Csehország és az integráció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Esélyt az esélyteleneknek
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Bókay János Humán Szakközépiskola tanév
A Socrates / Grundtvig program pályázati lehetőségei.
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
V. Kollégiumi Konferencia március 26. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium rendezvénye.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
LLP program - Comenius Tempus Közalapítvány LLP Nemzeti iroda Kiss Tímea, Comenius asszisztens november 24.
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
Iskolánk futó projektjei
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Integráció és inklúzió
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az országos mérések megújult rendszere
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Szakiskolai fejlesztési program
Kompetencia alapú szakoktatás
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Előadás másolata:

Csehország és az integráció – egy tanulmányút tapasztalatai – Dóczi-Vámos Gabriella gab.vamos@gmail.com

Az előadás tartalma A pályázati kontextus A megpályázott projekt leírása Amit az oktatási rendszerről tanultunk Amit az SNI-vel kapcsolatos törvényekről tanultunk Amit az intézménylátogatások során tanultunk Miért érdemes tanulmányutakra menni?

A Leonardo da Vinci alprogram általános célkitűzései (http://www. tpf Az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szakképzés területén Az ismeretek, készségek és képesítések megszerzése és felhasználása céljából tartott képzéseken és továbbképzéseken részt vevő személyek támogatása a személyes fejlődés, a munkavállalói esélyek és az európai munkaerőpiacon való érvényesülés megkönnyítése érdekében A szakoktatási és -képzési rendszerek, intézmények és gyakorlatok minőségi javításának és az e téren megvalósuló innovációk támogatása A szakoktatás, -képzés és mobilitás vonzóbbá tétele a munkáltatók és magánszemélyek számára, valamint a szakképzésben részt vevő munkavállalók mobilitásának elősegítése A Leonardo da Vinci alprogram operatív célkitűzései  a szakmai alapozó oktatásban és szakképzésben és továbbképzésben érintett személyek egész Európára kiterjedő mobilitásának minőségi javítása és mennyiségének növelése azzal a céllal, hogy a vállalkozásokhoz történő gyakorlatok száma az egész életen át tartó tanulás programjának végére legalább évi 80 000-re növekedjen; az oktatási és képzési szolgáltatást nyújtó intézmények vagy szervezetek, a vállalkozások, a szociális partnerek és más érintett szervek közötti európai szintű együttműködés minőségének javítása és mennyiségének növelése; az innovatív gyakorlatok fejlesztésének elősegítése a felsőfokútól eltérő szintű szakoktatás és -képzés terén, valamint e gyakorlatoknak – többek között egyik részt vevő országból a többi országba történő – átadása; a képesítések és a kompetenciák – köztük a nem formális és informális tanulással szerzettek – átláthatóságának és elismerésének javítása; a modern idegen nyelvek tanulásának ösztönzése; az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódóan az IKT alapú innovatív tartalom, a szolgáltatások, a módszertan és a gyakorlat fejlesztésének támogatása. A 2008-2010. év pályázati felhívás prioritásai Mobilitás és partnerségek Szakképzési célú mobilitásés szakképzési szakemberek mobilitása A mobilitás kulcsszerepet játszik a koppenhágai folyamatnak a szakképzés terén a megerősített európai  együttműködéssel kapcsolatos célkitűzéseinek elérésében, különösen ami vonzerejének és színvonalának növelését illeti. Nagy súlyt fektetnek a mobilitás megszervezésének minőségére, beleértve a külföldi tartózkodás pedagógiai, nyelvi és kulturális előkészítését az európai mobilitási minőségi chartában  meghatározott alapelvek alapján, a mobilitási tapasztalat hatásának optimalizálása érdekében. Ez a program kétféle mobilitást érint: (1) a szakmai alapképzés bármely formájában részt vevő gyakornokok és a szakmai továbbképzésben részt vevő munkaerő-piaci szereplők mobilitása. Különleges prioritást élveznek a gyakornokok – azaz duális gyakornoki rendszerben vagy más, az iskolai és a munkahelyi képzést vegyítő rendszerben vagy vállalatoknál szakoktatási rendszerben részt vevő személyek – mobilitását érintő projektek; (2) a szakképzési szakemberek mobilitása. Különleges prioritást élvez a tanárok, trénerek és oktatók kompetenciáinak fejlesztése és a KKV-kal való együttműködés. Leonardo da Vinci partnerségek A következő témákat érintő pályázatok élveznek prioritást: a szakképzési intézmények, vállalatok és/vagy szociális partnerek közötti együttműködés a szakképzéssel kapcsolatos közös érdekeket érintő kérdésekben; a szakképzésben  nemzeti, regionális, helyi és ágazati szinten érdekelt felek közötti együttműködés annak érdekében, hogy biztosítsák aktív részvételüket a koppenhágai folyamat végrehajtásában, amint azt a helsinki közlemény előírja. Innovációs projektek - 2010 1. prioritás: A kompetenciák és végzettségek átláthatósága és elismerése 2. prioritás: A szakképzési rendszerek és gyakorlatok színvonalának és vonzerejének növelése 3. prioritás: A munkaerő-piaci igényeket figyelembe vevő szaktudás fejlesztése  4. prioritás: A szakképzésben részt vevő tanárok, képzésvezetők és oktatók készségeinek és kompetenciáinak fejlesztése A prioritásokról bővebben a pályázati felhívásban (I. rész: Stratégiai prioritások) olvashat, illetve  részletes információt a Pályázati formák lapok tartalmaznak. Kik pályázhatnak Minden olyan szervezet pályázhat, amely a szakképzés valamely szintjén tevékenykedik, a szakmai oktatásban – képzésben együttműködik, a felsõoktatás szintjétől eltekintve: A szakképzés területén (a felsőoktatástól eltekintve) oktatást - képzést nyújtó intézmények, szervezetek A szakképzésbe bekapcsolódó egyesületek, szövetségek (hallgatói – oktatói szövetségek, szülő-szervezetek stb.) Vállalkozások, szociális partnerek és a munka világának egyéb képviselői, beleértve a kamarákat és más érdekképviseleti szervezeteket is (pl. munkaadói, munkavállalói szervezetek) Az egész életen át tartó tanulás szempontjaihoz kapcsolódóan pályatanácsadással és információ-nyújtással foglalkozó szervezetek Az egész életen át tartó tanulás szempontjait felölelő szakmapolitika és működési rend irányelveit alakító testületek helyi, regionális és nemzeti szinten Kutatóintézetek, amelyek az egész életen át tartó tanulás kérdéseivel foglalkoznak Felsőoktatási intézmények. A programban részt vevő országok köre Az Európai Unió 27 tagállama 3 EFTA ország: Izland, Liechtenstein, Norvégia Törökország Horvátország, Svájc (folyamatban, lásd pályázati felhívás melléklete)

A programban részt vevő országok köre - prioritások Az Európai Unió 27 tagállama 3 EFTA ország: Izland, Liechtenstein, Norvégia Törökország Horvátország, Svájc (folyamatban) Prioritások: kétféle mobilitást érint: (1) a szakmai alapképzés bármely formájában részt vevő gyakornokok és a szakmai továbbképzésben részt vevő munkaerő-piaci szereplők mobilitása. (2) a szakképzési szakemberek mobilitása. Különleges prioritást élvez a tanárok, trénerek és oktatók kompetenciáinak fejlesztése. European Free Trade Association – akik nem akartak ennyire mélyen bevomint az EU Kik pályázhatnak Minden olyan szervezet pályázhat, amely a szakképzés valamely szintjén tevékenykedik, a szakmai oktatásban – képzésben együttműködik, a felsõoktatás szintjétől eltekintve: A szakképzés területén (a felsőoktatástól eltekintve) oktatást - képzést nyújtó intézmények, szervezetek A szakképzésbe bekapcsolódó egyesületek, szövetségek (hallgatói – oktatói szövetségek, szülő-szervezetek stb.) Vállalkozások, szociális partnerek és a munka világának egyéb képviselői, beleértve a kamarákat és más érdekképviseleti szervezeteket is (pl. munkaadói, munkavállalói szervezetek) Az egész életen át tartó tanulás szempontjaihoz kapcsolódóan pályatanácsadással és információ-nyújtással foglalkozó szervezetek Az egész életen át tartó tanulás szempontjait felölelő szakmapolitika és működési rend irányelveit alakító testületek helyi, regionális és nemzeti szinten Kutatóintézetek, amelyek az egész életen át tartó tanulás kérdéseivel foglalkoznak Felsőoktatási intézmények.

A megpályázott projekt leírása Pályázat – finanszírozás Tanulmányút 3 országba (Spanyolország, Csehország, Hollandia) Cél: a fogyatékossággal, beilleszkedési- tanulási- és magatartászavarokkal (BTM) élők szakképzésének, jó gyakorlatainak megismerése, a mindennapi praxis szintjén, és a helyi szabályozás, oktatási rendszer tükrében is. A projekt résztvevői: olyan szakemberek, akik képzéseket szerveznek, tartanak a fiatalok szakképzésében résztvevő szakemberek (tanárok, képzők stb.) számára. Munkaprogram: intézménylátogatások, nemzetközi kapcsolatok építése, megerősítése

A csehországi tanulmányút 2010. November 7-13 November 10-13 November 7-10

Szakmai program Brünn – 2010. november 7-10. 4 intézménylátogatás Két általános iskola (hallássérült; BTM) Két középiskola (emelt szintű angol; fogyatékossággal élők) Oktatási Hivatal Prága – 2010. november 10-13. 2 intézménylátogatás Egy általános iskola Oktatási Minisztérium

A cseh oktatási rendszer Preprimary education for children between the ages of 3 and 6 is optional, although there were about 6,400 kindergartens in the country in 1998. Compulsory, basic education is provided to pupils between the ages of 6 and 15, with pupils ages 6 to 11, 12, or 13 enrolled in primary schools and pupils 11, 12, or 13 to 15 enrolled in lower secondary schools or gymnasiums. Basic education schools numbered about 5,000 in 1998. Upper-secondary schools include vocational and technical schools as well as general-education schools (gymnasiums) for students extending to age 19, although some shorter programs in vocational education for students ages 15 to 17 also exist. Higher education institutions of various types provide education and training opportunities for students between the ages of 19 and 22, 23, 24, 25, or 26, depending on the type of training course followed. 16 éves korától fiatalkorú, 16-18, utána felnőtt és dolgozhat full time Kétszintű érettségi 7-10%os a lemorzsolódás

2004-es Oktatási tv. (Education Act) §16-a – SNI 1. (http://www. msmt Sajátos nevelési igényű az a tanuló aki egészségi állapota és szociális helyzetéből fakadóan hátrányos helyzetbe kerül A fogyatékossággal élők: testi és értelmi fogyatékosság, látás-, hallássérülés; különböző zavarokkal együtt járó nyelvi zavar; autizmus és egyéb tanulási és magatartásbeli fejlődési zavarokkal küzdők Az egészségi állapot szempontjából hátrányos helyzetű az, akinek komoly egészségügyi problémája, krónikus betegsége, vagy enyhe egészségügyi problémája van, ami beilleszkedési, tanulási vagy magatartási problémákat eredményez A szociális hátrányos helyzet: Alacsony szociokulturális státuszú családi környezet, veszélyeztetettség A gyermekotthonokban élő vagy védelembe vett gyerekek kötelező intézményes oktatása Menekültek, menedékkérők  A gyereket 2-6 hónapig egy speciális iskolában különböző területek szakemberit bevonva megfigyelik, és onnan irányítják tovább, a megfelelő iskolába. A hallássérült gyerek együtt tanul épp társaival egy többségi iskolában, vagy részleges integráció, vagy speciális iskola. A gyakorlatban alig van átjárás, de persze lehetne

SNI – törvényi szabályozás 2. A tanulási szükségleteknek és lehetőségeknek megfelelő tartalmak, módszerek a megfelelő formában, a szükségleteikhez igazodó körülmények megteremtésével. A sajátos nevelési igény figyelembe vétele az értékelésnél. A tanulási időtartam meghosszabbítása (max. +2 év) /intézményvezető/ Speciális felszerelések biztosítása a tanulássegítésre (Braille írógép, ingyenes jelnyelvi képzés stb.) A helyi Oktatási Hivatal beleegyezésével, adaptív speciális nevelési-oktatási programmal osztályok, tanulócsoportok indíthatóak fogyatékosságokkal élő tanulók számára. Speciális általános iskolai oktatásra abban az esetben kerül sor, ha a tanuló fogyatékossága ezt megkívánja A helyi Oktatási Hivatal beleegyezésével, az intézményvezető pedagógiai asszisztenseket biztosíthat azokba az osztályokba, ahol SNI tanulók tanulnak. - SNI tanulóknak a tanulási szükségleteiknek és lehetőségeiknek megfelelő tartalmakat kell közvetíteni a megfelelő formában és módszerekkel, a szükségleteikhez igazodó körülmények megteremtésével. - A sajátos nevelési igény figyelembe vétele az értékelésnél. - Az intézményvezető max. 2 évvel meghosszabbíthatja a középfokú és a felsőfokú oktatás időtartamát egyéni elbírálás alapján. - A sajátos nevelési igénynek megfelelő segédeszközök biztosítása az arra rászoruló tanulók számára (Braille írógép, ingyenes jelnyelvi képzés stb.) - A helyi Oktatási Hivatal beleegyezésével, adaptív speciális nevelési-oktatási programmal osztályok, tanulócsoportok indíthatóak fogyatékosságokkal élő tanulók számára. Speciális általános iskolai oktatásra abban az esetben kerül sor, ha a tanuló fogyatékossága ezt megkívánja (autizmus, súlyos értelmi fogyatékosság stb.). - A helyi Oktatási Hivatal beleegyezésével, az intézményvezető pedagógiai asszisztenseket biztosíthat azokba az osztályokba, ahol SNI tanulók tanulnak.

A Dél-Morva Régió Kb. 180.000 tanuló – 2000 SNI tanuló Kb. 400 pedagógiai asszisztens Pszichológiai szakértői bizottság döntési jogköre Pedagógiai – pszichológiai központok a 7 megyében – kb. 110 alkalmazott Osztálylétszám (ált. isk.): max. 20 fő Speciális iskolákban 6-14 fő Súlyos fogyatékossággal élők esetében 4-6 tanuló 3 tanár (2 tanár, 1 pedagógiai asszisztens) Szakképzés: kertész, konyhai segéd Utánkövetés nincs

Iskolalátogatás 1. Normál intellektusú hallássérült tanulókat befogadó szegregáltan általános iskola Néhány osztály egyéb problémával küzdő tanulókat is befogad (pl.: autista) A külvárosban van, lakótelepszerű környezetben Az épület tiszta, a falakat tanulói munkák díszítik; az épület beosztása miatt közösségi tereket az osztálytermek biztosítanak Hallássérült gyerekek fejlesztésére eszközszinten felszerelt az iskola Pedagógiai asszisztensek minden osztályban Kis létszámú osztályok (6-8 tanuló) Hallássérült és ép hallású pedagógusok is tanítanak Bemutatni: Brno: - Hallássérült gyerekek - szegregált általános iskola (külváros)

Iskolalátogatás 2. Külváros Beilleszkedési, tanulási és magatartászavarral küzdő tanulók. 2 óvodai csoport, 25 általános iskolai osztály Kb. 600 tanuló 3-15 éves korig Kb. 50 pedagógus 1930 óta működik az iskola, 18 éve Dalton-terv Tehetséggondozási program 3 éve, 20 tanuló Tanácsadó központ Általános iskola: BTM (Dalton-terv) (http://hungaro-dalton.hu/daltonTERV.html) A Dalton-tervet a XX. század első évtizedeiben Észak-Amerikában Helen Parkhurst pedagógus fejlesztette ki. Pedagógiai modellje 1920-ban Dalton városban vált nemzetközileg ismertté, innen ered a Dalton-terv elnevezés. A tanulás folyamatát úgy szervezzük, hogy a diákok a tanárral együtt választják ki a tanár által előzőleg összeállított penzum munkautasítás feladatkínálatából a mindennapi élet vezetéséhez szükséges tartalmakat, meghatározzák egyéni célkitűzéseiket, melyekkel meg tudnak felelni az elvárt követelményszintnek. A tanulási individualitás, az, hogy egyéni adottságaiknak, képességeinek, érdeklődésének megfelelően dolgozzon. Az így szervezett tanulási folyamat alapvető igénye a tanulók egymás közti és folyamatoskommunikációja és kooperációja. Hiszen amennyiben szükséges, a tanulók a tananyagot társaikkal együtt dolgozhatják fel. A Dalton-terv nyitott modell, ezért a helyi adottságok­hoz alkalmazkodva rugalmasan adaptálható.

Folytatás… Két oktatási tutor (alsó / felső tagozat) Egészségi problémák, tehetségek, magatartásproblémák kezelése, a munka koordinálása Iskolapszichológus (krízis vonal, pályaorientáció) 4 fejlesztőpedagógus (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) 1 drog, alkohol, iskolai agresszió megelőzésével és kezelésével foglalkozó szakember 6 pedagógiai asszisztens (2 éve)

Iskolalátogatás 3. Testi és értelmi fogyatékos tanulókat befogadó középiskola, 25%ban integráltan tanulnak épp értelműek is 1954-ben alapították; a jelenlegi épület 2007-ben épült a külvárosban, zöld övezetben körülhatárolt területen. Körülötte: kollégium, általános iskola, középiskola, hipoterápia, medence, kert, tanműhelyek, rehabilitáció Felszereltsége rendkívül modern (projektor, számítógép, rámpa, berendezés stb.) Szoros kapcsolat a szociális minisztériummal (támogatás, lakhatás, egészségügyi ellátás) Törekvések a szülőkkel való együttműködésre, speciális iskolaként sok a 18 év feletti tanuló és a vidéken élő szülő Utánkövetés: nyílt napok, kulturális rendezvények 26 éves korig ingyenes az iskola, utána is, de a tanulónak kell maga fizetnie után az egészségügyi járulékokat.

Felvételi: orvosi vélemény, szakértői vélemények, diagnózisok. 250 tanuló – önellátástól az érettségiig Többség gyógypedagógus 18 szakirány – 3 éves szakok Érettségit + szakmát adó szakirányok: üzlet-gazdaság, matematika, informatika Érettségi nélkül szakmát adó szakirányok: kosárfonó, konyhai segéd, ékszerkészítő, elektromosság, kertészet Középsúlyos és enyhe fogyatékossággal élők 1-2 éves képzése Elméleti és gyakorlati képzés Tanár + pedagógiai asszisztens Önellátásra készíti fel a tanulókat Önellátásra képtelen tanulók számára pedagógiai asszisztensek (egész nap) – 30-40 tanuló Angol és német nyelvtanulás 8-14 tanuló van egy osztályban Konditerem, relaxáció, játéktér Vizsgáztatás: külső szakemberek bevonásával. Felvételi: orvosi vélemény, szakértői vélemények, diagnózisok. 250 tanuló – önellátástól az érettségiig Többség gyógypedagógus, ha nincs végzettsége, támogatják a diploma megszerzését 18 szakirány – 3 éves szakok Érettségit + szakmát adó szakirányok: üzlet-gazdaság, matematika, informatika Érettségi nélkül szakmát adó szakirányok: kosárfonó, konyhai segéd, ékszerkészítő, elektromosság, kertészet Középsúlyos és enyhe fogyatékossággal élők 1-2 éves ‘szak’képzése Elméleti és gyakorlati képzés Tanár + pedagógiai asszisztens Önellátásra készíti fel a tanulókat Önellátásra képtelen tanulók számára pedagógiai asszisztensek (egész nap) – 30-40 Angol és német nyelvtanulás 8-14 tanuló van egy osztályban Konditerem, relaxáció, játéktér Vizsgáztatás: külső szakemberek bevonásával.

Miért érdemes tanulmányútra menni? Nemzetközi ország összehasonlításában látni a hazai helyzetet Kontextusában lehet értelmezni az információkat – jobban meg is marad Sok múlik a partner kapcsolatrendszerén, szervezőkészségén, a felkínált intézményeken Nemzetközi kapcsolatrendszer kiépítése, megerősítése – nemzetközi együttműködési, munkavállalási lehetőségek, mobilitás Kulturális különbségek megismerése (pl.: tárgyalás) Idegennyelvtudás erősítése, alkalmazása

Köszönöm a figyelmet! Dóczi-Vámos Gabriella gab.vamos@gmail.com