Pedagógusok etikai kódexe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
Az iskolai dokumentumok
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Értékelés a pedagógiában
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Fontosabb fogalmak Képesség :
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Napocska Napköziotthon
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A munka világával kapcsolatos tudás
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A gyermek erkölcsi fejlődése
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A pedagógus.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A kriminálpszichológia
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A pedagógiai program készítése
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szaktanácsadó segítő szerepe
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Pedagógus értékelési rendszer
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében
Készítette: Kovács Ferencné
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Személyes életvitel.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Pedagógusok etikai kódexe Készítették: Veress Boglárka Vig Erzsébet-Enikő

Erkölcs: Etika: Etikett: Valaki vagy valami magatartását irányító, annak megítélését segítő, társadalmilag helyesnek tekintett szabályok összessége, illetve ezek megvalósulása Etika: Erkölcstan Erkölcsi szabályok összessége Etikett: A társadalmi érintkezés formáinak megszabott rendszere

Az imént elmondottak függvényében, szerintetek mit takarhat a pedagógusetika kifejezés?

XX. sz.- „erénykatalógusok”=„kívánságlisták” Theodor Rutt listája 1. nevelési kényszer 2. önzetlen szeretet 3. ismeret és tudás 4. tanítani tudás 5. cél és út 6. pedagógiai tapintat 7. diák megismerése és a rá való tekintet

Etikai kódex pedagógusoknak Nem tér ki a jogi eszközökkel szabályozott területekre. Az államnak és az iskolafenntartóknak megfogalmazott követelményei Megalkotásának és terjesztésének célja=>igazodási pontok Összetartozás, megbecsülés Iskola partnerei

1. A kódex érvényességi köre Ajánlás Munkakör, munkaköri leírás 2. A pedagógus személyiségével, munkavégzettségével, pályájával kapcsolatos etikai normák Önfejlesztés (szakterület, emberről, szakmai ismeretek, jártasságok, készségek gyarapítása, általános műveltség), önképzés Egészség

Pályakezdő pedagógus Vezető Teljes személyiségével való hatni tudás Hibázhat Legnépesebb értelmiségi csoport Természettisztelő, környezettudatos Szerepvállalásinak elkülönítése A nevelésügy fejlődése

3. A nevelő-oktató munka etikai normái A. Valamennyi közoktatási intézményben Tisztelet tanúsítás a tanulónak Figyelem a tanuló képességei iránt A tanuló érdekei szem előtt Törődik növendékeivel Érvényre juttatja a nevelési elveket, eljárásokat Konfliktusok helyes kezelése, segítségnyújtás

Foglalkozik növendékeivel (szülők) Segít a pályaválasztásban, szociális, mentális problémákban Volt növendékek Tervének megvalósulásait figyelemmel kíséri Készül órákra Nyitott Tájékozódik, napirenden van az eseményekkel

B. Az óvodákban Kívánságok korlátozása Figyel mozgás-és pihenésigény C. Az iskoláskorban Tananyag megértés, elsajátítása, gyakoroltatása, fejlesztése, alkalmazása, rendszerezése, ellenőrzése, értékelése Felkészíti a vizsgákra, versenyekre, nyilvános szereplés Felkészült tankönyv és taneszközök kiválasztásában

4. A gyermekkel való kapcsolat etikai normái Mester-növendék kapcsolat (elfogadó) Vezető, nevelő szerep Kérdések- nevelőtestülettel egységben Személyiségük hitelessége Értékelés során gazdag eszköztárat használ Fegyelmezés, büntetés Magánélet, állampolgári problémák kizárva Intim testi kapcsolat NEM Tanulót magáncélú munkára nem kérhet Saját gyereke

5. A szülőkkel való kapcsolat etikai normái Egyenrangú személyek partneri kapcsolata Kölcsönös tisztelet, megbecsülés Szülői értekezletek Családlátogatás, fogadóórák Családi információkkal bíró vonatkozások Jó hírnévhez fűződő jogok Pénzgyűjtési igények Ajándék Szülők munkája saját célra Szociális segítségnyújtás kezdeményezése Szülők között nem tesz különbséget

6. A pedagógus szakmai kapcsolatainak etikai normái Értékek tisztelete, kollégák megbecsülése, fejlődés iránti fogékonyság, pedagógushivatás iránti elkötelezettség Intézményi szervezet tagja Kollegiális munkakapcsolat Szakmai megállapításainak hangot ad Szakmai viták Részt vesz az intézmény közéletében Méltómódon képviseli intézményét Kiáll kollégája mellett Az intézmény és a szakma jó hírneve Vezető és vezetett kapcsolata

7. További szakmai etikai normák Kölcsönös tisztelet a nem pedagógus beosztású dolgozókkal Magántermészetű információk → titoktartás Intézmény belső életével kapcsolatos információk → szolgálati titkok Nevelői szolidaritás Nem csorbítja intézménye, szakmája hírnevét Pedagógiai kutatás, kísérlet Önkritika Értékelési mutatók Etikailag vitatható cselekmények → szakmai etikai bizottság

A kódexhez két függelék kapcsolódik: A pedagógus elvárásai A pedagógusok jogai és kötelezettségei