Kompetencia/(hozzáértés)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
Advertisements

Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Pályaorientációs és álláskeresési tanácsadói szolgáltatások
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A kutatási program rövid bemutatása
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
A munka világával kapcsolatos tudás
Kompetencia/(hozzáértés)
Képesség? Kompetencia?.
Szociális kompetencia
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A kommunikáció Az emlékezet
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Funkciói, feladatai és területei
Készségfejlesztő és viselkedésmódosító csoportok tervezési modellje I. I. A csoporttagok fejlődésének tervezése 1.Mérd fel, hogy milyen deficitekkel és/vagy.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az NKE RTK min ő ségbiztosításának jelene és jöv ő je Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Kompetenciák.
Előadás másolata:

Kompetencia/(hozzáértés) Cselekvőképes tudás. Azon ismeretek, készségek, képességek, magatartási, viselkedési jegyek összessége, amely által a személy képes lesz meghatározott feladat eredményes végzésére. Az a tudás, amely egy adott munkatevékenység végzéséhez, vagy munkakör betöltéséhez szükséges.

Kompetencia-elvű képzés célja Az ismeretek, készségek és beállítódások együtteseinek olyan szintű megszerzése, amellyel az adott tevékenység azonnal, további begyakorlási idő nélkül, a megadott követelményeket kielégítve ellátható, illetve betölthető.

Kompetencia-elvű képzés kritériumai Tudás-elemeket közvetlenül az elvégzendő munkafeladatból kiindulva, annak célirányos elemzése alapján határozza meg A képzést rendszerelvűen, modulokból tervezi, építi fel

Kompetencia-alapú képzés előnyei A képzés hatékonyabb, mivel a tanítás-tanulási folyamatot az adott munkakör alapján tervezik A képzés gazdaságosabb, mivel a célirányos képzés gyakran rövidebb, hiszen csak olyan időtartamú, amely a megfelelő kompetenciák kialakításához szükséges A képzés résztvevőinek nagyobb az érdekeltsége, mivel a képzési modulok tartalma és „kimeneti” követelményei nyilvánosak A programok képesek alkalmazkodni a résztvevő haladási üteméhez

Munka világában legfontosabbnak tartott kompetenciák Egy munkafolyamat racionális megszervezése, az idővel, az energiával és az anyaggal való takarékosság A problémaérzékenység és problémamegoldás, az alternatív megoldási lehetőségek összehasonlítása A lényeglátás, a döntésképesség Az együttműködés, a kommunikációs készség Az innováció és a kreativitás

Alapkompetenciák Azok a személyiség jellemzők, amelyek gyakran előfordulnak, amelyeket általánosan alkalmazunk. Megteremtik az alapot ahhoz, hogy a kulcskompetenciák, a generikus és a funkcionális kompetenciák kialakíthatóak legyenek.

Kulcskompetenciák (EU által preferált) Anyanyelven való kommunikáció Idegen nyelven való kommunikáció Matematikai készségek Alapkészségek a tudományban és a technológiában Informatikai készségek A tanulás tanulása Interperszonális és állampolgári készségek Vállalkozói készségek Kulturális tudatosság (általános műveltség)

Generikus kompetencia Egy szervezet valamennyi munkakörére, vagy egy-egy munkakör családjára vonatkozó viselkedés-együttes.

Speciális vagy funkcionális kompetencia Az egyes munkakörök sikeres ellátásához szükséges viselkedés-repertoár, a kimagasló teljesítményt szolgáló szakmai tudást foglalja magába.

Pályaorientáció szerepe

Pályaváltás feltételei A pályakorrekció iránya és tartalma az érdeklődésnek, a meglévő tudásnak, az egyéni képességeknek megfelelően legyen megválasztva. Elegendő információ álljon rendelkezésre a választandó pályáról, az ennek gyakorlását lehetővé tevő konkrét szakképesítés, illetve szakképzettség tartalmáról, valamint a szükséges képzettség megszerzését biztosító iskolai vagy iskolarendszeren kívüli képzésről.

Pályaorientáció Az a folyamat, amelynek segítségével az egyén, legyen az fiatal, vagy felnőtt, saját igényeit figyelembe véve, meg tudja határozni azt a foglalkozási kört, illetve szakmát, amelyet hivatásként vagy az életpálya egy részén gyakorolni kíván.

Pályakorrekció alanyai Munkanélküliséggel veszélyeztetett felnőtt Munkanélküli felnőtt Nem piacképes szakmával rendelkező felnőtt Adott szakma gyakorlásában nem eléggé motivált munkavállaló Az a felnőtt, aki a korábban tanult szakmában nem kíván elhelyezkedni

Az eredményes pályaorientáció tényezői I Érdeklődés: a személyiség érzelemmel telített tartalmi megnyilvánulása, amely egyéni értékkel emeli ki a környezetből azt a dolgot, személyt vagy tárgyat, amely felé fordul. Az érdeklődést befolyásolja a kíváncsiság, az elképzelések, a célok és az értékek.

Az eredményes pályaorientáció tényezői II Célok: azok a vágyak, ambíciók, elképzelések, ötletek, szándékok, tervek, illetve elérni kívánt eredmények, amelyek értelmet adnak az életnek, és irányt szabnak a cselekedeteknek. Érték: azok a pozitív meggyőződések, amelyek alapján helyesen irányíthatjuk az életünket.

Az eredményes pályaorientáció tényezői III Érdek: ha az érdeklődés kielégítése haszonnal jár, akkor válik tartóssá vagyis érdekké. Képesség: valamely cselekvésre, teljesítményre való alkalmasság mértéke. Minőségét, fejlettségének fokát részben az emberrel veleszületett adottságok, hajlamok, részben a tudatos fejlesztés, részben a környezeti hatások együtt határozzák meg.

Álláskeresési technikák A keresett munkahelyre vonatkozó információk összegyűjtésének módja A munkahely-kiválasztás szempontjainak megtanulása és gyakorlása Az állás-elnyerés technikájának ismerete és gyakorlása, úgymint Önéletrajzírás Pályázat-készítés Személyes tárgyalás

Tréning jellemzői I A tréningen nem feltétlenül a tudásátadás a cél, hanem az, hogy a résztvevők meglévő ismereteit felszínre hozzák, készségszinten fejlesszék, illetve segítsék az a folyamatot, hogy önmagukkal kapcsolatban új felismerésekhez jussanak.

Tréning jellemzői II Olyan alapvetően készségfejlesztésre irányuló, csoportos fejlesztő módszer, amely során a résztvevők személyes tapasztalatokat szereznek, a tapasztalati tanulás révén új ismeretekhez jutnak önmagukról, másokról, különböző helyzetekhez való viszonyulásaikról.

Tréning jellemzői III A tréning célközönsége olyan emberekből áll, akik a már meglévő és a munkájuk során használt készségeik, kompetenciáik magasabb szintre emelését célozzák meg

A tréner viselkedésének jellemzői Hitelesség A résztvevők feltétel nélküli pozitív elfogadása A résztvevők és a csoport iránt tanúsított figyelem, empátia Hit a részvétel sikerességében

A tréner A tréning vezetője A gyakorlatok, folyamatok irányítója, moderátora Felelős azért, hogy észrevegye azt, hogy a résztvevők egyéni és a csoportos megnyilvánulásait mi mozgatja Nemcsak a személy- és csoportviselkedés, -működés ismerője, irányítója, hanem az adott szaktudásban is mester

A trénernek az alábbi ismeretekkel, kompetenciákkal kell rendelkeznie Kompetencia Pszichológia - Szociális kompetencia (kooperativitás, érzelmi intelligencia) - Módszertan - A tréning tárgyára vonatkozó tudás, képzettség Kommunikáció Oktatás-, képzéstervezés Oktatás-, képzésfejlesztés

Szerepjáték jellemzői Bizonyos élethelyzeteket szimulál játékos formában Csökkenti a gátlásokat Erős bevonódást, koncentrációt eredményez Tervezett célja és fejlődést előidéző feldolgozása van Biztosítja, hogy a résztvevők spontán módon viselkedjenek, és a mindennapok során beléjük rögzült magatartásmintáikat kövessék

Szerepjátékot követően a csoport: elemzi a történteket megbeszéli a tanulságokat a leszűrt tapasztalatokat általánosítja a hasonló jellegű élethelyzetekre

Tréning előnyei Újszerű tanulási közeg A tréning módszer a felnőttképzés egyik leghatékonyabb módja – intenzív, dinamikus Motiváltságok feltételez és/vagy fejleszt A résztvevők teljes pszichikumára hat, ezért mély, könnyen előhívható tudást ad A résztvevők védett közösségben megismerik saját erős és gyenge pontjaikat A résztvevők új készségeket tanulnak, amelyeket komoly tét nélkül gyakorolhatnak