Minőségmenedzsment és a biztonság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
Cegléd 2012 Anyagvizsgáló laboratóriumi tevékenység a gyakorlatban Dr. Kovács Károly –Szemán László ügyvezető általános igazgató METALCONTROL Kft.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
Minőségbiztosítás és tanúsítás
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Ellenőrzés, visszacsatolás
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Munkahelyi egészség és biztonság
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária. A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je-
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Készítette: Szirmai István
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Készítette: Májer Dávid
Minőségügyi alapismeretek
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Minőségirányítás 1. Dr. Dénes Levente
Vállalkozásmenedzsment I.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
20. Mutassa be a minőségbiztosítás szerepét a laboratóriumi munkában! Ismertesse a szabványok fajtáit, jelentőségét, használatát a laboratóriumi munkában!
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Minőségmenedzsment és a biztonság A Kölcsönös megfeleltetés a minőségtanúsító rendszerek követelményei és a szervezeti intézkedések között, a szervezeti intézkedések – szabályzatok – érvényre juttatásának módszertana. © Szabó Lajos

Mi a minőség? Tenner – DeToro szerint: „A minőség alapvető üzleti stratégia, amelynek folyamán született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belső, mind a külső vevőket azzal, hogy megfelelnek kimondott és kimondatlan elvárásaiknak.” Feigenbaum : a termék és szolgáltatás mindazon értékesítési, tervezési, gyártási és karbantartási jellemzőinek teljes összetettsége, amely által a termék és szolgáltatás a használat során kielégíti a vevő elvárásait. Taguchi minél kisebb a termék társadalomnak okozott vesztesége, annál jobb a termék minősége David Garvin „A minőség menedzselése” című könyvében a minőségnek a következő megközelítésmódjait sorolja fel: Transzcendens megközelítés: A minőség az, ami kiállta a próbát. Vagyis a minőséget nem lehet definiálni, azt az ember csak akkor ismeri fel, ha látja. Termék alapú megközelítés: A minőség meghatározott tulajdonság jelenlétén vagy hiányán alapszik. Termelés alapú megközelítés: Minőség az, amit a gyártó az adott eszközzel, az adott környezetben elő tud állítani, feltéve, ha a termék megfelel az előre meghatározott kívánalmaknak vagy specifikációnak. Felhasználó alapú megközelítés: A minőség azt jelenti, hogy képesek vagyunk a vevők igényeit, elvárásait vagy szükségleteit kielégíteni. © Szabó Lajos

További minőség fogalmak Érték alapú megközelítés: A minőség azt jelenti, hogy meghatározott tulajdonságú terméket kínálunk a fogyasztónak elfogadható költséggel vagy áron. Szabvány alapú megközelítés: A minőség a termék azon tulajdonsága, hogy megfelel-e a vonatkozó szabvány követelményeinek. Az MSZ EN ISO 9000:2001 3.1.1: a minőség annak mértéke, hogy mennyire teljesíti egy termék vagy szolgáltatás saját megkülönböztető tulajdonságainak egy csoportja a kinyilvánított igényeket vagy elvárásokat, amelyek általában magától értetődőek vagy kötelezőek © Szabó Lajos

Miért törekszünk a minőségre? A minőségre törekvés minden élő szervezet jellemzője. Ha jól belegondolunk nem csak az élő szervezeteké… Stabil kiszámítható környezet, használható eszközök, kényelmes és tartós ruházat, jó minőségű étel. „Nem vagyok olyan gazdag, hogy olcsó cipőt vehessek!” © Szabó Lajos

Minőség a történelemben © Szabó Lajos

Minőségi követelmények Használhatóság, Hibamentesség, Javíthatóság Karbantarthatóság, Tartósság Tárolhatóság Gazdaságosság Rendelkezésre állás, Sértetlenség Megbízhatóság, Környezetvédelem Stb. Jól emlékeznek! Mindezeket már az első előadáson megismerték, amikor a biztonság fogalmát igyekeztünk definiálni! © Szabó Lajos

A minőség mint érték A minőség jellemzője a terméknek. A minőség jellemzője a munkavégzésnek. A minőségre törekvés jellemzője egy folyamatnak. Értéknövelő tényező. Biztonságot sugall! Ami „minőségi” az BIZTONSÁGOS! Minőség=Biztonság © Szabó Lajos

A minőségpolitika fejlődése minőségellenőrzés (hibakeresés, MEO) minőségszabályozás (hibák kiküszöbölése, folyamatokba való beavatkozás, részletszabályozás, elkülönült szervezet) minőségbiztosítás (minőségügyi rendszer, minősítés szabványok és szabályzók alapján a nyersanyagtól a késztermékig a folyamatokat is beleértve, folyamatos ellenőrzés mellett tervszerűen) minőségmenedzsment (TQM) (Előre megtervezett stratégiai célok megvalósítása, teljes körű folyamat management, minden munkafolyamat és minden kapcsolódó tevékenység folyamatos monitorozása, felügyelete, finomszabályozása, minden dolgozó bevonásával, minden vezetői szintre kiterjedő szabályozással) © Szabó Lajos

A minőség jellemző fogalmai Termék : Tevékenység vagy folyamatok eredménye. (ISO 9000:2000) Minőségügyi folyamat: Olyan egymással kölcsönös kapcsolatban lévő erőforrások és tevékenységek, amelyek a bemeneteket kimenetekké, eredményekké alakítják át. Eljárás: Valamely tevékenység elvégzésének előírt módja Szolgáltatás: a szolgáltatás legalább egy olyan tevékenység eredménye, amely szükségképpen a szállító és a vevő találkozásánál megy végbe, és általában nem kézzel fogható. Vevő: Az, akinek a szállító a „terméket” rendelkezésre bocsátja. Minőségi követelmények : Az egység jellemzőire vonatkozó igények kifejezése vagy átalakítása mennyiségileg (vagy minőségileg) meghatározott követelmények összességére, hogy lehetővé váljon megvalósítása és vizsgálata Megfelelőség: Előírt követelmények teljesülése © Szabó Lajos

Szabványok A szabványokkal foglalkozó szakemberek a XIX.-XX. századhoz kötik a megjelenésüket. Alapvetően azokat a követelményeket tartalmazzák, melyeket a terméknek teljesítenie kell. A szabványok vonatkozhatnak a termék előállításának folyamatára is. A szabványokhoz való csatlakozás önkéntes mind a termék előállítója, mind annak vásárlója között. A megfelelőséget a termék előállítójától független szervezet ellenőrzi és erről tanúsítványt ad ki, vagy kiállítását megtagadja. A szabványnak való megfelelést folyamatosan ellenőrzik. Egyes esetekben törvény kötelezheti a termék előállítóját, a szabványnak való megfelelésre, vagy a termékkel kereskedőt a szabványnak megfelelő termék árusítására. © Szabó Lajos

A szabvány fogalma A szabvány: elismert szervezet által alkotott vagy jóváhagyott, közmegegyezéssel elfogadott olyan műszaki (technikai) dokumentum, amely tevékenységre vagy azok eredményére vonatkozik, és olyan általános és ismételten alkalmazható szabályokat, útmutatókat vagy jellemzőket tartalmaz, amelyek alkalmazásával a rendező hatás az adott feltételek között a legkedvezőbb. (1995. évi XXVIII. törvény a nemzeti szabványosításról) © Szabó Lajos

A szabvány mint minőség A követelmények, amiket a terméknek, és/vagy előállítási folyamatának teljesítenie kell MINŐSÉGI követelmények! A szabványnak való megfelelőséget tanúsító okmány (logo) azt jelenti, hogy az adott cég terméke megbízható, ellenőrzött minőséget képvisel. Szabvány=Minőség=Biztonság                   International Electrotechnical Commission © Szabó Lajos

Szabványosítás szintjei Vállalati szabványosítás: A vállalat mindenki mástól független, saját szabályozása a termékre, és/vagy munkafolyamatokra. Szakmai szabványosítás: Azonos szakmacsoporthoz tartozók egymás közötti megállapodása. Nemzeti szabványosítás: Egy adott országra vonatkozó szabályozás Regionális és nemzetközi szabványosítás: Több ország egy területre (EU) vagy minden csatlakozott országra kiterjedő szabályozás. © Szabó Lajos

A szabványokkal elérhető célok A vevő/felhasználó/ oldaláról: Azonosíthatóság Kompatibilitás Választékrendezés Minőségosztályozás Célnak megfeleltetés Vevőtájékoztatás, garancia A gyártó/szolgáltató/eladó oldaláról: Minőségbiztosítás „házon belül” Szakszerűség, célszerűség, gazdaságosság Előny a piaci versenyben Pozitív megítélés az ügyfelek részéről © Szabó Lajos

Szabványhoz tartozó fogalmak Szabványos: ami mindenben megfelel a szabvány előírásainak Szabványtól eltérő: amire létezik szabvány, de a termék attól eltér Szabványon kívüli termék: amire nincs kialakított szabvány. Szabály: cselekvést, magatartást, eljárást szabályozó rendelkezések, legtöbbször állami jogszabályban rögzítve. Típus: olyan termék, amelyet az egységesítés érdekében,minden lényeges tulajdonságával leírnak. Norma: előírt, pontosan meghatározott mennyiség, mérték. © Szabó Lajos

Minőségirányítás Összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőséggel kapcsolatban. Magába foglalja: a minőségpolitika (minőségcélok) kialakítását, a minőségtervezést, a minőségszabályozást, a minőségbiztosítást (tanúsítást) a minőségfejlesztést. Alapvető jellemzője a rendszerszemlélet és a komplexitásra törekvés. © Szabó Lajos

A szabályozás módszertana Helyzetfelmérés Célkitűzés Szervezeti rendszer kialakítása Szabályozórendszer megalkotása Feladatok és felelősségek egyéni szintű meghatározása Feladatok fontosságának tudatosítása Ellenőrzési rendszer üzemeltetése Dokumentálás Tapasztalatok rendszeres és soron kívüli megbeszélése Szükséges módosítások, szabályozások bevezetése © Szabó Lajos

Miért akarjuk érvényre juttatni a szabályokat? Az elsődleges cél a szervezet (rendszer) üzemeltetése A rendezett és biztonságos szervezet erőt és megbízhatóságot sugároz környezete felé Az „egészséges” szervezet könnyebben reagál a környezet változásaira A fennmaradás záloga a környezettel való harmonikus együttműködés, az üzleti és személyes jó kapcsolatokra törekvés A kölcsönös elégedettség alapja a kölcsönös lojalitás kialakításának. © Szabó Lajos

A szabályozás érvényre juttatása Alapelv: A szabályozás a kijelölt cél érvényesítéséért van, nem gát, hanem eszköz és módszer a rendszer fenntartására, a környezethez való alkalmazkodás és a stabilitás biztosítéka Az alapos felkészítés tudatosítja minden poszton a szabályozás értelmét A vezetői példamutatás hatékonyabb, mint a fegyelmezés Az együttműködés még nem lojalitás A lojalitás nem vásárolható, vagy kikényszeríthető, hanem kialakítható Ha az ellenőrtől félnek, nem értették meg a célkitűzés értelmét Aki elégedett, betartja a szabályokat Ha a belső folyamatok szabályozottan üzemelnek, mind a bemeneti, mind a kimeneti oldalon kiegyensúlyozott marad a rendszer © Szabó Lajos