ISKOLAPSZICHOLÓGIA ELMÉLETBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A Szily TISZK közösségfejlesztési szolgáltatása /2009/ Bemutatkozás a tagiskoláknak Fejlesztő pedagógusi szakszolgáltatás Iskolapszichológusi szakszolgáltatás.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A Bálint Márton Általános és Középiskola
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Önkéntes segítő gyakorlat a győri Családsegítő Szolgálat keretein belül január hó.
A gyakorlatvezető mentor
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
"Legyen az esély egyenlő ..."
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Nemesné Somlai Gitta tanácsadó szakpszichológus,
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A lelki egészség védelme az iskolában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Bemutatkozik az iskolapszichológus …
Team munka egy többcélú intézményben
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta február 1.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A pszichológiai mérés alapjai
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
főosztályvezető-helyettes
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Család – és Gyermekjóléti Központ
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

ISKOLAPSZICHOLÓGIA ELMÉLETBEN

„Azokat a bajokat amelyeket bizonyos gondolkodásmód idézett elő csak egy másféle gondolkodással lehet elhárítani” Einstein

MIÉRT EZ A CÍMET VÁLASZTOTTAM?

? Véleménye szerint szükség lenne-e iskolapszichológusra az iskolában? Ha igen, milyen szolgáltatást igényelne tőle?

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek Az intézményvezetők azt hiszik… …tudják, milyen feladatokat várhatnak el az iskolapszichológustól.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek Az intézményvezetők azt hiszik… …nem befolyásolja a pedagógus-pszichológus kapcsolatot az iskolapszichológus szervezeti hovatartozása.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek Az intézményvezetők azt hiszik… …elég, ha az igazgató támogatja a munkájukat.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek Az intézményvezetők azt hiszik… …az iskolapszichológus a nevelőtestülethez tartozik, a tanárok felől az igazgató meghosszabbított karja.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… …sérül a kompetenciájuk, ha iskolapszichológushoz fordulnak segítségért.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… …a hospitálás célja a pedagógusok szakmai munkájának minősítése.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… …a pszichológus egy csodatévő mágus, aki a 10 perces szünetekben azonnal diagnosztizál, sőt a terápiát is megoldja.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… …konzultációs azt jelenti, hogy a tanár „leadja” a problémát a pszichológusnak, aki „megjavítva” visszaadja a gyereket, vagyis nem kell aktívnak lenni a nehézség megoldása érdekében.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… …. ha a pszichológus nem rendelkezik pedagógiai diplomával/gyakorlattal akkor nem tudja elég hatékonyan segíteni az iskolai munkát.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … a „belülről jött” mentálhigiénés szakember nagyobb hatással van a szervezeti kultúrára.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… .. . a pszichológus csak betegekkel foglalkozik, tehát aki hozzá fordul az „nem normális” (általános tévhit)

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … hogy a konfliktusban a „döntőbíró” szerepét kell kapnia.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … hogy az iskolapszichológus minden problémát meg tud oldani, omnipotens….de ha mégsem és bevallja a tanácstalanságát, akkor impotens.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … legnagyobb szüksége az iskolapszichológusra az általános iskola felső tagozatán van.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … szakmai feladata elsősorban a terápiás tevékenység.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… …. leghatékonyabb akkor ha, egyénre koncentrálva végzi munkáját, minél több egyéni esetet gondoz, annál eredményesebben az iskolapszichológusi funkciójának ellátásában.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … az iskolapszichológus elfoglaltságát legnagyobb részt a tanulókkal végzett tevékenység tölti ki, vagyis első számú kliense a gyerek.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … problémakezelés legjobb módja a „problémás gyerek” kiemelése.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pedagógusok azt hiszik… … család nélkül is lehet nevelni.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A szülők azt hiszik … ... elég, ha a gyerekkel foglalkozik a pszichológus.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A szülők azt hiszik … … nem lényeges milyen metakommunikációs üzenetet közvetítenek a tanárokról/pszichológusról a gyerekeiknek.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A szülők azt hiszik … ... mindig az ő gyermekükkel van probléma és csak az iskolában.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A szülők azt hiszik … … ők rontottak el valamit.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A szülők azt hiszik … ... nincs joguk, hogy a gyermekükről készült dokumentációba betekintsenek.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A szülők azt hiszik … …nem kötelessége megjelenni a nevelési tanácsadáson/iskolapszichológusi vizsgálaton, ha a nevelő testület erre javaslatot tesz.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pszichológus azt hiszi… …. legcélszerűbb, ha a szobája fedezékében várja a embereket a kiírt időpontban.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pszichológus azt hiszi… …. nem szükséges szülői engedély az iskolapszichológiai szolgáltatáshoz.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pszichológus azt hiszi… ... ha a pedagógus személyes problémákkal is elhalmozza, a bizalom közöttük oly mértékben nő, hogy az javítja a munkakapcsolatukat.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pszichológus azt hiszi… ...hogy a pedagógusnak a kooperáció érdekében minden információt meg kell adnia, de ő a titoktartásra hivatkozva nem mond semmit.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pszichológus azt hiszi… … hogy ő jobb osztályfőnök/tanár/szülő lenne és ennek következtében ő lesz a bizalmi személy.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pszichológus azt hiszi… ... nem fontos részt vennie az intézményszintű megmozduláson.

Az iskolapszichológus tevékenységi körével kapcsolatos hiedelmek A pszichológus azt hiszi… ... minél több iskolában dolgozik, annál hatékonyabb a működése.

… és vajon mit hisznek a gyerekek?

Az iskolapszichológiai szolgáltatás definíciója Az iskolapszichológus munkájának alapvető célja az iskola nevelő- oktató munkájának segítése. Feladata az egészséges személyiség optimális fejlődésének segítése prevenciós módszerekkel.

Az iskolapszichológus munkakapcsolatai AZ INTÉZMÉNY VEZETŐSÉGÉVEL Egységes szakmai protokoll ill. munkacsomag kidolgozása, megajánlása Szervezeti- szakmai hovatartozástól függően munkaköri leírás Pszichológiai szempontok érvényesítése Konzulensi, szaktanácsadói szerep Mediátori szerep

Az iskolapszichológus munkakapcsolatai PEDAGÓGUSOKKAL Hatékonyságtudat növelése Kiégés megelőzése Vizsgálatok Pszichológiai továbbképzés Hospitálás Fogadóóra Esetkonferencia Egyéni és csoportos konzultációi

Az iskolapszichológus munkakapcsolatai GYEREKEKKEL Személyiség fejlesztés Kreativitás, tehetséggondozás Preventív szűrés Egyéni megismerés, tanácsadás Tanulás és társas kapcsolatok segítése Magatartási, tanulási problémák megoldása Pályaválasztás

Az iskolapszichológus munkakapcsolatai SZÜLŐKKEL Nyílt nap Tanácsadás Szülői értekezlet Szülőcsoport

Az iskolapszichológus munkakapcsolatai TÁRSINTÉZMÉNYEKKEL Nevelési Tanácsadó Pályaválasztási Tanácsadó Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság Gyermek ideggondozó

? Véleménye szerint az Önök iskolájában mi jelenti a legnagyobb problémát a pedagógusok/tanulók körében?

A leggyakoribb iskolai problémák pedagógusok és szülők szerint Tanulók körében -magatartás, agresszió, trágár beszéd, fegyelmezetlenség, kötelességtudat hiánya, csavargás, dohányzás, bandázás -tanulási nehézség, otthoni tanulás hiánya, tanulási motiváció hiánya, igénytelenség, nem szeret olvasni, nem tud helyesen írni, lustaság -nevetlenség, miliőártalom, az „utca gyereke” családi változások hatásának nehézségei -unatkozás, szabadiő értelmes eltöltésének hiánya, túl sok számítógépezés, szorongás, testi panaszok  

A leggyakoribb iskolai problémák pedagógusok és szülők szerint Szülők körében -családi problémák, munkanélküliség, alkoholizmus, válás, betegség, túl sok stressz, időhiány. -érdektelenség a gyermek iskolai munkája iránt, következetlen, ill. rapszodikus, türelmetlen nevelési módszerek, képzetlenség

A leggyakoribb iskolai problémák pedagógusok és szülők szerint Pedagógusok körében: -fegyelmezési nehézségek, normák betartása, tanulók érdeklődésének felkeltése, motivációs problémák kezelése, figyelemzavar kezelése, agresszió kezelése -a tanulók egyéni problémáinak kezelése, időhiány, fejlesztő pedagógusok hiánya, tanítást átsegítő tárgyi eszközök hiánya, a gyengébb tanulók felzárkóztatása, időnként kimerültek, idegesek  

Köszönöm a figyelmet! Jászberény, 2010. január 26. Borbás Erzsébet