A marketing új dimenziója: a geomarketing Kovács András főiskolai tanársegéd Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
A tér a közgazdaságtanban A közgazdasági elméletben periférikus jelentőségű Az alkalmazott közgazdaságtan sem szentel kiemelt figyelmet a földrajzi tér és a gazdaság összefüggéseinek Fentiekből következik, hogy a közgazdasági felsőoktatásban is marginális a térrel foglalkozó diszciplínák oktatása Mind az elméleti közgazdaságot művelők, mind a gyakorlati, vállalati szakemberek kevés figyelmet fordítanak a földrajzi tér piaci folyamatokat befolyásoló hatására.
A helyhez kötött információk felértékelődése A makrogazdasági környezet térbeli jellemzőinek gyors átalakulása (centrum-periféria viszonyok, növekedési pólusok, belső perifériák) ◦ Demográfia, társadalom ◦ Gazdaság, növekedési kilátások A vállalatok piaci (mikro) környezetének változása ◦ Versenytársak piaci magatartása (expanzió, marketingtevékenység, termékstruktúra) ◦ Üzleti partnerek (potenciális partnerek, szövetségesek felkutatása, telephelyválasztás, logisztikai rendszerek összehangolása) ◦ Vevők (célcsoportok elhelyezkedése, elérhetősége, ) A vállalat belső rendszereinek hatékonyabbá tétele ◦ Marketing, kommunikáció ◦ Marketing (piac)kutatás ◦ DSS-rendszerek hatékonyabbá tétele
A GIS-rendszerek működésének modellje Térbeli adatok külső forrásból Térképhez kapcsolt térbeli adatok Felhasználói elemzés Megjelenítés Visszacsatolás és javítás
A GIS-rendszerek képességei Térbeli adatok térképi megjelenítése (tematikus térképezés) Az adatok módosítása, további feldolgozása, elemzése, importálása és exportálása (Excel, Access, SPSS, stb.) Térbeli távolság meghatározása – objektumok kiszűrése Geokódolás – térbeli azonosítóval ellátott adatok térképpé (térképi felületté) alakítása
A GIS és a MKIS kapcsolata Belső marketing adatok felhasználása (hűségkártyák, pénztári lekérdezések) – fontos a vásárló (ügyfél) térbeli azonosítása – lakhely, munkahely adatok Makrokörnyezet elemzése (T-STAR, BP-STAR, stb.) Piackutatás – ad hoc vizsgálatok, specifikus célok Döntéstámogató redszerek ◦ DSS (döntéstámogató rendszerek): ABC-analízis, stb. ◦ DW (Data warehousing): külső és belső adatok kombinálása
A tatabányai Tesco vonzáskörzete, 2003 Forrás: saját kutatás
Vásárlási költés a Tesco-ban Forrás: saját kutatás
Spar és Kaiser’s Magyarországon Forrás: saját kutatás
Spar és Plus üzletek Magyarországon, 2006 Forrás: saját kutatás
Piaci pozíciók Forrás: Sikos T. T. –Tiner T., 2007
A jövő… 3D és 4D térképek alkalmazása (szimulációk, modellek) Előre beépített üzleti elemzéseket tartalmazó GIS-szoftverek elterjedése Internetes GIS-szolgáltatások elterjedése – előfizetéses rendszer Speciális GIS-szolgáltatások megjelenése: ◦ GIS-szakértők alkalmazása ◦ „Vállalatra szabott” GIS-megoldások megjelenése ◦ DSS-be és MIS-be integrálása