A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel Előadó: Némethné Szelle Krisztina gyógypedagógus szaktanácsadó
Mi az a kompetencia? Arra való képesség, hogy az élet különböző szituációiban alkalmazni tudjuk tudásunkat, tapasztalatainkat, személyes adottságainkat. Vagyis: A megtanult ismeretek új helyzetben való alkalmazásán túl: született adottságok élettapasztalatok egyéb tényezők ösztönös mechanizmusok összetett működése.
A kompetencia összetevői ismeretek, tudás készségek, jártasságok attitűd személyes értékek személyiségvonások motivációk Tudás: megszerzett ismeretek összessége. Készség: A tanulás eredménye, megfelelő gyakorlás után alakul ki, a cselekvés automatikussá válik. Jártasság: A cselekvés egyes elemei tudatosak, de egy része már automatikus Attitűd: beállítódás, magatartás, vélemény Motiváció: cselekvésre, viselkedésre késztető belső tényező
A kompetenciák fajtái Kognitív kompetencia Szociális kompetencia Személyes kompetencia D. Speciális kompetenciák (Nagy József felosztása alapján) A: Az információfeldolgozást szolgálja (Pl-. Matematikai, szövegértés) B: a társadalomba való beilleszkedést szolgálja C: A túlélés és az életminőség megőrzését szolgálja (PL:életkörülmények fenntartása, testi, lelki egészség) D:Valamely spec. Szakterülethez szükségesek (PL. spec adottságok)
A személyes és szociális kompetenciák elemeinek öt fő csoportja (Daniel Goleman szerint ): ÉNTUDATOSSÁG (önismeret,önértékelés, önbizalom) ÖNSZABÁLYOZÁS (önkontroll, megbízhatóság, alkalmazkodás) EMPÁTIA (mások megértése, érzelmi feszültségek érzékelése) MOTIVÁCIÓ (kezdeményezőkészség, optimizmus, elköteleződés) TÁRSAS KÉSZSÉGEK (befolyásolás, kommunikáció, konfliktuskezelés,kapcsolatépítés, együttműködés, csapatszellem)
Egy toleranciavizsgálat eredménye Rokonszenvi skála: helyen: határon túl élő magyarok 65 % (közömbös : 32, 5%) helyen: fogyatékossággal élők 43% ! (közömbös 51,8%) helyen: menekültek, bevándorlók 13% (közömbös: 60%) Ellenszenvi skála: helyen: kábítószeresek 84% helyen: alkoholisták 79% helyen: romák 72% (Forrás:Macska Gábor István: A mai magyar egyetemisták, főiskolások viszonyai a társadalom különböző csoportjaihoz 2009.)
Miben különbözik a drámaóra a hagyományos tanóráktól? Játéktérre van szükség. A tanár és a gyerek egyenrangú partner. Sikerének feltétele a kölcsönös bizalom. Nem a tanár a tudás egyedüli birtokosa. Az órákon nincsenek rossz válaszok. A drámaóra intenzív, nem lehet tárgyiasítani, egyszeri és ugyanolyan formában megismételhetetlen. Mindig a csoportot fejlesztjük.
fejlett csoport fejlett egyén
Reális énkép Ilyen vagyok! Szerintem ilyen vagyok. Külső visszajelzések. Szerintem ilyennek látnak mások. Ilyen vagyok!
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló gyakorlatok, játékok Ön-és társismeret „Azokra fúj a szél, akik…” Átló Ki írta? Nyitott mondat Mit tenne ő? Életút-tervezés Önuralom „Keresd meg, amit eldugtunk!”
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló gyakorlatok, játékok Testnyelv értelmezése, érzelmek megjelenítése „Maszk hullám” Szobrász Válasz Közös szobor Érzelem megjelenítése, kihangosítása, megnevezése Térközszabályozás „Meddig mehetek?”
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló gyakorlatok, játékok Bizalom Céltábla Fabábu „Egyedül a körben” Empátia Egy kép története Ki? Hol? Mikor? Kivel élt? Stb. Monológ Élettörténete-körmese Térközszabályozás „Meddig mehetek?”
Ki ő. Mikor élt. Hol él. Milyen anyagi körülmények között él Ki ő? Mikor élt? Hol él? Milyen anyagi körülmények között él? Van családja? Stb.
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló drámaórák Együttműködés „ A királylány kendője” című drámaóra Meggyőzés, érvelés, tetteink következményei „A fű” című drámaóra
Köszönöm a figyelmet és az aktív együttműködést! Elérhetőségem: a. nemeth4@chello.hu