A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
REFORMPEDAGÓGIA.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Johann Friedrich Herbart
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Napocska Napköziotthon
Dr. Barkó Endre: A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MAI HELYZETE ÉS TUDOMÁNYELMÉLETI HÁTTERE.
Az osztályfőnöki szerep története
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
A politikai hatalom legitimitása
Együttműködés a tudományban Prof. Dr. Szabó Ildikó
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A felvilágosult abszolutizmus
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Felvilágosodás Bevezető óra.
Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
REFORMPEDAGÓGIA.
HERBART ÉS DIESTERWEG.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
A felvilágosodás nevelésügye Európában
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
XX. századi neveléselméletek
Pedagógiai antropológia
Bevezetés a neveléstudományba
A klasszikus német filozófusok pedagógiai nézetei
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Bevezetés a filozófiába
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Pedagógiai antropológia és etika X.
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Ember és környezetének viszonya
Hegel ( ) művészetfilozófiája
PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET
Sokan csak azért beszélnek, mert azt hiszik a hanggal könnyebb bánni, mint a csönddel.
Vidó Angelika 9.c. Tartalomjegyzék: Életútja Filozófiája A tudományok felosztása A filozófia három ága Ködképek (idolumok) A helyes módszer kiválasztása.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
18. század közepe – 19. század eleje
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
PESTALOZZI Svájci pedagógus - munkásságában
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI

A 20. század elejére kibontakozó modern neveléstudomány két alapvető irányzata NÉMET nyelvterületen kibontakozó, klasszikus filozófiai hagyományokhoz kötődő „szellemtudományos” irányzat 2. ANGOLSZÁSZ területeken megjelenő pragmatizmus, amely az empirikus kutatások megerősödését eredményezi

A 17-18. századi pedagógiai elmélkedések és gyakorlati neveléstanok után TEOLÓGIA NEVELÉSTUDOMÁNY FILOZÓFIA

18. század végének filozófusai G.W.F.Hegel 1770-1831 I. Kant 1724-1804 J.F.Herbart 1776-1834 F.Schleiermacher 1768-1834

Immanuel Kant 1724-1804 40 éves egyetemi pályafutás Oktatott: matematikát, fizikát, metafizikát, földrajzot, pedagógiát, antropológiát Forrásai: Rousseau és a német filantropisták „Az ember csak nevelés által válhat emberré, nem is más, mint amivé a nevelés teszi.” Az emberi élet célja: eljutni a moralitás fokára A nevelés célja: az embert egy erkölcsileg indifferens természeti lényből lényből erkölcsi lénnyé formálni Egyetemes érvényű erkölcsi törvényhez kell igazodnunk

Johann Friedrich Herbart 1776-1841 A modern értelemben vett tudományos pedagógia atyja Egyetemi tanulmányok Jénában: jog, filozófia, természettudományok Magánnevelő 3 fiúgyermek mellett Egyetemi oktató Göttingenben, Königsbergben és újra Göttingenben

ETIKA PSZICHOLÓGIA

19. századi nevelési ideál Erkölcsös, fegyelmezett állampolgár, aki egyéni érdekeit, vágyait és érvényesülését képes alárendelni a nemzeti állam érdekeinek. Az állam fő funkciója a nevelés, amely egyben megerősödést és egységet hoz. A felnőtté válás nem pusztán spontán érési folyamat. A felnőtté válás olyan művelődési folyamat, amelyben a felnőtt nevelőnek: AKTÍV, TERVSZERŰ, CÉLTUDATOS irányító szerepe van. A célt az ifjúság elé állított ESZMÉNYEK és KÖVETELMÉNYEK segítségével érhetjük el. Az oktatás a diákok FEGYELME nélkül elképzelhetetlen. Figyelem, illedelmes magatartás, ‘önként’ tanulás.

A modern ipari kapitalizmusban megjelenő elidegenedés jellemzői Az ember egy tömeg tagjának érzi magát, könnyen felcserélhető fogaskerék. Saját munkája eredményétől idegenedik el, elvész a természetes érdeklődése munkája iránt. A tudományos ismeretek felértékelődésével eltávolodik a vallástól, elveszti egzisztenciális kapaszkodóit. A tudományban, gazdaságban, iparban lezajló átalakulást nem követi politikai átalakulás, az ember a politikai életben sem talál magára. (Az általános és demokratikus választójog még várat magára.) A teljesség érzésének elvesztését első sorban a városlakók élik át. IDEGENSÉG és IDEIGLENESSÉG érzése. Vágyakozás egy jobb világ, egy VALÓDI KÖZÖSSÉG, TELJESSÉG, HARMÓNIA iránt.

Reformmozgalmak Életmód és testkultúra Természet és környezetvédelem Természetgyógyászat Öltözködési reformok Alkoholellenes reformkörök Kertművelő telepek Spiritiszta, okkultista csoportok Reformpedagógiai irányzatok

Maria Montessori 1870-1952 1896. orvosi diploma 1907. Casa dei Bambini 1913. Ferencesrendi Mária Misszionárius Nővérek 1929. Nemzetközi Montessori Szövetség

Gyermeki aktivitás és szabadság A szabadság természetes határa a közérdek Megfelelően berendezett tevékenységi tér Speciális képességfejlesztő eszközök