? Vb.r. = Ff / ρvíz · g Vb.r. = 1250 N/(1000kg/m3 · 10m/s2 ) Vb.r = 0,125 m3 ρt = m/ Vb.r = 337,5 kg/ 0,125 m3 ρt = 2700 kg/m3

Számításos fizika feladatok-megoldása 11. ρfa = 0,5 g/cm3 = 500 kg/m3 c = 6 cm ρvíz = 1 g/cm3 = 1000 kg/m3 x = ?

Számításos fizika feladatok 12. A hidrogénnel töltött léggömb térfogata 1500 m3. A gondola súlya 2500 N. Fel tud-e emelni ez a léggömb 5 utast, ha azok átlag 65 kg tömegűek? Számítással igazolja állítását! (igen) 13. Egy tengeralattjáró mentőajtaja 0,6 m2 területű. Mekkora az ajtókra ható nyomóerő, ha az ajtó 5 m mélyen van a tengervízben? A tengervíz sűrűsége 1030 kg/m3. (30,9 kN)

Rejtvények A 4 x B 2 C 5 D 1 E 9 X F 3 G 7 H 8 I 6

Rejtvények A. A folyadékok hőtágulásán alapuló eszköz. B. Kis belső átmérőjű cső. C. A levegő súlyából származó nyomás. D. Az erőhatás irányába eső és támadásponton átmenő egyenes. E. Az egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgás egy fajtája. F. A Föld sajátos környezete (………..mező). G. Az erő ikertestvére. H. A nyomóerő és a nyomott felület hányadosaként számolhatjuk. I. A munkavégzés során bekövetkező energiaváltozás.

Rejtvények A. L Á4 Z M É R Ő X B. H A J S Á C Ő2 C. G5 N Y O D. 1H T V F. G I T3 Ó G. L7 H. Á8 I. U6 K

Rejtvények 1. Newton ezzel is foglalkozott. 2. A béta-sugárzás ……-ból áll. 3. A fénynek ilyen tulajdonsága is van. 4. A hőmérséklet mértékegysége 5. Kepler is foglalkozott vele. 6. A részecskék között ható erő. 7. Szétszórtan veri vissza a fénysugarakat

Rejtvények 1. 2 13 6 x 2. 8 5 3. 1 14 7 4. 10 4 5. 9 6. 11 7. 3 - 12

Rejtvények C S I L 2A G 13Á Z 6A T X E K 8T R O N 5O 1R É 14S 7K 10V Ó H 11Z 3D M B Ú - 12T Ü Ö

Rejtvények Keressen a betűhalmazban függőlegesen, vízszintesen, vagy átlósan olyan fizikai kifejezéseket, amelyek a hőerőgépekkel kapcsolatosak! (6 vízszintes, 7 függőleges, 2 átlós kifejezés van elrejtve a rejtvényben.)

Rejtvények T M U N K A Ü T E M O R U G G Á Z T U R B I N A R S Ő P S Z E L E P A K B I Z Y C W AK N H S É I J G Í B P C OZ K L T NÖ É S V N M T I D K A A L P O C Á S H N U I M L Á B T O R S Z M G P O A W A T T Ű R H O A U T P U K O R N X E T T F O Á K D Í Z E L M O T O R T O T E M N Y OR Y G ASÉ Z S L E X B L Ú Á VS U G Á R H A J T Á SY

Rejtvények Vízszintes: munkaütem, gázturbina, szelep, Watt, dízelmotor, sugárhajtás Függőleges: turbinalapát, gőzgép, benzinmotor, rakétamotor, Ottó, dugattyú Átló: szívás, sűrítés

Rejtvények

Rejtvények

Rejtvények