10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető: Prof. Dr. GÁBRITY MOLNÁR Irén
A VAJDASÁGI MAGYAR EGYETEMISTÁK MIGRÁCIÓS HAJLAMA
1.A statisztikák, korábbi kutatási eredmények elemezése 2.Kérdőíves felmérést végeztem a vajdasági magyar egyetemisták körében (2011). Az adatok statisztikailag nem reprezentatívak az egész Vajdaság területére, azonban kiértékelésük értékes információkat fed fel. Kutatás módszere
Forrásanyag: 1.Kérdőíves felmérés (2011) 2.Identitás Kisebbségkutató Műhely, Zenta: - Migrációs szándék a vajdasági magyar egyetemisták körében (2010) 3.Magyarságkutató Tudományos Társaság Szabadka: - Szügyi Edit: A vajdasági fiatalok kar- és szakválasztását befolyásoló tényezők szerbiai/magyarországi diplomások és hallgatók körében (2010)
A vajdasági magyarok migrációs hajlama között 70 ezer fő vándorolt külföldre 90-es években becslések szerint magyar vándorolt ki Vajdaságból (Gábrity-Molnár, 2001) Az emigráció anyagi és emberi veszteséget is okozott. A Szerbiából való elvándorlás gondolatát kiváltó okok: létfenntartási gondok, munkanélküliség; karrier- alternatívák közötti választás hiánya; a veszélyeztetettség, bezártság érzése (Gábrity Molnár, 2009)
Emigrációs okok: 55,5% jobb megélhetés és nagyobb jövedelem 4,7+18,3% egyéb okok és a nem tudja válaszok 13,1% családegyesítés (Kárpát-panel, 2007) 90- es években szakképzetlen vagy szakképzett munkaerőt fogadtak szívesen Ma a magasan képzett fiatalok iránt van kereslet (Szügyi, 2010)
A vajdasági magyar egyetemisták helyzete A szerb felsőoktatásban regionális egyenlőtlenség mutatkozik. Vajdaságban 1 állami egyetem. A magyarok képzettségbeli hátrányban vannak (a többségi nemzettel összehasonlítva) a középiskolai, valamint a felsőfokú végzettség esetében. Sok esetben problémát jelent a továbbtanulásnál (majd a munkavállalásnál) az államnyelv ismeretének hiánya.
Stratégiák és tendenciák: a legközelebbi városban tanul - szülői sugallat (költségkímélő megoldás) – gyakori a fárasztó és költséges ingázás magyar nyelven – energiakímélő hálózathatás/városvonzás (tömb magyar térség, vagy az anyaország) alkalmi munka mellett, magán karokon, vagy kihelyezett tagozaton távoktatással próbálkozik a magyar fiatal munkavállalók karrierje akadozik, ha a szerb nyelvtudásuk gyenge, vagy nem tudnak legalább egy világnyelvet is magyarság pozícióvesztése (alulreprezentáltság a „presztízsszakmákban”) magyarság pozícióvesztése (alulreprezentáltság a „presztízsszakmákban”)
Kérdőívezés Minta: ben 128 magyar hallgató lekérdezése. Befejezett középiskola: Gimnázium: 15,62% Szakközépiskola: 84,38% Nemek aránya: 41,41% férfi 58,59 % nő Karok: Szabadka ( Tanítóképző, Közgazdasági, Műszaki Újvidék (Mezőgazdasági, Bölcsészettudományi, Természettudományi és Matematikai, Technológiai)
Kontroll csoport Identitás Kisebbségkutató Műhely: 2010-ben 370 magyar hallgató lekérdezése. Befejezett középiskola: Gimnázium: 43% Szakközépiskola: 57% Nemek aránya: 42% férfi 58 % nő Karok: Szerbiában 64% Magyarországon 36%
Külföldi továbbtanulás…
Vélemény a külföldi munkavállalásról
Vélemény a külföldi munkavállalásról (nemek)
Migráció gondolata
Migráció gondolata (kontroll csoport)
Migráció gondolata (kontroll csoport - szerbiai és magyarországi egyetemisták)
Migráció gondolata (nemek)
Migráció gondolata (kontroll csoport - nemek)
Migráció oka
Migráció oka (kontroll csoport)
Migrációs célország
Tanulmányaim után…
Tanulmányaim után… (kontroll csoport)
Megtartó erő
Szülők hatása
Milyen feltételek mellett maradna Szerbiában?
Kutatási zárógondolatok A vajdasági magyar egyetemisták a jobb anyagi körülmények reményében hagynák el az országot. Különbség mutatkozik a nemek között az elvándorlási hajlandóságot tekintve (férfiaknál kifejezettebb). Az egyetemisták először szülőföldjükön keresnének munkalehetőséget. A migrációs célországok közül a legnépszerűbbek a nyugat-európai államok, Magyarország „ugródeszka” szerepet kap. A család és a barátok megtartó erőnek számítanak.
Konklúzió A vajdasági magyar fiatalok körében magas a migrációs potenciál. Ennek hatásai megmutatkoznak a vitális statisztikai adatokban. A vajdasági magyar politikai elit fontos feladata, hogy itthon tartsa a jövő értelmiségét, valamint továbbtanulásra késztese a fiatalokat. A Magyar Nemzeti Tanács oktatási stratégiájának kidolgozásával és a felsőoktatási ösztöndíjprogram beindításával lépéseket tett a cél megvalósítása érdekében. A felsőoktatási fejlesztésévél, a másoddiploma megszerzésének támogatásával, átképzések szervezésével, konzultációs irodák nyitásával elő lehetne segíteni a fiatalok munkába állását. Minél nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vajdasági magyar oktatási hálozat kiépítésére, fejlesztésére, mivel a vajdasági magyarság számára az egyik legfontosabb kitörés pont a TUDÁS.
Köszönöm a figyelmet!