Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Történeti episztemológia
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Fogyasztói magatartás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A pályaorientáció ismeretanyaga
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
MFFLT Kongresszus, június 28.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A képzőművészet-terápia
A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI
EMLÉKEZÉS.
A jelenre korlátozott lét életképtelenné tenné az embert.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Tanulásmódszertan kötelező tantárgy I. év – 1. félév
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Tanulásmódszertan kötelező tantárgy I. év – 1. félév
Az iskolaérettség kérdése
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Bevezetés a pszichológiába
A megismerés fejlődése
Nyolcadik előadás.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Speciális tanulási nehézségek
Az iskolai csoportok sajátosságai
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás
A pszichikumról általában
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE
Információ, adat, jel, kód
Az emberi agresszió.
Pszichológiai Ismeretek
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Szeretettel köszöntöm
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Chapter 2 Human Information Processing
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Fogyasztói magatartás
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A képzőművészet-terápia
Hatékony és pontos munkavégzés
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Hatékony és pontos munkavégzés
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Negyedik előadás

Az emlékezés

Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed lehetővé teszi az ismeretek felhalmozását

Fiziológiai alapja: –engram képződés Engram: az emlékanyag idegrendszeri nyoma

Pszichológiai alapja az asszociáció érintkezési hasonlósági kontraszt strukturális értelmi érzelmi

Az emlékezés alapfolyamatai bevésés megőrzés reprodukció

1. A bevésés bevésési módok: mechanikus, logikus auditív és vizuális és motoros feldolgozás segítő és gátló tényezők emlékkép és képzet

A következő képet 30 mp-ig látja. Exponálás után rajzolja le!

Pontos munkára törekedjen!

Ellenőrizze! Név, szám, vagy alakmemóriája a jobb?

A következő képet ismét 30 mp-ig látja. Exponálás után rajzolja le!

Pontos munkára törekedjen!

Ellenőrizze!

2. Megőrzés

A megőrzés sajátosságai felejtés leegyszerűsödés racionalizálódás kiegészülés

A megőrzés eredményessége Objektív tényezők: a bevésés módja a bevésés körülményei szériális pozíció gátlások Szubjektív tényezők: pillanatnyi pszichés állapot tartalomra vonatkozó attitűd beállítódás a megőrzés időtartamára

Emlékezés és tanulás

Tanulási módok: a). Elemi tanulás Imprinting (K. Lorenz)

klasszikus kondicionálás(Pavlov)

operáns tanulás (Thorndike)

b). Szimbólikus tanulás emberspecifikus szimbólumokra épül tapasztalatok rendszerbe szerveződése

3. A reprodukció felidézés felismerés

Köszönöm a figyelmüket!