Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sisák Zoltán HTTP Alapítvány
Advertisements

Partiumi Keresztény Egyetem - Nagyvárad -
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Szakirányválasztás gazdaságinformatikai
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Mobil hangkommunikációs hálózati ismeretek Projekt- összefoglaló.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Cisco Hálózati akadémia
50 éves a szegedi informatika
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedési és gépészmérnöki Intézet
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Intelligens közúti kereszteződés
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Általában a technológiáról A Zigbee lapú vezeték nélküli szenzorhálózatok olyan önálló érzékelők összessége, amelyek egy területen szétszórva, rádiós összeköttetés.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
TÁMOP C-11/1/KONV Történet  Az Egyesület alapítása – 1998 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Eötvös Lóránd Tudományegyetem.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
ELTE informatikus vegyész szak
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
SZENT IMRE ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM ÉS SZAKKÖZÉPISKOLA
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar Intézetigazgató: Dr. Szeidl László Informatikai Rendszerek Intézet Cím: Tel.: Fax: E-mail: Honlap: 1034 Budapest, Bécsi út 96/B 1/666-5520 1/666-5522 szeidl@bmf.hu http://www.nik.hu/iri Előadó: Dr. Schubert Tamás intézetigazgató helyettes NIK Informatikai Rendszerek Intézet /1

Az intézet tevékenysége NIK Informatikai Rendszerek Intézet /2 Az intézet az informatikai infrastruktúra összetevőinek elméleti hátterével, működésével, szabványaival, megvalósításaival, biztonságával, felügyeletével, üzemeltetésével, alkalmazásaival és együttműködésük protokolljaival foglalkozik. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /2

Az intézet tevékenysége NIK Informatikai Rendszerek Intézet /3 Tevékenysége kiterjed a Mérnök informatikus BSc és várhatóan MSc szintű képzésében az alapozó tárgyak oktatására szakirányú képzésre könyvek, jegyzetek, cikkek írására ipari kapcsolatok ápolására kutatásra Az intézet 4 kompetencia központot működtet és 7 laboratóriumot üzemeltet. Az intézet teljes létszáma 22 fő. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /3

Az intézet szervezeti felépítése Szakcsoportok: Alkalmazott Információ Technológia szakcsoport Informatikai Rendszerek szakcsoport Mobil Informatika és Mesterséges Intelligencia szakcsoport NIK Informatikai Rendszerek Intézet /4

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /5 Oktatási feladatok Alkalmazott Információ Technológia szakcsoport Szakcsoportvezető: Dr. Fehér Gyula Feladata a rendszertechnikai modul hardveres tárgyak tárgyainak oktatása a szak minden hallgatója számára. Tárgycsoportok: Digitális technika Elektronika Digitális elektronika Irányítástechnika NIK Informatikai Rendszerek Intézet /5

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /6 Oktatási feladatok Alkalmazott Információ Technológia szakcsoport Szakirány: Informatikai rendszermérnök A szakirány tantárgyai: LAN és WAN technológiák Internet technológiák Számítógép hálózatok üzemeltetése Az intézményi informatikai biztonság gyakorlata NIK Informatikai Rendszerek Intézet /6

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /7 Oktatási feladatok Alkalmazott Információ Technológia szakcsoport Választható tárgyak: Adat- és hangkábelezés, Vezeték nélküli LAN hálózatok, UNIX rendszerek, Hálózati biztonsági rendszerek, Hálózati operációs rendszerek, Otthoni és kisvállalati informatikai rendszerek, IP telefon rendszerek. A gyakorlati képzés korszerű eszközeinek és módszereinek kutatása és fejlesztése: Elektronikai rendszerek szimulációja Elektromechanikai rendszerek szimulációja Hálózati rendszerek működésének szimulációja Három labor számítógépekkel, műszerekkel és hálózati eszközökkel felszerelve NIK Informatikai Rendszerek Intézet /7

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /8 Oktatási feladatok Informatikai Rendszerek szakcsoport Szakcsoportvezető: Dr. Schubert Tamás Feladata az informatikai infrastruktúrát alkotó hardver és szoftver elemek elvi és rendszerbeli együttműködésével foglakozó tantárgycsoportok oktatása Tárgycsoportok: Informatikai rendszerelemek Számítógép hálózatok Számítógép architektúrák Operációs rendszerek Az informatikai biztonság alapjai NIK Informatikai Rendszerek Intézet /8

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /9 Oktatási feladatok Informatikai Rendszerek szakcsoport Szakirány: Informatikai biztonság A szakirány a biztonságos informatikai rendszerek elemeivel, felépítésével és üzemeltetésével foglalkozik. Szakirány tárgyai: Operációs rendszerek és alkalmazások biztonsága Bevezetés az informatikai ellenőrzésbe Számítógép hálózatok biztonsága Az intézményi informatikai biztonság tervezése Az intézményi informatikai biztonság gyakorlata NIK Informatikai Rendszerek Intézet /9

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /10 Oktatási feladatok Mobil Informatika és Mesterséges Intelligencia szakcsoport Szakcsoportvezető: Dr. Kutor László Feladata törzstárgyak oktatása a szak minden hallgatója számára Tárgycsoportok: Bevezetés az Informatikába Informatika elméleti alapjai Intelligens rendszerek Processzorok utasításszintű kezelése Az oktatás laboratóriumi háttere: A törzstárgyak és a szakirányú tárgyak oktatására két nagy laboratórium (Intel, Nokia) és két kis laboratórium (Érzékszervi fogyatékosokat fejlesztő, Mobil K+F) áll rendelkezésre NIK Informatikai Rendszerek Intézet /10

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /11 Oktatási feladatok Mobil Informatika és Mesterséges Intelligencia szakcsoport Szakirány: Mobilinformatika A szakirány tárgyai: Mobilinformatika Mobil rendszerek programnyelvei Elektronikus kereskedelem Beágyazott intelligens rendszerek Beágyazott rendszerek Érzékelő alapú rendszerek Biometrikus személyazonosítás RFID alapú rendszerek NIK Informatikai Rendszerek Intézet /11

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /12 Ipari kapcsolatok Kompetencia központok Több évre szóló szerződés Szellemi bázis létrehozása a főiskolán Szakmai együttműködés Rendszeres támogatás (eszköz, szoftver, pénz) Oktatás, kutatás-fejlesztés Innovációs központok Pénzügyi támogatás Kutatás-fejlesztés Egyéb (rendszeres szakmai és pénzügyi támogatás) A kompetencia és innovációs központok munkájában gyakran több intézet is részt vesz! NIK Informatikai Rendszerek Intézet /12

Kompetencia központok -IRI Kompetencia központ NIK Informatikai Rendszerek Intézet /13

Kompetencia és innovációs központok -IRI Kompetencia központ Innovációs központ NIK Informatikai Rendszerek Intézet /14

Kompetencia központok Cisco Academy Training Center Legújabb informatikai kutatási eredmények és technológiák gyors és közvetlen megismerése, több országra kiterjedő világszínvonalú kutató-, fejlesztő- és oktatómunka, felkészítés szakmai minősítések megszerzésére Nokia Kompetencia Központ Szakmai és laboratóriumi háttér biztosítása a mobilinformatika szakirány oktatásához, a legújabb technológiai tudás átadása, közös BMF-Nokia kutatások Symantec Biztonságtechnikai Kompetencia Központ A szakirányú oktatás szakmai és eszközhátterének biztosítása, a technológia átadása, oktatási anyagok kidolgozása HP Alkalmazás-menedzsment Kompetencia Központ Az alkalmazásmenedzsment és alkalmazásszolgáltatás elméletének és gyakorlatának oktatása, a szakirányú oktatás támogatása, oktatási módszerek és tananyagok felsőoktatás szintű megosztása NIK Informatikai Rendszerek Intézet /15

Cisco Academy Training Center Alkalmazott Információ Technológia szakcsoport Létrejött: 1998 Vezető: Dr. Fehér Gyula A hallgatók, oktatók és a közép európai országok oktatói számára biztosítja a szakterület legújabb informatikai kutatási eredményeinek és technológiáinak gyors és közvetlen megismerését, világszínvonalú laborháttér kialakításával világszínvonalú kutató-, fejlesztő- és oktatómunkára ad módot, olyan nagy hatékonyságú oktatási technológiák alkalmazását és fejlesztését teszi lehetővé, amelyekkel az elvi ismeretek mellett a mérnöki munkához szükséges feladat-megoldási készség is magas szinten kialakítható, a Képzőközpont több országra kiterjedő tevékenysége olyan széleskörű nemzetközi együttműködés kereteit teremti meg, amely a Főiskola számára európai szintű szakmai és pályázati együttműködést is biztosít, hallgatóinkat és oktatóinkat az egész világon ismert és nagyra értékelt szakmai minősítések egész sorának megszerzésére készíti fel. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /16

Cisco Academy Training Center Képzés: Kis- és közepes hálózatok tervezése és üzemeltetése: CCNA1-CCNA4 Közepes és nagy hálózatok tervezése és üzemeltetése: CCNP1-CCNP4 Munkaállomások és hálózati kiszolgálók összeállítása és üzemeltetése: IT1 és IT2 UNIX és Linux operációs rendszerek: UNIX Vezeték nélküli helyi hálózatok tervezése és üzemeltetése: Wireless LAN Hálózati rendszerek biztonsági rendszerei tervezése és üzemeltetése: Security1 és Security2 IP telefon rendszerek tervezése és üzemeltetése: IP telephony Laboratóriumi és eszközháttér: három világszínvonalúan felszerelt laboratórium kis, közepes és nagy intézmények több telephelyes hálózatainak kialakítása és vizsgálata LAN, WAN, Wireless, Security, IP telephony NIK Informatikai Rendszerek Intézet /17

Cisco Academy Training Center NIK Informatikai Rendszerek Intézet /18

Cisco Academy Training Center NIK Informatikai Rendszerek Intézet /19

Nokia Kompetencia Központ Mobil Informatika és Mesterséges Intelligencia szakcsoport Létrejött: 1998 Vezető: Dr. Kutor László A mobilinformatika szakirány kidolgozásához és naprakészen tartásához szükséges laboratóriumi háttér biztosítása, valamint a legújabb technológiai tudás átadásában való együttműködés A Nokia anyagi támogatást nyújt az infrastruktúra kialakításához A Nokia folyamatos szakmai tanácsadást biztosít Kooperatív hallgatói munka a Nokiánál K + F tevékenység a Nokia megbízásából Laboratóriumi és eszközháttér 25 gépes laboratórium 12 gépes fejlesztői laboratórium NIK Informatikai Rendszerek Intézet /20

Symantec Biztonságtechnikai Kompetencia Központ Informatikai Rendszerek Szakcsoport Létrejött: 2005 Vezető: Dr. Schubert Tamás Létrehozásának célja, az együttműködés motivációi és jellege Az Informatikai biztonság oktatásának szakmai és eszközhátterének biztosítása (BSc, MSc) Közös kutatás-fejlesztés végzése, amely a szakterület szellemi bázisát erősíti az intézetben A Symantec speciális célhardver eszközökkel és folyamatosan frissített szoftveralkalmazásokkal támogatja a Központ működését A Symantec tartalmi segítséget, folyamatos konzultációt és továbbképzést is biztosít a kar oktatói részére NIK Informatikai Rendszerek Intézet /21

Symantec Biztonságtechnikai Kompetencia Központ Laboratóriumi és eszközháttér: 25 nagy teljesítményű asztali számítógép Az alkalmazott eszközök és szoftveralkalmazások a következő biztonsági területekre terjednek ki: behatolás-védelem, sérülékenységek kezelése, korai figyelmeztető megoldások, biztonságkezelés, tűzfal/VPN, védelem a vírusok, a kéretlen üzenetek és a nem kívánatos tartalmak ellen. A laboratóriumi eszközháttér alkalmas vállalati szintű informatikai infrastruktúra biztonságának tervezésére, megvalósítására, tesztelésére, kutatására. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /22

Symantec Biztonságtechnikai Kompetencia Központ NIK Informatikai Rendszerek Intézet /23

HP Alkalmazás-menedzsment Kompetencia Központ Informatikai Rendszerek Szakcsoport Létrejött: 2006 Vezető: Dr. Schubert Tamás Létrehozásának célja, az együttműködés motivációi és jellege Az alkalmazásmenedzsment és alkalmazásszolgáltatás elméletének és gyakorlatának korszerű oktatása. A tervezett Mérnök-informatikus mesterképzés keretében 2007. februárjától mesterszintű (MSc) alkalmazásmenedzsment szakirány indítását tervezzük. A szakirányú tárgyak laborgyakorlatai nagyobb részt a HP OpenView termékcsaládra épülnek. A HP segíti az OpenView termékcsalád bevezetését az oktatásba. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /24

HP Alkalmazás-menedzsment Kompetencia Központ Létrehozásának célja, az együttműködés motivációi és jellege A HP pénzügyi támogatást nyújt az innovációs és szakképzési alap, ösztöndíjak, kedvezményes tréningek és a szoftverlicencekhez adott kedvezmények formájában. A HP közreműködik a laborhoz szükséges OpenView szoftverpark kiépítésében és oktatási anyagok létrehozásában. A HP diplomamunkák kiadásával és konzultálásával segíti hallgatóink szakirányú képzését. A HP a kar oktatói részére folyamatos konzultációt és továbbképzési lehetőséget biztosít. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /25

Kutatási tevékenység Szuperskalár processzorok mikroarchitektúrája (Dr. Sima Dezső DSc, Dr. Broczkó Péter CSc, Kozlovszky Miklós, Miklós Árpád) A kutatás célja A mikroarchitektúra kiemelt részterületein a fejlődés tudományos igényű feltárása a tervezési tér meghatározásával és ezen keresztül a releváns megoldási alternatívák értékelése, valamint a kibontakozó trendek mielőbbi felismerése. A kutatás főbb területei A szuperskalár processzorok utasítás kibocsátásának, utasítás várakoztatásának, regiszter átnevezési eljárásainak és elágazás kezelésének tervezési tere, A mikroarchitektúrák fejlődésének determinisztikus vonásai és kibontakozó határai, A többmagos és többszálas processzorok tervezési terei és potenciális alkalmazási területeik vizsgálata. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /26

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /27 Kutatási tevékenység Az operációkutatási és alkalmazott matematikai tudományos iskolához kapcsolódó kutatások (Dr. Szeidl László) Statisztikus meteorológia területén lokális napi meteorológiai idősorok modellezése és szimulációs vizsgálata. Extrém időjárási események elemzése, új extrém index becslési eljárás kidolgozása. Nemlineáris modellekre vonatkozó határeloszlások vizsgálata. Ökológiai rendszerek diverzitásával összefüggő elméleti és gyakorlati kérdések vizsgálata. Haszongépjárművek dinamikus terhelésanalízise a jármű élettartamra való tervezésének szempontjából. Az irányításelméletben fontos szerepet játszó politopikus modellek kanonikus formájának meghatározása és a modell numerikus rekonstrukciója. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /27

Kutatási tevékenység Pufferelés és működésoptimalizálás optikai hálózatokban (Kozlovszky Miklós) A korábbiakban használt elektromos jelátvitel fokozatosan visszaszorul és helyette a fény alapú kommunikáció terjed. Optikai hálózatok esetében a csomagalapú kapcsolás sarkalatos pontjai az útvonal kiválasztásához szükséges információk feldolgozása, a csomag megfelelő idejű késleltetése, illetve a forgalomban fellépő ütközéses helyzetek feloldása. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /28

Kutatási tevékenység Informatika-, és információ-technológia történet (Dr. Kutor László) Az információ technológia tárgyi emlékeinek, a tárgyakban testesült kreatív tudás és formagazdagság megőrzése, feldolgozása. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /29

Kutatási tevékenység Informatika-, és információ-technológia történet (Dr. Kutor László) NIK Informatikai Rendszerek Intézet /30

Kutatási tevékenység Mindenütt jelenlévő informatikával támogatott életvitel (ambient assisted living) (Dr. Kutor László) A kutatás célja az informatikai eszközök fejlesztése és alkalmazásainak kutatása a képességeikben korlátozott idős-, illetve fogyatékkal élő emberek életminőségének javítására valamint önálló életvitelének támogatására A kutatás területei: Látás-, és hallássérültek informatikai segédeszközei. Gépi beszédfunkciókkal kiegészített mobiltelefon látáskorlátozott helyzetre. Idősek önálló életvitelét segítő informatikai lehetőségek. Rádiós eszközazonosító (RFID) és mobiltelefonos technológiák felhasználásával olyan helyfüggő információk szolgáltatása, melyeket a látásukban bármi ok folytán korlátozott emberek is egyszerűen használni tudnak. Módszertani kutatások az érzékszervi fogyatékosok hatékony felkészítésére, a korszerű informatika rendszerek használatához. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /31

Kutatási tevékenység Mindenütt jelenlévő informatikával támogatott életvitel (ambient assisted living) (Dr. Kutor László) NIK Informatikai Rendszerek Intézet /32

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /33 Kutatási tevékenység (Dr. Kutor László, Dr. Molnár András, Ladányi Zoltán, Sziklai Zsolt) Beágyazott intelligens rendszerek kutatása Mobil-informatikai eszközök és alkalmazások Automatikus eszköz és személyazonosítás Orvosi informatika NIK Informatikai Rendszerek Intézet /33

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /34 Kutatási tevékenység Pilóta nélküli repülőgépek vezérlése (Dr. Molnár András) A ma rendszerben álló, vagy rendszerbeállítás előtt álló robotrepülőgépek beszerzési ára igen magas, ugyanakkor felhasználási területük jelentősen típus specifikus. A fejlesztési irányelvek és módszerek megfelelő kidolgozása csökkenti a fejlesztés során szükséges technológiai költségeket. Ennek következtében a kifejlesztett robotrepülőgépek indulási ára is alacsonyabb lehet, lehetőséget biztosítva a szélesebb körben történő felhasználásukra. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /34

NIK Informatikai Rendszerek Intézet /35 Kutatási tevékenység Pilóta nélküli repülőgépek vezérlése (folytatás) (Dr. Molnár András) A kutatás célja: Meghatározni azokat a mechanikai, aerodinamikai és repüléstechnikai összefüggéseket, melyek ismeretében a legmegfelelőbb robotrepülő konstrukciók megtervezése lehetséges. Meghatározni azokat a robotrepülőgépek szabályzóköreiben alkalmazható átviteli függvényeket, melyek jól illeszkednek a korszerű számítástechnikai képességekhez, ugyanakkor a szabályzás szempontjából megfelelő karakterisztikával rendelkeznek. Megtervezni és megvalósítani egy komplex robotirányítású egységet, mely rugalmasan alkalmazható különféle – kisméretű – földi és légi járművekben. Meghatározni egy olyan robotrepülőgép építési technológiát, mely segítségével olcsón és gyorsan lehet kísérleti repülőgépeket készíteni, így megkönnyíteni azok kutatását, fejlesztését. Megtervezni és megépíteni olyan, pilóta nélküli repülőgépet, mely meghibásodása esetén sem okoz jelentős anyagi kárt, vagy személyi sérülést. A meghatározott elvek és összefüggések igazolása céljából megépíteni néhány demonstrációs célú pilóta nélküli repülőgépet, melyek segítségével lehetőség nyílik a különféle újszerű képességek (pl.: költségkímélő légi felderítés, gyors elemzés, küldemények nagypontosságú célba juttatása stb.) bemutatására. NIK Informatikai Rendszerek Intézet /35

Informatikai Rendszerek Intézet Köszönöm a figyelmet NIK Informatikai Rendszerek Intézet /36