Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Gyönyörű napot kívánok!
Erőforrások a Földön: Jut is marad is!!!!!
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe el kell tőle búcsúznod?
Érintés.
Másodfokú egyenlőtlenségek
A SZENT ISTVÁN EGYETEM OMMI-ba kihelyezett ÖKOGAZDÁLKODÁSI ÉS KUTATÁSMÓDSZERTANI TANSZÉKE • ÁLTALÁNOS • KUTATÁSMÓDSZERTANI • INTERAKTÍV INTERDISZCIPLINÁRIS.
Egy történet, amelyről érdemes elgondolkozni!
A mi generációnk nem lesz híres semmiről, Soha nem mondja majd senki, hogy Mi vagyunk az emberiség csúcsa. Tévedés, az igazság az, hogy A generációnk.
Digitális technika, digitális áramkörök
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A magyar kötőszók története: kialakulásuk és fejlődésük az összetett mondatok szerkezeti típusaiban.
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Albert Einstein idézetek.
ÉLET Click to advance slides.
Néha úgy érzed, hogy az árral szemben úszol?
GEOMETRIKUS SZIMBÓLUMOK
A számítástechnika és informatika tárgya
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Informatikai alapfogalmak
Albert Schweitzer Tucy
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Albert Einstein idézetek.
Minden levelemet az inboxomból szabályokkal és kézzel millió kis almappába rendezgettem naponta Amikor ez elkészült, mindig úgy éreztem, tényleg készen.
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei
Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
A konstruktivista pedagógia alapjai
Bevezető információk Terv volt egy könyv, de … Így kissé rövidített változatban az interneten: geo.u-szeged.hu/~rjanos/ Jegy: írásban – rövid kifejtős.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
A csillagászat keletkezése
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
Egyik évben legjobb barátok lehettek,
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
13. A zillmerezés, mint bruttó
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Pozitív gondolatok.
Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC.
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Bölcsességek, aforizmák
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A fenntartható fejlődés
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
A statisztika eredete és története
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Figyelem irányító ábrák
Globális környezeti problémák és fenntartható fejlődés modul
Globális környezeti problémák és fenntartható fejlődés modul Környezetgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI MSC TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSC.
Előadás másolata:

Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC

A tudományos eredmények időszerűsége és időtállósága 14. előadás lecke

Az újdonság, A korszakosság típusai, A kutatási eredmények életciklusa 27. lecke

Az újdonság A kérdés az, hogy mikor mondjuk ki valamikor, hogy valami újdonság és azt mikor publikáljuk. Ez egy nagyon nehéz kérdéskor, mivel egy jó kutató soha nem mondja el, hogy valami befejezett, csupán azt, hogy egy részmunka végére ért. Vagyis, ha van ideje, kreativitása és nem utolsó sorban lehetősége egy kutatónak, akkor az adott kutatást szinte „soha” nem hagyja abba a munkát. Azonban manapság az elsőbbségért való versengés sokszor káros lehet. Még befejezetlen munkát próbálunk meg minél hamarabb publikálni, holott ez a kutatás pozitív kimenetele szempontjából káros lehet.

A tudományos eredmények időszerűsége, időtállósága Mi is a legvégsőbb célja egy tudományos munkának? Hasznosság: amelyről már beszéltünk részletesen. Előrelátás: egy jövőbeli igénynek, problémának a felismerése és megoldása. Szigorú értelemben ebbe beletartozik az innováció is. A tudományos előrelátás azonban ennél többet jelent. Túlér a gyakorlati hasznosíthatóság korlátain: –L ehet szellemi előrelátás –Lehet paradigma is. Összefoglalóan korszakosságnak is nevezhetjük az előrelátást.

Korszakosság típusai Korai felismerő: régen, akár évszázadokkal ezelőtt kitalált valaki valamit, azonban abban az időben még nem sejtette, hogy az mire lesz jó. Sokszor ezek a vívmányok az adott korban nem kaptak kellő tiszteletet és megbecsülést sem, feltalálóján jó esetben csak mosolyogtak, rosszabb esetben „bolondnak” titulálták. Ezeket a kutatási anyagokat a tudománytörténészek fedezik fel újra és valósítják meg. Nem feltétlenül használják fel az eredeti rendeltetésében. Korai felismerők közé tartozott Arisztarkhosz, aki a heliocentrikus világképet 2000 évvel Kopernikusz előtt megsejtette.

Korát megelőző felismerés: Már csak néhány évtizeddel előzi meg korát, de ebből fakadóan még mindig nem értik meg az adott korban. Sokszor elfelejtik, és csak néhány évtized múlva, amikor előkerülnek egyéb bizonyítékok akkor realizálják az adott kutatás jelentőségét. A huszadik században erre számos példa volt az atomkutatás, méghozzá a részecske kutatás terén. Azonban ide sorolhatóak például Mendel genetikai vizsgálatai is. Az újrafelfedező utódok tisztességből és tiszteletből általában az eredeti felfedezőről szokták elnevezni ezeket a vívmányokat, törvényeket.

Korszerű megelőző: csak 5-10 évvel korábban ismer fel valaki valami hasznosat, hipotézisét általában ő maga vagy mások bizonyítják be. Manapság a legtöbb kutatás ehhez a tárgykörhöz tartozik. A kutatásokban ez szokott új fejezetet nyitni, a legideálisabb esetben pedig a kutatási eredményeket az illető életében már felhasználják. Vagyis itt nem előrelátásról beszélünk, hanem jó meglátásról van szó. Azaz valaki meglátja például egy folyamatban a hibákat és azokra próbál meg valamilyen megoldást találni.

Eredetiség kérdése Minden sikeres kutatónak vannak olyan eredményei, amelyeket évvel azelőtt gondolt ki és valósított meg, mint ahogy megjelent. Azonban nem szabad elfeledkeznünk, hogy az igények hajtják a kutatókat, hogy találjanak megoldást egy adott problémára, ezért egyszerre többen dolgozhatnak ugyanazon a problémán. Ebből kifolyólag ugyanarra a problémára ugyanazt az eredményt egyszerre több kutató is létrehozhatja egymástól függetlenül. Ezért is nehéz kérdés eldönteni, hogy ki volt az első és ki jutott először az adott eredményre.

Előre látás nehézségei A legjobb kutatókkal is előfordul, hogy amit jósolnak vagy mondanak, hogy mi lesz a jövőben nem úgy történik. Gondoljunk csak bele, hogy ha ez így lenne akkor jelenleg a globális klímaváltozás következtében már mára nagy problémák sújtanák az emberiséget. Vagy az űrkutatást figyelve jelenleg már emberi településnek kellene lennie a Holdon, vagy a Marson már sokadszor kellett volna landolnia űrhajónak személyzettel. Összefoglalva a prognózisok nem feltétlenül válnak be.

A kutatási eredmények életciklusa Mindenfajta kutatási eredménynek, amelynek jelen állapotában gazdasági haszna van rendelkezik életciklussal. Az életciklus egy kezdeti lassú, majd gyors növekedésben (elterjedésben), hosszabb – rövidebb tetőzésben és az azt követő hanyatlásban nyilvánul meg. Ezeket természetesen grafikusan is ábrázolhatjuk, ahol a vízszintes tengelyen az időt fogjuk ábrázolni, a függőleges tengelyen pedig az elterjedtséget, hasznosítást szoktuk megjeleníteni. Természetesen számos képet felvehet a görbe. A hanyatlási szakasz hirtelen letörő, hosszan elnyúló, haranggörbét követő stb.

Azt viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy mire a hanyatlás fázisába ér egy kutatás, addigra az azt felváltó, helyettesítő, pótló módszer már jelen van és az már életciklusát tekintve belép az emelkedő fázisba. Alapvetően minden e szerint működik. Például a termékváltás, vagy a mezőgazdaságban a fajtaváltás. Nyilván a hirtelen letörés és hirtelen fellendülés közötti összefüggés az adott kutatás eredményességétől, használhatóságától fog függni. Egy olyan fajta, amelyre nem hat egy bizonyos kórokozó az hamar el fog terjedni a mindennapi életben.

A kutatási eredmények életciklusainak grafikus megjelenítése 1. Haranggörbe alakú életciklus Hirtelen meredeken letörő életciklus

A kutatási eredmények életciklusának grafikus ábrázolása, A kutató életciklusa, Az ismeretek időtállósága, A tananyag elavulásának problematikája, A múlt hiedelmei 28. lecke

A kutatási eredmények életciklusainak grafikus megjelenítése 2. Hosszan elnyúló végetáló életciklus

A pótló és hanyatló termék életciklusának grafikus megjelenítése

Az életciklust meghatározó paraméterek Meghatározó paraméterek közé fog tartozni az alkalmasság, amelyről már volt szó. Azonban ide tartozik a környezet által felállított igény is. Nyilván, hogy ahogy haladunk előre az időben az igények folyamatosan változni fognak. A következőkben tekintsünk át néhány példát: –Gépek: használhatatlanság és elavulás az adott technológiában –Fajták: biológiai életciklusa leromlik, ezáltal használhatatlan lesz –Tudás: míg igaz érvényes, vagyis míg hasznos használható

A kutató életciklusa Gondoljuk végig, nemcsak a kutatási eredményeknek van életciklusa, hanem magának a kutatónak is. Azonban a jó kutatás egyértelműen meghaladhatja az adott kutató életciklusát. A kutató életciklusát a következők alapján csoportosíthatjuk: –Fiatal: gondolatgazdag –Tapasztalt: megfelelő tudás, tapasztalat birtokában van –Idős: tapasztalatok átadása A kutató kutatót fog eredményezni, azzal, hogy megpróbálja átadni fiatal kollégájának a tudását. Ez fogja összekötni a kutatói generációkat is.

A kutató életciklusa grafikus ábrázolása Az ábráról leolvasható, hogy ahogy haladunk előre az életkorral az ötletek száma csökken és amennyiben a tapasztalatot a megjelent cikkben mérjük látjuk, hogy az folyamatosan növekszik az életkorral.

Ismeretek időtállósága Általában elmondható, hogy az ismeretek időtállóságát években nem tudjuk mérni. Ezt kétféle okra vezethetjük vissza: –Van örökéletű tudás pl.: Püthagorasz tétel –Másrészről mindent amit használnak érvényesnek is tekinthetjük. A tudás lehet hasznos addig is, amíg valami meg nem dől az igazság tartalma. Azonban addig is hasznos, amikor tudjuk róla, hogy nem jó, de mégis elfogadjuk hibáival együtt, mivel nem tudunk rá jobbat alkalmazni.

Nem szabad az ismeretek időtállóságánál elfelejtünk egy nagyon fontos elméletet, mégpedig az Einstein féle relativitás elméletét. A tudás az relatív, vagyis igazsága, helyessége mindig adott időpontban adott helyen igaz csak. Például egy technológia csak az adott körülmények között működik ideálisan. Ha megnézünk egy szennyvíz tisztító telepet a bontásban részt vevő baktérium közösség csak az adott szennyvizet fogja tudni bontani megfelelő hatékonysággal. Ha ugyanazt a baktérium közösséget egy másik telepen akarjuk felhasználni kezdetben nem fogja ugyanolyan hatékonyan végezni „munkáját”.

A tananyag elavulásának problematikája Ezzel nap mint nap találkozhatunk, élő problémánk. Sokszor a könyvek kiadásának folyamata nem képes követni az ismeretek fejlődését. Vagyis mire megjelenik egy könyv vagy jegyzet a benne leírtak sokszor elavultnak, hiányosnak tekinthetőek. Ez természetesen nem minden tudományra igaz. Különösen figyelni kell a „gyorsan” fejlődő és átalakuló tudományokra, például genetika, jog vagy informatika. Ezen tudományoknál természetesen az alap folyamatokat, gondolatokat szükséges megtanítani és elsajátítani, azonban a speciális eseteket teljesen felesleges sokszor megtanulni.

Megoldás Az oktatásban elsősorban arra kellene hangsúlyt fektetni, hogy a fiatal kutatóknak meg kellene tanítani, hogy hol lehet utánanézni az újításoknak és milyen időközönként tegyék ezt meg. Másrészről folyamatosan változnak a forráskutatás lehetőségei is. Az adatbázisok felépítése, és keresési módjai 2-3 évente gyökeresen megváltoznak. Azonban ahhoz, hogy ezek a problémák valóban problémaként jelenjen meg egy kutató fejében, ahhoz fel kell rá hívni a figyelmet. Aki tudja magáról, hogy ismeretei elavultak az tenni is fog az ügy érdekében, aki pedig nem tud róla, azt meg kell rá tanítani.

Múlt hiedelmeinek felhasználása A természeti, népi hiedelmekről, megfigyeléséről sem szabad megfeledkeznünk. Sokszor ha valami egyértelműnek tűnik valamilyen szinten a népi megfigyelésekből következnek. Ezeket kétféle módon is felhasználhatjuk: –Megértjük a babonák mechanizmusát. –Másrészt, amely a fontosabb, jó hasonlatot adnak a tudományos munkánk megfelelő magyarázatához, megjelenítéséhez. Segítségével bárki számára érthetővé tudjuk tenni tudományos munkánk értelmét.

Köszönöm a figyelmüket!