„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
A hatékony, eredményes tanácsadó személyisége, segítő szerepek, a professzionalizmus kritériumai Dr. Janza Károlyné officina@fppti.hu 2009. november 19.
A közoktatási stratégia értelmezése 2 Hol tartunk most? Hová akarunk eljutni a jövőben? Milyen út vezethet oda? Kik segíthetik az előrehaladást? jövőbeli állapot 4 helyzet 1 3 jelenlegi állapot idő
Közoktatási intézmények „SEGÍTŐK” RENDSZERE Országos pedagógiai szakmai szolgáltatás /OFI/ Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Országos Oktatási Integrációs Hivatal/OOIH/ Közoktatási intézmények Ellenőrzés, értékelés, „fejlesztés” /közoktatási szakértő; OH/ Ellenőrzés, „értékelés” /önkormányzat/ Támogató szakmai szolgáltatás /Ped. Intézet, szaktanácsadó/
INSPIRÁCIÓ -GONDOLATÉBRESZTÉS „A kulcs, amely belső életünket nyitja, bennünk van. Így kell azonban egy külső személy, egy szó, egy gesztus, a kapcsolat sűrűsége, hogy érintsen, felcsendüljön bennünk a mélyen búvó harmónia.” (André Louf)
XXI. SZÁZADI PROFESSZIÓK A SEGÍTŐ, TÁMOGATÓ, PEDAGÓGIAI SZAKMAI SZOLGÁLTATÁS TERÜLETÉN Szervezetfejlesztés Vezetésfejlesztés Személyzetfejlesztés Tartalomfejlesztés Értékelés,- és minőségfejlesztés
„Segítők” és a változás jövőbeli állapot 1. ELUTASÍTÁS -tájékoztatás -világos célok -világos feladatok -világos kritériumok 5. INTERIORIZÁCIÓ -enyém, tied, mienk -szociális , érzelmi intellgencia -tudatosság -örömérzés jelenlegi állapot 4. ELFOGADÁS -bevonás -együttműködés -közös stratégia -individuális haszon 2. ELLENÁLLÁS -kulcsemberanalízis -figyelem -empátia -kommunikáció 3. FORDULÓPONT -megegyezések -kölcsönös előnyök -nincsen vesztes
„Segítők” és a változás A változás menedzselés fázisai: a kezdeményezés a bevezetés az elsajátítás A kezdeményezés tanácsadói funkciói: mediátori motivátori facilitátori operátori
„Segítők” és a változás A bevezetés tanácsadói funkciói: implementátori interpretátori animáló megerősítő kontroll katalizáló modell Az elsajátítás tanácsadói funkciói: korrektív involvációs
A „segítők” szerepei coach kísérő tanácsadó kutató mentor kezdéssegítő gondozó A „segítők” szerepei szponzor tanár tréner szupervizor terapeuta
Szerepek és módszerek konkrét szituációkban TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Szerepek és módszerek konkrét szituációkban tréner coach terapeuta kísérő szupervizor kutató kezdéssegítő szponzor tanár gondozó mentor tanácsadó Cselekvő ember
Szerepek és módszerek konkrét szituációkban TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Szerepek és módszerek konkrét szituációkban Cselekvő ember coach tanácsadó kísérő kutató ÉLET MUNKA TANULÁS mentor gondozó kezdéssegítő szponzor tanár tréner szupervizor terapeuta
Szerepek és módszerek személyes szituációkban TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Szerepek és módszerek személyes szituációkban tréner coach terapeuta kísérő szupervizor kutató kezdéssegítő szponzor tanár gondozó mentor tanácsadó Fejlődő ember
Szerepek és módszerek személyes szituációkban TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Szerepek és módszerek személyes szituációkban Fejlődő ember coach tanácsadó kísérő kutató mentor gondozó kezdéssegítő SZEMÉLYES FEJLŐDÉSE szponzor tanár tréner szupervizor terapeuta
Folyamatbeli segítség TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Folyamatbeli segítség tréner coach terapeuta kísérő szupervizor kutató kezdéssegítő szponzor tanár gondozó mentor tanácsadó
Folyamatbeli segítség TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Folyamatbeli segítség Rövid távú, folyamatorientált coach tanácsadó kísérő kutató mentor gondozó kezdéssegítő szponzor tanár tréner szupervizor terapeuta
TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Tartalmi vonatkozás tréner coach terapeuta kísérő szupervizor kutató kezdéssegítő szponzor tanár gondozó mentor tanácsadó
TÁMOGATÓ ÉS SEGÍTŐ SZEREPEK Tartalmi vonatkozás coach tanácsadó kísérő kutató mentor gondozó kezdéssegítő szponzor tanár Hosszabb távú, tartalmi irányultság tréner szupervizor terapeuta
MÓDSZERTANI SOKSZÍNŰSÉG TANÁCSADÁS FOLYAMATÁBAN
EGYMÁST KIEGÉSZÍTŐ SZEREPEK tanácsadó mentor gondozó tanár szupervizor terapeuta tréner szponzor kezdéssegítő kutató kísérő coach coach kísérő tanácsadó kutató mentor kezdéssegítő gondozó szponzor tanár tréner szupervizor terapeuta
INSPIRÁCIÓ -GONDOLATÉBRESZTÉS „Ha elhiszed, hogy legyőztek – legyőztek. Ha elhiszed, hogy nem mered – nem mered. Ha győzni akarsz, de nem hiszed nem győzhetsz, Csaknem biztos, hogy nem te leszel a győztes. Az élet csatáit nem mindig Az erősebb, gyorsabb nyeri, És előbb utóbb az győz, Aki hogy győzhet, elhiszi.” (Arnold Palmer)
A „segítők” személyisége Magas szintű: Kognitív intelligencia Érzelmi intelligencia Szociális intelligencia Akarati intelligencia Rendszerező intelligencia Hitelesség Professzió Élet-, ember-, munkaszeretet
A SZAKTANÁCSADÁS, A SZAKÉRTÉS TELJESÉRTÉKŰ HIVATÁS SZAKMA FOGLALKOZÁS
„….. a tanács csak a megtörtént dolgokon nem segít.” Lessing
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!