Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Mitől lesz versenyképes egy felsőoktatási intézmény? Adaptációval: folyamatosan és proaktívan alkalmazkod ik a munkaerő-piaci és társadalmi kereslethez, elváráshoz és a nemzetközi kutatási eredményekhez Kooperációval: a gazdaság szereplőivel, a hazai-külföldi felsőoktatási- és kutató - intézmények fix munkamegosztásával végrehajtott programokkal, gyakorlatorientált képzésekkel Kollaborációval: elsősorban a tudományos kutatások, fejlesztések hatékonyságát növelő tudásépítő együttműködésekkel Minőségfejlesztéssel: a munkaerőpiac, a hallgató, az oktatók, a társadalom igényeinek megfelelő szolgáltatások folytonos javításával Stratégiai gondolkodással: jövőképpel, elkötelezett vezetőkkel, stratégiai tervezéssel, nyomkövetéssel Aktív információs platformmal: adattartalmak konzisztenssé tételével, elérhető, gyorsan áramló és összevethető, információkkal, adattárak kialakításával, technológia- és tudástranszferrel Hatékony infrastruktúrával: multifunkcionális oktatási-kutatási-fejlesztési terekkel, „intelligens”-környezetbarát épületmegoldásokkal
Az EU felsőoktatási képzései a munkaerő-piaci igények kielégítésére (a magyar is hasonló) A munkaerő-piaci elvárásoknak megfelelően: Gyakorlatorientáltabb PhD képzés szükséges (csökkent a munkaerőpiac PhD igénye ) Több és vonzóbb FSZ (növekedett a munkaerő-piac FSZ igénye) Gyakorlatorientáltabb alapképzés A munkaerő-piaci elvárásoknak megfelelően: Gyakorlatorientáltabb PhD képzés szükséges (csökkent a munkaerőpiac PhD igénye ) Több és vonzóbb FSZ (növekedett a munkaerő-piac FSZ igénye) Gyakorlatorientáltabb alapképzés
Szakmapolitikai törekvések a „versenytérben” Kooperáció Adaptáció Kollaboráció Minőség- fejlesztés Stratégiai gondolkodás Aktív információs platform Intelligens infrastruktúra TÁMOP Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a felsőoktatásban TÁMOP 4.1.1B mentori és tanácsadói szolgáltatások fejlesztése TÁMOP 4.1.1C Regionális felsőoktatási együttműködés támogatása TÁMOP Képzés- és tananyagfejlesztés/ Pedagógusképzés/Képzők képzése TÁMOP Minőségfejlesztés TÁMOP Technológia és tudás transzfer TÁMOP A felsőoktatás minőségének javítása a K+F+I+O fejlesztésén keresztül TÁMOP Tudomány- népszerűsítés TÁMOP Nemzeti kiválóság Program TÁMOP Elektronikus tartalomfejlesztés és szolgáltatás TIOP Infrastruktúra, IKT, műszer- labor
Gyakorlatorientált képzések partnerei az UMFT pályázatokban TÁMOP 4.1.1C Regionális felsőoktatási együttműködés támogatása TÁMOP / B Pedagógusképzés TÁMOP / C „Képzők képzése” TÁMOP Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a felsőoktatásban TÁMOP 4.1.2/A2 Képzés- és tartalomfejlesztés tekintettel a hiányszakmákra és az új szakmákra TÁMOP 4.1.2/A1 Képzés- és tartalomfejlesztés tekintettel a matematikai, természet - tudományi, műszaki és informatikai képzésekre TÁMOP 4.2.1/B- KR/2009 A felsőoktatás minőségének javítása a K+F+I+O fejlesztésén keresztül TÁMOP / B Pedagógiai képzések fejlesztése felsőoktatási intézmény Kutatóhely(ek) felsőoktatási intézmény(ek) egyéb oktatási intézmény(ek) nonprofit szervezet(ek) államigazgatási szervezet(ek), önkormányzat(ok) profitorientál t szervezet(ek
Felsőoktatáshoz kapcsolódó uniós pályázati források (millió Ft)
A 2009/2010-es akciótervben szerződéskötéssel lezárt, nyílt pályázati konstrukciókra adott támogatás (KMR és KR összesen)
2007/2008-ban és 2009/2010-ben leszerződött nyílt szolgáltatásfejleszt ő pályázatok támogatás ai és kedvezményezettei (K M R és KR összesen) 2009/2010-ben kevesebb kedvezményezettre több támogatás jutott, mint 2007/2008-ban
A 2009/2010-es akcióterv részeként meghirdetett, nyíltan pályázható konstrukciók A TÁMOP B pályázat célja: a felsőoktatás vonzerejének növelése a minőség és a kiválóság kiemelt támogatásával (infrastruktúra és szellemi kapacitás) a K+F nemzetközileg is kiemelt fontosságú, stratégiai kutatási területeken A TIOP pályázat célja: a felsőoktatási intézmények gyakorlati képzéssel, oktatási, kutatási infrastruktúrájának (műszer- és labor) fejlesztése, különösen a műszaki és természettudományi területeken A TÁMOP B pályázat célja: a tehetséggondozó műhelyek fejlesztése, a tehetségek egyéni fejlődésének elősegítése; a tehetségeket a tudományos pályára irányítása
A 2009/2010-es akciótervben előkészített és nyíltan pályázható felsőoktatási konstrukciók (Mrd Ft)
A jelenleg hatályos 2009/2010-es akciótervben szereplő további pályázatok (Mrd Ft)
Új célok és remények Megújult remények és célok Pedagógusképzés – gyakorlati félév (mentorok, lhh, hh térségekben, hiányterületek) – regionális szolgáltató és kutatóhálózatok összekapcsolása – pedagógus mobilitás – „bevezető” szakasz Tehetséggondozás – szakkollégiumok – a kutató diáktól a professzorig, a tehetségtől a kiválóságig
Köszönöm a figyelmet! Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály Nemzeti Erőforrás Minisztérium