Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter
Ugrás az első oldalra Területfejlesztési politika feladatai: n az ország területileg harmonikus és hatékony működésének biztosítása n az ország kiegyensúlyozott, fenntartható területi fejlődésének megteremtése n a területi lemaradás mérséklése
Ugrás az első oldalra A területfejlesztési politika eszközei: n Központi területfejlesztési beavatkozások n Területileg összehangolt szakpolitikák, országos fejlesztési stratégiák, programok n Területrendezés n A regionális, megyei kistérségi és egyéb területi szintek fejlesztéspolitikái n Vidékfejlesztés n Város- és falufejlesztés
Ugrás az első oldalra Területfejlesztési alapelvek: n Szubszidiaritás és decentralizáció n Térségi és táji szemlélet, valós térszerveződések követése n Rendszerszemlélet, programozás, integrált fejlesztések n Hatékonyság és koncentráció n Fenntarthatóság és biztonság n Nyilvánosság és partnerség n Átláthatóság, monitoring és értékelés
Ugrás az első oldalra A területfejlesztés hosszútávú feladatai 2020-ig: n Térségi versenyképesség erősítése n Érdemibb területi felzárkóztatás n Fenntartható térségfejlődés és örökségvédelem n Területi integrálódás Európába (nemzeti, regionális, megyei, kistérségi, települési) n Decentralizáció – régiók és kistérségek
Ugrás az első oldalra Középtávú feladatok a területfejlesztésben 2013-ig: n Versenyképes budapesti metropolisz térség megteremtése n Régiókat dinamizáló fejlesztési pólusok megerősítése és a városhálózati kapcsolatrendszer fejlesztése (policentrikus városhálózat) n Elmaradott térségek, külső és belső perifériák felzárkóztatása (elérhetőség, kistérségi központok) n Országos jelentőségű, integrált fejlesztési térségek és területfejlesztési tématerületetek (Balaton, termálkincs, megújuló energiaforrások) n Határmenti területek fejlesztése, határon átnyúló térségi együttműködés (európai területi együttműködés részeként) n Vidékies (rurális) térségek területileg integrált fejlesztésének priorizálása
Ugrás az első oldalra A célok elérésének eszközei: decentralizáció erősítése a szubszidiaritás alapján, költségcsökkentés, egyszerű és hatékony működés a források átlátható kezelése, a kihelyezés biztonságának, valamint a tervezhetőség garantálása minden érintett szereplő számára, fókuszált fejlesztések, egyszerűsödjön az intézményrendszer, csökkenjen a résztvevő szervezetek száma, tiszta kompetenciák (felelősségek) alakuljanak ki. Megvalósítás az intézmény- és eszközrendszer átalakításával.
Ugrás az első oldalra Országos Területfejlesztési Tanács n Megőrzi területfejlesztési politika átalakításában betöltött szerepét. n A területfejlesztés legmagasabb szintű partnerségén alapuló intézménye lesz. n Módosítás célja, hogy a jövőben még hatékonyabban képviselje és érvényesítse a területfejlesztési politika céljait. n Az OTT a területfejlesztés és rendezés legmagasabb szintű szakmai egyeztetési fóruma, az Önkormányzati és Területfejlesztési Miniszter konzultatív testülete. n A szavazati jogú tagok körének kibővítése: F a kistérségek képviseletével F területfejlesztés tudományos szakmai hátterét jelentő intézetek képviselőivel (MTA RKK, Tudományegyetemek). n A megnövekedett létszám indokolhatja egy-egy szakterülettel foglalkozó szakbizottság létrehozását állandó vagy eseti jelleggel.
Ugrás az első oldalra Regionális Fejlesztési Tanács feladatai: A fejlesztést és programozást alapvetően a régió szintjén kell megoldani. n Az RFT a régióban a területfejlesztési feladatok megoldásáért felelős testület. n A régión belüli, kistérségi és megyei fejlesztési koncepció és programok összehangolása a RFT feladata. n A feladatokat ki kell egészíteni az uniós források felhasználásával kapcsolatos feladatokkal, az alábbiak szerint: elfogadja a regionális operatív programot, kidolgozza, az operatív program időtartamára szóló akcióterveket, közreműködik a projektek kiválasztásában, együttdöntési joga van a ROP IH-val. n az RFT-k tevékenységének irányítása, összehangolása az ÖTM miniszter feladata.
Ugrás az első oldalra Regionális Fejlesztési Tanács működése: n A tanácsok összetételét át kell alakítani, a kormányzati és helyi képviselők jelenlegi arányának megtartásával és a partnerség elvének érvényesülésével: Területfejlesztésben érintet minisztériumi képviselők Kistérségek képviseletének biztosítása Gazdasági kamarák és OÉT képviselők részvétele n A tanács elnöki pozíciójának megerősítése (erős, főállású regionális elnök). n A Kormányzati képviselők munkáját, az egységes kormányzati álláspont kialakítása és képviselete érdekében az ÖTM miniszter képviselője koordinálja. n RFÜ-k átalakítása: Többségi állami tulajdon biztosítása ROP-ok végrehajtásában közreműködői szervezet Titkársági feladatok különválasztása
Ugrás az első oldalra Térségi Fejlesztési Tanács n A térségi fejlesztési tanácsok létrehozásának lehetőségét ki kell terjeszteni a kistérségi fejlesztési tanácsokra is. n A régiók, a megyék, valamint a kistérségek is saját döntési hatáskörükben, és saját forrásaik felhasználásával, továbbra is létrehozhatnak térségi fejlesztési tanácsot. Azonban nem kapnak külön költségvetési támogatást a térségi fejlesztési tanácsok létrehozására, működtetésére. n Indokolt, hogy a Balaton Fejlesztési Tanács és a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács továbbra is a Tftv. által kötelezően működjön, a központi költségvetésben biztosított működési és fejlesztési forrásokkal.
Ugrás az első oldalra Megyei Területfejlesztési Tanács A megyei területfejlesztési tanács megmarad de, feladat és hatásköre jelentősen módosul. n A megyei területfejlesztési tanácsok feladat- és hatáskörében a megyei fejlesztési koncepciók, programok kidolgozása és elfogadása, a kistérségi fejlesztési programok összehangolása, a kistérségek fejlődésének elősegítése és a korábbi kötelezettségvállalások teljesítésének ellenőrzése marad. n A jelenlegi megyei területfejlesztési tanácsokhoz decentralizált fejlesztési források a regionális fejlesztési tanácsok döntési hatáskörébe kerülnek. n A megyei fejlesztési koncepciók, programok elfogadásához az RFT egyetértése szükséges, ezzel biztosítható a különböző szintű programok egymásra épülése, közöttük az összhang megteremtése.
Ugrás az első oldalra Kistérségi Fejlesztési Tanács A területfejlesztési feladatainak megerősítése érdekében: n A regionális operatív program alapján kidolgozza saját stratégiai programját, valamint a rövidtávú akció terveket. n Az együttműködés erősítése érdekében a kistérségi fejlesztési programok, tervek a regionális fejlesztési tanács egyetértése esetén fogadhatók el. n A fejlesztési célú támogatások odaítélése során előnyben részesülnének azok a fejlesztések, amelyek a kistérségi fejlesztési programban szerepelnek. n A kistérség véleményét, állásfoglalását ki kell kérni az adott kistérségben megvalósuló beruházás támogatásáról. n A kistérségi megbízottak intézményét törvényi szinten szabályozzuk. A kistérségi megbízottak az ÖTM miniszter megbízásából szavazati jogú tagként vegyenek részt a kistérségi fejlesztési tanács munkájában. n Szükséges a kistérségi körzetközpontok településein, RFÜ „végpontokat” létrehozni.
Ugrás az első oldalra Az új eszközrendszer n Országgyűlési határozat helyett törvényi szabályozás: Decentralizáció elvei (feladat, forrás, döntés) Kedvezményezett térségek besorolási elvei n Pénzügyi eszközök (EU és hazai források) n Tervszerződés rendszere n Területi tervek új rendszere n Területi Információs Rendszer (TeIR) megerősítése
Ugrás az első oldalra Köszönöm a figyelmet!