IRE 6 /28/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – 4.1.2 I ntelligens R endszerek E lmélete 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

ADATBÁZISOK.
Kliens-szerver architektúra
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
Mi látszik egy jéghegyből?
E-learning és a multimédia
IRE 8 /38/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 8.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK ILCV441, ILDV443 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév december 6.
Előadó: Kovács Zita 2013/2014. II. félév TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Bevezetés.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
3. Az információs rendszerek típusai
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A CAD/CAM modellezés alapjai
Mesterséges intelligencia
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
MYCIN szakértői rendszer. MYCIN modell szakértői rendszer vér fertőzéseinek, gyógykezeléseknek meghatározását támogató orvosi diagnosztikai rendszer célvezérelt,
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
MYCIN Szakértői rendszer.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 11.
Szakértők és rendszerek
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A szervezeti felépítés definíciója
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
 mesterséges intelligencián alapuló szoftver rendszer  a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján képes viszonylag bonyolult problémákat megoldani,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Székely István fejlesztési tanácsadó
ONTOLÓGIA és TUDÁSREPREZENTÁCIÓ Szőts Miklós Alkalmazott Logikai Laboratórium
Térképészet és térinformatika
BMF-NIK-IAR Macska Nagy Krisztina Kancsár Dániel Sipos Péter.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Az információrendszerek kialakulása
Engel László fejlesztési igazgató
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Intelligens Mérnöki Rendszerek Laboratórium Alkalmazott Matematikai Intézet, Neumann János Informatikai Kar, Óbudai Egyetem Mielőtt a virtuális térbe lépnénk.
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Vizuális programozás Előadó: Csapó Gábor.
Interjútechnikák alkalmazása a hálótervezésben
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Mesterséges intelligencia
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

IRE 6 /28/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 6

IRE 6 /28/ 2 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Tudásalapú technikák, szakértői és döntéstámogató rendszerek

IRE 6 /28/ 3 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – „A TUDÁS ELVE” A feladatmegoldás képessége, (egy számítógépes program „erőssége”) attól függ, hogy mennyi és milyen magasan kvalifikált minőségű specifikus tudást képes mozgósítani a feladat megoldása során. Eredmény: - a „mesterséges intelligencia” kilép a fejlesztői laboratóriumokból - „működik” a tudás alapú technológia - jól hasznosítható alkalmazások készülnek - tudásalapú rendszerkeretek, „shellek” épülnek - beindul a szakértői rendszer piac

IRE 6 /28/ 4 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Tudásalapú rendszerek Olyan számítógépes rendszerek, melyek:  az emberi probléma megoldást utánozzák, vagy segítik,  nagymennyiségű explicit, vagy implicit tudást tartalmaznak Főbb típusai:  szakértői rendszerek (ES)  döntéstámogató rendszerek (DSS)

IRE 6 /28/ 5 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Tudásalapú/szakértői rendszerek Tudásalapú rendszer (KBS) = olyan MI program, melyben a tárgyköri ismeretanyag explicit formában (tudásbázisban), a program egyéb komponenseitől elkülönítve van jelen. Szakértői rendszer (Expert System) = olyan tudásalapú rendszer, amely szakértői ismeretek felhasználásával magas szintű teljesítményt nyújt egy szűk, jól definiált problémakör kezelésében

IRE 6 /28/ 6 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Szakértői rendszerek Egy szűk, jól definiált problémakörben segítik a (kevésbé) szakértők probléma-megoldását. Tudásbázis Következető gép Tudásbázist fejlesztő alrendszer Magyarázó alrendszer Munkamemória Speciális felületek Tudásmérnök év / vagy szakértő Felhasználó Felhasználói felület „A kérdésre van egyértelmű válasz, csak mi nem ismerjük!”

IRE 6 /28/ 7 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – A tudásalapú technológia kialakulásának lépcsőfokai Idegrendszeri hálózatokPERCEPTON Rosenblatt, Wiener, McCulloch (alakfelismerés kezdetei, neurofiziológia alapjai) Heurisztikus keresés, GPS (General Problem Solver) tételbizonyítók, sakkprogram Newell, Simon, Turing Feltevés: Gondolkodásunk szimbólum-manipulációként zajlik (összehasonlítás, keresés, módosítás, stb.) Alapelv: A problémamegoldás a lehetséges megoldások terében való Heurisztikákkal támogatott keresés Tudás-reprezentáció Tudásalapú technológia Szakértői rendszerek: DENTRAL (Szerves molekulák meghatározása) MYCIN (A vér fertőzéseinek,.. diagnosztizálása) PROSPECTOR (Molibdén lelőhelyek meghatározása)

IRE 6 /28/ 8 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Szakértői rendszer piaci fejlődési fázisai : az új tudásalapú technológia kutatása Általános célú, Lisp-alapú nagygépes shellek : az új technológia bizonyítása a piacokon A közép és kisgépes piac, viszonteladók megjelenése Shell-háború Alkalmazási prototípus fejlesztése A piac telítődése 1989-től: a hagyományos és az új technológia integrálása Alkalmazás-orientált eszközök megjelenése Az egyszerű PC-s shellek mellett az objektum orientált eszközökkel épített hibrid shellek súlyának megnövekedése Integrált alkalmazások és támogató rendszerek kialakulása Céllá válik a tudásalapú rendszerépítési technológia

IRE 6 /28/ 9 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Az emberi információ-feldolgozás jellemzői  Holisztikus, intuitív, analógiákra épülő információ feldolgozás  A döntések irányelvei, perspektívái és szabályai többnyire azonosíthatóak  Amint a döntéshez szükséges információ mennyisége csökken, egyre inkább növekszik az emberek közötti együttműködés  Az emberek – különösen szervezeti keretek között – csak ritkán koncentrálnak csupán egy problémára, hanem – bár nem szisztematikusan – inkább különböző probléma-megoldó helyzetet párhuzamosan kezelnek  Az emberi teljesítmény csökkenhet, ha egymással összefüggő feladatokat kell különböző kidolgozási szinten párhuzamosan kezelni  Az emberek csak erősen korlátozottan képesek logikailag ellentmondásos vagy statisztikai információkat kezelni.

IRE 6 /28/ 10 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Az emberi információ feldolgozás gyakori hibái és tendenciái 1.  Vágy az önigazolásra  A tények és a jelenségek összetévesztése  A megerősítés iránti elfogultság  A személyes tapasztalat túlhangsúlyozása  Konzervativizmus  A visszaemlékezés könnyűsége  A hazárdjátékos tévhite  Utólagos éleslátás  A kontroll illúziója  Az összefüggés illúziója  Sorozat hatás, ………………………..

IRE 6 /28/ 11 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Az emberi szakértői tudás és a szakértői rendszerek összehasonlítása 1. E Emberi szakismeretek M „Mesterséges” szakismeretek E Múlandó (ha nem használjuk, elfelejtjük, nehéz átadni, oktatással terjeszthető M Állandó tartós „halhatatlan” MKönnyű átvinni reprodukálni,(oktatni a szakértői rendszer használatát kell) ENehezen dokumentálható MKönnyen dokumentálható ENem mindig következetes, gyakran labilis (emóciók!) MMindig következetes (érzéketlen) EKreatív, innovatív MIhlettelen, lélektelen EA körülményekhez alkalmazkodik, tanul, MCsak azt tudja, amit belegépelnek, (nincsenek (még!?) hatékony gépi tanulási mechanizmusok)

IRE 6 /28/ 12 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Az emberi szakértői tudás és a szakértői rendszerek összehasonlítása 2. E Általában ismeri tudásának, képességeinek határait M Nincs tudatában ismeretei korlátainak (hacsak fel nem készítik rá „Forduljon szakértőhöz) EAz ember a környezetéhez különböző érzékszervekkel kapcsolódik (hall, lát, érez), M A rendszer felhasználói felülete általában egy féle pl.: korlátozott természetes nyelvi kommunikációt biztosít E A gondolkodási folyamatok változatosak, gazdagok M A belső feldolgozás szimbólumokkal és numerikus értékekkel manipulál. E Nagyon meg kell fizetni, és általában nehezen elérhető M Elérhető áron megszerezhető, a „helyszínre vihető”és sokszorosítható

IRE 6 /28/ 13 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Az emberi szakértői tudás és a szakértői rendszerek összehasonlítása 3. E Széles látószögből, több aspektusból (Dinamikusan, a helyzettől függően) vizsgálja a problémákat. M Szűk technikai látószögű, csak a beépített aspektusokból tud a problémákhoz hozzáállni.. E Többszintű modellekkel operál M Jellemzően felszíni modelleket használ

IRE 6 /28/ 14 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – A szakértői rendszerek főbb előnyei  Pótolják a szakértőhiányt, elérhető áron terjesztik a szakértői ismereteket  A tárgyterület változásait jól követik, a tudásbázist könnyű módosítani  Növelik a szakértő képességeit  Fokozzák a szakértő produktivitását  Megőrzik a szakértelmet  Létrehozhatók hagyományos technikával meg nem valósítható rendszerek  Mindig következetesek a tanácsadásban  Állandóan rendelkezésre állnak  Képesek részleges, nem teljeses adatokkal is dolgozni

IRE 6 /28/ 15 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Különböző szintű információs rendszerek Menedzsment információs rendszer (MIS) Megválaszolható kérdés:Mi az a…? Prediktív Menedzsment információs rendszer (PMIS) Megválaszolható kérdés:Mi történik ha…? Döntéstámogató rendszer (DSS) Megválaszolható kérdés:Melyik a legjobb alternatíva ?

IRE 6 /28/ 16 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Döntéstámogató rendszerek  A döntéstámogató rendszerek a részlegesen vagy rosszul strukturált helyzetekben, a szervezetek döntéshozóit segítik a technológiai és vezetői döntések meghozatalában.  A döntéstámogató rendszerek elsődleges célja az információs technológia segítségével megnövelni a szervezetek döntéshozóinak hatékonyságát.  A szakértői rendszerek jól behatárolt szakterülettel, strukturált problémákkal kapcsolatban adnak támogatást  A döntéstámogató rendszerek komplex, nehezen strukturálható problémakörökben segíthetnek.

IRE 6 /28/ 17 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Döntéstámogató rendszerek A részlegesen vagy rosszul strukturált (bonyolult, átláthatatlan) helyzetekben, fejlett informatikai eszközökkel segítik a döntéshozók munkáját. Hagyományos területei: Vezetői (menedzser) információs rendszerek (MIS) ( Milyen tényezők a meghatározóak?) Előrejelző menedzseri információs rendszerek (PMIS) ( Mi történik, ha?) Döntéstámogató rendszerek (DSS) ( Melyik a jó alternatíva?) „A sok és gyakran szubjektív elemeket is tartalmazó kérdésre nehéz egyértelmű választ adni!”

IRE 6 /28/ 18 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – A döntéstámogató rendszerek főbb részei Adatbázis menedzsment rendszer Modellbázis menedzsment rendszer Dialógus generáló és menedzsment rendszer Döntéshozó

IRE 6 /28/ 19 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Döntési típusok  Mindennapi cselekvésekkel kapcsolatos döntések  Vezérléssel kapcsolatos döntések, melyek célja a cselekvések hatékonyságának biztosítása.  Menedzseri döntések, melyek célja az erőforrások hatékony felszabadításának biztosítása.  Stratégiai döntések, célja a magasabb célok és irányelvek alapján az erőforrások elosztásának biztosítása.

IRE 6 /28/ 20 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – A döntési folyamatoknál felhasznált információkat befolyásoló legfontosabb tényezők  A megszerezhető információk pontossága  A részlegesség szükséges szintje  Az idői horizont  Az információ forrása  A felhasználás gyakorisága  Az információ naprakészsége

IRE 6 /28/ 21 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – A döntési folyamat tényezői  A tényezők azonosítása  A kvalitatív és kvantitatív szempontok különválasztása  A mértékegységek átalakítása az összevethetőség érdekében  A tényezők fontossági sorrendjének megállapítása  A tényezők súlyozása az alternatívák rangsorának megállapítására.

IRE 6 /28/ 22 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Több választás közül a legjobb kiválasztása az összesített súlyok alapján A súlyozás célja, hogy az egyes tényezőkhöz súlyokat rendelve a feladat megoldását egyetlen tényező szerinti mérésre vezethessük vissza. Az egyik egelterjedtebb súlyozási módszer az AHP (Analytic Hierarchy Process) Thomas L. Saaty [1980] ami lehetővé teszi a bonyolult döntési problémák könnyen megoldható részproblémákra bontását, majd a részeredmények összegzését. Az AHP-re épül az ” Expert Choice ” program

IRE 6 /28/ 23 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Az AHP lépései A döntési tényezők hierarchiájának összeállítása A döntéshozó szubjektív véleménye alapján a döntési tényezők páros összehasonlításával a súlyok előállítása Több szintű tényezők esetén minden szintre és minden elemre a döntési alternatívákra vonatkozó értékek meghatározása, amelyekből azok sorrendje felállítható Az összesített sorrend kiszámolása Az alternatívák sorrendjének és tényezőinek grafikus megjelenítése a tényezők hatásának elemzéséhez..

IRE 6 /28/ 24 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Tudásábrázoló módszerek (tudásreprezentáció) Procedurális Logika alapú Logikai nyelvek Produkciós-, szabályalapú reprezentáció Formális nyelvtanok Algebrai kifejezések Strukturált Szemantikus hálók Keretek („frame”) Rokonsági hierarchiák Script-ek Döntési fák Neurális hálózatok

IRE 6 /28/ 25 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – A tudásábrázoló technikák jellemzői A procedurális tudásábrázolás előnyei: Könnyű a cselekvésre vonatkozó tudást ábrázolni Könnyű olyan tudást ábrázolni amely heurisztikát is tartalmaz A leíró sémákkal nem kezelhető tudást könnyű leírni A deklaratív tudásábrázolási technikák előnyei: Minden tényt csak egyszer kell ábrázolni Könnyű új tényeket adni a rendszerhez anélkül, hogy a korábbiakat megváltoztatnánk

IRE 6 /28/ 26 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – A matematikai logika két legfontosabb fejezete Kijelentés (állítás, ítélet) kalkulus: Kijelentésen olyan kijelentő mondatot értünk, amely egyértelműen igaz, vagy hamis. A kijelentés kalkulus tárgya azoknak a következtetési sémáknak az elemzése, amelyek változói helyébe kijelentéseke téve, helyes következtetést kapunk. Ne lehet igaz is meg hamis is: „ellentmondástalanság elve” Nem lehet az, hogy sem igaz, sem hamis: „ a kizárt harmadik elve” Predikátum kalkulus: Az ítélet kalkulus kiterjesztése, olyan formális nyelv, amelyet tények ábrázolására használunk.

IRE 6 /28/ 27 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Keretek (Frames) (séma, prototípus, egység) A keretek olyan adatstruktúrák, melyek leíró és procedurális információkat tartalmaznak, előre meghatározott belső kapcsolatban. A keret általános formája: Fej:Keret név: Leírás: Szülők: Leszármazottja: Törzs:rekesz: alrekesz: alrekesz: Törzs vég Fej vég

IRE 6 /28/ 28 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – Hálók (Nets) Állapotok, állapot-átmenetek, időbeli folyamatok ábrázolására alkalmas Részei: ○ csomópontok (Nodes) és ○ irányított kapcsolatok (Links) születésnap János okt. 24. torta ÉvaJános háza dátum vendéghely étel elemei