Eurorégiók és/vagy határon átnyúló régiók?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Advertisements

ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
1 Vállalkozónők lehetőségei a civil szférában Előadó: Elekes Zsuzsa Civil Szervezetek Regionális Szövetség, elnök.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A kiadvány tartalma nem tekinthető az Európai Unió hivatalos állásfoglalásának. Projekt megnevezése: Tudással a kulturális értékekért – intergenerációs,
Szervezeti formák.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Nyugat-dunántúli Régió
2005. június éves a Magyar-Osztrák Területrendezési és Tervezési együttműködés dr. Tompai Géza főosztályvezető Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A NEMZETKÖZI MUNKACSOPORT. PEDAGÓGIAI INTÉZETEK NEMZETKÖZI HÁLÓZATA PEDAGÓGIAI INTÉZETEK NEMZETKÖZI HÁLÓZATA VAS MEGYEI PEDAGÓGIAI INTÉZET, SZOMBATHELY.
A települési együttműködés szerepe a régiók fejlődésében Előadó: Csabai Lászlóné polgármester.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
KÜLFÖLDI MUNKAERŐ INTEGRÁCIÓJÁNAK ELŐSEGÍTÉSE – MUNKAVÁLLALÓI IGÉNYEK ÉS A SZAKSZERVEZETEK LEHETŐSÉGEI ÉS SZÁNDÉKAI Agócs Andrea Magyar Szakszervezetek.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Az EU agrárrendszere 30 óra Heti két óra. Az élelmiszertermelés területi kapcsolatai Agglomeratív tényezők túlsúlyban Regionális tényezők túlsúlyban Súlyvesztő.
Foglalkoztatás-politika
Alpok Adria Munkaközösség és a Kárpátok Eurorégió megalapítása, céljai
Állampolgári jogok és kötelességek
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Norvég Civil Alap A Norvégia, Izland és Liechtenstein által az Európai Unió gyengébben fejlett tagállamainak felzárkóztatásához nyújtott támogatás keretében.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Új lehetőség - EGTC  Az INTERREG közösségi kezdeményezési programok a közötti programozási időszakban Európai területi együttműködés (ETE)
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
A magyar-szerb Szomszédsági (interreg) program első kiírásának tapasztalatai egy megvalósult projekt tükrében Ricz András Regionális Tudományi Társaság,
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
A határmenti programok aktuális állása
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
A határtérség.
TOGETHER WITHOUT BORDERS ÎMPREUNĂ FĂRĂ FRONTIERE EGYÜTT HATÁROK NÉLKÜL
Az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Előadás másolata:

Eurorégiók és/vagy határon átnyúló régiók? Székely Andrea

Eurorégiók Magyarország részvételével

Eurorégiók Magyarország részvételével

Kronológia 2000 az „eurorégió-boom” éve 2001 ennek ez évnek a végére Magyarország összes határmenti megyéje tagja valamelyik eurorégiónak létezik olyan határszakasz, ahol nincs kialakított eurorégió (magyar-szlovák határszakasz nyugati része) megkezdődik a Kárpátok Eurorégió szétdarabolása (Kassa-Miskolc Eurorégió és Interrégió születése) 2001 Magyarország összes határvidéke le van fedve eurorégiókkal 2002-2003 túltelítődés/átfedés évei A lefedettség oly mértékű, hogy már csak megalakult eurorégió területén belül alakul új eurorégió (Hajdú-Bihar-Bihor, Bihar-Bihor, Ister-Granum)

Felmerül a kérdés: MI IS AZ EURORÉGIÓ?

Az Eurorégió definíciója Európai Unió 1997-es definíciója alapján „Eurorégiók: olyan szervezett/konkrét formába öntött határon átnyúló struktúrák, melyek magukba foglalják a helyi és a regionális szint képviselőit és ha szükséges, gazdasági és társadalmi partnereket. Az eurorégióknak saját(os) szervezeti felépítésük van, amely magában foglal egy választott tanácsot (a legfelső szint), bizottságot, számos tematikus munkacsoportot és egy határon átnyúló titkárságot.” Az Európai Unió 2000-ben újra átdolgozott kézikönyvében definíciót az eurorégióról nem közöl.

Az Eurorégió definíciója RECHNITZER J. (1999) „Az eurorégiók a legmagasabb szintű együttműködési struktúrák, a legfejlettebb és legszélesebb hatáskörű, illetve a legtöbb funkcióval rendelkező szervezetek.” GAUNARD M-F. (1999): az eurorégió „Új földrajzi kifejeződése azon terület fejlődésének/fejlesztésének, mely régóta szenvedett határmenti fekvésétől, legyen az a terület zsákutca, szürke zóna, vagy senkiföldje.” SÜLI-ZAKAR I. (2003): definíciójában a földrajzi területek fontosságát hangsúlyozza (behatárolt földrajzi terület) „Az eurorégió vagy ma már egyre gyakrabban eurégió nevét akkor használják, amikor egy olyan területet akarnak megjelölni, ahol a kölcsönös interregionális, vagyis határokat áthidaló gazdasági, szociális, kulturális, illetve más jellegű együttműködések léteznek kettő, vagy több állam, illetve helyi önkormányzatai között.”

Az Eurorégió definíciója M. SUCHA (1995) az alábbi pontokban foglalja össze az eurorégiók fő jellemvonásait: A határmenti együttműködés legeredményesebb formái Segítenek leépíteni a határmenti területek fejlődésbeli különbségeit Erősítik az emberek bizalmát és együttműködését A jószomszédság és az integráció gyakorlóterepei Segítik a múlt negatív örökségeinek meghaladását Fontos elemei a közép-európai államok betagolódásának az Európai Unióba.

Európai Határmenti Régiók Szövetsége (AEBR) kritériumrendszere (2000) szervezet, munkamódszer, tartalom.

Szervezet Regionális és helyi testületek összefogása az adott államhatár mindkét oldalán, néha parlamenti gyűlés keretében. Határon átnyúló szintű szervezet állandó titkársággal és szakmai, illetve ügyviteli munkatársakkal valamint saját anyagi eszközökkel. Magánjog szerint, nemzeti célszövetségeken illetve alapítványokon alapulva a határ mindkét oldalán a mindenkori érvényes közjog szerint; vagy Közjog szerint, olyan államszerződések alapján, amelyek a területi testületek tagságát is szabályozzák.

Munkamódszer Fejlődés- és stratégiaorientált együttműködés, nem az egyes esetekre orientált programok. Alapvetően határon átnyúló, nem nemzeti határ mentén fekvő régióként. Nem új közigazgatási szinten. „Forgótárcsaként” működve minden határon átnyúló kapcsolat tekintetében: polgárok, politikusok, intézmények, gazdaság, szociális partnerek, kultúra illetékesei, stb. Egyensúlyi szint a különböző struktúrák és hatáskörök között a határ mindkét oldalán, valamint pszichológiai szemszögből. Partneri együttműködés vertikális (európai, állami, helyi-regionális) irányban a határ mindkét oldalán és horizontális irányban a határon átnyúlóan. A határon átnyúló szinten hozott döntések megvalósítása nemzeti szinten a határ mindkét oldalán a mindenkor érvényes eljárások szerint (hatásköri és szervezeti konfliktusok elkerülése). Politikusok és polgárok, intézmények és szociális partnerek határon átnyúló részvétele a programokban, projektekben és döntési folyamatokban. Előfeltételként saját kezdeményezés és saját pénzügyi eszközök alkalmazása mások megsegítésére és támogatására vonatkozóan.

A határon átnyúló együttműködés tartalma A munkaterület behatárolása a közös érdekeknek megfelelően (pl. infrastruktúra, gazdaság, kultúra). Együttműködés az élet minden területén: lakás, munka, szabadidő, kultúra stb. Szociál-kulturális együttműködés a gazdasági-infrastrukturális együttműködéssel azonos szinten. Az európai szinten és államok között megkötött szerződések, megállapodások és egyezmények átültetése a határon átnyúló gyakorlatba. A határon átnyúló együttműködéssel kapcsolatos tanácsadás, támogatás és koordinálás, különösen az alábbi területeken: Gazdasági fejlődés Turizmus és pihenés Szállítás és közlekedés Agrárfejlesztés Területrendezés Innováció és technológiai transzfer Környezet- és természetvédelem Oktatás és művelődés Kultúra és sport Szociális együttműködés Egészségügy Mentésügy és katasztrófavédelem Energia Hulladékgazdálkodás Kommunikáció Közbiztonság

GASPARINI, A. (2001) algoritmusa az „ideális eurorégióról” Hol? – Olyan terület, mely fejlődési/fejlesztési pólussá kíván válni Mikor? – Vagy hagyományosan már együtt-működő területek, ahol nincs megszervezve az együttműködés intézményesített háttere vagy (első lépésként) szervezetek kialakítása, melyek képesek kialakítani az együttműködést és azt hagyománnyá teszik Terület – nem túlságosan kiterjedt Népsűrűség – mérsékelt Belső és külső hálózatok – tegyék az eurorégió területét még összefüggőbbé és méginkább folytonossá a hátországokkal összehangoltan

GASPARINI, A. (2001) algoritmusa az „ideális eurorégióról” Euroregionális intézményrendszerek – céljuk, hogy mobili-zálják, alakítsák és átalakítsák az eurorégió területén működő belső és külső erőforrásokat felhasználó szerveze-teket, s mindezt a helyreállítás szemszögéből tegyék Funkciók – az „együttműködés nélkülözhetetlensége” érzésének keltése, ami később az eurorégió területéhez való tartozás érzését alakítja ki A funkciók és az intézményrendszerek kialakulásának állomásai – időrendi sorrendben „megismerés + nélkülözhetetlenség + konkrét együttműködés + kulturális események + odatartozás érzet” Intézményi eszközök és konkrét akcióprogramok létrehozása szintén ebben a fázisban A terület „lefedése” – az eurorégió kapacitása arra, hogy helyi, nemzeti és európai szinten legyen képes tevékeny-kedni oly módon, hogy meghatározza, átalakítja a miliőt saját céljainak elérése és védelme érdekében.

A „beékelődő”, új eurorégiók helyzetének vizsgálata Pozitívumok: Kisebb területen az intézmények/szervezetek és a lakosság viszonya inkább humánusabb, közvetlenebb. Az ott működő eurorégióról és annak különféle programjairól való informáltság is jobb lehet. A földrajzi közelség, a viszonylag alacsony lakosságszám és a közös érdekek nagyobb valószínűsége tehetik aktívabbá az adott eurorégiót.

A „beékelődő”, új eurorégiók helyzetének vizsgálata Negatívumok: Az új eurorégió „születése” a régi területén belül mindenképpen törést okoz. Fizikailag és tudatilag az „új”, kisebb eurorégió beékelődik a régi eurorégió területi kontinuitásába. Az „új”, kisebb eurorégió alapítása egy régi eurorégió területén megzavarhatja a lakosság – amúgy is bizonytalan – hovatartozás érzetét.

Hol és mekkorát? Gasparini: Mikor? hagyományosan már együttműködő területek, ahol nincs megszervezve az együttműködés intézményesített háttere

Eurorégiók és/vagy határon átnyúló régiók

Köszönöm a figyelmet!