Párbeszéd 2008 dr. Krasznai Judit gyermekpszichiáter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Gyermeked kérései
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Csoport munka.
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
Értékelés a pedagógiában
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Az ülő Buddha okos gondolatai:
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Az emberi tanulás.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Ki is az elemző közgazdász?
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Skizofrénia.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az én szüleim és a te szüleid
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Énekel: Zdenka Lorencová
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
NA ÉS ? ? ? HOGYAN VISELKEDIK AZ IGAZI FŐNÖK ? Ha főnök vagy, olvasd, mennyire illik rád, ha azt szeretnél lenni, figyelj jól, és legyél jó vezető ! !
Speciális gyermekvédelem
Magatartászavarok és agressziókezelés
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Párbeszéd 2008 dr. Krasznai Judit gyermekpszichiáter Magatartási problémák gyermekpszichiátriai szempontból Néhány szempont szülőknek & pedagógusoknak

Megnyilvánulási területei Magatartási zavarok okai Organikus Pszichés Nevelési Megnyilvánulási területei Családi körben Kortárs csoportban

A magatartászavarokhoz társulnak Teljesítményzavar Kapcsolatzavar Emocionális éretlenség A nevelés kettős célja Életrevalóvá Boldoggá tenni

A magatartászavar prediktorai Rossz szociális státusz A szülők alkohol-és drog-abususa A gyerek előzetes oppoziciós zavara Magyarországon a nevelési tényezők elsődlegesek (intézeti nevelés, örökbefogadás mint kockázati tényezők)

A fejlődés folyamán a következő tünetek jelentkeznek Csecsemőkorban: éberség. Kúszás kimaradhat Tilalmakat nem észleli Általában nyitott, vidám, de félénkség is előfordul A beszéd kezdete lehet korai, késői A szóferdítések sokáig megmaradnak Állandó kérdezés jellemző A dackorszak korán jelentkezik, sokáig tart A baleseti sebészetek állandó látogatói Korai önállóságra való törekvés Nehezen irányítható Sok mindenbe belekezd Hamar frusztrálódik Kiszámíthatatlan, változékony hangulatú Nagy mozgásokban ügyes, kis mozgásokban ügyetlen (írás, olvasás tanulásnál problémák) A gyerekekkel zavart együttlét Más gyerekek szüleivel gyakori konfliktus Osztályismétlés veszélye Alacsony önértékelés Kudarctól való félelem

A magatartás zavar kritériumai A szociális előírások durva áthágása Személyek, helyzetek, tárgyak ellen irányul Tartósan fennáll Szokásos szankciókkal alig befolyásolható Élettani, biokémiai szinten az ingerek szűrésével van probléma Érzelmileg pozitív hangulatban képes a figyelmét mozgósítani Az észlelési mód nem rendszerező, csökkent a szintetizációs képesség Az „itt és most” tapasztalatokat nem hasznosítja, nehezen tervez előre

A figyelemzavar ismertetőjegyei Az apró részletek regisztrálása nehéz, az idő mindig kevés Látszólag nem hallják meg, ha szólnak hozzájuk Külső ingerek elterelik a figyelmüket, mindennapi dolgokban feledékenység Érdekes tartalom, érzelmi érintettség jobb működést eredményez „Mellékes” regisztráció folyik Jó a hosszú távú emlékezet, de ugráló az észlelési mód Impulzivitás A gondolatok ugrálnak. Akaratlan lódítás: részlet felnagyítása, emlékkép hozzákapcsolása. (Nem szándékosan hazudik!) Infantilizmus, úgy tűnik mintha mindig „rivaldafényben” akarna lenni Túlzott emóció, indulat Tanulási kudarc, lefelé tartó spirál másodlagos viselkedési zavarokkal

Mit tehetünk az iskolában? A felnőtt viselkedése legyen: egyértelmű, kiszámítható, tényszerű, barátságos (humor!) Gyakran szólítjuk meg a gyereket: szemkontaktus, érintés Rövid, egyszerű utasítások A gyerek jelezze, hogy megértette-e! Hasznos ha a gyerek a fontos közléseket saját szavaival is elismétli. Változások és átmenetek világos jelzése Semmi ne legyen a padon ami figyelemelterelő Feladatok ellenőrzése (házi is) Gyakori visszajelzés (verbális vagy nonverbális) A viselkedést formáló korrekció (mutatás, tárgy kivétele a kezéből) Egy-egy fázis alatt egy helyben maradás Egyezményes jelek alkalmazása

Figyelemzavaros gyerekek kívánságlistája tanáraikhoz Kérlek, ne gyere olyan gondterhelten az órára! Kérlek, ne a védtelen gyerekeken töltsd ki a rosszkedvedet! Ne csak az anyag ledarálásával törődj, néha egy-egy tréfa feldobja a hangulatot! Ne kivételezz senkivel, ne szúrj ki senkivel! Ne bélyegezz meg, ha valamit nem tudok azonnal! Ne kínozd a gyerekeket egyre újabb kérdésekkel, ha valamit nem tud, mert aztán már egyáltalán semmit nem fog tudni! Ne tegyél úgy, mintha mindenkinek mindent azonnal meg kellene értenie. Ne kiabálj rá, ne alázd meg! Adhatnál néha ötleteket a tanuláshoz! Ne feketítsd be a tanulókat kollégáid előtt! Kérlek, ne tekintsd a tanulókat tudatlan és hasznavehetetlen lényeknek és ne tartsd magadat mindentudónak! Kérlek ne ígérj olyat, amit később nem tartasz be! Néha valld be, hogy te is hibázhatsz! Kérlek, ne vegyél mindent személyes sértésnek! Kérlek, ne rángasd be mindjárt a szülőket!

Nem csak negatívumok vannak Intuitivitás Ösztönös segítőkészség Kreativitás Nyitottság Jó kapcsolatteremtő készség Jó fantázia

Szülői szerep Az átlagosnál hosszabb és intenzívebb felügyelői szerep elfogadása A mindennapok alapos megtervezése A szülők részéről a gyermek támogatása: a gyermeknek legalább egy személyre van szüksége, aki a pozitív, támogató funkciót vállalja. Konstruktív kritika A szülők egyetértése a nevelésben Egyértelmű, egyszerű jelzések szabályok

Egy hiperaktív, figyelemzavaros gyerek verse: Hogyan tehetnék mindent jóvá? Hogy ismét együtt nevethessünk, Könnyedén megpróbálok,mint lebbenő színes kendők, mindent jóvá tenni. Hogy újra jót nevethess, a suliban is minden stimmel. Az angoldoga is sikerül, ahogy Rouvennek tök könnyű. De tudom, hogy a suli még nem elég. Még másban is jónak kell lennem, szót fogadok akár egy angyal. De kérlek, nevess végre egy kicsit! Az utolsót sem teszem többé, azt a hülye lopást, soha többé nem kell másé, akkor nem kell többé, hogy megverj. Az iskolában most már minden rendben lesz. És nem veszek többé édességet sem. Eláshatjuk végre a csatabárdot. Angolból is hozok jó jegyeket. S az utolsó disznóságot egy tábla zárja le: Lopni tilos! Ez már a múlté.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! dr. Krasznai Judit