ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ A tapasztalatok összegzése: Módosítások szükségesek!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Advertisements

Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szabó Bálint Budapest, december 9. A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
A tételek eljuttatása az iskolákba
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
OKJ vizsgák 2010 Informatika Szabó András Petrik TISZK.
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA OKJ-vizsgák az iskolai rendszerű szakképzésben Halász János április 21.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM IX.15. DEBRECEN
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Informatikai fejlesztés a Somogy megyei TISZK részére Karsai László Commitment Zrt.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Kétszintű érettségi.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Szakképzési változások
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, Eger Vendéglős (OKJ ) vizsga szakmai és vizsgakövetelményei,
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Informatikai szakmai vizsgák Mihálka Nóra NSZFI. JOGSZABÁLYOK 133/2010. (IV. 22.) Korm. rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési.
TÁMOP /1-2F Felkészítés szakmai vizsgára informatika területre modulhoz II/14. évfolyam modulvizsga menete, a vizsga.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
1 Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra vizsgadokumentációs irodavezető.
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ A tapasztalatok összegzése: Módosítások szükségesek!

AZ ELŐADÁS VÁZLATA 1.AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK (TELJES KÖR !) –MELY KÉPZÉSEK NÉPSZERŰEK ? MELYEK FELESLEGESEK ? 2.MI BAJ VAN A MODULRENDSZEREL ? –MILYEN VÁLTOZTATÁSOK ELENGEDHETETLENEK ? –MILYEN MÓDOSÍTÁSOK SZÜKSÉGESEK ? 3.MIT TAPASZTALTUNK A VIZSGÁZTATÁSNÁL? –VÁLTOZTATÁSI JAVASLAT (GLOBÁLIS) –MÓDOSÍTÁSOK (EGYEDI, VAGY CSOPORTOS) 4.ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ - JAVASLATOK

STATISZTIKA HELYETT NÉHÁNY FONTOS ADAT 39 szakma) AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK (39 szakma) 7 szakma –Felsőfokú szakképzések: 7 szakma (3) 31 szakma –Emeltszintű szakképzés: 31 szakma (7) 1 szakma –Alapfokú szakképzés: 1 szakma (1) Jogszabály: Jogszabály: 17/2010 (XI. 25) NFM rendeletében kiadott SZVK KÉPZÉSI ADATOK (Oktatás-statisztikai évkönyv 2010) –Szakképzésben részesülő tanulók OKJ szakmacsoportok fő, –összes : fő, fő –Informatikai szakmacsoportban képzettek: fő fő –Szakmai vizsgát tett tanulók összes: fő fő –Informatikai szakmai vizsgát tett: fő

INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FOLYTATÁSA AZ ÚJ OKJ-BAN INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FOLYTATÁSA AZ ÚJ OKJ-BAN Milyen feladatokat jelentett az iskoláknak és a felnőtt képzőknek az „Új OKJ” ? Új szemléletet, megoldásokat és módszereket a – Új szemléletet, megoldásokat és módszereket a tervezésébenKépzések operatív tervezésében (a tanítási folyamat tervezésében) tanításában fejlesztésébenA „tantárgyak” tanításában és a szükséges szakmai, gyakorlati alkalmazási és más fontos kompetenciák fejlesztésében vizsgaprogram tervezésébenAz új vizsgáztatási tartalom és vizsgaprogram tervezésében –Új típusú és tartalmú adminisztrációs kötelezettségeket Vizsgaterv, vizsgaprogram Bejelentés és a vizsga-követés adminisztrációja Statisztikák és jelentési kötelezettségek

AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK TARTALMI FELÜLVIZSGÁLATA ELŐNYÖKET MILYEN ELŐNYÖKET HOZOTT AZ ÚJ OKJ ? tartalmi megújítása -A képzések tartalmi megújítása megtörtént (általában), új képzések kerültek a rendszerbe (ÁRG, WEB-programozó) kimeneti követelmények -A kimeneti követelmények sokkal inkább alkalmazkodnak a munkáltatói követelményekhez (pl. Informatikai rendszergazda) hozott, dokumentált tudás -Előzeteses megszerzett (hozott, dokumentált tudás) a modulrendszer alapján adott, közös modulok -A közös modulok a képzésben is együtt taníthatók, a vizsgák alkalmával beszámíthatók

AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FELÜLVIZSGÁLATA HÁTRÁNYAIT MILYEN HÁTRÁNYAIT TAPASZTALJUK AZ ÚJ OKJ-NAK ? Képzési választék –Nincs 8-10 osztályra épülő –Nincs 8-10 osztályra épülő olyan alapképzés, amely a munkavállaláshoz szükséges digitális alapkompetenciákat fejlesztené (megszűnt a szg.kezelő) –A kreatív iparág munkaerő szükségletét adó –A kreatív iparág munkaerő szükségletét adó képzést kivették az iskolarendszerből (MM alkalmazásfejlesztő) –Vannak olyan képzések, melyek nem indultak (pl. adatbázis tervező) Képzési tartalom szakmai tartalom vizsgatartalom –Sok a felesleges – nem kellően átgondolt – szakmai tartalom, ami miatt a vizsgatartalom (tételek) is szerteágazóak, kaotikusak. kompetencia kör –Sokféle - és ez sem átgondolt – az a kompetencia kör, melyet egy-egy képzés esetén az SZVK előír (ez is az értékelésben nagy probléma) Képzési idő: minimum képzési – A felnőttképzésben a minimum képzési időt kell előírni !!!

AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FELÜLVIZSGÁLATA MIT TAPASZTALTUNK Az OKJ VIZSGÁZTATÁSNÁL? Tervezés, gyakorlati feladatok elektronikus rendszer –Jó (alapvetően) és sok segítséget jelent az elektronikus rendszer gyakorlati feladatok –Az oktatási intézmények által készített gyakorlati feladatok között óriási a különbség. Az elnökök, vizsgabizottsági tagok általában nem felkészültek ennek reális szakmai elbírására Vizsgák időszükséglete –Képzésenként nagyon eltérő, 5 és 27 óra közötti időben valósíthatók meg (elviselhetetlenül hosszú !) Vizsgák értékelése –Megengedhetetlenül TORZÍTANAK a kompetenciák pontszámai –Nem jó az értékelési skála ! Vizsgák adminisztrációja –Fölösleges papírgyár !!!

Öt éves az új OKJ - Javaslatok SZÜKSÉGES GLOBÁLIS VÁLTOZTATÁSOK –A struktúra tételes vizsgálata –A struktúra tételes vizsgálata (pl. öt év alatt mely képzéseket nem indítottuk, vizsgázottak száma) és javaslat a módosításra (képzések megszüntetése, összevonása, új képzés) képzések tartalmának felülvizsgálata a kompetenciák –A képzések tartalmának felülvizsgálata (közös, páros modulok, speciális modulok, a kompetenciák csökkentése és pontosítása –A vizsgák időintervallumának módosítása –A vizsgák időintervallumának módosítása és drasztikus csökkentése, konkrétan: 5 követelménymodul5 vizsga 7 óraMaximum 5 követelménymodul, 5 vizsga és maximum 7 óra

Öt éves az új OKJ - Javaslatok –A vizsgák értékelésének módosítása –A vizsgák értékelésének módosítása, konkrétan: 90 % fölött jelesCsak 90 % fölött jeles, % között fel kell osztani a további intervallumokat kompetencia-pontok nem lehet több egy-egy feladatnál, mint 10 %Az értékelésben a kompetencia-pontok csak releváns, adott feladatnál értékelhető kompetenciákra adhatók, ez nem lehet több egy-egy feladatnál, mint 10 % –A vizsgák tartalmának gyakorlati vizsgafeladatok –A vizsgák tartalmának közel azonos szinten tartása, a gyakorlati vizsgafeladatok szigorúbb szakmai ellenőrzése, minták biztosítása azok elkészítéséhez. szóbeli tételek angol nyelvi kiegészítő részét –Ne az oktatási intézményekkel dolgoztassák ki a szóbeli tételek angol nyelvi kiegészítő részét

Öt éves az új OKJ - Javaslatok MÓDOSÍTÁSOK (EGYEDI, VAGY CSOPORTOS) páros illetve közös modulok Műszaki alapozás –A páros illetve közös modulok vizsgafeladatainak többes lektorálása (rendszerint nem szakmához illők az ÁRG Műszaki alapozás moduljának feladatai) –A modul 3 –A modul 3. vizsgafeladata (több FSZ képzésben ANGOL nyelven Tűz-, egészség és környezetvédelem témakörben kell szóbeliztetni ! – modul – modul interaktív vizsgájához több idő szükséges (jelenleg 45 perc, melyet 60 percre kértünk módosítani ) MEG KELL SZÜNTETNI A „PAPRÍRGYÁRAKAT”! CSÖKKENTENI KELL A NYOMTATANDÓ VIZSGADOKUMENTUMOK KÖRÉT !

Legyen „gazdája” az informatikai képzéseknek ! Javaslat rövid távon (1 év): készítsenek egy konkrét beadványt a 39 szakma –NSZFI, a szakmai szervezetek (MSZT, AIFSZ, Felnőtt- képzők Országos Szövetsége) és a munkáltatók (IVSZ, MATISZ) készítsenek egy konkrét beadványt a 39 szakma módosítására és legyen lehetőség arra, hogy jövőre már annak megfelelően vizsgáztassunk. szakmai gyakorlatot ! A –Oldjuk meg a szakmai gyakorlatot ! A cégek érdekeltsége a kulcskérdés. Szakmai verseny –Kell egy új típusú „Szakmai verseny”, fogjunk össze a szakmák szempontjából meghatározó munkáltatókkal, illetve azok képviselőivel ! Rövid távon is, Hosszú távon is: –Kellene egy GAZDA…

Öt éves az „új” OKJ - Tapasztalatok összegzése KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! Dr. Sediviné Balassa Ildikó