Pitlik László A modellezés automatizálásának lehetőségei és várható hatásai a jövőkutatásban MTA Jövőkutatási Bizottság ülése 2004.06.09.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
Gazdasági Informatika Tanszék
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
OSIRIS avagy egy kézzel fogható határvonal, mely mentén a „mennyiség” végre átcsaphat „minőségbe”… FVM (69855/2004) kutatóintézetek Online Szaktanácsadási.
Online gazdasági informatika szótár fejlesztése OGIL Dr. Pitlik László, Pásztor Márta, Popovics Attila, Bunkóczi László, Pető István Szent István Egyetem,
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
E-quilibrium Automated derivation of fact-based strategies for policy making Tény-alapú szakpolitikák automatikus levezetése Pitlik László, SZIE Gödöllő.
A projektmenedzsment funkciói és területei
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Készítette: Magyar Orsolya
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Projektmenedzsment főosztály szerepe a Kereskedelmi és Hitelbank működésében Erdősi József főosztályvezető Pogátsnik Béla konzulens.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Pitlik, SZIE , IIR Gazdaságpolitikai előrejelzések adatbányászat segítségével IIRIIR szakkonferencia a felsővezetés számára: Adatbányászat & tudásfeltárás.
Agrárinformatikai kutatások helyzetének áttekintése Pitlik László (MAGISZ, SZIE) I. Agrárinformatikai Nyári Egyetem Gödöllő Szervezők:
Pitlik László, Pető István; SZIE GMI GINT1 A számvitelszervezés újszerű informatikai aspektusai SZIE GTK, Pénzügy-számvitel Szakirány Gödöllő, 2004.
Gyanúgenerálás HR-kockázatok minimalizálása érdekében hasonlóságelemzéssel Pitlik László SZIE Gödöllő, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, TATA Kiválósági.
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Tapasztalatok (kukorica) hozamfüggvények levezetése kapcsán Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás:
Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás: My-X.hu Hírlevél) augusztus
Az eFARMER projekt és kapcsolódása a magyar agrárgazdasághoz Dr. Pitlik László SZIE Gazdasági Informatika Tanszék KKVE Budapest, január 21.
Bázisérték, monitoring avagy szemléletváltás a vidékfejlesztési döntések előkészítésében Pitlik László, Horváth Henrietta, SZIE Gödöllő 9. MY-X szeminárium:
My-X Hírlevél: március A tartalomból: SCORE vs. FRAMINGHAM: Egyedi „biometriai” elemzések rendszerszintű kockázata Médiatorta a meteorológiai előrejelzések.
Online kommunikáció nappalos és levelezős tananyagok BA KMT II. Pitlik László, SZIE, GTK Gödöllő 2008 ősz INNOCSEKK 156/2006, ill. INNOCSEKK 438/2006.
A számvitelszervezés újszerű informatikai aspektusai
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet XXX. Jubileumi OTDK Közgazdaságtudományi Szekció.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Funkciói, feladatai és területei
Átlátható projektek az abas-ban. Projekt fogalma Project => előrevetítés Cél elérése érdekében végzett tevékenységsorozat.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Földmegfigyelés és objektivitás Pitlik László, SZIE Gödöllő GTK TKI ITT Budapest,
AZ ON-LINE ELEMZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE A MEZŐGAZDASÁGI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA Pisartsov Andrei Nik.
Projektirányítás elmélet - teszt
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A kutatási eredmények áttekintése INFONIA Alapítvány június 28.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Projekt neve | Cégnév | Előadó neve
KOMPLEX VIZSGA Tájékoztató
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

Pitlik László A modellezés automatizálásának lehetőségei és várható hatásai a jövőkutatásban MTA Jövőkutatási Bizottság ülése

Pitlik László BevezetésBevezetés Az előadás célja: a SZIE Gazdasági Informatika Tanszék kutatásai, szakirodalmi és projekttapasztalatok alapján rávilágítani a jövőkutatási modellek módszertanában is fellelhető minőségi és hatékonysági kérdésekre, esetleges kiutakra. Az előadás vázlatának elkészítéséhez a projektértékelés általános sémáját választottam, ezzel is rámutatva, hogy a kutatás-menedzsment (s így a modellezés tervezése) sem nélkülözheti a üzleti profizmus elveit, s mindenek előtt az automatizáció magasabb fokát. Az előadás kivonata megtalálható az alábbi címen: A kapcsolódó dokumentumok listája a prezentáció végén olvasható.

Pitlik László Teljesítmény a célok tükrében Módszertani célok: –A modellezés alkotóelemeinek (változók, adatsorok, műveletek, célok), –az ezek közötti kapcsolatoknak (restrikciók és antagonizmusok) és –az automatizálható lépések (kombinatorika, keresésvezérlés) feltárása. A legfontosabb mérőszámok felsorolása (amelyek a siker mértékét jellemzik): –Korrelációs koefficiensek –Elvárások Ceteris paribus görbékkel szemben –Arányok és trendek a modell működését illetően,… Ténylegesen elért eredmények összefoglalása: –Egyre újabb (context free jellegű) eljárások, alkalmazások figyelhetők meg (pl. celluláris automaták a földpiac modellezésében), AZONBAN –Elméleti alapvetések tisztázatlanok, avagy ki keresi/tudja a választ az alábbi, minden modellépítést elvileg megelőző kérdésekre:  Két modell közül vajon melyik a „jobb”?  Adott modell „pontossága/hozadéka”, hogyan változik idővel?  Mikor érdemes/szükséges egy modellt módosítani, felváltani?

Pitlik László Teljesítmény a határidők tükrében Ütemezés, avagy egymásra épülnek-e az egyes kutatási projektek? A fontosabb mérföldkövek felsorolása (helyett kérdések): –Hogyan bizonyítható, hogy két modell(eredmény) közül melyik a jobb? –Több adat/változó/művelet/cél, jobb modell? –Igaz-e, hogy a matematikai-statisztika, az operációkutatás és a mesterséges intelligencia kutatás egy fajta módszertan-fejlődési útvonal, ha senki nem definiálja és méri a modell helyesség fogalmát? Az időbeliséghez kapcsolódó problémák: Modelleredmények objektív hitelességének vizsgálata helyett személyes bizalomra alapozó kooperációk, ill. elméletekben való vak hit. A modellezés során maguk a fejlesztők sem szembesülnek egyes, elvileg helyes modellverziók hasznossági rangsorával. A modellezési projektekben nincs elvárt utógondozás, vagyis az előrejelzések pontosságának utólagos követése. Az adatmennyiség (primer) és a feltételezhető szekunder tudás (arányok, trendek) aránya esetleges. Hiányoznak az integráló-szintetizáló projektek. A modellhelyesség mérése egysíkú (vö. BSC).

Pitlik László Teljesítmény a minőség tükrében Minőségi cél: –komplex, konzisztens alapadatok alapján, –komplex, konzisztens jövőképet létrehozni, –magas beválási arányok mellett. A legfontosabb mérőszámok felsorolása (amelyek a siker mértékét jellemzik): –inkonzisztenciák száma és formája –célfüggvény komplexitása, egyes célkomponenseknek való megfelelés foka A ténylegesen elért minőség összefoglalása a kitűzött célokhoz képest: –Az alapadatok részlegesek, ellentmondásosak. –Nincs intézményi felelőse az adatminőségnek. –A jövőképek és szerzőik nem kerülnek monitorozásra. –A modellhelyesség értékelése egysíkú (pl. legkisebb négyzetek elve). –Nem szükséges kimutatni tudni egy megoldás esetén, milyen régebbi megoldásoknál mennyivel, milyen területen jobb/gyengébb…

Pitlik László Teljesítmény a költségek tükrében Költségvetés: az eredeti minőségi célkitűzések megjelölése, a fontosabb célok és költséghatárok felsorolása: –Addig talán nem illik kutatói berkekben a bruttó K+F források nagyságrendjéről nyilatkozni, míg a valódi, jelentős hatékonyságjavító intézkedések nincsenek kihasználva… Tényleges költségek: a tényleges költségek összefoglalása a tervezett költségekhez képest, avagy mitől javul a hatékonyság: –A közgazdasági, jövőkutatási projekteket konzisztens adatokkal kell ellátni, a konzisztencia megteremtése nem az egyedi projektek kutatóinak feladata. –A hallgatói önálló, diploma, TDK feladatok témakijelölése csak esetlegesen biztosítja ezeknél komplexebb kutatások olcsó, de érdeklődő erőforrásokkal való támogatását. –A kutatási projektek egymásra épülése, monitorozása, az eredményekkel való gazdálkodás esetleges. –A doktori iskolák belső vitamechanizmusa, az eredmények objektív kimutatni tudása kezdetleges. –Az adott eredmény érdekében eltöltött kutatóidő aránytalanul nagy…

Pitlik László Projekttervezés: A tervezés folyamata Ki volt felelős az eredeti tervek elkészítéséért? A megfelelő emberek készítették a tervet? –Nincs intézményesített verseny a prognózisok, szakértők és stratégák piacán… Hogyan működött a terv? –A kutatás szabadsága korlátlan, pályázni/nyerni bármire/bármivel lehet, de az eredmények egymásra épülése, ennek ellenőrzése esetleges. A projektet megfelelően körvonalazták? Volt egy írásban rögzített terv? Hogyan adták elő a tervet? Milyen hatékonyan működött? –A kutatás megrendelői, finanszírozói nem bánnak gondos gazda módjára az eredményekkel, ill. a kutatásmenedzsment nélkülözi a minőségbiztosítás kiforrott rendszerét. –A modellezés automatizálása csak úgy képzelhető el, ha az eddig feltett (provokatív vagy magától értetődő?) kérdésekre valamilyen módon választ adunk. Az automatizálás a hatékonyság záloga, vagyis az emberi kreativitást ott kell használni, ahol operacionalizálható módon még el nem dönthető kérdések ismerhetők fel, minden egyéb esetben a best practice algoritmusait kell igába fogni…

Pitlik László Projekttervezés: Megfelelő volt a terv? Jó volt a terv? Mi volt benne előnyös? Mi hiányzott? Reális volt a terv? –Ma nemzetközi szinten sem ismerhetők fel a közgazdaságtanban, a jövőkutatásban a minőségbiztosítás (az automatizáció) kényszerítő elvei. Hogyan fejlődött a terv az eltelt idő alatt? Előnyösen vagy hátrányosan változott? Hogyan befolyásolták a változások a projektet? –A matematikai-statisztika – operációkutatás – mesterséges intelligenciakutatás vonulatai lényegében minden fontos elemet felszínre hoztak már ahhoz, hogy egy szintetizáló gondolat végre teret nyerjen. A továbbfejlesztés főbb területei, konkrét, célzott javaslatok felsorolása: –Minden modell egy olyan kombinatorikai probléma, melyben a bemeneti jelek (adatok, műveletek) ideális állapotát keressük lehetőség szerint komplex célfüggvény mellett végtelen kombinatorikai térben –Az automatizáció lényege a hatékony keresésvezérlés. –Az ember szerepe az alkalmazás hasznossága szempontjából releváns adatok, műveletek, célok kísérleti (heurisztikus) alapon való finombeállítása –A céltalanság tétele értelmében nincs ideális célfüggvény a keresésvezérléshez…

Pitlik László Köszönöm a figyelmet!

Pitlik László Irodalmi hivatkozások: Pitlik, L Disszertáció: Automatisierte Generierung problemspezifischer Prognosefunktionen zur Entscheidungsunterstützung, Dissertation, JLU, Wissenschaftlicher Fachverlag, Giessen, ISBN , O Tanszéki dokumentumok: HOM-E/O MINING, Magyar Informatikus II. Világtalálkozója, Budapest 2000 június, ill. NJSZT pályázat: Információs társadalom 20 év múlva, MTESZ: K+F hatékonyság, 2001: OTKA F Záró jelentés 2003: IBM adatbányászati innovációk 2003: E-kormányzati stratégiák, adatvagyon-gazdálkodás javítása, 2003: Konzisztencia-alapú meta-modell 2004: Objektum-összehasonlítás objektivizálása 2004:

Pitlik László S ez volt az eredeti (univerzális) projektértékelési szempontrendszer…

Pitlik László Teljesítmény a célok tükrében Célok: projekt eredeti céljainak megjelölése –A legfontosabb mérőszámok felsorolása (amelyek a siker mértékét jellemzik) Tényleges: A célokhoz képest ténylegesen elért eredmények összefoglalása –Az előrehaladás felvázolása mérőszámokkal

Pitlik László Teljesítmény a határidők tükrében Terv: A projekt eredeti ütemezésének összefoglalása –A fontosabb mérföldkövek felsorolása Tényleges: a tervezetthez képest ténylegesen végrehajtott feladatok összefoglalása –Az eredeti dátumoktól történt eltérések felsorolása (x hetes késés, x hónappal hamarabb stb.)

Pitlik László Teljesítmény a minőség tükrében Minőségi cél: az eredeti minőségi célkitűzések megjelölése –A legfontosabb mérőszámok felsorolása (amelyek a siker mértékét jellemzik) Tényleges: a ténylegesen elért minőség összefoglalása a kitűzött célokhoz képest –Az előrehaladás felvázolása mérőszámokkal

Pitlik László Teljesítmény a költségek tükrében Költségvetés: az eredeti minőségi célkitűzések megjelölése –A fontosabb célok és költséghatárok felsorolása Tényleges költségek: a tényleges költségek összefoglalása a tervezett költségekhez képest –Az előrehaladás felvázolása a célok és költséghatárok tükrében

Pitlik László Utólagos elemzés osztályok szerint

Pitlik László Projekttervezés A tervezés folyamata Ki volt felelős az eredeti tervek elkészítéséért? –Hogyan működött a terv? A megfelelő emberek készítették? A projektet megfelelően körvonalazták? –Volt egy írásban rögzített terv? –Hogyan adták elő a tervet? –Milyen hatékonyan működött?

Pitlik László Projekttervezés Megfelelő volt a terv? Jó volt a terv? –Mi volt benne előnyös? Mi hiányzott? Reális volt a terv? Hogyan fejlődött a terv az eltelt idő alatt? –Előnyösen vagy hátrányosan változott? –Hogyan befolyásolták a változások a projektet? A továbbfejlesztés főbb területei: –Konkrét, célzott javaslatok felsorolása.

Pitlik László Kutatás és fejlesztés A K+F menedzselése Hogyan vezették a projektet a K+F területén? –Mennyi csapat, ember, milyen felelősségi rendszer stb.? –Mennyire volt hatékony? Eredmények? A fejlesztőcsoportok kapcsolattartása –Módszerek, ütemezés stb. –Mennyire volt hatékony?

Pitlik László Kutatás és fejlesztés A K+F hatékonysága Műszaki problémák azonosítása és megoldása –Elég korán megtörtént az azonosítás? –Megfelelő megoldást találtak a problémákra? –Mi működött? Mi nem volt hatékony? Min lehetne javítani? Becslések és végrehajtás –A tényleges adatok jól követték a becsléseket? –Mi segítette elő a pontos becslést? –Miért történtek becslési hibák?

Pitlik László Projektmenedzsment A projekt irányítása Értekezletek: ki/mikor/milyen gyakran –Mennyire volt hatékony? Kapcsolattartás: ki/mikor/milyen gyakran –Mennyire volt hatékony? Változások: követés, közlés –Mennyire volt hatékony? Egyéb módszerek: elektronikus üzenetek, ütemtervek, adatbázisok, jelentések stb.

Pitlik László GyártásGyártás A csoport megfelelően fel volt készítve a termék fogadására? –Anyagjegyzék, kész és pontos adminisztráció? –Anyagok megrendelve és felhasználásra készen? A termék megfelelt a gyártási kívánalmaknak? Voltak váratlan problémák és késedelmek?

Pitlik László Minőségellenőrzés és bérmunka Hogyan mérték a termék minőségét? –Érezhető volt a hatása? Hatékonyság? Mennyiben felelt meg az elkészült termék a minőségi céloknak? Hogyan oldották meg a minőséggel kapcsolatos problémákat? Megfelelő volt a bérmunkát végző csoportok felkészültsége? Észrevehető a termék minőségében a külső erőforrások használata?

Pitlik László MarketingMarketing Megfelelt a piaci besorolás a termék végső formájának? Sikeres volt a besorolás? Megfelelő? Hatékony? Sikeres volt a termék piacra dobása? A marketingtervezeteket hatékonyan alkalmazták? Megfelelt a termék és a bevezetése a kitűzött céloknak?

Pitlik László ÉrtékesítésÉrtékesítés Megfelelő tájékoztatást kaptak az eladók és az értékesítési területeken dolgozók? Illeszkedett a termék és az általa hordozott üzenet a vevői igényekhez? Megfelelő volt az időzítés? Költségek? Mennyiben feleltek meg a kezdeti eladási mutatók a kitűzött céloknak? Milyen volt a termék fogadtatása?

Pitlik László TanulságTanulság

Mi működött jól? A jól bevált dolgok felsorolása rövid vázlatpontokban –Konkrét példákkal: „a reggelente tartott 15 perces állapotfelmérő értekezletek hasznosak voltak” a „csapat jól kommunikált” helyett. –Nyomtatványok, eljárások, jelentések stb. szétosztása vagy a hálózati helyük megadása, ami különösen hasznosnak bizonyult.

Pitlik László Mi nem működött? Problémás ügyek felsorolása rövid vázlatpontokban –Konkrét hozzáállási problémák, eljárásbeli, módszerbeli hibák és ütemezési nehézségek kiemelése Hogyan reagált a csoport a problémákra?

Pitlik László JavaslatokJavaslatok Kulcsfontosságú javaslatok rögzítése az adott típusú termékkel kapcsolatban, osztályokra és vezetői szintekre lebontva A most lejátszott bemutató részletesebb változatának szétosztása vagy hálózati helyének megadása

Pitlik László Kérdések és megjegyzések

Pitlik László