Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖNYVTÁROS NAPTÁR 2014 A KÖNYVKÖLCSÖNZÉS – KÖZADAKOZÁS Steinbeck
Advertisements

Szöveg feldolgozása Fontok használata.
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
A SZÓBELI PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉSÉNEK SZABÁLYAI
A védés Ősz Rita.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Verbális kommunikáció
STÍLUSRÉTEGEK.
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
Érvek, érvelés.
TDK-DOLGOZAT TDK-DOLGOZAT Keresőoptimalizálással kapcsolatos kérdőívek kiértékelése Szerző: SZÉKEJ É. Krisztián Témavezető: Dr. PATAKI Éva.
Minden, matematikusi ismeretekkel fertőzött leendő mérnök számára alapvető kihívás, hogy a túlságosan egyszerű dolgokból többet hozzon ki. Így például.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Verbális kommunikáció
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
“13 tanács egy életre".
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Hogyan írjunk motivációs levelet?
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul
Fülemüle informatika verseny
1 1 1.
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Prezentáció készítés MS PowerPoint segítségével
Bemutatókészítés Takács Béla
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A SZAKDOLGOZAT.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Viselkedéskultúra.
Vérmérsékletem képekben
A szövegszerkesztés menete
A szövegértési feladatok összeállítása
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Az Élet Igéje november „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.” (Mt 19,24)
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A prezentáció-készítés szabályai
Bölcsességek, aforizmák
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Gyakorló óra 5/12.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Mitől jó egy prezentáció?
A stílus.
A KERESZTÉNYSÉGNEK KÖSZÖNHETJÜK A KÖZPONTOZÁST ?.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC

A stílus 3. előadás lecke

A stílus fogalma. A tudományos stílus jellemzői 5. lecke

Stílus A stílus latin eredetű szó. Jelentése: Általában sajátos kifejezési mód, kifejezési eljárások, eszközök összessége. napjainkban mindennemű (szóbeli és írásbeli) közlemény kifejezésmódját értjük a stíluson. Megnyilvánulási formája szerint lehet: –Írásbeli anyagok stílusa: ezen közlés és kifejezés stílusai pl. tudományos, hivatalos stb. –Szóbeli anyagok stílusa: érintkezés és közlés stílusai, pl. a társalgási, szónoki stílus. A két forma egymástól élesen elkülönül

Miért kell megfelelő stílust választani? A nem megfelelő stílus választás következményei rendkívül kellemetlenek. A rossz, vagy helytelen stílus: –Értelmét csak a szerző érti, vagy esetleg még ő sem –Az olvasó által követhetetlen A helytelen stílus „eredménye” sem kecsegtető: –Az olvasó elveszti érdeklődését a mű iránt, rosszabb esetben –Nem olvassa végig a közlést, melyet azért írt a szerző, hogy sokan megismerhessék gondolatait Összességében rossz lektori véleményezés

Megfelelően használt stílus: –Első mondat elolvasása közben eldől, hogy könnyedén olvasható, logikus gondolatokat tartalmaz. –Olvasókat megnyeri, esetenként akár az elvégzett munka színvonalától, minőségétől függetlenül... –Eredmény: jó lektori véleményezés Összefoglalva –A megfelelő stílussal a tudomány számára értékes közleményt állíthatunk elő, nemcsak a saját kedvünkre dolgozunk –Egy tudományos munka csak a megfelelő publikációval válik befejezetté, amit stílusa egyértelműen meghatároz

Fontos végkövetkeztetésünk A megfelelő publikáció (stílus) megalkotása ugyanolyan rangú, mint egy kísérlet beállítása, eredményének kiértékelése, feldolgozása, értékelése, valamint az ezeket gyakran megelőző irodalmi áttekintés. A stílus az ember – tartja a mondás. Legyünk kényesek rá akár szóban, akár írásban kommunikálunk! A közlés stílusa csak egy az embert meghatározó stílus-egységekből. Nemcsak megnyilvánulásaink, hanem pl. megjelenésünk, öltözködésünk is részét képezi stílusunknak.

Szakirodalmi stílus összehasonlítása a szépirodalmi stílussal Szakirodalom Tárgyilagosság Nyelvhelyesség Világosság Félreérthetetlenség Legközvetlenebb módon való kifejezés Logikusság Szépirodalom Szépség Izgalom Szellemesség Hangulat Igényesség Választékosság Nyelvhelyesség Előadásmód

Néhány hasznos tanács nagynevű tollnokoktól „Woodford: Stílusod egyszerű és tömör legyen! Győződj meg minden egyes szó jelentéséről! Az elvont főnevek helyett használj inkább igéket! Szedd szét a főnév-csoportokat és a jelző halmazokat!” „Fowler: Az elegáns változat helyett inkább ismételd meg a szót!” „O’ Connor és Woodford: Ha az egyszerű szavak helyett mindig bonyolultakat használunk,

akkor hamarosan rosszul fogjuk őket alkalmazni!” A fenti tanácsok magvas gondolatokat tartalmaznak, szépen hangzanak, azonban a gyakorlatban való alkalmazásuk nagyon nehéz! A magvas gondolatok esetleg bennünk is hasonlókat érlelhetnek. Ezért javasolható megoldásnak: - olvasás (mindennemű irodalom) - vitákon való részvétel - előadások tartása - színvonalas szakirodalom olvasása

Tudományos stílus követelményei Tudományos közlemények stílusa lényegesen eltér a hétköznapi beszéd, előadás stílusától. A szerző gondolataik formába öntése szerint is jelentősen eltérőek lehetnek: –Egyes emberek rendkívül precízen beszélnek, ők könnyen, s elsőre elfogadható formába tudják önteni gondolataikat. Nekik könnyű az írás, de csak kevesen vannak. –Másoknál, s ez a többség, többszörös átírás, korrigálás után áll össze a végső(nek) gondolt változat. Az alkotásban a lektorok véleménye is segít.

Hogy a végső változat dicsőséget, s ne kellemetlen perceket hozzon az alkotónak érdemes megfogadni az alábbiakat: –Mielőtt nekikezdünk egy közlés megfogalmazásának (akár szóbeli, akár írásbeli) a gondolatainkat kell rendezni –Kerüljük a körülményes megfogalmazásokat –A szakmai hozzáértés hiányának kiderülése több felkészüléssel elkerülhető –Nehogy a kiváló stílus mellett csak a lényeg sikkadjon el –Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt a művünk színvonalának emelésére. A lektor is hálás lesz érte!

Tudományos stílus extra követelményei példával Pontatlan megfogalmazás: –Az MR és a klasszikus növényfiziológiai mérésekkel nyert adatok erős korrelációt mutattak, azonban az MR adatok szórása lényegesen kisebb volt, ezért az eljárással sokkal pontosabb mérést tudtunk végezni. Hiba: Nincs meghatározva, hogy mekkora volt - a korreláció, valamint - az MR és a klasszikus mérés esetén mekkorák voltak az adatok szórásai.

A tudományos közlemény érthetősége. Példák a nem megfelelő stílusra 6. lecke

Javított megfelelő és egyértelmű megfogalmazás: –Mind az MR, mind a klasszikus növényfiziológiai mérésekkel nyert adatok korrelációja magas volt (r=0,9 feletti), azonban az MR adatok szórása lényegesen elmaradt (10 % alatti) a hagyományos eljárástól, ezért MR méréssel közelítésünk pontosabb. A hagyományos eljárások szórásai néhány közelítésnél elérte, sőt meghaladta a 20-30%- ot. (Alapinformáció: növényi transzspiráció mérésről, ill. meghatározásról szólt a közlemény)

A tudományos közlemény érthetősége 1. A tudományos közleménynek az adott témában egy kicsit is jártas ember számára érthetőnek kell lennie! Ez azonban nem teljesen azt jelenti, hogy első olvasásra minden teljesen világos. Lehet, hogy a megértést csak többszöri nekifutásra tehetjük teljessé. Az érthetőséget befolyásoló tényezők: –Ritkán használt szavak túlzott alkalmazása –Komplikált kifejezések alkalmazása: egyesek úgy gondolják, hogy komoly dolgokat kizárólag bonyolult kifejezésekkel lehet leírni

–Következetlenség –Rossz mondatszerkesztés használat: nagy mennyiségű többszörösen összetett mondatok használata teljesen zavarossá teszi még a tiszta gondolatokat is. De az egyszerű mondatok túlsúlya sem elegáns! Mit tehetünk ellene: –Megfelelő szóhasználat (sok olvasással bővítendő) –Logikus, a közlemény következetes felépítése –„Arany középút” megtalálása a mondat szerkesztésben

Tudományos közlemény érthetősége 2. A szöveg nem megfelelő tagolása szintén érthetetlenné teheti közleményünket. Képzeljünk el egy könyvet, mely nem más, mint egy csomó mondat kizárólag írásjellel elválasztott egymás utánisága. Lehet, hogy egy idő után megértjük a szerző mondanivalóját, de biztosan időigényesebb, mintha tagolva tudnánk elolvasni az anyagot. (Volt már példa a szépirodalomban – avantgarde vonulat- a hagyományos mondatszerkesztés átalakítására, az írásjelek elhanyagolására, de tudományos irodalomban ezt senkinek nem javasolhatjuk)

Mit kövessünk mi: –Megfelelő szövegtagoláshoz alkalmazzuk írásjeleinket is: Kettőspont Gondolatjel Pontosvessző Vessző A pontosvesszőt és a gondolatjelet kevesen alkalmazzák, pedig az olvasó számára nagyban megkönnyíti az érthetőséget, valamint esetenként növelheti a közlemény „befogadóképességét”.

Egy „jó stílusú” közlemény származó előnyök Egy jó közlemény, ill. stílusa számos pozitív hatással lehet mind az olvasóra, mind a szerzőre. Szerzői pozitív hatások: –Eredményesebb lehet a további munkájában egy jól megírt közlemény „mellékhatásaként”. A siker továbbiakra sarkall! –A megfelelően szerkesztett közlemény hozzásegít a meglévő gondolatok rendszerezéséhez –Új ötletet és kiindulási pontot ad a további kutatásokhoz

Akár a következő cikk megírását is előmozdíthatja Olvasói pozitív hatások: –A jól megfogalmazott tudományos publikációból lehet a legtöbbet tanulni, s nemcsak az eredményekből! –Megfelelő mintát lát az olvasó maga előtt egy jó közlemény olvasása kapcsán. Kedvet kaphat egy másik megírásához –Az eredmények továbbgondolásával esetleg új eredményhez is hozzájuthat, vagy –Kiegészítheti, esetleg megcáfolhatja a bemutatott eredményt

Néhány példa a nem megfelelő stílusra 1. Összehasonlítás nélküli középfok alkalmazás: „A hormonnal kezelt csoport nagyobb volt.” Kérdés vajon minél volt nagyobb? A kontrollcsoporténál volt nagyobb, vagy esetleg más kísérleti kezelésnél? Standard hiba a százalékos kifejezésnél, hogy nem adjuk meg a 100 százalék értékét. Önmagában a százalék nem hordoz elegendő információt. „Az előbbi esetben – utóbbi esetben” a sorrendiség megadás alapvető. A mondanivalót nagyon megbonyolíthatja, hogy mi volt előbb és utóbb, különösen egy olvasó esetében.

Néhány példa a nem megfelelő stílusra 2. A logikai sorrend követésében sokan követik el azt a hibát, hogy előbb ismertetik az okozatot, s csak utána következik az ok bemutatása. A növények átlagmagassága emelkedett…A tenyészidőszakban az átlaghőmérséklet a sokéves klíma normálhoz képest jelentősen magasabb volt. Helyes sorrend: A tenyészidőszakban az átlaghőmérséklet a sokéves klíma normálhoz képest jelentősen magasabb volt. A növények átlagmagassága emelkedett…

Néhány példa a nem megfelelő stílusra 3. Bizonyos szóbeli előadásokon elhangzott szavak áttétele az írott anyagba, pl.: szóban elfogadható az „eszközlünk”, vagy a „nem is tudom”, de írásban kevésbé mutat jól. Pontatlan megfogalmazás: „A Hajmáskéri Tüzér Lőiskola megalapítása még az OMM fennállása idején történt, de a Horthy korszakban is tovább élt.” Hibák: Nincs meghatározva a lőiskola alapítási dátuma, a rövidítés sem biztos, hogy mindenkinek ismert.

Köszönöm figyelmüket!