Monitoring elmélet, CMEF

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Szervezetfejlesztési Program
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
A tervezés mint menedzsment funkció
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Monitoring indikátorok
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Monitoring, értékelés, ellenőrzés. 2 Áttekintés A monitoring, az értékelés és az ellenőrzés alapjai A Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Belső ellenőrzés, monitoring és értékelés
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
2009. évi éves előrehaladási jelentés
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Április 4. Területi programozás és monitoring 6. Program szintű monitoring.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Európai Uniós ismeretek
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Monitoring elmélet, CMEF Előadás Monitoring elmélet, CMEF

Felhasznált dokumentumok 1698/2005/EK Rendelet A monitoringot a rendelet 77- 87. cikkei szabályozzák. Közös monitoring és értékelési keretszabályozás (Common Monitoring and Evaluation Framework, CMEF)

Közös monitoring és értékelési keretszabályozás (CMEF) A közös monitoring és értékelési keretszabályozás kidolgozása a Bizottság és a tagállamok közötti együttműködéssel történt. Elfogadása az 1698/2005/EK Rendelet 90. cikk (2) bekezdésében említett eljárással összhangban történik. A keretszabályozás korlátozott számú, valamennyi programra alkalmazandó közös mutatókat határoz meg.

Új megközelítés, változások Folyamatos fejlődés, a korábbi évek tapasztalataira épít. Tagállamok közötti együttműködés. Felelősség Bizottságnál, tagállamoknál, Irányító Hatóságnál. Tagállamoknak nagyobb rugalmasság. Felhasználóbarát: kinek, mire van szüksége?

Új megközelítés, változások (2) Fokozottabb stratégiai szemlélet: Kevesebb indikátor, de használhatóbb Stratégiai iránymutatásoknak, célkitűzéseknek való megfelelés. Értékelést független értékelők végzik. Folyamatos értékelés a program életciklusa során.

A programozás és az értékelés életciklusai EA MT EA EP MT EA O EP O O EP Programozási Időszak 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 EA: ex ante, MT: mid-term, EP: ex post, O: folyamatban lévő

Jelentéstételi követelmények Bizottság felé Éves időközi jelentés: 2008-tól 2016-ig minden évben Június 30-ig tartalmazza: program végrehajtásáról összefoglalást, kedvezményezettek számára kifizetett kiadásokat, közös teljesítmény és eredménymutatókról táblázatot, folyamatos értékelési tevékenység összefoglalását.

Félidős és utólagos értékelés 2010-ben a folyamatos értékelés félidős értékelés formájában készül (mid-term). Javaslatok a program megvalósítás minőségének javítására. 2015- ben a folyamatos értékelés utólagos értékelő jelentésként készül(ex-post).

Tagállamok összefoglaló jelentései 2010-től 2014-ig Két évente Október 1-ig Összefoglaló a nemzeti stratégiai tervek és célkitűzések megvalósulásáról, elért eredményekről. Teljesítmény-, eredmény- és hatásmutatókat illetően történt haladásról. Javaslat a kiindulási mutatók esetleges kiigazításáról.

A monitoring fogalma és feladatai 102/2006.(IV.28.) Kormány rendelet szerint: A források felhasználásának (pénzügyi monitoring), az eredményeknek és a teljesítményeknek (szakmai monitoring) mindenre kiterjedő – többek között szabályossági,hatékonysági és célszerűségi – vizsgálata rendszeres jelleggel projekt, ill. program szinten. A monitoring rendszer a monitoring tevékenység folytatása céljából létrehozott intézmények, szervezetek, testületek és eszközök, eljárásrendek, valamint ezek együttes működtetése érdekében foganatosított intézkedések összessége.

A monitoring célja időszerű és releváns információk biztosítása projekt célkitűzéseinek, megvalósulásának nyomon követése a programcélok elérésének nyomon követése korrekciós lépések tervezése és ajánlása átláthatóság biztosítása információk gyűjtése a beszámolási kötelezettségekhez támogatási politikák pozitív irányba történő befolyásolása publicitás

A program céljainak számszerűsítésére használhatóak. Monitoring indikátorok (1) A program céljainak számszerűsítésére használhatóak.

Célkitűzések rangsora Célkitűzéshez kötődő kiindulási mutatók Források Intézkedések meghatározása Célkitűzések rangsora Körülményekhez kötődő kiindulási mutatók Teljesítmények Eredmények SWOT elemzés Stratégiai célkitűzések Hatások

Monitoring indikátorok (2) Az indikátorok követelményrendszere (SMART- követelmény) : Egyedi (Specific), mérhető (Measurable), költséghatékony módon rendelkezésre álló/elérhető, (Available/achievable in a cost effective way) programra vonatkozó (Relevant for the programme) időben elérhető legyen (available in a timely manner).

A monitoring indikátorok fajtái Forrás vagy input mutatók A támogatás egyes szintjeinek (program/ prioritás/ intézkedés/ projekt) költségvetésére vagy más forrásokra (humán, anyagi) vonatkoznak. A rendelkezésre álló pénzalapok kifizetése tekintetében történt előrehaladás kimutatására szolgál.

Példák forrásmutatókra Bizottságnak bejelentett ráfordítások intézkedésenként Végrehajtásban résztvevő alkalmazottak száma évenként

Teljesítmény vagy output mutatók Közvetlenül a támogatott tevékenységre vonatkoznak. A beavatkozás operatív céljainak megvalósítását célzó első lépések Fizikai vagy pénzügyi egységben mérik.

Példa teljesítmény vagy output mutatókra Megépített út hossza (km) Szervezett képzések száma (db) Beruházási támogatásban részesülő gazdaságok száma (db)

Eredménymutatók (result indikátorok) A program azonnali, közvetlen következményeire vonatkoznak. A közvetlen résztvevőket érintő változásokról nyújtanak információt. Ezek egyaránt lehetnek fizikai mutatók vagy pénzügyi mutatók.

Példák eredménymutatókra Megteremtett munkahelyek száma (db) Képzést sikeresen befejezők száma (fő) Új terméket/technológiát bevezető vállalkozások száma (db)

Hatásmutatók (impact indikátorok) A program hosszú távú következményeire utalnak, amelyek a résztvevőkre gyakorolt közvetlen és azonnali hatáson túlmenően jönnek létre. Tágabb célkitűzéshez kapcsolódnak. Nettó értékben szerepelnek.

Példák hatásmutatókra Foglalkoztatottság növekedése a vidéki területeken. Megnövekedett termelékenység a mezőgazdasági ágazatban. Megújuló energia termelésének növekedése.

Kiindulási vagy baseline indikátorok Célkitűzéshez kapcsolódó kiindulási indikátorok: A program szélesebb célkitűzéseihez kapcsolódnak SWOT elemzés alapja Referencia a program hatásainak mérésekor A programozási időszak elején fennálló helyzetet és az azt követő tendenciát tükrözi

Példa: célkitűzéshez kapcsolódó kiindulási mutatókra GDP-gazdasági növekedés Foglalkoztatási ráta Munkanélküliek száma Mezőgazdaságban foglalkoztatottak korösszetétele

Körülményekkel összefüggő kiindulási mutatók (context related baseline) Trendekre vonatkozó SWOT elemzés alapja Segítik az általános társadalmi, gazdasági, strukturális, környezeti tendenciák fényében való értelmezést.

Példák körülményekkel összefüggő kiindulási mutatókra Farm sturktúra Hátrányos helyzetű területek Natura 2000 területek Víz minőség Gazdaság szerkezete (Bruttó hozzáadott érték szektoronként)

Kiegészítő mutatók Nemzeti prioritások, helyszínspecifikus intézkedések esetében. Tagállamok fejlesztik ki. De összhangban kell lenni a CMEF-ben megfogalmazott alapelvekkel.

Módszertani Keret Indikátorok hierarchiája Célok hierarchiája Hatások Általános célkitűzések Bevétel növelése a versenyképesség javításán keresztül Hatások Gazdasági növekedés Munkavállalónkénti bevételnövekedés Hatások Eredmények Korszerű technológiával felszerelt gazdaságok száma Specifikus célkitűzések A technológia modernizálása a munka termelékenységének javítása céljából A program célkitűzései Kimenetek Támogatott beruházások száma a gazdaságokban A beruházás pénzügyi volumene Operatív célkitűzések A gazdaságok számára rendelkezésre álló technikai berendezések korszerűsítése és tökéletesítése Erőforrások (humán és pénzügyi) A mezőgazdasági üzemek korszerűsítése

Az értékelés általános alapelvei Az értékelés a beavatkozások eredményei, hatásai és az általuk elérni kívánt célok szempontjából történő megítélésének folyamata. A beavatkozás eredményességét, hatékonyságát és helytállóságát vizsgálja. Cél: átláthatóság, elszámolhatóság, programok végrehajtásának növelése.

Az ellenőrzés a monitoring és az értékelés kapcsolata (1) Egymást kiegészítők. Ellenőrzés középpontjában az intézkedések megfelelő igazgatási és pénzügyi irányítása áll. Monitoring a költségvetési források és az elsődleges eredményekre vonatkozó adatok projekt szinten történő folyamatos és rendszeres megfigyelése.

Az ellenőrzés a monitoring és az értékelés kapcsolata (2) Mennyiségi adatok képződnek. A végrehajtásról visszajelzést ad. Megkönnyíti a célkitűzésektől való eltérések korrigálását. Növeli az elszámolhatóságot. Információkkal szolgál az értékelés számára.

Az ellenőrzés a monitoring és az értékelés kapcsolata (3) Értékelés a programok eredményeit és hatásait vizsgálja. Hozzájárul a politikák meghatározásához, módosításához. Erősen függ a monitoring által szolgáltatott adatoktól.

Az ellenőrzés a monitoring és az értékelés kapcsolata Amire közvetett hatással vagyunk Amire közvetlen hatással vagyunk Amit ellenőrzünk források Teljesít-mények eredmények Közbenső hatások Összhatás Ellenőrzés Végrehajtás-Monitoring Folyamatos értékelés

Köszönöm figyelmüket!