ÉRDEKLŐDÉS ÉS SZEMÉLYISÉG. Vázlat I.Kiindulási alapok II.Hipotézisek III.A kutatás fázisai IV.Eddigi eredmények bemutatása Értelmezési keretek Érdeklődés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KISCSOPORTOK FEJLŐDÉSÉNEK ALAPELVEI
Advertisements

ÉRDEKLŐDÉS ÉS SZEMÉLYISÉG
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Kompetencia - Interakció Összeállította: Alseczné Sipos Ibolya NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Társismeret.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
MOTIVÁCIÓ.
Készítette: Szatmári Kinga
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A deviancia értelmezési kerete
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
A munkával való elégedettség
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A személyiség biológiai alapjai
Kutatásmódszertani dilemmák
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
A reklám centruma.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Tantervelmélet Kaposi József.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
LEADER, Identitás, Sport
Haladó Pénzügyek Vezetés szervezés MSC I. évfolyam I
SZFP II Kompetenciamérés
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
A jellem. A jellem fejlesztése
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Haladó Pénzügyek Vezetés szervezés MSC I. évfolyam I
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

ÉRDEKLŐDÉS ÉS SZEMÉLYISÉG

Vázlat I.Kiindulási alapok II.Hipotézisek III.A kutatás fázisai IV.Eddigi eredmények bemutatása Értelmezési keretek Érdeklődés profilok Érdeklődés dimenziók A személyiség és a személyes érdeklődés karakterének érzékelése közti összefüggések

I. Kiindulási alapok Az érdeklődést az egyedi személyiséggel összefüggésben vizsgáljuk A) Az egyéni érdeklődés és a személyiség más idografikus mintázatainak összefüggései:

1) Az intelligencia A valóságos emberekben mindig az intelligencia egyedi mintázatát találjuk, amely összefonódik az érdeklődéssel Az intelligencia olyan pályákon mozog,amelyek nagyjából megfelelnek az érdeklődésnek (Allport 1961)

2) A self Az érdeklődés maga is, mint az én: -egy, az egyénre jellemző attitűd struktúra, -amely az őt kiváltó tárgyak egy meghatározott osztályával szemben -sokkal inkább tartós jellegzetességekkel bíró viselkedésmódokban nyilvánul meg, mint szituatívan.(Havitz; Mannell, 2005)

3) Motivációs fejlődés Az érdeklődések kifejlődése speciális esete a motivációs fejlődésnek (Silvia 2002), mely több elmélet szerint maga is idiografikus mintázatot követ Például: A személyes érdeklődés a személy önfejlődési tervéből származik („az érdeklődés személyes növekedést elősegítő elmélete”) (Kashdan 2004)

B) Az egyénre jellemző érdeklődés központi magjának állandósága a személyiségfejlődés során Az új motivációs struktúrák minőségileg hasonló forrásokból származnak Az egyénre jellemző tartós érdeklődés néhány hasonló motívum amplifikálásának terméke Az eredeti és a kialakult motívum megőrzi a „mag” minőségi folyamatosságát. (McDougall „ kíváncsiság ösztön elmélete”, 1908; Tomkins „szkript elmélete” 1991; Prenzel „az érdeklődés szelektív fennmaradásának elmélete” 1992) Mi ezt a típusos amplifikálható „magot” keressük a kutatás során

II. Hipotézisek 1.Az érdeklődés összefüggésben áll az önismerettel és az önreflexióval: A saját érdeklődés felismerése és meghatározásának pontossága párhuzamosan halad a személyiség egyedi jellegzetességeinek felismerésével és kifejezni tudásával. Az érdeklődés koherenciája, fő vonásainak felismerése és megfogalmazni tudása a személyiség felépített egyediségének és integráltságának mutatója

2. Az érdeklődés maga is vonás-szerűen épül, univerzális, minden emberre jellemző elemekből (az egyediséget a strukturális elemek arányai és egymáshoz való viszonya adja) Párhuzamosságot mutat a személyiség alakulásával Számtalan analógiával modellként szolgál a számára 3. A személyiségvonások korrelációban állnak az idioszinkratikus érdeklődés kiemelkedő vonásaival

A kutatás egyik fő kérdése: Vajon a felismert érdeklődés hogyan befolyásolja a választásainkat? Kihat-e az ember magatartására, ha saját egyéni érdeklődéssel rendelkező személynek tartja magát?

III. A kutatás fázisai A) Elkészült - Értelmezési keretek kialakítása - Érdeklődés faktorok kialakítása - A személyiségvonásokhoz kapcsolható érdeklődés dimenziók kialakítása - Az érdeklődés és az önmeghatározás összefüggései B) Folytatás - A személyiségvonások és az érdeklődés attitűdök belső összefüggései; mérések

IV. Az eddigi eredmények bemutatása a) A SAJÁT ÉRDEKLŐDÉSI KÖR Hogy értik a megkérdezettek az érdeklődést -Az „egyénítő” és „intelligencia fejlesztő” funkciót hangsúlyozzák -Kevéssé hozzák összefüggésbe élményekkel és érzelmekkel -Hiányzik az újdonság vonzó erejének, a kihívásnak, a kalandnak az eleme.

∑ Nemes dolog, de nem feltétlen jó csinálni A művelődéssel azonos képzetek körében mozog. Nincs elég saját-élmény az összetettebb, „élvezetesebb” képhez.

Falun körülbelül az emberek felének nincs saját érdeklődése. Vagy: Amit meg tud fogalmazni belőle, nem tartja kielégítőnek ahhoz, hogy érdeklődésnek nevezze

A saját érdeklődési kör megléte önmagában is -határvonalat jelent, -és konzekvenciákat hordoz többek között a kulturális magatartásra nézve, - függetlenül annak tartalmától és egyéb jellegzetességeitől.

Kiknek van nagyobb valószínűséggel? A férfiaknak, A magasabb iskolai végzettségűeknek Tanulóknak és aktív keresőknek A fiataloknak vagy már bölcsebb korban lévőknek, de még nem „véneknek”

Az egyéni érdeklődési kör meglétének hatása a kulturális magatartásra Nemcsak többet, de rendszeresebben járnak minden kulturális intézménybe Van kedvenc időtöltése 97%-nak (nem egyéni érdeklődők 75%) Szabadidős karakterük modernebb, mozgékonyabb és érték-orintáltabb

Kulturális attitűdök Erősebben és inkább tematikus irányok szerint szelektálnak Alacsonyabb az előítéletes beállítottságúak aránya ► Az egyéni érdeklődés az egyik olyan eszköz, ami az előítéleteket képes enyhíteni

ÉRTELMEZÉSI KERETEK 1. Jelentés dimenzió 2. Előzetes tudás dimenzió 3. Összetettség dimenzió 4. Koherencia dimenzió

1. A jelentés dimenzió mutatói 1/a Milyen életterülethez kapcsolódik (specializálatlan munka; specializált munka; társas együttlét; specializálatlan szabadidő; specializált szabadidő; szellemi terület, téma; személyes beállítottság) 1/b Milyen időkeretre utal (kötelező idő, nélkülözhetetlen idő, ünnepi idő, örökidő) 1/c Milyen fogalmi keretben jelenik meg (cselekvés, érdeklődési terület, téma)

1/a Milyen életterülethez köti Az egyes életterületek szerint értelmezett érdeklődési profilok meglehetősen zártak, negatívan korrelálnak egymással Kivéve: A specializáció hatása erős, átível a területeken, és szellemibb természetű megközelítésekkel jár együtt A mindennapi munka iránti érdeklődés zártabb, a szellemi területre alapozott nyitottabb kulturális magatartással jár együtt.

1/b Milyen időkerethez köti IdőkeretA személy érdeklődés fogalma tartalmazza (%) Munka idő17,1 Társas idő10,4 Szabadidő44,4 Keret nélküli idő44,1

∑ Az időkeret meglehetősen határozottan kijelöli a profilt Általában egy időtípushoz kötődnek a személy érdeklődései A legerősebb az összeférhetetlenség a társas időben, ill. az én idejének tekintett szubjektív időben elképzelt érdeklődés között. ▲ A pozitív érzelmek forrása a független-, illetve a kapcsolódó én-beállítottság szerint változik.(Barnett, 2006)

Érdekes Aki társas időnek tekinti az érdeklődést, kisebb mértékben vesz részt helyi programokon A szabadidő központú érdeklődés felfogás nem jár együtt élénkebb kulturális tevékenységgel ▼ Az érdeklődések meglehetősen magányos elfoglaltságot jelentenek

1/c Milyen fogalmi keretben közelítik meg az érdeklődést A cselekvő megközelítés kötöttebb: nagyobb valószínűséggel gondolnak meghatározott, konkrét és kevesebb féle tevékenységre Az érdeklődési terület megközelítés flexibilisebb: heterogénebb, színesebb, többféle tevékenységet lehetővé tevő érdeklődésre utal A téma megközelítés átfogóbb, univerzálisabb érdeklődés típusra utal: a szabadidő alapú érdeklődések kivételével bármelyik időnek része lehet.

Érdekes A cselekvésben fogalmazók különböző tevékenységekben realizálják is az érdeklődésüket A szellemi területben és témában fogalmazók kevéssé tudják cselekvésre lebontani az érdeklődésüket: inkább „van valami, ami iránt vonzódik” és „van valami, ami foglalkoztatja”, mint „foglalkoznak valamivel”.

∑ Ma falun minél szellemibb egy érdeklődés, annál kevésbé talál magának utat, hogy cselekvésben és célirányosan megnyilvánuljon. A cselekvésben fogalmazók: koherensebb érdeklődésűk Az érdeklődési területtel rendelkezők: a leginkább inkoherensek. Inkább egy általános szellemítő attitűd jellemzi őket, mint egy számukra is artikulálható érdeklődési irány A téma szerinti érdeklődők: rigidebbek. Válogatnak ugyan, de túlságosan is megszűrik, hogy miben vegyenek részt.

Összegezve A cselekvésekhez kötődő érdeklődésekhez változatosabb és következetesebb kulturális magatartás társul. De meglehetősen lehatároltak. Kérdés, hogy idővel betagolódnak-e egy tágabb, szellemibb kifejeződésű gondolatkörbe.

A szellemibb beállítottságú érdeklődések viszont alig nyilvánulnak meg kulturális tevékenységekben. Vagy túlságosan nyitottak és rendező elv nélküliek, vagy homogének ugyan, de kizárólagosak. Mind a kettő kulturális tanácstalanságot tükröz.

2. Előzetes tudás dimenzió 2/1 Mennyi előzetes tusás kell db Előzetes Nincs1 vanTöbb van ∑ Nem kell37%51%12%100% Kevés66%30%4%100% Sok77%19%4%100%

2/2 A legmagasabb előzetes tudás aránya a profilban

∑ Előzetes tudás A nőké alacsonyabb, a férfiaké magasabb A korcsoport növekedésével csökken a szint Az iskolai végzettséggel egyenesen arányos A magasabb előzetes tudás profilokkal élénkebb a település határain túlnyúló kulturális tevékenyság

3. Összetettség dimenzió Primitív szcenárió 27% Egyfajta tevékenység Egyszerű szcenárió 53% Egyféle,de változatos Összetett szcenárió 26% Többféle tevékenység épül rá

4. A koherencia dimenzió mutatói 4/a Érdeklődés szám 4/b Előzetes tudásszint homogenitás 4/c Érdeklődés koherencia 4/d Szervezett részvételben megnyilvánuló érdeklődés 4/e Adekvát kedvenc szabadidő

4/a érdeklődés szám 1 érdeklődés van 69% 2 érdeklődés van 20% 3-5 érdeklődés van 11% Inkoherens: nagyobb érdeklődés szám Vegyes: 1 érdeklődés szám Koherens: 2 érdeklődést tartalmazó profilok ►► ennyit bír integrálni az a tudás, ami átlagosan falun van

4/c Érdeklődés koherencia