Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA.. 2006. október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Területfejlesztés és az építés állami szabályozása Nyíregyháza, november 12. Cs. Pavisa Anna dr. főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az ÚMVP intézményrendszere
Területi dimenzió a as program periódusban
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
Nyugat-dunántúli Régió
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Eszköztelenül? Területfejlesztés új helyzetben Szaló Péter.
A regionális politika 1996 után Magyarországon
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Előadás másolata:

Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter

Ugrás az első oldalra Területfejlesztési politika feladatai: n az ország területileg harmonikus és hatékony működésének biztosítása n az ország kiegyensúlyozott, fenntartható területi fejlődésének megteremtése n a területi lemaradás mérséklése

Ugrás az első oldalra A területfejlesztési politika eszközei: n Központi területfejlesztési beavatkozások n Területileg összehangolt szakpolitikák, országos fejlesztési stratégiák, programok n Területrendezés n A regionális, megyei kistérségi és egyéb területi szintek fejlesztéspolitikái n Vidékfejlesztés n Város- és falufejlesztés

Ugrás az első oldalra Területfejlesztési alapelvek: n Szubszidiaritás és decentralizáció n Térségi és táji szemlélet, valós térszerveződések követése n Rendszerszemlélet, programozás, integrált fejlesztések n Hatékonyság és koncentráció n Fenntarthatóság és biztonság n Nyilvánosság és partnerség n Átláthatóság, monitoring és értékelés

Ugrás az első oldalra A területfejlesztés hosszútávú feladatai 2020-ig: n Térségi versenyképesség erősítése n Érdemibb területi felzárkóztatás n Fenntartható térségfejlődés és örökségvédelem n Területi integrálódás Európába (nemzeti, regionális, megyei, kistérségi, települési) n Decentralizáció – régiók és kistérségek

Ugrás az első oldalra Középtávú feladatok a területfejlesztésben 2013-ig: n Versenyképes budapesti metropolisz térség megteremtése n Régiókat dinamizáló fejlesztési pólusok megerősítése és a városhálózati kapcsolatrendszer fejlesztése (policentrikus városhálózat) n Elmaradott térségek, külső és belső perifériák felzárkóztatása (elérhetőség, kistérségi központok) n Országos jelentőségű, integrált fejlesztési térségek és területfejlesztési tématerületetek (Balaton, termálkincs, megújuló energiaforrások) n Határmenti területek fejlesztése, határon átnyúló térségi együttműködés (európai területi együttműködés részeként) n Vidékies (rurális) térségek területileg integrált fejlesztésének priorizálása

Ugrás az első oldalra A célok elérésének eszközei:  decentralizáció erősítése a szubszidiaritás alapján,  költségcsökkentés, egyszerű és hatékony működés  a források átlátható kezelése, a kihelyezés biztonságának, valamint a tervezhetőség garantálása minden érintett szereplő számára,  fókuszált fejlesztések, egyszerűsödjön az intézményrendszer, csökkenjen a résztvevő szervezetek száma, tiszta kompetenciák (felelősségek) alakuljanak ki. Megvalósítás az intézmény- és eszközrendszer átalakításával.

Ugrás az első oldalra Országos Területfejlesztési Tanács n Megőrzi területfejlesztési politika átalakításában betöltött szerepét. n A területfejlesztés legmagasabb szintű partnerségén alapuló intézménye lesz. n Módosítás célja, hogy a jövőben még hatékonyabban képviselje és érvényesítse a területfejlesztési politika céljait. n Az OTT a területfejlesztés és rendezés legmagasabb szintű szakmai egyeztetési fóruma, az Önkormányzati és Területfejlesztési Miniszter konzultatív testülete. n A szavazati jogú tagok körének kibővítése: F a kistérségek képviseletével F területfejlesztés tudományos szakmai hátterét jelentő intézetek képviselőivel (MTA RKK, Tudományegyetemek). n A megnövekedett létszám indokolhatja egy-egy szakterülettel foglalkozó szakbizottság létrehozását állandó vagy eseti jelleggel.

Ugrás az első oldalra Regionális Fejlesztési Tanács feladatai: A fejlesztést és programozást alapvetően a régió szintjén kell megoldani. n Az RFT a régióban a területfejlesztési feladatok megoldásáért felelős testület. n A régión belüli, kistérségi és megyei fejlesztési koncepció és programok összehangolása a RFT feladata. n A feladatokat ki kell egészíteni az uniós források felhasználásával kapcsolatos feladatokkal, az alábbiak szerint:  elfogadja a regionális operatív programot,  kidolgozza, az operatív program időtartamára szóló akcióterveket,  közreműködik a projektek kiválasztásában, együttdöntési joga van a ROP IH-val. n az RFT-k tevékenységének irányítása, összehangolása az ÖTM miniszter feladata.

Ugrás az első oldalra Regionális Fejlesztési Tanács működése: n A tanácsok összetételét át kell alakítani, a kormányzati és helyi képviselők jelenlegi arányának megtartásával és a partnerség elvének érvényesülésével: Területfejlesztésben érintet minisztériumi képviselők Kistérségek képviseletének biztosítása Gazdasági kamarák és OÉT képviselők részvétele n A tanács elnöki pozíciójának megerősítése (erős, főállású regionális elnök). n A Kormányzati képviselők munkáját, az egységes kormányzati álláspont kialakítása és képviselete érdekében az ÖTM miniszter képviselője koordinálja. n RFÜ-k átalakítása: Többségi állami tulajdon biztosítása ROP-ok végrehajtásában közreműködői szervezet Titkársági feladatok különválasztása

Ugrás az első oldalra Térségi Fejlesztési Tanács n A térségi fejlesztési tanácsok létrehozásának lehetőségét ki kell terjeszteni a kistérségi fejlesztési tanácsokra is. n A régiók, a megyék, valamint a kistérségek is saját döntési hatáskörükben, és saját forrásaik felhasználásával, továbbra is létrehozhatnak térségi fejlesztési tanácsot. Azonban nem kapnak külön költségvetési támogatást a térségi fejlesztési tanácsok létrehozására, működtetésére. n Indokolt, hogy a Balaton Fejlesztési Tanács és a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács továbbra is a Tftv. által kötelezően működjön, a központi költségvetésben biztosított működési és fejlesztési forrásokkal.

Ugrás az első oldalra Megyei Területfejlesztési Tanács A megyei területfejlesztési tanács megmarad de, feladat és hatásköre jelentősen módosul. n A megyei területfejlesztési tanácsok feladat- és hatáskörében a megyei fejlesztési koncepciók, programok kidolgozása és elfogadása, a kistérségi fejlesztési programok összehangolása, a kistérségek fejlődésének elősegítése és a korábbi kötelezettségvállalások teljesítésének ellenőrzése marad. n A jelenlegi megyei területfejlesztési tanácsokhoz decentralizált fejlesztési források a regionális fejlesztési tanácsok döntési hatáskörébe kerülnek. n A megyei fejlesztési koncepciók, programok elfogadásához az RFT egyetértése szükséges, ezzel biztosítható a különböző szintű programok egymásra épülése, közöttük az összhang megteremtése.

Ugrás az első oldalra Kistérségi Fejlesztési Tanács A területfejlesztési feladatainak megerősítése érdekében: n A regionális operatív program alapján kidolgozza saját stratégiai programját, valamint a rövidtávú akció terveket. n Az együttműködés erősítése érdekében a kistérségi fejlesztési programok, tervek a regionális fejlesztési tanács egyetértése esetén fogadhatók el. n A fejlesztési célú támogatások odaítélése során előnyben részesülnének azok a fejlesztések, amelyek a kistérségi fejlesztési programban szerepelnek. n A kistérség véleményét, állásfoglalását ki kell kérni az adott kistérségben megvalósuló beruházás támogatásáról. n A kistérségi megbízottak intézményét törvényi szinten szabályozzuk. A kistérségi megbízottak az ÖTM miniszter megbízásából szavazati jogú tagként vegyenek részt a kistérségi fejlesztési tanács munkájában. n Szükséges a kistérségi körzetközpontok településein, RFÜ „végpontokat” létrehozni.

Ugrás az első oldalra Az új eszközrendszer n Országgyűlési határozat helyett törvényi szabályozás: Decentralizáció elvei (feladat, forrás, döntés) Kedvezményezett térségek besorolási elvei n Pénzügyi eszközök (EU és hazai források) n Tervszerződés rendszere n Területi tervek új rendszere n Területi Információs Rendszer (TeIR) megerősítése

Ugrás az első oldalra Köszönöm a figyelmet!