Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja2009 10 8-9 Balatonkenese.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A Nemzeti Fejlesztési Terv regionális egyeztetésének folyamata, eredményei Dönsz Teodóra, Magyar Természetvédők Szövetsége Civilek az NFT Nyilvánosságáért,
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
A területfejlesztés szereplői és intézményei Magyarországon
9. szekció: Társadalmi válaszok, civil szektor Kalincsák István, Városfejlesztési és Fenntartási osztályvezető.
Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Többcélú kistérségi társulások működési szabályai, zavarai
Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Pécs, szeptember 15. A „régióvá válás” autonóm lehetőségei – brüsszeli képviselet,
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Nyugat-dunántúli Régió
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Távmunka a területfejlesztésben
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Innovatív Magyarország
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
HELYZETELEMZÉS a Közép-Magyarországi Régió intézményrendszerének kiépüléséről Készítette: dr. Kovács Róbert Magyarország III.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Eszköztelenül? Területfejlesztés új helyzetben Szaló Péter.
A regionális politika 1996 után Magyarországon
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
IKTA-FÓRUM Fehér Éva Projektmenedzser Budapest IKTA-2000 Négyrétegű Regionális Információs Rendszer tervezése és fejlesztése DARFT Informatikai.
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
A AS PROGRAMOZÁSI CIKLUS FEJLESZTÉSPOLITIKAI INTÉZMÉNY- RENDSZERE.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
Előadás másolata:

Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese

Lendületben 1996 XXI. törvény. Mérföldkő a területfejlesztésben Tárgyunkat illetően jelentős fenntartások fogalmazódtak meg

Emlékeztetőül 1.Megyei Területfejlesztési Tanácsok megalakulása 2.Országos Területfejlesztési Tanács létrejötte 3.Regionális Fejlesztési Tanácsok szervezésének lehetősége 4.Országos Területfejlesztési Központ meg- szervezése (nem a törvény hozta létre) 5.Pályázati rendszer 6.Tervezés (koncepció, stratégia)

Változások 1/a (vagy a romlás útja?) 1.Az első visszalépés: 1998 őszén kinevezik az első helyi politikust a miniszter képviseletében. 2.A XXI. tv évi módosításának legfontosabb következményei: Megváltozik a Tanácsok tagösszetétele, ezzel gyakorlatilag megszűnik a partnerség elvének érvényesítése. Kötelező régiók, de kormányzati többség a tagságban.

Változások 1/b (vagy a romlás útja?) 3. Kiderül, az EU nem fogad el hét regionális programot. 4. Létrejöttek a regionális ügynökségek.

Változások 2 A XXI. tv évi módosítása 1.Megerősíti a Regionális Fejlesztési Tanácsokat, és legalább itt ismét köztisztviselők a területfejlesztésért felelős miniszter képviselői, bár ekkor sem mindenütt 2.Civil szerveződések részvételére egyeztetési fórum 3.Kistérségi Fejlesztési Tanácsok, a statisztikai kistérségek átszervezése 4.Elindul az operatív programok előkészítése, az eu-s szabályok szerinti pályáztatás 5.Vétójog kiterjesztése 6.Az Országos Területfejlesztési Központ beolvad a Nemzeti Területfejlesztési Központba, Területigazgatási Főosztályként

Változások 3 A XXI. tv évi módosítása 1.Nem sikerül a kétharmados többséget kívánó módosítás, nem jöhetnek létre a választott regionális tanácsok 2.Elindul az államigazgatás regionalizációja, majd megbukik 3.A régiók operatív programjainak integrálása a Nemzeti Fejlesztési Tervbe 4.A Regionális Ügynökségek közreműködők az operatív programok megvalósításában 5.A területfejlesztés az új, Önkormányzati és Terület- fejlesztési Minisztériumba kerül 6.Megszervezik a Regionális Igazgatóságot, amit az év elején megszüntetnek, ezzel a régióigazgatói funkció is megszűnik.

Összegezésként 1998 után valójában a szakma heroikus küzdelmét látjuk az intézményrendszer olyan módon való tovább fejlesztésére, amely nem csak megőrzi a törvény eredeti szándékait, hanem a körülmények változásait is képes követni. Ezt azonban nem tudta elérni, mert hiányzott a politikai támogatás. Pontosan látható, hogy a kormányzati törekvés miként fordul ellenkező irányba, ha ellenzéki pozícióba kerül egy párt. Másfelől azt is láthatjuk, hogy a kormányzó párt sem feltétlen törekszik a decentralizáció – egyébként a politika részéről is elég egységesen vallott – elvének érvényesítésére, ha források feletti döntésekről van szó. Megjegyzem, ebben az EU is kihátrált a dolog mögül, amikor nem tartotta lehetségesnek a regionális operatív programokat.

Hogyan tovább? Nincs jobb, mint vissza az alapelvekhez: szubszidiaritás elvén partnerség, programozás, koncentráció, addicionalitás Ennek útja: 1.Rendet a kistérségi szinten 2.Ezekre épülő régiószervezés 3.Önkormányzati régiók