Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Advertisements

Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 4. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Az éghajlatváltozás problémája egy fizikus szemszögéből Geresdi István egyetemi tanár Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar.
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Innováció lehetséges szerepe a nemzetközi üzletfejlesztésben
Regionális gazdaságtan 4.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Alapfogalmak.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A fordista termelési rendszer
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Logisztika bevezető elemek.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Innovatív HR-modulok fejlesztése
III. A logisztika jövője
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
Elméleti közgazdaságtan
Innováció.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Kék gazdaság – Blue Economy 10 év – 100 innováció – 100 millió új munkahely Dr. Ulbert József.
Kérdések a második zh-hoz
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Az innováció típusai.
Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
Az innováció forrásai.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Innováció menedzsment
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Vállalkozásmenedzsment I.
Decsi Zoltán Kaposvár, március 01. Prototípus, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés pályázat.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Vezetéstudomá nyi Intézet VI. Nemzetközi Tudományos Konferencia - Miskolc-Lillafüred, október GLOBÁLIS.
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
Operatív menedzsment és versenyképesség
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Kérdések a második zh-hoz
SAJÁT TERMELÉSŰ KÉSZLETEK
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Innováció-menedzsment a könyvtárban
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta, egyetemi adjunktus

Innováció fogalmának kialakulása Elméleti alapjai először 1934-ben Joseph Alois Schumpeter ( ) munkáiban jelentek meg Ő a termelési tényezők új kombinációjában jelölte meg az innováció lényegét, mint törekvést

Az innováció típusai Schumpeter szerint Új termék bevezetése Új gyártási mód bevezetése Új piac megnyitása Új nyersanyag-vagy félkész termék- forrás megszerzése Iparági átszervezés

Szerinte a törekvés személyes hordozója nem a feltaláló, nem is a feltalált eszközök tulajdonosa, hanem maga a vállalkozó, de lehetséges a különböző funkciók személyes egybeesése is Felfogása – számos vitatható vonás ellenére – minden további innovációval foglalkozó elmélet kiindulópontja lett (innováció=vállalkozás!)

Az innovációval foglalkozó kutatások fejlődése 1. Schumpeter (elméleti alapok) 2. Kondratyev, Kuznets (nagy gazdasági ciklusok és a bázis-innováció ciklikusságának összefüggései) 3. Mensch, Freeman, Graham-Senge, Ray (a gazdasági változás, növekedés, stagnálás = innovációs „dagály”-”apály”) → a mai fogalmi meghatározás a schumpeteri alapokon nyugszik

Az innováció… nem más, mint a fogyasztói igények kielégítésének új, magasabb minőségű módja alapvető tulajdonsága az újdonság, melynek mértéke eltérő lehet megteremti a vállalkozás versenyelőnyét, ezzel a vállalkozás működése, fejlődése megvalósul versenyképességre törekvő vállalkozás tevékenységének szerves része a folyamatos megújulás

A napjainkban használt – leginkább általánosan értendő – meghatározás „egy ötlet átalakulása vagy a piacon bevezetett, új illetve korszerűsített termékké, vagy az iparban és kereskedelemben felhasznált új illetve továbbfejlesztett műveletté, vagy valamely szolgáltatás újfajta megközelítése”

Innováció=megújulás a vállalkozásban A technológia és/vagy a kibocsátott termékek lényeges megújítása, A vállalaton belüli szervezeti és érdekeltségi viszonyok lényeges átrendezése, A termelési tényezőkön belüli lényeges átcsoportosítás, Üzletpolitika érzékelhető megváltozása.

Innovációs lánc Nem statikus folyamat Vertikális és horizontális láncból áll Horizontális lánc elemei: alap-és alkalmazott kutatás, találmány, fejlesztés, kísérleti gyártás, termelés, marketing, értékesítés…(köztük lévő kapcsolat nélkül az innovációs folyamat elakad, a kutatás és termelés érdekei függetlenednek) Vertikális lánc elemei: politikai és gazdasági rendszer, az őket összekapcsoló intézmények, és a vállalati szervezetek

Az innovációs folyamat integráló egysége Hiánygazdálkodás esetén: a termelés megfelelő ütemezése, allokációja a fontos → termelés az integrátor Intenzív piaci hatások esetén: marketing az integrátor Ha új termékek, technológiák kidolgozása (átvétele) a versenyképesség feltétele: a K+F az integrátor

Az innováció típusai Folyamatos (egymással összehangolt, apró fejlesztések sorozata, a fogyasztótól nem igényel új ismereteket az új termék használata) Radikális (az egész gazdaságra kiterjedő fejlesztések) Technológiai (a termék-előállítás teljes folyamatára kiterjed)

Köszönöm a figyelmet!