Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. Vándorgyűlése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
A TERÜLETI KORMÁNYZÁST ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK ÉRTÉKELÉSE A TÖBBSZINTŰ KORMÁNYZÁS SZEMSZÖGÉBŐL Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Generációk diskurzusa a regionális.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az ÚMVP intézményrendszere
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Nyugat-dunántúli Régió
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A többszintű kormányzás – többpólusú kormányzás értelmezése Az Európai Unió irányításának sajátosságai.
A többszintű kormányzás új formái az Európai Unióban
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Előadás másolata:

Határon átnyúló többszintű kormányzás a közép-európai térségben – a Centrope régió esete Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. Vándorgyűlése Révkomárom, 2011. november 25. Füzi Anita I. évf. PhD hallgató Széchenyi István Egyetem

Elgondolkodtató kérdések Europaizáció, mint folyamat és „multilevel governance” (MLG, többszintű kormányzás), mint eszközrendszer? Melyek a többszintű kormányzás értelmezési keretei: elmélet, megközelítés vagy az „intézményi barkácsolás” álneve? Reformévad előtt: területi kohézió – területi kormányzás – transznacionális regionalizmus, mint az MLG új hívószavai? MLG transznacionális kontextusban – sokszínűség: előny vagy hátrány?

A „multilevel governance” evolúciója 1990-es évek: a régiók szerepének felértékelődése - „szubnacionális mobilizáció” 2000-es évek: EU közpolitikai rendszerének hálózatos, önkéntes szabályozó eszközökön alapuló működési struktúrái – „governance turn”; hatékonyság és demokrácia – „normative turn” 2007-2013-as tervezési periódus: MLG, mint a kohéziós politika 3. irányelve Napjainkban: Többszintű és policentrikus kormányzás – cél a széleskörű, többcsatornás, intézményesített, kiegyensúlyozott partnerség

„Multilevel governance” – fogalmi meghatározás A többszintű kormányzásban „az állam központi kormányzatának létjogosultsága ugyan megmarad, azonban az már nem rendelkezik többé a döntéshozatal monopóliumával, és ezzel szuverenitása közvetett módon korlátozódik a résztvevők és érdekek meg-sokszorozódása által. A döntéshozatali kompetenciák különbözik integrációs szintek között oszlanak meg, nevezetesen a szupranacionális intézmények, a nemzeti kormányok, regionális és helyi szereplők között, így képezve egymáson átnyúló hálózati rendszereket.” Hooghe, Liesbet – Marks, Gary: Multi-Level Governance and European Integration. Rowman-Littlefield Publishers, Oxford, 2001. „A többszintű kormányzás az Unió, a tagállamok, valamint a regionális és helyi önkormányzatok partnerségen alapuló összehangolt cselekvése, amelynek célja az Európai Unió politikáinak kidolgozása és végrehajtása. A többszintű kormányzás horizontális és vertikális dimenzióval rendelkező dinamikus folyamat... Az európai demokrácia hitelességének záloga a polgárok európai folyamathoz való csatlakozása. Az európai polgárság a részvételre épül, amely az európai kormányzás szerveződésének is alapja egyben.” Régiók Bizottságának a Többszintű kormányzásról szóló Fehér Könyve, Brüsszel, 2009.

„Multilevel governance” – fogalmi meghatározás A többszintű kormányzás, mint „jó európai kormányzás” egy rugalmasan értelmezhető feladat-specifikus, komplex „cselekvési tervrajz”, amely széleskörű, többcsatornás, intézményesített, kiegyensúlyozott partnerségen alapul, egységes közpolitikai keretet biztosítva így a területi, a privát és a nem-állami szereplők bekapcsolására a közösségi és tagállami szintű döntéshozatali folyamatokba.

A Centrope régió 4 ország – 8 régió – 9 város 44 000 km2 6,5 millió lakos 2003 - Kittsee-i Nyilatkozat 2005 - St. Pölten „We grow together. Together we grow.” 2006 - Bécs „Vision CENTROPE 2015” Forrás: www.centrope.com

Forrás: Saját szerkesztés A Centrope Kezdeményezés kiváltó oka INTERREGIIIA/PHARE keretében politikai törekvés a gazdasági versenyképesség növelése érdekében, valamint a növekvő gazdasági előnyök kiaknázása céljából az újonnan csatlakozó államok részvételével Szereplők 4 ország helyi és regionális politikai aktorai Térbeli kiterjedés Határokon átívelő nyitott gazdasági és társadalmi tér Kooperáció természete Hálózatos együttműködés, tapasztalat hiánya Kontextus Radikálisan különböző belső terek a gazdasági és a társadalmi szerkezetben, politikai, intézményi struktúrában Cél A régió egészében az együttműködés partnerségen alapuló ellenőrzése érdekében működőképes, transznacionális kormányzási struktúra létrehozása Forrás: Saját szerkesztés

Menedzsment folyamatábra Centrope Ügynökség Politikai Bizottság Irányító Bizottság Decentralizált Együttműködési Irodák + Centrope Koordinációs Iroda Tematikus munkacsoportok Forrás: Centrope Peer Review Report, 2011.

Centrope Multilaterális Menedzsment Intézményi struktúra Politikai Bizottság Stratégiai célok és irányok meghatározása Irányító Bizottság Kísérleti projektek és ötlet/eszköz fejlesztés Centrope Multilaterális Menedzsment Centrope Ügynökség Kommunikáció és marketing Forrás: Saját szerkesztés

Centrope Ügynökség Decentralizált Együttműködési Irodák térbeli kontextusban Belső koordináció Kommunikáció és marketing Belső lobbytevékenység Multilaterális felelősség szektoronként Multilaterális Centrope Menedzsment (DCO+CCO) Politikai koordináció Multilat. tanácsadás és hálózatépítés Kezdeményezés és szolgáltatás szakértő testületek, stratégiai szövetségek számára, kontrolling, üzleti terv megvalósítása Mindent lefedő kommunikáció és marketing, közös virtuális titkárság Forrás: Centrope Peer Review Report, 2011.

Kormányzás – szintek közötti kapcsolatrendszer Nem-állami szereplők befogadása Kormányzati szint és üzleti szektor, egyetemek, kutatóintézetek kooperációja jellemző Civil szféra, magángazdasági aktorok döntéshozatali kompetencia nélkül Stratégiák, stratégiai erőfeszítések, zászlóshajó projektek Politikai szereplők, mint döntéshozók Gazdasági ügynökségek → marketing, attraktivitás hirdetése Horizontális dimenzió Informális, (osztrák) politikai döntéshozók között erős horizontális viszonyrendszer – asszimetria Állami és magánszféra együttműködésének jele még nem mutatható ki Vertikális dimenzió Nacionális szint támogatása, részvétele hiányzik (Osztrák) Helyi és regionális szint túlsúlya - aránytalanság

Értékelés a kormányzás sikerfaktorai alapján Érintettek mobilizálása Rugalmas és alkalmazkodóképes partnerség EU-s források igénybevétele Megbízható politikai irányítás Közös finanszírozás Lobby-erő fejlesztés

Összegzés, ajánlás Feltörekvő régió jól strukturált célrendszerrel Többszintű kormányzás szempontjai részben megmutatkozik Az újonnan csatlakozó államok folyamatos jogi-közigazgatási átstrukturálása akadályokat gördít a töretlen fejlődés útjába A „Centrope”, mint márka erősítése, jobb definiálása Nyugat-Európában Ajánlás: nyugati „már bevált governance” modellek alkalmazása, partnerség erősítése

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! anita.fuzi@sze.hu