Pszochomotorikus nevelés módszertana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Magyar Diáksport Szövetség
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Tehetségazonosítás gyakorlata
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP A „Lépéshátrány nélkül” hasznosítható végzettség megszerzésének támogatása c. pályázat
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Értékelés a pedagógiában
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A testnevelés tanításának módszertana
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Természetes gyakorlatok
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek fejlesztése
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Kéttanítós modell Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó Törökszentmiklós.
ÖSSZEFOGLALÓ április 24.. A Magyar Atlétikai Szövetség második alkalommal rendezte meg a Hozd mozgásba a családot! Sport és Egészségnapot a Puskás.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Mindennapos testnevelés…
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Edzéselméleti témák Kiválasztás
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
NETFIT® Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt mdsz
Pedagógus értékelési rendszer
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Vizsgaszabályzat ismertetése A vizsga ideje  május (csütörtök-péntek)  Azokon a napokon a tanulóknak nincs órarend szerinti tanítás.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Értékek.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Kompetencia alapú szakoktatás
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

Pszochomotorikus nevelés módszertana Boros-Bálint Julianna

Az értékelés szerepe az iskolai oktatás rendszerében Az 1999-2000 tanévtől kezdve bevezetik A Testnevelés és Sport Egységes Nemzeti Iskolai Értékelési Rendszerét az elemi, általános, líceumi és szakoktatásba. Az értékelés állandó része az oktatási folyamatnak, szabályozója a tanulók képzésének és az oktatási stratégiáknak. A rendszer elemei: A rendszer alkalmazásának leírása Az értékelt készségek és jártasságok Az értékelés (az ellenőrző próbák) Az előrehaladás minimális kritériumai A próbák leírása

A didaktikai gyakorlatban három értékelési típust különböztetünk meg: Prediktív értékelés - előzetes értékelésnek A formatív értékelés - folyamatos Summativ értékelés - véglegesnek A pszichomotrikus nevelés óvodai és elemi oktatás értékelési rendszer módszerei Az gyermekek ismeretének, készségének, jártasságának és motorikus képességének ellenőrzésére a következő módszerekkel valósulhat meg: ellenőrző próbák; tesztek.

A teszt képesség, tudás vagy személyiségvonások vizsgálatára alkalmas, meghatározott feladatból vagy feladatsorból álló próba (Nádori L., 1999), amely minden vizsgálatra kerülő személy számára azonos feladatokat foglal magába, az eredmény vagy sikertelenség számszerű megjelölésével.

Az osztályozásnak a következő funkciói lehetnek: didaktikai funkció, Az osztályzat Az osztályozás a tanulók értékelésének pedagógiailag elfogadott formája. Osztályozáskor a tanulói teljesítményt számszerűen és differenciáltan értékeljük, az eredmény osztályzatokban jut kifejezésre . A testnevelési osztályzat megállapításakor figyelembe vesszük - a tantervi követelmények által előírt teljesítményt, annak minőségét, a mozgásfeladat megoldásához szükséges ismereteket és azok alkalmazását. - a tanulók neveltségi szintjét, tehát aktivitásukat, erkölcsi, akarati megnyilatkozásaikat. - a tanórán kívüli, önkéntes testnevelési és sporttevékenységüket, a versenyeken elért eredményeket. Az osztályozásnak a következő funkciói lehetnek: didaktikai funkció, nevelési funkció társadalmi funkció

Az értékelés módszertana A rendszer minden jártasság ellenőrzésére 2-3 próbaváltozatot javasol, amelyek közül a diák egyet választhat. Az elemi osztályokban évente kétszer értékeljük az alapkészségeket, két alkalommal az elemi sportkészségeket. Az értékelési rendszer alkalmazásakor két esély, a tanár és a tanuló lehetősége közül lehet választani. A tanár lehetőségei a munkafeltételeknek megfelelően: -Gyors futás vagy hosszútávfutás, esetleg „ingázva”; -1-2 atlétikai próba; -Egy torna-ugrás; -1-2 sportjáték; - Sportágak, felváltva a kötelező sportágakkal

-1-2 erőfejlesztő próba; A tanuló lehetőségei az ajánlásoknak, az érdeklődésnek és az a rendelkezésre álló lehetőségeknek megfelelően: -1-2 erőfejlesztő próba; -1-2 atlétikai próba és ezeknek az értékelési változatai; -EGY sportjáték és értékelési változata; =Akrobatikus torna és ennek értékelési változata vagy egy sportág az előbbi helyébe; =Egy torna-ugrás. A minősítéseket/jegyeket a próbák eredményeire adjuk, figyelembe véve az egészségi állapotot, a motorikus képességeket, a tanuláshoz való viszonyt, valamint az egyéni törzslapon feltüntetett fejlődést.

- A tanár által kijelölt alkalmi ellenőrzések próbáinak megnevezését Az értékelési rendszert a tanulók tudomására kell hozni, lehetőleg írásban, mindenkitől látható helyre kifüggesztve. A személyi törzslap az eredmények rögzítésére és a minősítésekkor kapott jegyek feljegyzésére szolgálnak. Tartalmazzák: - A személyi adatokat - A Testnevelés és Sport Egységes Nemzeti Iskolai Értékelési Rendszerében előirányzott próbák megnevezését - A tanár által kijelölt alkalmi ellenőrzések próbáinak megnevezését Valamennyi kapott jegyet és – egyezményes jegyekkel jelölve - az osztályozást befolyásoló jelentős feltételeket. Minden egyes értékelési eszköz (próba) szerkezetileg és alkalmazási eljárása le van írva a ENTE (SNSE) amely egységes.

Példa Személyes törzslapra Tanuló: ........................................... Születési éve: ..................... Nem: ............................. Sor szám A nemzeti rendszer felmért próbái Előzetes értékelés I. osztály II. osztály III. osztály IV. Osztály Év év Telj Minő 1 25 m gyorsfutás A osztályzást befolyásoló jelentős adatok 1 Egészségi állapot 2 Az oktatás tevékenység iránti hozzáállás 3 Örökölt képességek

Elemi osztályosoknál 25 méteres gyorsfutás, állórajttal Ingázás, 5 x 5 méter Hosszútávfutás lassú, egyenletes ritmusban Törzsnyújtások mellső fekvésből A törzs megfeszítése ülve, a ferdén hátra tett kezekre támaszkodva Törzsfelemelés háton fekvésből Lábemelés háton fekvésből Húzódzkodás a tornapadon Ugrás helyből

A komplex erő A fizikai fejlesztést célzó gyakorlat-együttesek Ugrások kötéllel Különálló akrobatikus elemek Akrobatikus gyakorlat-elemek összekötése Elszigetelt sportjáték-elemek végrehajtása Egyszerű játék-struktúrák

Minden értékelt kapacitás és jártasság esetében az osztálytanító valamelyik válaszható próba egyik változatát alkalmazza. A félévi ellenőrzés legalább három minősítést tartalmaz, amelyek az alábbi próbák eredményei: Haladási gyorsaság; Állóképesség; Erőfejlesztés; Fizikai fejlődés együttese; Ügyesség; Akrobatikus torna; Sportjáték; A dinamikus erőt az adott változatok (hátizom, hasizom, és végtagok izmai) három próbájával értékeljük. Minden próbát egy jeggyel minősítünk, az osztálynaplóba egyetlen összesítő jegyet írunk.

Minősítési kritériumok és báremek Elégséges Jó Nagyon jó Fiú Lány F L Példa értékelési rendszerre I. Osztály részére Félév Értékelt Képességek Értékelési eszközök (opcionális próbák) Minősítési kritériumok és báremek Elégséges Jó Nagyon jó Fiú Lány F L I Gyorsaság Ingázás, 5 x 5 méter 6’’5 7’’0 6’’3 6’’8 6’’1 6’’6 25 méteres gyorsfutás 4 pont 6 pont 7 pont állóképesség Kitartó szaladás 1.30’’ 1.40’’ 1.50’’

I Hátizom Törzsnyújtások mellső fekvésből vagy A törzs megfeszítése ülve 6 10 8 12 5 Hasizom Törzsfelemelés háton fekvésből vagy Lábemelés háton fekvésből Felső és alsó végtag izomereje Húzódzkodás a tornapadon vagy Helyből távolugrás Vagy Komplex erőstruktúra 1 hossz 2 oda-vissza hossz 2 padhossza 1,10m 1,05m 1,15m 4 7 A fizikai fejlesztés biztosító komplex gyakorlatsor memorizálása Szabad összetett gyakorlatsor 4 gyakorlat 4x4 ütem 5 gyakorlat 4x8 ütem 6 gyakorlat

I ügyesség Ugrókötelezés helyben kétlábon vagy Váltott lábbal ugrókötél ugrás helyben vagy haladással Célbadobás kétkézzel lentről 6 7 8 3m-ről 3 /1 4/2 4/3 II Gimnasztikai gyakorlatok elsajátítási szintje Különálló akrobatikus elemek - térd mérleg kartámasszal - guggoló átfordulás (bukkfenc) előre + a hír lentről + „gyertya” Mini-kosárlabda elemeinek elsajátítási szintje Különálló technikai elemek Helyben a labda átadása és megfogása (falnál 1 m ) 3 ismétlés egymás után 4 ismétlés egymás után 6 ismétlés egymás után Labdavezetés helyben kül. Változatokkal 4 leütés 6 leütés 8leütés Egyensúly Padon járás egyensúlyozással A szélesebb felén a padnak talajérintés nélkül A keskenyebb szélén a padnak talajérintéssel A keskenyebb szélén a padnak talajérintés nélkül

A nyilvántartás az iskolai testnevelés oktatásában A nyilvántartás összefügg a tervezéssel, annak az elégséges alapja, feltéve, ha: - objektív, igaz, valóságos adatokat tartalmaz idejében elkészül és rendszeres, módszeres. Iskolai formái a következők: Előzetes nyilvántartás Az érvényes nyilvántartás Záró nyilvántartás

Az iskolai nyilvántartások és dokumentumok A tanszék dokumentumai: az iskola reprezentatív sportcsapatai - válogatottjai - tagjainak adatai; osztályonként a felmentettek névsora és felmentésük oka; évi versenynaptár, a tanulók részvétele; az élsportolók adatait. A testnevelő tanár dokumentumai: a tanári füzet; a tanuló személyes törzslapjai. Az osztálynapló.