MINŐSÉGMENEDZSMENT 7. előadás PTE PMMIK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2014
A vállalati minőségi mutatórendszer és a vele történő szabályozás Mit kell szabályozni az üzleti sikerességhez? Milyen legyen a szabályozás? Érzékenyen kövesse a változó vállalati célokat, a célok prioritását, támaszkodjon objektív tényekre, a vezetők és munkatársak széles körére terjedjen ki (motiválás!), a megvalósítás költségkímélő módon és hatékonyan menjen végbe. A minőségügyi rendszer továbbfejlesztéséhez a rendszerben összegyűjtött adatok adják az alapot.
A vállalati minőségi mutatórendszer és a vele történő szabályozás (folytatás_1) A gyűjtött adatokból képezzük a minőségmutatókat! Használatuk során lényeges, hogy az adatok rendszeresen és egyszerűen elérhetők legyenek, a mutatók meghatározása egyértelmű legyen, a mutatók támogassák a beavatkozást, legyenek alkalmasak a szabályozás sikerességének visszamérésére. A minőségmutatók számszerűsítve tükrözik a kitűzött minőségcélok teljesülését.
Milyen mutatókra van szükség? Vigyázat! Ezek nem gazdasági, hatékonysági mutatók, még ha szorosan kapcsolódnak is néha ezen fogalmakhoz. Összvállalati minőségmutatók (kulcsmutatók) A vállalati működés egészét mérik. Elsősorban a felső vezetés igényeit elégítik ki. A beavatkozásokat támogató mutatók (akciócentrikus mutatók) A vállalat belső tevékenységét mérik.
Minőségmutatók használata A minőségmutatók használata akkor hatékony, ha célértékekhez lehet őket hasonlítani! Célértékek származhatnak: folyamatképességből (lásd később), vevői igényekből, minőségtervek kiértékeléséből, vevői elégedettség vizsgálatokból, stb. A minőségmutatókhoz sokszor segédmutatók kapcsolódnak! Céljuk a folyamat működésének figyelemmel kísérése (a szükséges beavatkozás miatt!)
Köszönöm a figyelmet!