A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető
Bolognai Nyilatkozat (1999) „a minőségbiztosítás területén az összehasonlítható kritériumokon és módszereken alapuló európai együttműködés kialakítása”
Célok I az európai versenyképesség növelése a felsőoktatásban „A tudás versenyelőny.” az EU tagállamok felsőoktatási rendszereinek harmonizációja
Célok II az egységes Európai Felsőoktatási Térség létrehozása legfontosabb építőköve a minőség egységes kreditrendszer, megfelelő mobilitás kialakítása
Bergen (2005) Az Európai Felsőoktatási Térség miniszterei dokumentumot fogadnak el „a felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjeiről és irányelveiről”. Kidolgozója az ENQA (Európai Minőségbiztosítási Szervezetek Hálózata a Felsőoktatásban)
Bergeni elvárások minőségpolitika, stratégia programok indítása, rendszeres belső ellenőrzés hallgatói értékelések oktatók minőségbiztosítása tanulástámogatás, szolgáltatások belső információs rendszer nyilvánosság
Oktatók minőségbiztosítása - sztenderd belső mechanizmusok az oktatók minőségének és kompetens voltának biztosítására ezen mechanizmusok külső értékelők rendelkezésére bocsátása, jelentések készítése
Irányelvek Az oktatók a tanulás legfontosabb forrásai ismerjék és értsék az adott tárgyat megfelelő képességekkel és tapasztalattal rendelkezzenek a tudás hatékony átadására Mindezeket kiválasztással és továbbképzésekkel biztosítja a FOI.
Külső minőségbiztosítás (akkreditáció) A FOI-kben folyó oktatási és kutatási tevékenységek és eredményeik hitelesítése a minőség szempontjából intézményi akkreditáció programakkreditáció
Belső minőségbiztosítási rendszer ISO 9001 minőségirányítási rendszer TQM vezetési filozófia EFQM önértékelési modell bevezetésük és alkalmazásuk önkéntes
Hazai felsőoktatási intézmények TQM – orientált minőségmenedzsment EFQM önértékelési modell
Négy fő szempont 1.piacon maradás 2.gazdaságosság 3.az alkalmazottak elégedettsége, motiváció, jutalmazás 4.folyamatos fejlesztés, a versenyképesség javítása
EFQM kiválóság modell önértékelési folyamat, mely lehetővé teszi a TQM mérhetőségét átfogó, tiszta kép a FOI működéséről és eredményességéről
A Nyíregyházi Főiskola Már alkalmazza az EU felsőoktatási minőségbiztosítási elvárásait: küldetés, stratégia minőségpolitika minőségirányítási kézikönyv
A Nyíregyházi Főiskola küldetése I. értelmiségi réteg képzése II. tudáscentrum: új tartalmak közvetítése új technológiákkal III. nyitottság átjárható képzési szintek együttműködés a felhasználói szférával nemzetközi kapcsolatok és mobilitás erősítése
A Nyíregyházi Főiskola minőségpolitikája I A hallgatók vonatkozásában: versenyképes diploma és gyakorlati tudás ösztönzés a képességek kibontakoztatására a szakmai igényesség és a színvonalas munkakultúra kialakítása
A Nyíregyházi Főiskola minőségpolitikája II A dolgozók vonatkozásában: a minőségközpontú gondolkodásmód fejlesztése megbízható munkahely, megfelelő munkakörnyezet lehetőség a szakmai fejlődésre
A Nyíregyházi Főiskola minőségpolitikája III Az intézmény szerepének vonatkozásában: a felsőoktatási versenyben pozíciónk erősítése, hírnevünk öregbítése eredményes együttműködés hazai és európai FOI-kel, társadalmi és gazdasági szervezetekkel a térség K+F centrumává válás „A Mi szakértelmünk az Ön haladása.”
A Nyíregyházi Főiskola Ezeken kívül végrehajt: éves belső önértékeléseket éves minőségfejlesztési terveket a tervek teljesülésének ellenőrzését
A minőségügyi munka 3. szintje: az egyén Cél: az oktató és nem oktató dolgozók minőségkultúrájának növelése, az egyén minőségfejlődésének biztosítása
Előzmények az oktatói munka hallgatói véleményezése az oktatók teljesítményértékelése (ADMIR) ötéves karriertervek
Új intézkedések éves karriertervek a karriertervek teljesülésének ellenőrzése a teljesítményarányos bérezés, jutalmazás
TÁMOP A-10 Dolgozói adatbank (végzettség, kompetencia, tevékenység, értékelések, stb.) naprakész szabályozott adatbevitel szabályozott felhasználók szabályozott célok
Az adatbank Az intézményen belül alkalmas azonnali, részletes és objektív adatszolgáltatásra humánpolitikai döntések előkészítésére SWOT analízisre
Az adatbank Az intézményen kívül alkalmas külső adatszolgáltatásra (pályázatok, éves jelentések) mutatószámok képzésére akkreditációs folyamatok egyszerűsítésére
Köszönöm megtisztelő figyelmüket.