Thun Éva Előadás a Tudomány napja alkalmából Pannon Egyetem, MFTK, Neveléstudományi Intézet Pápa, 2011. november 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Szocializáció Fogalmak:
Demokrácia és diktatúra
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Ápolásetika.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
A háború és a modern fegyveres erő
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Ideológiák.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Az értékek Rapos Nóra.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
Autonómia és felelősségvállalás
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Mire lehet/ne jó az iskola
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Nagy elbeszélések október 4..
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Jog- és állambölcselet I.
Előadás másolata:

Thun Éva Előadás a Tudomány napja alkalmából Pannon Egyetem, MFTK, Neveléstudományi Intézet Pápa, november 11.

"Csupa összeegyeztethetetlenség. Ideológiaellenes ideológia. Rendtagadó rendszer. Mindennek az elfogadása és egyszersmind intoleráns elutasítása. Elméletiség és puszta „hangulat”. Abszolút befejezés és nem szűnő ismétlés.„ Ágh Attila: Posztmodern karnevál. Kultúra és Közösség, sz.

„A […] posztmodern pluralitás elemei, okai a pedagógiai valóságban rejlenek. Megsokasodtak a nevelési célok, […] annyiféle nevelés kapott erőre, ahányféle közeg van a társadalomban. […] a pedagógiai koncepciók versenyeznek egymással. Harc folyik a fennmaradásért, a megtartásért és a fejlődésért. A gyakorlat pedig választásra kényszerül: befogad vagy megtagad.” Réz Ferenc: Posztmodern kavalkád. Új Pedagógiai Szemle, október

 az iskola célracionalizált működése  az iskolai idő hatékony strukturálása  az iskolai tudás jellegének erős külső kontrollálása  a közgazdaságilag leírható hasznosság kategóriájának megjelenése  a társadalmi kohézió erősítésének eszköze

 A nagy elbeszélés:  Az emberi megismerés rendszerét elválasztotta annak történetiségétől és adottként kezelte azt, hogy az ember a ráció által képes a világ megismerésére (karteziánus ismeretelmélet – Descartes)  A ráció megismerő-képességének hegemóniája /uralma – univerzalitás / egységesség  Az ember testi és közösségi létbe ágyazott voltát figyelmen kívül hagyja  A tudomány mint elbeszélés, mint szöveg  A legitimáció és autoritás kérdése (az igazság)

 Konstrukció (radikális felfogás):  A szimbolikus valóság konstrukció folyamata olyan totális, hogy az emberi megismerés semmilyen kapcsolatban sem állhat a „valósággal”;  ezért fogalmaink, viszonyaink, szabályaink teljes mértékben önkényesek.

 Dekonstrukció:  Ha ez előző állítás igaz, akkor szabadon értelmezhető minden a „valóságról”,  mindegyik jelentés egyenrangú, számtalan narratíva hozható létre,  de ehhez először „meg kell szabadulni” a nagy narratívától,  dekonstruálni kell, majd elemei újra felhasználhatóakká válnak.

 Szituációba, környezetbe ágyazottság  Szubjektivitás és interszubjektivitás  A kulturális jelentések a diskurzusokban jönnek létre (a társadalomtudományokban is)  Társas tudás  A narratívák számossága  A társadalmi reprezentáció formái és színterei - identitások  Fragmentáció, széttöredezettség  Hibridizálódás

"A szituatív cselekvés, az érzelem és a kogníció fogalma „absztrakciókat képvisel, absztrakciókat, amelyeknek megvan a magas elméleti ára. […] Bármilyen szinten nézzük is, bármilyen részletes elemzést végzünk is, e három dolog egyetlen egységes egész alkotóelemei. Elkülöníteni őket olyan, mintha egy kristály különálló csiszolatait vizsgálnánk anélkül, hogy magát a kristályt szemügyre vennénk.” Jerome Bruner: Valóságos elmék, lehetséges világok. Új Mandátum Kiadó, Budapest, old.

 Tisztázza az elmélet és empíria viszonyát  Feltáró és megismerő jellegűvé válik  Kritika alá vonja programpedagógia univerzális jellegét (és a politikai szférájában helyezi el azt)  Számot vet a szocio-kulturális különbözőségekkel (kutató, tanár, diák)  Értelmezi a kutatók és kutatottak viszonyát  Kölcsönvesz (és alkalmaz) hasznos elméleteket más társadalomtudományoktól  Artikulálja értékekhez és értékrendekhez kötött voltát

 A posztmodern nincs ellentétben a modernnel (sem a tudománnyal és sem az előző korokkal):  Míg a középkorban az isteni kinyilatkoztatás, a kanonizált szövegek jelentették a világ megismeréshez vezető utat,  a modern korban a tudomány számított a világ megismerése módszerének,  a posztmodern álláspont szerint pedig ma már az előbbiek egy-egy utat jelentenek a megismeréshez.  A posztmodern nem olyan módon új, hogy kiszorítaná az előzőeket, hanem új látásmódokat és értékeléseket ismer el.

„Egyetlen gondolat sem lehet olyan régi vagy olyan abszurd, hogy ne segíthetne tökéletesíteni tudásunkat. A szellem egész történetét be kell vonnunk a tudományok körébe, és elméleteink tökéletesítésének a szolgálatába kell állítanunk. A politikai beavatkozás sem kaphat kosarat. Szükségünk van rájuk, hogy felülkerekedhessünk a tudomány sovinizmusán, amely gyakran ellenáll a status quo alternatíváinak. Az alternatíváknak ellenben meg kell engednünk, hogy kerek és immár nem a tudományon vagy racionalizmuson nyugvó szubkultúrákká formálódjanak.” Paul Feyerabend: A módszer ellen. Atlantisz kiadó, 2002.